Last Updated: April 19, 2020

Főoldal

 

Hírek, eseménynapló, archív 2020 előtt

 

2019 december 11.

Főváros közmeghallgatás

Szervezetünk rendhagyóan most először látta úgy, hogy érdemest részt venni a Főváros hivatalos közmeghallgatásán. Itt felvetettük szám szerint 28 problémát és javaslatot amit az elmúlt év során munkánk során összegyűjtöttünk. Természetesen érdeklődve várjuk az önkormányzat válaszait.

kendi zsolt

 

2019 november 14.

Pesterzsébet közmeghallgatás

Szervezetünk hagyományaihoz híven részt vett Pesterzsébet hivatalos közmeghallgatásán. Itt felvetettük mindazon szám szerint 14 problémát és javaslatot amit az elmúlt év során munkánk során összegyűjtöttünk. Természetesen érdeklődve várjuk az önkormányzat válaszait.

kendi zsolt

 

2019 október 6.

Kitekintés

Alaklmunk nyílt körülnézni az Egyesült Királyságban. Edinburgh-ban szerzett tapasztalatink a lapon férhetők hozzá.

Alaklmunk nyílt körülnézni az Egyesült Királyságban. Glasgow-ban szerzett tapasztalatink a lapon férhetők hozzá.

Alaklmunk nyílt körülnézni az Egyesült Királyságban. Birmingham-ban szerzett tapasztalatink a lapon férhetők hozzá.

kendi zsolt

 

2019 szeptember 12.

Solaris 3T

Örömmel láttuk, hogy néhány új Solaris 3 tengelyes trolibusz próbázik a 75-ös vonalon. Reméljük a próbák sikerrel járnak, és a járművek minél előbb üzembe állnak. Ui.: 2019 októberben ezek már üzembe is álltak.

kendi zsolt

 

2019 szeptember 7.

NewVHAG300 meglepetés

Azt hittük, hogy a VanHool NEW AG300 járművet már teljesen kiveséztük és nem tud már újat mutatni nekünk. Ezt cáfolandó megjelent néhány frissen vizsgázott VHAG300 ami vélhetőleg ezen típus első darabjai közül való.

Ezeket MAN motorral és 5 fokozatú váltóval szerelték, ezen túl fékerő-szabályozó is van bennük. Így nem csoda, hogy a VanHool AG300 típusról tulajdonságait idézik fel. A járművek meglepően fürgék, de mégsem rángatják meg az utasokat (VanHool feeling).

Ami ennél is meglepőbb az hátul van. Az üzemanyagtartály nem a pótrész hátsó lökhárítójával párhuzamosan van elhelyezve, hanem a pót két kerek felett kapott helyet. Ennek megfelelőn furcsa mód két üzemanyagtöltő-nyílása van. Ezen túl a pótkerekei mögötti térben nincsenek ülések. Itt négy babakocsi vagy kerékpár szállítható. Mellesleg dugig tömött járműnél ez sok állóhelyet is jelent.

Ezen túl a babakocsis ajtó rendhagyóan kifelé a jármű oldalával párhuzamosan nyílik. Ez jó ötlet, mert így a babakocsi és a kerekesszék is könnyebben száll ki és be.

A csuklóban pedig van leszállásjelző. Ez szintén jó ötlet, mert nem kell a megállás előtt kifurakodni az ajtóhoz, hanem innen is lehet jelezni.

kendi zsolt

 

2019 augusztus 31.

Hidrogén üzemanyagcellás Skoda városi buszok

A trolibuszairól ismert Skoda 2020-tól hidrogén üzemanyagcellás városi buszok gyártását tervezi. A Solaris is bemutatta az „Urbino 12 hydrogen” elnevezésű tüzelőanyag-cellás városi autóbuszát. Az előrejelzések szerint a városi buszoknál a hidrogén üzemanyagcellás energiaforrás el fogja érni a 10%-ot. Forrás: Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület.

kendi zsolt

 

2019 augusztus 30.

Hidrogén üzemanyagcellás nagyvasút

Az RMV német tömegközlekedési szövetség 27db Alstom Coradia iLint hidrogén üzemanyagcellás személyszállító motorvonatra adott megrendelést. A szerződés magában foglalja az üzemanyag-ellátás, töltés és szervizelés szolgáltatásokat is. Forrás: Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület.

kendi zsolt

 

2019 augusztus 29.

Hidrogén töltőállomás tűzeset

Tűzeset történt az egyik norvégiai hidrogén töltőállomáson. A tűznél három ember sérült meg, mivel a gyulladáskor létrejövő lökéshullámtól kinyílt az autójuk légzsákja. A töltőállomásban és a hozzá tartozó hidrogénbontóban nem keletkezett lényeges kár. A hibát szerelési hanyagság okozta. Forrás: Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület.

kendi zsolt

 

2019 július 27.

A Habelány és Viking

Hónapokkal ezelőtt sétáltunk a Duna partján, és találkoztunk a Viking legújabb szállodahajójával. Egy perc szemrevételezést követően megállapítottuk, hogy az orr kialakítása rendkívül balesetveszélyes, mert az ütköző hajót nem ellöki hanem maga alá gyűri.

Aztán hetekkel később egy este ismét sétáltunk a Duna partján és megállapítottuk, hogy az esti városnéző hajóforgalom veszélyesen nagy. A hajó nem kerékpár mi egy pillanat alatt megáll, Ebből előbb-utóbb baj lesz.

2019 május 29-én a Viking szállodahajója és a Kis Hableány turistahajó ütközött. A balesetben több tucat ember vesztette életét.

kendi zsolt

 

2019 július 15.

Gyalogos forgalom sehol?

A Rákóczi híd pesti hídfőjénél a Soroksári út nyugati oldalán van egy gyalogos átkelő, ami a HÉV-től és a buszmegállóktól és a Budapest-parktól vezet az 1-es villamos megálló-feljárójáig. Itt már tervezéskor is olyan 30cm széles volt a járda (a többi kerékpárút). Most pedig a 30 cm-es járda közepére telepítettek egy karos lámpatestet. Ugye itt bonyolódik le a HÉV-V1 átszállás nagy része. Elég őrült ötletnek látszik erre a célra 30cm széles járdát tervezni. A 0cm-es verzió pedig még inkább elfogadhatatlan. Ezen sürgősen változtatni kéne.

kendi zsolt

 

2019 július 11.

Jókai Mór utca vágányai

Sajnálattal látjuk, hogy a XX. kerület Jókai Mór utcában az újonnan lefektetett nagypanelek közül már hiányzik a kátrány kitöltés. Pontosabban ez természetes. A probléma az, hogy nem ellenőrzik és nem pótolják azt. Ennek következménye lesz, hogy a forgalom hatására a nagypanelek a szélüktől kiindulva elkezdenek repedezni majd elfogyni.

kendi zsolt

 

2019 július 08.

1-es villamos meghosszabbítása a Kelenföldi pályaudvarig

Szervezetünk megalakulása óta szorgalmazza a „Deák tér központú” közlekedés-szervezés háttérbe szorítását. Az 1-es villamos meghosszabbítása a Kelenföldi pályaudvarig ennek egy komoly mérföldköve. A beruházás sarokpontja az Etele út fáinak kivágása volt. Talán ez az egyetlen eset amikor mi is a fakivágás mellett kampányoltunk. Ha mód lett volna a közúti forgalom korlátozására, akkor azok a fák hasznosak lettek volna. De mivel ezt senki sem akarta, ezért a talajszinten tartották a gépjárművek által kibocsájtott káros anyagokat és megakadályozták a nem környezetszennyező tömegközlekedés kiépítését is. Ezért véleményünk szerint ez a csere elfogadható kompromisszum volt.

Szerkesztői jegyzet: Úgy esett, hogy néhány nappal az átadás után egy forró hétvégi délutánon kiültem a Bikás parknál található gyorsétterem Etele úti teraszára. Ahogy körbenéztem mindenfelé rendezett környezetet, parkokat és házakat láttam. Én még emlékeztem arra, hogy néhány évvel ezelőtt itt sűrűn dübörögtek az Euro0-ás 7-es buszok. Ezt ma felváltotta az M4 és az 500 emberes Combino/CAF villamos. Az 5 percenként közlekedő szerelvények a jó minőségű pályán talán a lehető legcsöndesebben suhantak el. Kipufogógáznak nyomát sem lehetett érezni. Ekkor akaratlanul is elfogott egy olyan érzés mintha Európában volnék.

kendi zsolt

 

2019 június 25.

52-es villamos külső vágányok felújítása

Az önkormányzattól érkezett az az információ, hogy elérhető közelségbe került az 52-es villamos külső szakaszának (Nagysándortól délre eső) teljes pályacseréje. A BKV-vel és a BKK-val egyetértve továbbra is tarjuk a véleményünket, hogy ez nagyrészt kidobott pénz. A külső szakasz nyomvonala korszerűtlen, messze nem biztosít elégséges utast. A 223M váratlanul bebizonyította, hogy lenne bőven utas azon a környéken, csak a mai viszonyokhoz nem alkalmazkodott az 52-es villamos nyomvonal, így nem tudja felszedni azokat. Ezért vagy nyomvonal-átalakítást javasolnánk, vagy értelmesebb lenne környezetbarát E6-os vagy elektromos buszokra költeni azt a pénzt.

kendi zsolt

 

2019 június 22.

M3 felújítás

Az M3 elkészült szakaszán azt látjuk, hogy a padlóburkolatot NEM csúszásmenetes padlólapokkal valósították meg. Ez eredhet a szakmai hozzáértés hiányából de spórolásból is. Viszont bármiből is ered ez veszélyes, az utasok könnyen elcsúszhatnak rajta.

kendi zsolt

 

2019 június 17.

Debrecen és Connecto

Örömmell látjuk, hogy Debrecenben elkezdték cserélni a Volvo-kat Mercedes Connecto G-re. A gyakorlati tapasztalatok már kissé ködösebbek. Fékerő-szabályozás nincs. A rugózás nagyon kemény, csak remélni tudjuk, hogy idővel megpuhul a légrugó. A jármű amivel mi utazunk 1-2 felfelé váltásnál egy jó nagyot rántott. Ettől eltekintve akár jó is lehetne az a váltó amivel szállítják. Egy új járműnél azért ennél többet vártunk volna. A Volvo-khoz képest ezek a járművek inkább Debrecen méretű város kiszolgálásra teremettek. A jármű gördülés zaja megfelelően alacsony. Sajnos a motortér nyitott, így a kültéri motorzaj viszont magas. A járművek klimatizáltak és megfelelő helyek vannak kialakítva a babakocsik és kerekes-székek számára is. Sajnosa vészjelzők nagyon alacsonyan vannak. Ezzel biztos hogy gond lesz majd.

A jármű különleges tulajdonsága a mérhetetlen számú jelzőgomb. Ennyi jelzőt egy kapaszkodón még sosem láttunk. Persze ez felveti a kérdést: hol lehet kapaszkodni?

kendi zsolt

 

2019 február 20.

Bécs LNG buszok

A hírek szerint a bécsi BKV (Wiener Linien) folyamatosan vonja ki a forgalomból az LNG (folyékony PB gáz) üzemanyaggal működő buszait. A cég illetékes szakembere egy interjúban őszintén beszélt az okokról.

Ebből az szűrhető le, hogy az LNG üzemanyag nem volt jó választás, mivel a hatótáv relatíve alacsony ekkora teljesítményigénynél. A tankolás költsége magas. Ennek oka, hogy Bécsben csak egyetlen LPG + CNG kút van, az is rossz helyen. Így a járműveknek a vonal hosszánál nagyobb kitérőt kell tenni a tankolás miatt. További gond az alacsonynyomású tankolás. Ezen túl az üzemanyagfajta tankolása összehasonlításban nem környezetbarát. Ráadásul a gyártó megszünteti a járművekben használt LNG motorok gyártást, ezen túl csak CNG motorokat készít. Minden tényezőt figyelembe véve az Euro 6 norma szerinti dízelmotort összeggégében kedvezőbbnek találták erre a feladatra.

Érdekes fejlemény, hogy a WL a hibridet kilőtte a lehetősségek közül. Ennek részleteiről nem szólt a cikk, bár igen érdekes lett volna.

kendi zsolt

 

2019 február 20.

Bécs XL négytengelyes buszok

A bécsi BKV (Wiener Linien) folyamatosan állít forgalomba XL 4 tengelyes csuklós buszokat. Ezek a nagyobb pót rész miatt állítólag 20%-kal több utast képesek szállítani. A 11A vonalat gyakorlatilag mát ilyen XL Euro 6 dízel buszokkal szolgálják ki.

kendi zsolt

 

2019 február 11.

TW6000 csatlások

Sajnálatos módon látjuk, hogy a TW6000-es járművek csatlás-csonkjáról hiányoznak a takarópaplanok. Ennek következtében soknak lepattogzott a bevonata és erősen rozsdásodik. Ha ez így marad, akkor rövidesen nem lehet majd őket összekapcsolni.

kendi zsolt

 

2019 január 28.

Kísérleti közlekedési lámpa

Információink szerint egy alapfokú kísérleti közlekedési lámpát helyzetek üzembe Budapesten a XX. kerület Nagysándor József - Lázár - Jókai utcák kereszteződésében. Erről a csomópontról már rég tudható, hogy hagyományos időzítés alapú közlekedési lámpával nem oldható meg. A mostani kísérlet egyszerű mozgásérzékelőkkel próbálja megtudni, hogy várakozik e az adott irányban jármű és eszerint korrigálni az irányítás ütemét. Ez véleményünk szerint elmozdulás a helyes irányba, de a használható megoldáshoz ennél többre lesz szükség.

kendi zsolt

 

2018 november 29.

Egy utazás tanulságai

Ha az ember hosszabb vonatútra készül, akkor legalább kettő helyi járattal előbb elindul a pályaudvarra, hogy biztosan odaérjen.

Nos a szerkesztő ennél óvatosabb volt, és három helyi járattal előbb elindult. Csakhogy a háromból az első kimaradt, a második pedig késve érkezett, a harmadikat senki sem látta.

De ez még mindig nem lett volna baj, ha nem akart volna mindenki felnyomakodni az amúgy is túlterhelt járműre. Így a menetidő a normális több mint kétszeresére nőtt.

De ez még mindig nem lett volna baj, mert így is a vonat indulása előtt oda lehetett érni a pályaudvarra. Mivel azonban jegy nélkül nem lehet utazni hát vásárolni kellett.

De ez még mindig nem lett volna baj, mivel szerencsére volt sok szabad jegyautomata. Ezek viszont azt közölték még be sem érkezett vonatra, hogy már elmenet és jegyet nem tudnak adni rá.

De ez még mindig nem lett volna baj, mert volt szabad pénztár. A pénztáros azonban közölte, hogy sorszámot kell húzni, anélkül nem lehet jegyet vásárolni.

Így a szerkesztő kezében a 71-es sorszámmal végignézhette miként megy el a vonata. Tehát várakozás közben eszébe jutott egy Albert Einstein idézet: "Csak két dolog végtelen: a világegyetem és az emberi hülyeség. De a világegyetemben nem vagyok olyan biztos."

Az már csak hab a tortán, hogy a pályaudvaron a tájékoztató tábla mérete sosem volt arányban az induló vonatok számával. Így a vonat sokszor már elment, amikor felkerül az utastájékoztató-táblára.

kendi zsolt

 

2018 november 18.

Tesztek

Az utóbbi időben egy jó csomó új járműfajta érkezett meg hozzánk. Mi meg nem voltunk restek és megnéztük milyenek is valóban ezek a járművek. A véleményünk és észrevételeink az alábbi oldalakon olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKK várta.

kendi zsolt

 

2018 november 18.

Ady Endre tér végállomás problémái

Bejárás közben a Pesterzsébet Ady Endre tér végállomáson panaszkodó lakókkal és számunkra eddig ismeretlen problémával találkoztunk.

A 3T buszok a végállomáson néhány méterre a lakóházaktól állomásoznak. Itt nem csak a járművek indulása, de az ott tartózkodása is komoly gondot jelent. A buszok légrendszer és akkumulátor bajok miatt kénytelenek álló helyzetben is folyamatos járatni a motort. A helyiek rögtön megmutatták a kerítésen lévő több méter átmérőjű fekete foltot, ami pont az oldalkipufogós járművek kipufogócsövének irányban esik.

Ezen túl az alacsony környezetvédelmi besorolás vagy a katalizátor/kipufogódob hibája (lyuk?) miatt a motor robbanásai nyomán keletkező nyomáslökések sokszor alacsony csillapítással jutnak ki a környezetbe. Ez itt az ablaktáblákon keresztül bejut a szobákba hajnali 3-tól éjszaka 23 óráig, élhetetlenné téve azokat.

A 23-as járat kb. napi nyolcezer utast szolgál ki. Minimum elvárásnak tartjuk azt, hogy a végállomásnál érintett házak nyílászáró cseréjének költségét teljes mértékben fedezze az önkormányzat. Ezen túl méltányosnak tartanánk azt, hogy felajánljanak egy csereingatlant a legrosszabb helyzetben lévő házak tulajdonosainak. Persze például a végállomás JFK-hoz telepítése is megoldás lehetne.

kendi zsolt

 

2018 november 9.

Választási ígéretek

Közeledvén az önkormányzati választáshoz egyre több régi terv kerül elő a fiókból választási ígéret címen. Bár szervezetünknek semmi köze a politikához, fontos feladatunk hogy rámutassunk a felvetődő elképzelések hiányosságaira. Ezek sokadszor csak rövid mondatokban:

3-as metró meghosszabbítása Káposztásmegyer Ltp.-ig. Két megálló Rákospalota-Újpest VM.-ig értelmes cél lehet. A <50E lakosú Káposztásmegyer Ltp. bemetrózása viszont eléggé bután hangzik, főleg hogy a nehézmetró óránként 250E utast tud szállítani. Emellett személyvonattal gyorsabban be lehet jutni a Nyugati térre mint metróval. Az egyetlen érv ami mellette szól, hogy felszínen relatíve olcsón meg lehet oldani. Persze Újpalota Ltp. ahol viszont lenne utas bőven kimarad a dologból. Ezen túl az M3 déli végén Kispest és Hanvanna Ltp.-n 250E lakos várná a metrót rossz közúti közlekedési lehetősségek mellet.

2-es metró és Gödöllői HÉV (H8 és H9) összekötése. Megfelelő koncentrációjú utas csak Rákosfalva megállóig van. Innen kifele családiházas övezet. Ezen túl a nehézmetró peronmagassága 1m, a HÉV-é pedig 10cm. Tehát valószínűleg a 2-es metró és a HÉV összes állomását át kell majd építeni. Sokkal értelmesebb koncepció lenne a 2-es metró és HÉV végállomás elcsúsztatása Rákosfalva megállóig akár egyperonos átszállással is. Ezen túl ide még Újpalota Ltp. is beköthető gyorsvillamossal.

Nyugati- és Déli PU. vasúti alagút. Az egyetlen értelme, hogy a Déli PU. drága telkeit értékesíteni lehetne. Persze ez messze nem fedezné a költségeket. A girbe-gurba nyomvonal és az alagút eleve kizárná az országos teherforgalom nagy részét. Ezen túl a MÁV személyszállító járműparkjának nagy többsége sem alkalmas ilyen hosszú alagutas üzemre. Akkor már értelmesebb lenne a nagyvasút visszavágása Kelenföld VM.-ig, és a 2-es metró meghosszabbítása Kelenföld VM.-ig ezen a nyomvonalon.

Csepeli és Ráckevei HÉV meghosszabbítása a Kálvin térig. Ez egy ősi elképzelés. Alapvető hibája maga a nagyvasút (HÉV). Ez akadályozza például a vonal csepeli meghosszabbítását. Ezen túl Pesterzsébet ellátatlanságát is okozza. Sokkal értelmesebb és hatékonyabb lenne a Csepeli HÉV városi villamossá alakítása akár a 4-es villamos átirányításával is. Emellett szükséges lenne a 2-es és 24-es villamos-végállomás kitolására Pesterzsébet vkp.-ig. A Ráckevei HÉV pedig sokkal hatékonyabb lenne a 150-es nagyvasúti vonal részeként Dunaharaszti becsatlakozással. Ennek részletes kifejtését lásd az EDR koncepciót.

Csepeli és Ráckevei HÉV (Kálvin tér) összekötése a Szentendrei HÉVvel. Az ősi elképzelés szerint a Kálvin téren keresztül történne meg. Ez az elképzelés elavult és elvileg is hibás. Leegyszerűsítve a nyomvonal turistalátványosságokat érint és nem valódi utazási célpontokat. Ennek részletes kifejtését lásd az EDR koncepciónkban.

kendi zsolt

 

2018 július 8.

Rések a falon

Úgy hírlik több 3T VanHool-t is leállítottak, mert repedéseket találtak a vázon a csuklószerkezet környékén. Szervezetünk többször is felhívta figyelmet, hogy ezeket a járműveket bizonyos járatokon 10t tengelynyomással 50kmh sebességgel rendszeresen "megjárdázzák". Ennek oka a rosszul megépített terelősziget, hanyagul kivitelezett csatorna-összefolyó és a főútvonalak hiányos karbantartása. Ezen túl nagyon sokszor találkozunk olyan járművekkel, amelyek bizonyos légrugó-szabályzói hibásak. Ezek a járművek gyakorlatilag tengely-rugózás nélkül futnak. Ezek után senki se lepődjön meg az alacsonypadlós vázak repedésein.

kendi zsolt

 

2018 július 1.

Az uborkaszezon veszélyei

Sajnos a nyári karbantartási uborkaszezonban a szabadságolások miatt nem figyelnek megfelelően a karbantartásra. Mint azt a CNG üzemanyag alkalmazásának kezdetén már elmondtuk a gyenge karbantartás ennél az üzemanyagfajtánál (csak ennél?) balesethez vezethet. Szervezetünk az utóbbi hetekben több olyan CNG motoros busszal találkozott, amelynek szívó és kipufogó szelepei (akár 2 vagy 3) nem zártak megfelelően. Ez elvileg és a gyakorlatban annyit jelent, hogy az üzemanyag (CNG) nem ég el, hanem a kipufogón át nyers állapotban távozik, mivel a tervezők nem gondoltak arra, hogy egy jármű ilyen állapotban forgalomba kerülhet. Ezt pedig egy szikra is begyújthatja.

kendi zsolt

 

2018 február 14.

Újabb hibridek a BKV flottájában

Örömmel hallottuk, hogy 40 darab használt VOLVO hibrid buszt állít forgalomba a BKV. Ezek valamennyire korszerű jó állapotú járművek.

Viszont ahogy hallottuk ezek párhuzamos hibridek. Ezek viszont nem igazán illenek városi fogalomba. Így használva nem túl komfortosak és karbantartási költségük relatíve magas. Vélhetőleg ezért adták el relatíve újszerű állapotban előző tulajdonosaik. Ezen kívül a saját gyártású VOLVO hibrid buszokról már van némi negatív tapasztalat. Csak remélni tudjuk, hogy jól sül el a dolog.

kendi zsolt

 

2017 december 20.

A kutya ugat, a karaván meg halad

Amint a köz mondja „A kutya ugat, a karaván meg halad”.

Időközben befejeződtek az Alstom Coradia iLint H2 tüzelőanyag-cellás (HTC) vonatának tesztelése. Ennek nyomán az Alsó-Szászországi Közlekedési Vállalat (LNVG) 14 darabot rendelt belőle, és a megrendelés további 33-ra tartalmaz opciót. A járművek üzembeállítása 2018-ban kezdődik meg. Ugye az ilyen járművek olyan zéró emissziós villamos vontatást használnak, amihez nem szükséges munkavezeték.

Kína északi részén található Tangshan városban október végén H2 tüzelőanyag-cellás (HTC) villamos (városi vasút) kezdte meg működését. A jármű természetesen zéró emissziós és nem kell hozzá munkavezeték. Egy tankolás 15 perc, hatótávja pedig egy feltöltéssel 40km. 2018-ban több más kínai városban tervezik HTC villamosok üzembeállítását. Emellett százasával kívánják üzembe állítani a HTC buszokat.

A technológiáról

Forrás: MHTE

kendi zsolt

 

2017 november 27.

Soroksár – Kelebia vasútvonal felújítása (tender)

Mindig örülünk, ha környezetbarát közlekedési- és szállítási technológia megújul. Ebben az esetben azonban több okból is hullani kezdett a hajunk.

Ugye a felújítást a tengeri teherszállítás meghosszabbítása indokolja. Komoly ellentmondás, hogy miért építenek 160kmh-s pályát, amikor a teherszállító vonatok csak kb. 50kmh sebességgel közlekedhetnek? Sokkal értelmesebb volna a nagy sebességhez szükséges műtárgyak helyett további szakaszok felújítására költeni a pénzt. Sajnos van hova elkölteni azt.

Ami pedig teljesen értehetetlen, hogy a Soroksár és Ferencváros közötti szakasz felújítása teljesen kimaradt a projektből. Itt pedig csak egyetlen árva vágány van. Ez már most sem képes elvinni a személy- és teherforgalmat. Ha a sokszorosára növelik az ide csatlakozó távolsági vágányok szállítási kapacitását, akkor sem az ország vasúti hálózatát sem a csepeli folyami kötőt nem lehet majd szállítmányokkal komoly torlódás nélkül elérni.

Csak remélni tudjuk, hogy nem az a koncepció, hogy a soroksári BILK-től közúton viszik majd tovább az árut az M0 túlterhelésének árán.

Érintett Pesterzsébetiként pedig kifejezetten tiltakozunk az ellen, hogy a nagytömegű vasúti áruszállítás egyetlen környezetvédelmi szempontból hanyagul megépített vágányon haladjon át kerületünkön.

Erre a problémára kulturált megoldás egy fedett kétvágányos pálya lenne (lásd helyi viszonyokat), vagy a fővárost elkerülő kelet-nyugati vasútvonal megépítése szintén vagy félezer-milliárd forintért.

kendi zsolt

 

2017 november 9.

1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

Örömmel hallottuk, hogy elindul az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig. Az utasforgalmi és környezetvédelmi hatásokat együtt vizsgálva a meghosszabbítás haszna nagyobb mint a fasor kivágásával okozott kár.

Ezen kívül meggondolandó az is, hogy a fák ezen a szakaszon nyáron lombjaikkal megakadályozzák azt, hogy a nagy forgalom szennyezett levegőjét eloszoljon. Télen pedig növelik a forgalom miatt amúgy is magas CO2 koncentrációt. Magyarul furcsa mód környezetvédelmi szempontból a lehető legrosszabb helyen vannak.

Persze megoldás lenne ha ezen a szakaszon minimalizálnák légszennyező forgalmat, de erről senki sem beszél. Maradhatnának a fák ha a szélső sávban megtiltanák a parkolást. Ide kerülne a közúti forgalom, a belső sávba meg a villamos, bár erről sem beszél senki.

Bár beszéltünk a terv több ellenzőjével is, továbbra is a meghosszabbítás mellett foglalnánk állást.

kendi zsolt

 

2017 november 6.

Csodálkoztunk

Szervezetünk ismét csodálkozik, hogy az illetékesek mennyire nem ismerik a rájuk bízott feladatokat. Mindenki meglepődött azon, hogy 30mp-s követéssel 150-es utaskapacitású buszok miként tudják probléma nélkül pótolni a 3-as metrót Újpest és Lehel között. Nos a forgalmi adatokból tudható, hogy az Árpád hídtól kifelé a 3-as metró olyan max. 35%-os kihasználtsággal működik. Így egyáltalán nem csoda, hogy a 3 perces követésű M3-at lazán elviszi 10 busz.

kendi zsolt

 

2017 október 20.

Főpolgármesteri sajtótájékoztató

Az október 20-án a metrópótlással kapcsoltban tartott sajtótájékoztatóján a főpolgármester kifejtette, hogy a 14-es villamos meghosszabbításának terve egy butaság, mert drága és nem lehetséges.

Szervezetünk ezúton hívja fel a figyelmet azon többször publikált elképzelésre, amelyben a 14-es villamost a nem használt MÁV vágányokon hosszabbítható meg a Nyugati térig. Ez technikailag lehetséges. Költsége pedig alacsony, mert csak egy 400m-es átkötő-vágányt kellene létesíteni a senki földjén.

Az egyetlen permanens akadály, hogy a főváros nem tud megegyezni a MÁV-val. Ezért akadt meg a Fogas meghosszabbítása, és ezért nem indul metrópótló járat Újpest vm. érintésével Óbuda vm. és Nyugati PU között.

Annak meg nemi igazán látjuk műszaki indokát, hogy miért a legjobb állapotban lévő M3-as szakaszon kezdődik a felújítás.

kendi zsolt

 

2017 szeptember 15.

Határút és Topánka közötti villamosvágány felújítása

Örömmel láttuk, hogy felújították a Határút és Topánka utca közötti villamosvágányt. Sajnálatos módon azonban elmaradt a második vágány megépítése és a villamos-végállomás kialakítása, ami már vagy fél évszázada szerepel a tervekben. Így marad a 23-as busz túlterhelése.

kendi zsolt

 

2017 szeptember 14.

Hatsávos autópálya Kispest és Ferencváros határán

Szervezetünk már régen foglakozik az Északi elkerülőút koncepciójával. Most ismét terítékre került az elképzelés természetesen sok félreértéssel és félremagyarázással tarkítva. Éppen ezért anyagonkat javasoljuk elolvasni.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 31.

A Városliget trolibusz-mentesítése

Szomorúan láttuk, hogy elkezdődött a Városliget trolibusz-mentesítése.

Szervezetünk / már csak hivatalból is / határozottan tiltakozik ezen intézkedés ellen. A Városligeten áthaladó trolibuszok egyrészről jóval gyorsabb közlekedést biztosítanak, másrészről itt áthaladva üdítő jó levegőt és csendet nyújtanak a rajta utazóknak.

A módosítás követően ezen járatok utasai kénytelenek lesznek a dugókban araszolva a Dózsa és Ajtósi koszos levegőjét szívni.

A módosítás mögött nagy valószínűséggel a projektet elindító államigazgatás tudatlanság állhat. Tapasztalatunk szerint ugyanis ezek az emberek szentül hiszik, hogy a trolibusz amerre jár sokkal jobban szennyezi a környezetét mint egy átlagos állami gépkocsi. Természetesen ez egy orbitális butaság.

Mi csak egyetlen lehetséges racionális érvet találtunk a változtatás alátámasztására. Ez a Városliget ezen részének teljes közútmentesítése lehet. Ebben ugye teljesen megtiltják a járműforgalmat, és az utakat lekeskenyítik járdává. Csakhogy ekkor az újonnan ide tervezett gigantikus betontömbökhöz nem lehet majd szállítani, így ez a magyarázat valószínűtlen.

Szervezetünk ennél az intézkedésnél sokkal hasznosabbnak tartaná a Kós Károly sétány kéregalagútba helyezését.

Persze öröm az ürömben, hogy a kérdéses szakasz munkavezetékét kicserélték és végre buszmegálló létesült a Benczúr utcánál.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 29.

Egy baleset krónikája

Szerencsétlenségére, vagy szerencséjére a szerkesztő személyesen átélt a 3-as villamoson este 6 óra környékén egy eléggé csúnya balesetet. A baleset röviden: „Hát ez bumm lesz”; pályacsengő, BUMM, sínfék, megálltunk.

Szerencsére a villamoson senki sem sérült meg. Az ütköző jármű két utassal viszont csúnyán összeroncsolódott, és beszorult a CAF orra és egy fatönk közé. A villamos utasai / köztük én is / megpróbáltak segíteni, de nehéz szerszámok hiányában ez nem ment.

Ami megdöbbentő, hogy a 112-es segélyhívó számot ebben az időpontban (csak ekkor?) nemigen akarták felvenni. Amikor felvették akkor sem sikerült érdemi intézkedést elérni. Még szerencse, hogy az egyik utas tudott egy kerülőszámot a mentőkhöz. Ezen azonnal felvették a balesetet, és néhány perc múlva már mentők és a tűzoltók is a helyszínen voltak. Csak remélhetem, hogy a késlekedés nem került senkinek az életébe.

Sajnos a baleset helyét a bejelentésnél igen nehéz volt meghatározni, mivel térkép szerint a Gyáli út és a Gyáli út közúti kereszteződésben történt. Célszerű lenne ha Főváros vagy a Kerület közgyűlése a legalább a fontosabb utcák elnevezését rendbe tenné.

Azt viszont megtudtuk, hogy a CAF-nak az orránál eléggé jó ütközőzónája van.

Utólag az a gondolat átfutott a szerkesztőn, hogy csak néhány tized másodperc és az ütköző jármű ott csapódhatott volna be ahol ült. Ott pedig nem volt ütközőzóna.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 28.

Felújított metrókocsik

Ha már célkeresztbe kerültek a felújított Orosz metrókocsik, akkor szervezetünk sem teheti meg, hogy ne alkosson szigorúan szakmai véleményt erről. Ime:

Sajnálatos módon sikerült elérni, hogy a járművekben kb. 10 fokkal magasabb a hőmérséklet mint az alagútba. Ez mérnöki bravúr és nyáron utaselriasztóként működik. Az oka pedig egyértelmű. A szellőzőrendszert álló helyzetre tervezték. A régi jó menetirányba eső terelőlemezek helyett egyszerű rácsokon át ventillátorral szívják be a levegőt. Ennek következménye az, hogy a jármű haladásakor keletkező légörvényekkel a ventillátorok nem bírnak, és ilyenkor szinte megszűnik a szellőzés. Ráadásul a szellőzésnek még álló járműnél is van egy csomó „fekete foltja”. A bajt csak tetézi, hogy a szaggató és a visszatápláló elektronika jó magas hőveszteséggel dolgozik. Ez a hő nagyrészt bejut az utastérbe, és trópusi meleget hoz létre.

Az elektromos fékezésről mechanikus fékre történő váltás gyengén kidolgozott, a jármű itt ránt egyet. Ez bizony messze van az európai színvonaltól.

Az utastájékoztatás megfelelő. Van táblás és hangos tájékoztatás is.

A világítás LED szalaggal megvalósított. Bár nem éppen a leginkább szembarátabb azért elfogadható. Ettől függetlenül a fényerő egy kicsit értelmetlenül magasnak tűnik.

Az ülések és elhelyezésük olyan amilyen. Az üléseket kettévágó kapaszkodók inkább az álló mint az ülő utasoknak kedveznek.

Az ajtók még mindig egy vájatban haladnak. Ezekbe cipősarokkal könnyű beleakadni.

Az újonnan beépített tűzjelzőket és kamerákat támogatni tudjuk.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 23.

RHÉV felújítás

Megelégedéssel láttuk, hogy a Ráckevei HÉV vonalán felújítási munkák folynak.

Üröm az örömben, hogy a már több mint száz éve ideiglenes vágóhídi végállomás is felújításra került így biztosra vehető, hogy még száz évig a végállomás ideiglenesen marad.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 15.

Nagysándor József utca felüljáró

Örömmel láttuk, hogy felújították a XX. Nagysándor József utcai felüljárót. Még nagyobb örömmel láttuk, hogy kerékpársáv is létesült. Ez a kerékpárosok és a gépjárművek forgalombiztonságát is lényegesen növelte. Üröm az örömben, hogy a megnyitott felüljáró rögtön teret adott az ész nélküli száguldozásnak és nagymértékben növelte a forgalmat és a torlódásokat.

kendi zsolt

 

2017 február 18.

Műszaki problémák

Olyan jajkiáltásféleként csokorba szedtük a ma látott általános műszaki gondokat.

Néhány busztípusnál nagyon kulturált módon kézicsomagtartó van kialakítva. Ezeket jegykezelő automatákkal vagy kapaszkodókkal eltorlaszolták, így csak nehezen tehetők oda csomagok.

Használtan vett buszoknál a műszaki levegőrendszer csövei és csatalakozói kritikusak. Ezek öregednek a leggyorsabban, és ezeket felejtik el cserélni leginkább.

TW 6000 járműtípusnál az ablak részcsöve kelendő cikk. Legtöbbször hiányzik is. Pedig ez akadályozza meg a karosszéria korrózió ját úgy, hogy az ablakon lecsapódó párát vagy a befolyó vizet közvetlenül a jármű alá vezeti. Ezeket célszerű lenne pótolni akár alumínium csővel is.

kendi zsolt

 

2016 december 20.

H2 üzemanyag

Ősszel mutatták be az InnoTrans vasúti kiállításon az Alstom Coradia iLint fantázianevű H2 üzemanyagcellás hajtású zéró emissziós motorvonatát. A jármű hatótávja kb. 800 km, és kevesebb káros anyagot bocsájt ki mint a hagyományos munkavezetékes hajtás (O3!). A hírek szerint a beruházási költsége jóval olcsóbb lesz mint egy vonal villamosítása plusz egy hagyományos villamos hajtású motorvonat. A környezeti károkat nem számolva egy hagyományos dízeles motorvonathoz képest kb. 25%-kal olcsóbb lesz az üzemeltetési költsége.

Szomorúvá tesz minket, hogy közel két évvel ezelőtt a „Csepeli és Ráckevei helyi érdekű vasút átállítása városi vasút üzemre” tervünkben javasoltuk, hogy Magyarország ezzel a vonallal kapcsolódjon be a fejlesztésbe. Öletünk itthon süket fülekre talált. A Németek viszont belekezdtek, meg is csinálták, és úgy látszik komoly sikerekre számíthatnak vele.

A Toyota jövő évtől megkezdi a H2FC Bus gyártását. És a hírek szerint a 2020-as olimpiáig Tokyo-ban legalább 100 darabot állítanak üzembe belőle.

A Solaris H2 üzemanyagcellás távolság-nővelővel terjeszti ki trolibusza hatótávolságát, ami így üzemeltethető olyan vonalakon is ahol hosszabb szakaszon nincs munkavezeték.

Kínában pedig Foshan/Yunfu városa 300 HTC buszt kíván üzembe állítani. A járművek saját gyártásúak, viszont az üzemanyagcellákat a Ballard szállítja hozzá.

És hogy milyen távol vagyunk a fejlett országoktól: Ha jól tudjuk Magyarországon még mai bűncselekmény a H2 üzemanyagként történő felhasználása.

kendi zsolt

 

2016 december 6.

Olimpia és MTB

Mostanában sok vitát váltott ki az elképzelt olimpiai MTB pálya helyszínei. Mivel a Hármashatár-hegy közlekedési szempontból nem ideális ezért felhívnánk a figyelmet arra a tényre, hogy az MTB-sek már évtizedek óta a Normafánál és annak leejtőin tengetik napjaikat. A hegytetőn stratégia okok miatt már lassan egy évszázada teljesen kiirtották az eredeti erdőt. Most ronda és rendezetlen bokros terület van e helyén. Ennek rehabilitációja kívánatos lenne. Az ifjúsági tábor egyébként is kiváló helyszínt nyújthat adminisztratív és versenyhelyszínként.

Fontosabb, hogy ide nagykapacitású környezetbarát tömegközlekedés visz fel (Fogaskerekű vasút), amely „olimpiai feladatra” éppen alkalmas. Ebbe beleértendő, hogy meghosszabbítása a 2-es metróig már régen tervezett. Másik végén pedig egészen Budakesziig továbbvihető (lásd Széll-Fogas projekt). Ezen túl itt a terület és az infrastruktúra újrahasznosítása is megoldott.

kendi zsolt

 

2016 szeptember 25.

Löttyenős utasok

Felhívnánk a figyelmet egy elharapódzó jelenségre. Sajnos mostanában egyre olyan ittas emberekkel lehet találkozni a tömegközlekedési eszközökön, akik italukat nyitott dobozos vagy üveges formában magukkal viszik a járműre. Ez még nem volna katasztrófa, de sajnos egyre többen annyira alkoholos befolyásolás alatt állnak, hogy képtelenek függőlegesen megtartani a nyitott üveget vagy dobozt. Ennek pedig az a következménye, hogy az italt magukra, a járműre vagy utastársaikra öntik. Bár már olyan esettel is találkoztunk, amikor a tárgy úr először leöntette ülő utastársát, majd rádőlt.

Pillanatnyilag nem igen látjuk át mit lehetne ez ellen tenni. A kulturált országokban nincs erre precedens, így példát sem tudunk mondani arra miként oldják meg ezt mások.

kendi zsolt

 

2016 szeptember 24.

Séta a fákért

Szervezetünk részt vett a több civil szervezet által rendezett sétán a fakivágások ellen. Örömmel látjuk, hogy legalább néhány ezer honfitársunk már felismerte ennek nyilvánvaló jelentőségét, és tenni is hajlandó volt érte. Mindezt rendkívül örvendetesnek tarjuk.

kendi zsolt

 

2016 szeptember 11.

Kerékpárutak a belvárosban

Szervezetünk kerékpározott egy kicsit a belvárosban. Tapasztalatinkat alább írjuk le.

Pesti oldal:

Belgrád rakpart, mivel a közúti forgalommal közös a kerékpársáv, ezért már szinte teljesen lekoptak a kerékpárjelek. Ezt célszerű lenne legalább néhány táblával stabilizálni.

Vámház körút és Mátyás utca közötti szakasz igen kalandos. Ha soka a gyalogos, akkor ez a szakasz szinte járhatatlan. A sok gyalogos és az asztaloknál mulatók veszélyessé teszik a kerékpáros közlekedést.

A Mátyás – Petőfi híd szakaszon szintén probléma a Dunaparti nyomvonal. A gyalogosforgalom miatt szinte lehetetlen a haladás. A régi Közraktár utca oldalon futó nyomvonal sokkal használhatóbb volt.

A Petőfi és Rákóczi híd közötti részt még néhány évtizeddel ezelőtt jól megépítették, azóta pedig nem rontották el, így még esete is jól járható. Az egyetlen kifogás a burkolatként felhasznált térkő, aminek igen magas a gördülési ellenállása és az illesztés típusa miatt igen zötyögős is.

A Rákóczi híd és a Kvassay közti rész főleg sötétben borzasztó. Kivilágítatlan, rossz minőségi változó útburkolat csak a szakaszt jól ismerőknek közlekedhető.

Budai oldal:

A Rákóczi és Petőfi híd közti szakasz már eléggé rossz állapotban van. A budai hídfőnél lévő szakasz a koncert idején (előtt meg utána méginkább) nehezen járható és veszélyes.

A permanens probléma a Szabadság és Erzsébet híd közötti szakasz. A hely szűk a gyalogosok száma igen magas. Az egyetlen pozitívum, hogy az Erzsébet híd hídfőjénél készült egy új átbújási lehetősség, amivel a legkritikusabb szakaszt némi kerülő árán ki lehet kerülni. Viszont ha valaki déli irányból a Krisztina körútra akar átjárni, akkor a Dőbrentei és Apród utcán át kell egyet kerülnie.

A Szarvas tér környéki kerékpárutakat egyébként is teljesen átépítették. A Döbrentei utca kerékpársávja különlegesen jó minőségű burkolattal van ellátva. Az elemek jól illeszkednek, így gördülési ellenállása rendkívül alacsony. Hiányosság, hogy a Bazár előtti részen sajnos az elméleti kerékpárutat parkoló autóbuszok foglalják el. További hiányosság, hogy a kerékpáros forgalomirányító lámpák fénye nincs tompítva, így este elvakítja a lámpánál várakozó kerékpárost. Itt nem vették figyelembe, hogy míg az autók 4-10m addig a kerékpárosok 0,5-1,5m távolságból nézik a lámpájukat.

Általában:

A burkolatfestés sajnos nagyon gyorsan lekopik. Ezért célszerű lenne inkább táblákat használni helyette.

Nem ártana ha valaki (BKK) publikálna egy frissített kerékpárút-térképet azok számára aki nem naponta járnak mindig ugyanazon útvonalon.

kendi zsolt

 

2016 szeptember 1.

CAF baj #2

Szervezetünk ismét észlelte a CAF szerelvények középső forgóvázának elkockásodását a 2214-es után a 2215-ös S2 szekciójában is. A középső forgóváz gyakorlatilag összes kereke elkockásodott. Ilyennel a ICS (KCSV) óta nem találkoztunk. Mivel az a hibajelenség a típus jellegzetességei miatt különösen problémás lehet, ezért célszerű lenne utánanézni nem típushiba okozza e ezt.

kendi zsolt

 

2016 augusztus 31.

Szmogzárak

Szervezetünk javasolja a járművek szellőzés-szmogzárjainak átalakítását. A nyár során rendkívül sok alkalommal tapasztaltuk, hogy a hibás klímával futó járművek szellőzése a külső hőmérsékletnél sokkal melegebb levegőt fújt az utastérbe. Ez csak egyetlen módon úgy lehetséges, hogy a szmogzár be volt kapcsolva, és a szellőzés a nap által felmelegített már eleve meleg levegőt forgatta vissza az utastérbe. Éppen ezért célszerű lenne vagy időzítőt felszerelni a szmogzárra (max. 5 perc), vagy visszajelző fényt beépíteni vagy egyszerűen kikötni a kapcsolót.

kendi zsolt

 

2016 augusztus 31.

Credo Econel City Euro IV

Győrben tesztelik a Credo Econel City Euro VI dízel változatát. A jármű FPP Tektor 7 dízel (Iveco) és ZF Ecolife váltóval van felszerelve. Érdekessége, hogy a motorja meglepően vagy megnyugtatóan csendes. További részleteket a Magyarbusz alábbi oldalakon lehet olvasni .

kendi zsolt

 

2016 augusztus 29.

Belvárosi felújítási roham

Rendkívül sajnáljuk, hogy a nagy rohamban mindent felújítottak és megoldottak, de a Szabadság és az Erzsébet híd között még mindig nincs kerékpárút. A hatalmas forgalomra a gyalogosokkal közösen van ahol csak egy méter széles járda áll rendelékezésre. Ez már több évtizedes probléma, de még mindig nem sikerült megoldani.

kendi zsolt

 

2016 augusztus 22.

Özönvíz

Szervezetünk kissé furcsálja azokat a nyilatkozatokat amelyek az özönvíz kezelhetetlenségéről szólnak. Ezeket a vízmennyiségeket nem a szennyvízcsatornának hanem felszíni vízelvezető árkoknak kellene lekezelnie. Sajnos azonban ezeket a fővárosban is betemették, így nem véletlen az özönvíz-probléma. Erre kiváló példa a Maglódi út ahol hajdanában felszíni vízelvezető árkok vitték a csapadékvizet a Rákospatakba. Ezek helyreállításával megszűnne a probléma.

kendi zsolt

 

2016 július 31.

M3 északi meghosszabbítása

Most ismét elindul a 3-as metró északi szakasz meghosszabbításának tervezése. Ezzel kapcsoltban szervezetünk már többször állást foglalt, így most felidézzük mit mondtunk erről.

Alapvető probléma, hogy a 3-as metró megállói túl sűrűn vannak, ezért lassabb mint egy párhuzamos expressz busz. A Rákospalota-Újpest vm.-ig történő meghosszabbításnak még talán csak volna értelme, de onnan kifelé az utaskoncentráció már nagyon kicsi egy nehézmetróhoz. Ezen túl a létező nagyvasút és a felszínin szakasz lehetőssége is megkérdőjelezi ennek értelmét.

Itt inkább látnánk értelmét a 12-es villamos végállomásáig tartó (Rákospalota óváros Ltp. + Ipari területek) szakasznak, mivel az Káposztásmegyernyi utaskoncentrációval rendelkezik, de a felszínen elérhetetlen. Ha már valaki mindenképp akar Káposztásmegyert, akkor értelmes lehetne egy Y végződés Rákos óváros és Káposztás végállomással.

Emellett szervezetünk inkább egy Újpest/Káposztás gyorsvasútban látja a helyzet lényeges javításának lehetősségét.

Végezetül kötelezettségünk nem elsiklani afelett, hogy a 3-as metró déli vége még nem ért el „Újpestig” (értsd Kispest). Ezen túl „Káposztásmegyer” (értsd Havanna Ltp.”) közelébe sem ért el a villamos. Pedig majdnem teljesen tiszta kéregnyomvonal áll rendelkezésre Kökitől (Csokonai és Fő utca) egészen a Templom térig. A 142-es vonalat már vagy egy fél évszázada próbálja átszelni a 42-es villamos.

Az az érzésünk, hogy ezek a fejlesztési döntések politikai alapon születnek mellőzve a gazdasági-, műszaki- és a józan megfontolást. Ez pedig minden irányba visz csak éppen előre nem .

kendi zsolt

 

2016 július 24.

Csepeli kórház tömegközlekedése

A hozzánk érkezett panaszok és saját tapasztalatink nyomán is kifogásoljuk, hogy a 179-es busz nem közlekedik hétvégén (menetrend). Ez az egyetlen járat amellyel elérhető a Csepeli kórház. Emiatt sokan kényszerülnek kilométeres gyaloglásra egy nem túl közbiztonságos környéken. Itt ismét hangsúlyozzuk, hogy egy közkórház tömegközlekedéssel történő eléréséről van szó. Mindezért sürgős intézkedést várunk a BKK-tól!

kendi zsolt

 

2016 július 23.

2-es villamos Pesterzsébeten

Szervezetünk többször felvetette azt az elképzelést, hogy a 2-es és 24-es villamost hosszabbítsák meg Pesterzsébetig. Örömmel láttuk, hogy ha csak kicsi is de lépés történt ebbe az irányba. Köszönet a képért Dóczi Miklósnak ami a 2-es villamost örökíti meg a Nagysándor - Jókai Mór utca sarkán.

kendi zsolt

 

2016 július 20.

M2 és H8 (GHÉV) összekötése

Most ismét az előkészítés beindult a 2-es metró és a 8-as gödöllői HÉV összekötésének tervezése. Bár szervezetünk komplex elemzései szerint nem sok értelme van ennek a projektnek, azért megpróbáljuk a pénzköltést minél értelmesebb vágányba terelni. Tanácsainkat ezen az oldalon foglaltuk össze.

kendi zsolt

 

2016 július 11.

CAF baj

Szervezetünk észlelte a 2214-es CAF szerelvénél, hogy a középső forgóváz gyakorlatilag összes kereke elkockásodott. Ilyennel a ICS (KCSV) óta nem találkoztunk. Mivel az a hibajelenség a típus jellegzetességei miatt különösen problémás lehet, ezért célszerű lenne utánanézni nem típushiba okozza e ezt.

kendi zsolt

 

2016 július 5.

Tesztek

Az utóbbi időben egy jó csomó új járműfajta érkezett meg hozzánk. Mi meg nem voltunk restek és megnéztük milyenek is valóban ezek a járművek. A véleményünk és észrevételeink az alábbi oldalakon olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKK várta.

kendi zsolt

 

2016 július 3.

Fogas 40%-os JKM megtakarítás!?

Szervezetünknek a nosztalgia fogast látva támadt egy innovatív ötlete arra nézve miként takarítható meg a Fogas járműkilométer költségének közel 40%-a.

Ugye itt az alapvető probléma, hogy a hajtott kocsinak csak egyik végén van vezetőállása (és kontrollere). Emiatt a forgalomtól függetlenül kénytelen két csatolt kocsival közlekedni.

Manapság azonban megoldhatónak látszik, hogy a hajtott kocsit olyan berendezésekkel lássák el amelyek közel teljesértékű vagy éppen jobb kilátást tesznek lehetővé a vezetőfülkével ellentétes irányra. Ehhez néhány a vezetőállásban elhelyezett monitorra van szükség, amely napellenző módjára lehajtható a jármű haladási irányának megfelelően. A kocsi vezetőfülkével ellentétes oldalán pedig néhány kamerával biztosítható a kilátás. Ezen túl az esti üzemhez pályavilágítást és végzárlámpát kell felszerelni. Persze ehhez megfelelő megbízhatóságú ipari monitorokra és kamerákra van szükség. Továbbá a kitekintő rendszer külön biztonsági energiaellátással kell felszerelni, ami áramszünet esetén is akár egy órán át biztosítja a működést. Ismereteink szerint a kontroller alkalmas ilyen üzemmódban történő működésre.

A magányos kocsi kamerás végén ki lehet alakítani kerékpárhelyeket. Ezen túl ezt a szekciót el lehet látni lehajtható ülésekkel, így ha nincs kerékpáros, akkor ülő vagy állóhelyként lehet használni. Esetleg az ajtó melletti térelválasztót célszerű a két szélről középre áthelyezni, mert ettől könnyebb a bringákkal betolatni, másrészt a kerékpárok nem indulhatnak el maguktól lefelé az utastérben.

A kérdés, hogy mit szól a hatóság és mit szólnak vezérek egy ilyen üzemmódhoz? Persze ha működik, akkor a kevésbé forgalmas időszakokban energiában és kopásban akár a JKM 30-40 százaléka is megtakarítható lenne ezen a vonalon.

kendi zsolt

 

2016 július 2.

Az év autóbusz- és trolibuszvezetője verseny

A BKK év autóbusz- és trolibuszvezetője versenyt hirdetett meg. Szervezetünk ezt a kezdeményezést üdvözli, mivel az utazás minősége nagymértékben függ magától a járművezetőtől. Ezen túl a JKM költségébe akár +-25% mértékben beleszólhat a járművezető, tehát a szolgáltatónak sem lehet közömbös ez a tényező.

Ezúton hívnánk fel a figyelmet egy nagyon régi elképzelésünkre, amelyben ezt a versengést többféleképp ki lehet terjeszteni.

Egyrészről ügyességi tesztekkel. Ebben az utazási komfort a fogyasztás is szerepelhetne tényezőként. Az elsőt például: ki és mennyi idő alatt megy végig a 15-ös vonalon úgy, hogy nem dől ki az utastérben asztalon elhelyezett pohár víz (és persze nem okoz balesetet).

Másrészről lassan a nemzetközi versenynek sincs akadálya. Ha nem is nagy számban de Budapesten elérhetők nemzetközileg is jegyzett járművek. A dolog megfelelő szponzorokkal persze odáig is fajulhat, hogy a külföldi versenyzők hozzák magukkal a járművüket.

kendi zsolt

 

2016 június 20.

Kossuth tér trolifordító

Szervezetünk örömmel tapasztalata, hogy külföldi egyetemek és nemzetközi szaktanácsadók bevonásával, konzultációk és tanulmánytervek sorát követően végre sikerült automatizálni a Kossuth tér végállomásának járműfordítását. A megoldás a Honvéd – Báthory – Kozma nyomvonalon egy egyszerű hurok lett. A késlekedésre csak egyetlen alapos okot tudunk elképzelni (a butaság mellett), a közigazgatási eljárás lassúságát (kampó szolgalmi jog).

kendi zsolt

 

2016 június 7.

Egy végállomás rejtélye

Szervezetünk külföldi segítséggel sem tudott választ találni arra a kérdésre, hogy a 99-es busznak miért a Mátyás király téren van a végállomása és miért nem az Ady Endre téren. Az utóbbin kiépített végállomás és két másik járatra történő átszállás áll rendelkezésre. Míg az elsőnél egyik sem. Így minden ésszerű szempont az Adyra mutatna. A végállomás mégsem ott van.

kendi zsolt

 

2016 június 4.

Elektronikus jegyrendszer

Szervezetünk némi tapasztalattal felvértezve eltöprengett a budapesti elektronikus jegyrendszer várható hatásairól. Véleményünket a ezen az oldalon lehet olvasni.

kendi zsolt

 

2016 május 18.

Tátra téri piac fakivágások

Szervezetünk tiltakozik az ellen, hogy Pesterzsébet Tátra téri iskola és piac közti területen több mint fél évszázados egészséges fákat vágjanak ki. Sajnos „forgalmi rendezés” álnév alatt most éppen ez történik, ami szégyenteljes.

kendi zsolt

 

2016 május 11.

Metrópótló buszok

Az ezzel kapcsolatos vitát érzékelve szervezetünk röviden összegyűjtötte a kapcsolódó tapasztalatokat:

A BKV buszállományában minimum 2000 jármű szorulna cserére. A csere alakalmával célszerű lenne a következő évnél tovább látni. De ha elpárolog az anyagi források nagy része akkor:

Solaris Urbino 18. Ez a típus troli verzióban már közlekedik Budapesten trolibusz formájában. Alapfokú jármű de minősége elfogadható (a nyikorgó ajtóktól eltekintve). A dízeles verzió DAF motorja kb. már ismerhető a VanHool AG300NEW típusról. Kissé lusta, de ettől eltekintve jól használható. A váltó alapban Voith típus. Itt fontosnak látnánk, hogy az opcionális ZF Ecolife váltók kerüljenek bele, mert ezek lényegesen befolyásolhatják az utazási komfortot és az élettartamot. A futóművek és a kormánymű ZF, ez így rendben van.

Mabi-bus Modulo 168 D. Az IK 127 csuklóst újratervezték, ebből lett az M168-as sorozat. A Cummins motor helyett (mivel nem volt megfelelő teljesítményű E6 motorja) DAF származék került bele. Ezt nem ismerjük, de a hírek szerint majdnem DAF. Az általunk kifogásolt Allison váltó helyett ZF Ecolife lesz, amit támogatni tudunk. A futóművek és a kormánymű ZF, ez így rendben van. Amit komoly gondnak látunk, a karosszéria dimenziói az ezredforduló egy előző generációját idézik. Ez nem csak szépség kérdése hanem műszaki problémákat hoz magával. A jármű „nyers” magasság túlságosan nagy. Így a korszerű járműveknél elengedhetetlenül szükséges berendezések elhelyezése a tetőn (CNG, hibrid, troli, E-busz) problémás lehet. Érdekes, hogy a C sorozat dimenziói már megfelelnek az új követelményeknek.

A végső kérdés persze, hogy néhány hónap alatt ki képes legalább 100 járművet „összelapátolni”. Nos a Solaris valószínűleg, a BKV összeszerelőüzeme valószínűleg nem.

kendi zsolt

 

2016 május 6.

TW-6000 ajtók

Javasolnánk (ismét) a BKV-nak, hogy hívja fel a TW-6000 villamosvezetők figyelmét az ajtók egy típushibájára. Ha az ajtók prizmáira egy bizonyos szögben esik a napfény (alacsony napállás), akkor azok nem tudnak becsukódni. Ennek valószínű oka, hogy a prizma betükrözi a napfényt az ajtó fénysorompójának vevőjébe, így túlvezérelve azt. Ettől a vevő akadályt érzékel és nem csukja be az ajtót. A probléma csúnya megoldása az ajtó „berántása”. Szervezetünk véleménye szerint azonban az ajtó ilyenkor elegánsan is becsukható úgy, hogy például a zárás alatt kézzel leárnyékolják a prizmát a naptól.

kendi zsolt

 

2016 május 4.

A 3-as metró pótlása

Szervezetünk ismét felhívja a figyelmet egy régi elképzelésre. A 14-es villamos vágányait a Nyugati pályaudvar észak-nyugati szélső vágányaira kb. 350m pálya kiépítésével be lehetne kötni. A terület ma is rendelkezésre áll. Itt nincs szükség különleges járművekre, egyszerűen a két szélső vágányt le kell választani a nagyvasúti táplálásról és át kell kötni 600VDC-re.

Ennek eredményeképp a 14-es villamossal egészen a Nyugati térig közlekedhetne. Ez komoly segítséget jelentene az M3 pótlásnál, mivel Újpestről a V14 + V4 vagy V14 + V6 vonalon egészen a Corvin negyedig el lehetne jutni.

Ha valakinek ez fáj akkor legyen csak ideiglenes, de a Lehel tér – Nyugati tér „egymegállózás” az M3-val pótlás nélkül sem túl értelmes dolog.

kendi zsolt

 

2016 április 12.

Régi villamos ami új villamos

Először azt hittük, hogy a HBInfo téved vagy viccel amikor a BKV-hez újonnan érkező (használt) TW-6000 járművekről tudósított. Az első személyes találkozásnál azonban rögtön felismerhetők ezek a jármű(vek) a leszállásjelzőjükről (pl. 1561-es pályaszámú).

Ami igazi meglepetést okozott nem hittük, hogy ilyen jó állapotú TW-vel találkozunk még valaha. Az ajtók a lépcsők nincsenek kikopva. A belső térben sehol egy bicskafaragvány, a réz vízlevezetők a helyükön. Az ülések habpárnái kifogástalanul fényesek és csillognak. Semmi különleges csak éppen minden tip-top rendben van. Látszik, hogy ezekre a járművekre valakik nagyon vigyáztak. De lehetséges az is, hogy egy hosszú pihenős hágai talon TW-t fogtunk ki.

Persze műszakilag sem semmi amit tapasztatunk. A felfüggesztés rugói kifogástalan állapotban vannak. Az abroncsok precízen és pontosan köszörülve, egy amőba sincs a futófelületen. Így 50kmh-nál még a BKV paneljein is olyan érzés mintha légpárnás járművön utaznánk. Ezekből még nem termelték ki az érzékelőket, az elektronika precízen be van állítva. Ennek megfelelően a gyorsítási és lassítási karakterisztikája pont olyan amiért mi ez a típust referenciánknak tartjuk. Érdekes, hogy ilyen állapotban a jármű az erős határúti ívből (Gubacsi -> Határ) is kiválóan indul.

Ami külön tanulmányt érdemel, az az elektromotorok hangja. Ahogy a robbanómotoroknak az elektromotoroknak is megvan a saját hangjuk. Szakember fülével csak a hangjáról nagyon sok információ derülhet ki. Nos ezen járművek motorhangja egy éltes de kiválóan karbantartott berendezésre utal. Mondjuk úgy ez az a kategória amikor egy szaki is csettint: na ez már igen. Az ilyesmit még hallgatni is élvezet.

És végezetül amitől szomorúak lettünk: ilyen precíz járműveket manapság már nem terveznek és készítenek. Eszünkbe jutott, hogy a mérnökcsemetéket el kéne cibálni megszemlézni az ilyen járműveket, hogy lássák mi lenne az a szint amit el kellene érniük.

kendi zsolt

 

2016 április 1.

A világ leghosszabb villamosa

Ez nem április térfa! A mai napon üzembeállt a világ leghosszabb villamosa az 1-es vonalon. Rekordkísérletként támogatjuk, műszakilag nem ez a legjobb megoldás. Technikai probléma vagy beleset esetén a hosszú járművet nagyon nehéz kezelni. Ráadásul így a jármű hossza miatt beszorul bizonyos vonalakra. Két részre szedve nem küldhető át más vonalakra. Így a két részből csatolt járművet (2x3 fváz) jobb megoldásnak tartjuk.

kendi zsolt

 

2016 március 17.

Csaba utca

Dicséretesnek tartjuk, hogy a Csaba utcánál (Széll Kálmán tér) a gyalogosok számára kültéri mozgólépcsőt is építenek. Ez több mint fél évszázados problémát old meg.

A gyakorlati tapasztalatok alapján azonban felhívnánk a figyelmet, hogy a mozgólépcsők nem igazán tudnak mit kezdeni a hóval meg a jéggel. Tehát a fedetlen mozgólépcsőt le kell állítani és elő kell készíteni az ilyen időjárási körülményekre. Ismerve a magyarországi viszonyokat, ilyen szervezettséget nehezen tudunk elképzelni.

kendi zsolt

 

2016 március 9.

Hozzászólásunk a csepeli HÉV/villamos vitához

Szervezetünk megosztotta a csepeli HÉV/villamos vitából eddig hiányzó információkat. A hozzászólásokat a ezen az oldalon lehet olvasni.

kendi zsolt

 

2016 február 27.

Fonódó villamos tapasztalatok

A 4-6 budai szakaszán a kis kapacitású villamosok okoznak problémát. Ezek torlódást okoznak a 4-6 járműveinél, amik sokszor a megálló előtt kénytelenek várakozni a bebocsájtásra.

A Móricz - Albertfalva szakaszon is túlterhelté váltak a vágányok. Itt a sok össze-vissza hangolt közúti lámpa okoz torlódást a vonalakon. A villamosok sokszor összetorlódnak a megállók előtt.

Általános tanulság, hogy érdemes lenne folyamatosan értékelni az új vonalak forgalmát, és ez alapján átalakítani a menetrendet. Sok járat bizonyos szakaszokon még csúcsidőben is teljesen üresen közlekedik, másokra viszont nem lehet felférni.

kendi zsolt

 

2016 január 25.

Déli pályaudvar megszüntetése

Megnyílik a lehetősség egy gyorsvillamos vonalra, amely az a város legneuralgikusabb pontját (BAH csomópont) kikerüli. A Déli pályaudvar egyetlen vágánypárjának felhasználásával kialakítható.

Egy lehetséges verzió, hogy 1km mélyvezetésű és 1,5km kéregalagúttal be lehetne fordítani a szentendrei HÉV-et (amit már a MÁV üzemeltet) a kelenföldi pályaudvarra.

Ezzel létrejönne egy északnyugati körgyűrű kötöttpályán a város lehető legkevésbé átjárható irányban. Például Szentedre – Székesfehérvár irányban.

Ez ráadásul irányváltással (lásd Brüsszel) egy észak-déli vonalat lehet létrehozni mondjuk Szentendre – Kelenföld – Cegléd irányban. Itt lehetséges a Kunszentmiklós vagy a Ráckeve végállomás is.

kendi zsolt

 

2016 január 24.

Nyugati pályaudvar vágányainak befedése

Felhívjuk a figyelmet egy régi elképzelésünkre amely a forgalmi igényekhez igazítva a 14-es villamost a szélső vasúti vágányokon bevinni egészen a Nyugati pályaudvarig közvetlen átszállást teremtve … A szükséges üres telek még rendelékezésre áll.

A Róbert Károly körútnál egy ideiglenes fejpályaudvart lehetne létesíteni, ahol a járatok egy részt ki lehetne szolgálni 1-es villamossal átszállással.

Itt különleges eljárást kell alkalmazni, mert a vágányokon dízelvontatású járművek is közlekednek és a légcseréről gondoskodni kell.

Ezen túl felhívnánk a figyelmet a Prongrácz és Vágóhíd vasúti deltákra (pontosabban azok hiányára), amik megakadályozzák az előváros vasúti forgalom megfelelő irányítását (lásd ERG koncepció).

kendi zsolt

 

2016 január 10.

HÉV a MÁV-nál

Szervezetünk a HÉV vonalak MÁV-nak történő átadásával kapcsolatban ismét felhívná a figyelmet a " Csepeli és Ráckevei helyi érdekű vasút átállítása városi vasút üzemre " elképzelésünkre. A terv már ismert a szakemberek és az illetékesek előtt. Ez az elképzelés műszaki-, közgazdasági- és közlekedési szempontból már előrelátva az eseményeket, javaslatot tett a helyzet főváros számara előnyös kezelésére.

A terv dokumentációja innen tölthető le.

Ezzel kapcsolatban finoman megjegyeznénk, hogy a villamosok maximális sebessége nagyjából csak Magyarországon 50kmh.

kendi zsolt

 

Archívum, 2015 és 2013 közötti hírek 2016 előtt

Archívum, 2012 és 2008 közötti hírek 2013 előtt

Archívum, 2008 előtti hírek 2008 előtt