Last Updated: March 10, 2024

Főoldal

 

Hírek, eseménynapló

 

2024 március 1.

Áresés

Örömmel halljuk, hogy a jegy- és a bérelt árak tekintetében lényeges árcsökkentés következett be az országos és budapesti tömegközlekedés esetében. Eközben az infláció EU szinten rendkívül magas a költségek pedig növekednek. Azonban mint a közgazdasághoz valamennyire konyító szervezet aggódunk is. Ugyanis ez azt jelneti, hogy tovább romlik a tömegközlekedési ágazat financiális helyzete. Ez pedig elmaradó karbantartásokat és járművásárlásokat jelent. A jelek szerint éppen olyan helyzetbe fog kerülni a tömegközlekedés mint a víz-közmű. Gyakorlatilag a hálózatot éli fel a finanszírozás hiánya. Ez pedig igen aggasztó.

kendi zsolt

 

 

2024 február 29.

42-es villamos meghosszabbítása

Örömmel látjuk, hogy hamarosan elkezdődhet a 42-es villamos meghosszabbításának tervezése. Ez nagyobb keresztmetszetű metrókapcsolatot vihet a Havanna és a Szent Lőrinc és a Gloriett lakótelepre.

Ez egyrészről azért örvendetes, mert egy közel fél évszázados adósság kerülhet így ledolgozásra. Másrészről pedig végre valaki felismerte, hogy a túlterhelt Üllő út buszai nem tudják ellátni az egy nagy és ma már plusz egy kisebb lakótelep forgalmát.

Az is örvendetes, hogy mindez EU társfinanszírozásban fog zajlani, így az infláció és a költségvetési hiány / elvileg /nem tudja majd megakasztani a beruházást.

A tervezéshez és megvalósításhoz felhívnánk a figyelmet, hogy a nyomvonal csak Kispest temetőig áll rendelkezésre (Darnyi Ignác utcáig). Onnan több mint 200m-es szakaszon magáningatlanok kisajátítására van szükség. Itt szervezetünk mindenképp elvárná a kulturált mércével is elfogadható eljárást és kártalanítást. Ezen túl a 142-es vasúti vonalnál mindenképp szükség lenne egy szintben eltolt kereszteződésre. A történelemre visszatekintve eddig ez volt a meghosszabbítás legelső akadálya.

Ezen felül megjegyeznénk, hogy szervezetünk már régebben megvizsgálta ezt a kérdést, és felmerült az 50-es villamos Y meghosszabbítása is a Margó Tivadar utca mentén mint megoldás. Természetesen (így) az 50-es villamos vonalának szintben eltolt kereszteződése is szükséges a 142-es vasúti vonalnál.

Üröm az örömben, hogy ide eredetileg /okkal / metrókapcsolatot terveztek az M3 meghosszabbítása útján (Lakatos - Havanna - Szent Lőrinc - Gloriett). Ez sajnos nem valósul meg. Ráadásul így a megoldás nyitva hagyja a Lakatos telep tömegközlekedési ellátását (holott azt az M3 meghosszabbítása szintén megoldotta volna). Ráadásul mindez felvetné egy Kőbánya-Kispest - Lakatos - Havanna - Szent Lőrinc - Gloriett villamosvonal lehetősségét mint a metrónál egyszerűbb és olcsóbb és hatékonyabb megoldás lehetősségét. Ez mind menetidő mind megvalósítás szempontjából gyorsabb megoldást jelentene ezen területek ellátására.

kendi zsolt

 

 

2024 február 27.

Kelenföld - Ferencváros harmadik vágány

Örömmel látjuk, hogy a Duna hídjának elkészülte után a Kelenföld - Ferencváros harmadik vágány kiépítése is megkezdődött. Azonban sajnálatos, hogy a Ferencváros nyugat vasúti csomópont megfelelő technikai kiépítése információink alapján nincs tervben. Így a harmadik vágány csak növelni fogja a Ferencvárosi pályaudvar vasúti forgalmának torlódását.

kendi zsolt

 

 

2024 február 24.

KCSV vezérlés

Találtunk egy kisebb hibát a KCSV. járműtípus vezérlésében. Ha az utas későn nyomja meg a leszállásjelzőt és az ajtó még nem nyílt ki teljesen amikor a vezető már megnyomja az ajtó bezár gombot, akkor az ajtós sosem nyílik ki hanem félig nyitott állapotból bezár. Ekkor természetesen az utas nem tud majd leszállni és azt hiszi elromlott az ajtó. Ebből a szempontból érdemes lenne áttekinteni a vezérlést és valamiféle kevésbé zavaró megoldást találni.

kendi zsolt

 

 

2024 február 23.

Új utastájékoztató forma a járművek elektronikus képernyőin

Az újabb járművek elektronikus utastájékoztató képernyőinek formája az utóbbi időben megváltozott. A képernyő kettéosztott lett és a bal oldalon a következő megálló átszállási kapcsolatai és az érkező járművek érkezési időpontja került kiírásra (akár több lapon is). Először azt hittük, hogy ez felesleges. De figyelve az utasok gyakorlati viselkedését kiderült, hogy ez egy jó kezdeményezés és az utazók az „újratervezésénél” figyelembe veszik azt.

kendi zsolt

 

 

2024 február 15.

Széchenyi sétány

Örömmel hallottuk, hogy EU-s finanszírozásban sétálóutca létesül majd a Clark Ádám tér - Lánchíd - Széchenyi tér - József Attila utca útvonalon. Ez a szakasz bizonyosan már régóta gyalogosforgalommal erősen túlterhelt. A régi koncepciók alapján ezen a szakaszon szinte csak a közúti közlekedés és a parkolók számára biztosítottak helyet. A nagyszámú turista legtöbbször csak egy 1m széles járdán közlekedhet. Ez tumultusokhoz vezet és a járdáról kilógó gyalogosok pedig komoly balesetveszélyt hordoznak. Így erősen támogatandó elképzelés ezen szakaszon a megfelelő keresztmetszetű sétálóutca.

Azonban sajnáljuk, hogy nem került be a felújításba a Lánchíd pesti hídfő villamosalagút átalakítása. Itt ugyanis nem férnek el az alacsonypadlós járművek. Ez annak idején kimaradt a Lánchíd felújításából és most a Széchenyi sétány projektből is. Ennek árát pedig például a kerekesszékesek és a babakocsisok fizetik meg.

Időközben olyan folyosóhír kezdett terjedni, hogy mégis rendbe teszik a Lánchíd pesti villamosalagutat, de csak a 2-es villamost (Vágóhíd - Jászai) szakaszon tervezik alacsonypadlósítani.

kendi zsolt

 

 

2024 január 29.

Budapest bérlet megállapodás

Elvileg megszületett a kormánnyal a Budapest bérlet megállapodás, így az márciustól továbbra is használható lesz majd a Volán és MÁV járatokon Budapest közigazgatási határain belül, Ennek ára azonban az, hogy a fővárosiak által befizetett adóból még több értelmetlen cél kerül finanszírozásra.

kendi zsolt

 

 

2024 január 07.

Az államigazgatás csodája (Budapest bérlet mizéria #2)

Mindig elcsodálkozunk azon, hogy az állami tisztviselők egy része mennyire nem ért ahhoz amire szerződött. Ugyanis a BKK bérlet nem véletlenül hanem az állam működési-hatékonyságának biztosítása érdekében jött létre.

Budapesten belül két „város” közötti távolság akár 25km vagy több is lehet. Ha ennek áthidalására közös jegy/bérlet hiányban épül állami és önkormányzati közlekedés is akkor az országos szinten dupla kiadást jelenet a felesleges párhuzamosságokkal együtt. Ez pedig a rosszul működő állam egyik egyértelmű jelzője. Éppen ezért bármely fejlett országot vizsgáljuk meg mindenhol létrejöttek közlekedési szövetségek az ésszerű és gazdaságos közlekedési hálózat megteremtésére.

Itt megjegyzendő, hogy a Magyar helyzet több betegség tünetét mutatja. Minden fejlett országban regionális bérletrendszer működik. Magyarországon vármegye bérletrendszer, ami pici egységeket kezel és nem alkalmazkodik a valódi igényekhez. De ezek a betegségek történelmi távlatokban is megtalálhatók. A helyi érdekű vasutak (HÉV) létezése már önmagában egy betegség. Ugyanis ezekre azért van szükség mert az állam (állami vasúttársaság) nem ismeri fel az igényeket, ezért a helyi önkormányzatok vagy cégek kénytelenek saját maguk ezeket kielégíteni. Ebből pedig legtöbbször értelmetlen párhuzamosságok keletkeznek amelyek ismét csak a rossz állami gazdálkodás jelei.

Tehát a Budapest bérlet nem más mint az állam jó (jobb) gazdálkodásának jele. Ennek eltűnése pedig az állam pazarló és rossz gazdálkodásának tünete.

kendi zsolt

 

 

Aktuális hírek Aktuális

Archívum, 2023-es hírek 2023 hírek

Archívum, 2022-es hírek 2022 hírek

Archívum, 2021-es hírek 2021 hírek

Archívum, 2020-as hírek 2020 hírek

Archívum, 2019-es hírek 2019 hírek

Archívum, 2018-as hírek 2018 hírek

Archívum, 2017-es hírek 2017 hírek

Archívum, 2016-os hírek 2016 hírek

Archívum, 2015-ös hírek 2015 hírek

Archívum, 2014-es hírek 2014 hírek

Archívum, 2013-as hírek 2013 hírek

Archívum, 2012 és 2008 közötti hírek 2013 előtt

Archívum, 2008 előtti hírek 2008 előtt