Miniszteri nyilatkozat
A mai napon egy miniszteri nyilatkozat látott napvilágot. E szerint az " emberek többsége nem támogatja a vasúti fejlesztéseket " . Mivel az ezzel kapcsolatos tudás az államigazgatásban elég sok kívánni valót hagy maga után ezért feladatunknak érezzük azt, hogy némi fényt gyújtsunk a sötétségben.
Elsőnek leszögeznénk, hogy a világ fejlett országaiban olyan kisforgalmú mellékvonalakat amivel párhuzamosan kiépült a jó minőségű közút nagyrészt megszüntettek. Ez nem csökkenti a kiszolgálás színvonalát és növeli a hatékonyságot (megakadályozza a felesleges pénzszórást). Azonban itt rögtön megjegyzendő, hogy vannak olyan mellékvonalak (mi is ismerünk jó néhányat) melyekkel párhuzamos az út leegyszerűsítve rossz nyomvonalon fut. Így az E1-es vasúti szerelvény sokkal gyorsabb és kevésbé szennyez mint az E6-os közúti busz. Ilyen például a Balassagyarmat - Diósjenő - Berkenye - Vác mellékvonal vagy a Budapest - Esztergom vonal. Ezeket mindenképp célszerű megtartani. Ezen túl a fővonalak (például a fővárosból Szeged vagy Debrecen vagy Győr) magas utasforgalma és teherforgalma miatt közúttal kiválthatatlan és stratégiailag megtartandó. Ugye itt egy intercity szerelvényt több mint 10 busszal kellene kiváltani. Egy teherszerelvényt pedig több mint 30 kamionnal. Itt még megemlítendő a szinte permanens háborús fenyegetés. A hadieszközök szállításához elengedhetetlenül szükségesek ezek a vasútvonalak. Ez viszont már nemzetbiztonsági kérdés.
Továbbá rögzítendő, hogy a személyfogalom a fontosabb városok környékén a torlódások miatt közúton egyébként sem váltható ki. Ez a gyakorlati tapasztalatok alapján akkor is igaz ha a fejlett autópálya-hálózat ki van építve (lásd Budapest).
Továbbá csak a példa kedvéért az alábbiak megemlítendők:
A Budapest - Szekszárd - Pécs vasútvonal kiépítettsége enyhén szólva kívánni valót hagy maga után, pedig igencsak szükség lenne rá.
Ott van a Budapest - Győr - Hegyeshalom vasútvonal ahol a két vágány és a jelen állapot (pl. szintbeli kereszteződések) szintén igen sok kívánni valót hagy maga után.
Komoly probléma az Albertfalvai híd hiánya (M1 és M7 - Albertfalva alagút - Alberfalva híd - Csepel - Ferencváros. Ez közúti- tömegközlekedési- vasúti- és nemezbiztonsági szempontból kiemelten fontos lenne, még sem történik semmi. A Déli vasúti összekötő +1 vágány és az M0 déli híd +1 sáv és a vasútmentes Mohácsi híd ezekre a problémákra nem megoldás. Itt az állam kerülgeti az Albertfalvai hidat mint a forró kását, de ezt a problémát már régen meg kellett volna oldani.
A Balaton vasúti elérésével is sok elvi probléma van. Az egyvágányos hálózat nem bővíthető, mert az állam és az önkormányzatok szinte minden területet eladtak. Ebből következően a maximális sebesség és a vasúti közlekedés biztonsága messze alulmúlja a szükségest. És akkor még nem beszéltünk a szezonalitás problematikájáról. Itt talán az északi parton a Budapest - Székesfehérvár - Veszprém - Balatonfüred (esetleg parttól távol vezető Tapolca - Keszthely kiegészítő vonallal) megfelelő kiépítése lenne a megoldás. Itt talán a déli parton a Budapest - Sárbogárd - Siófok (esetleg parttól távol vezető Siófok - Balatonfenyves kiegészítő vonallal) megfelelő kiépítése lenne a megoldás. Ekkor a Balaton körül egy nagyváros mintájára környezetkímélő busszal lehetne széthordani az utasokat. Így ide a tó partjától távol futó vasúti pályára lenne szükség. A szezonalítással viszont nem tudunk mit tenni.
Ezen felül az államigazgatásban szinte nincsen környezetvédelmi tudás (minisztérium), így felhívnánk a figyelmet néhány további tényre.
A koncepció szerint a villamos vontatású vasúti járműveket E6 besorolású dízeles közúti járművekkel váltanák fel. Ez egyetlen intercity szerelvény esetében (pl. Budapest - Debrecen) körülbelül 15 buszt jelentene. Ez a buszcsapat óránként közlekedne a két város között. Egy villamos vontatású szerelvényhez képest még egyetlen E6 dízeles busz is lényegesen nagyobb környezetszennyezést jelent. Nos ezt kell majd beszorozni tizenöttel. A teherszállítás esetén is ugyanez a helyzet. Egyetlen teherszerelvényt vagy 35 E6 dízeles kamionnal kellene kiváltani. Egy villamos vontatású teherszerelvényhez képest még egyetlen E6 dízeles kamion is lényegesen nagyobb környezetszennyezést jelent. Nos ezt kell majd beszorozni harmincöttel.
A " hozzáértők " erre azt mondják: használjunk akkumulátoros buszt és kamiont. Egyrészről Magyarországon erre messze nincs pénz. Másrészről ilyen feladatra az akkumulátoros jármű (busz vagy kamion) nem alkalmas. Ennek oka a hosszú (több órás) töltési idő. A gazdagabb országok kísérleteznek az üzemanyagcellás elektromos járművekkel (busz és kamion is). Ez megoldás lehetne, mivel néhány perc alatt megtankolható. Azonban ez a technológia ilyen szegény országok számára teljesen elérhetetlen.
Ezen felül a forgalmas közutakon történő személyszállítás a légszennyezés miatt sokkal nagyobb terhelést okoz az emberi szervezetnek a belélegzett káros anyagok útján. Ismereteink szerint ezen csak a méregdrága klímaberendezés (léghűtő) segít valamennyire. Így a vasúti közlekedésnek rögtön van egy természetes előnye.
Végezetül mindenki tudja, hogy az országban utóbbi 10 évében számtalan megmagyarázhatatlan, indokolhatatlan és legtöbbször titkos projekt indult és folyt állami szinten és finanszírozással. Így senki sem kifogásolná ha a fentiek érvek alapján az állam megindokolva és fontosságát felhasználva felülírná az " emberek többségének véleményét ". Más szóval azt tenné ami a feladata.
kendi zsolt
|