Last Updated: Sep 05, 2021

Főoldal

 

Hírek, eseménynapló 2019

 

2019 december 11.

Főváros közmeghallgatás

Szervezetünk rendhagyóan most először látta úgy, hogy érdemest részt venni a Főváros hivatalos közmeghallgatásán. Itt felvetettük szám szerint 28 problémát és javaslatot amit az elmúlt év során munkánk során összegyűjtöttünk. Természetesen érdeklődve várjuk az önkormányzat válaszait.

kendi zsolt

 

2019 november 14.

Pesterzsébet közmeghallgatás

Szervezetünk hagyományaihoz híven részt vett Pesterzsébet hivatalos közmeghallgatásán. Itt felvetettük mindazon szám szerint 14 problémát és javaslatot amit az elmúlt év során munkánk során összegyűjtöttünk. Természetesen érdeklődve várjuk az önkormányzat válaszait.

kendi zsolt

 

2019 október 6.

Kitekintés

Alaklmunk nyílt körülnézni az Egyesült Királyságban. Edinburgh-ban szerzett tapasztalatink a lapon férhetők hozzá.

Alaklmunk nyílt körülnézni az Egyesült Királyságban. Glasgow-ban szerzett tapasztalatink a lapon férhetők hozzá.

Alaklmunk nyílt körülnézni az Egyesült Királyságban. Birmingham-ban szerzett tapasztalatink a lapon férhetők hozzá.

kendi zsolt

 

2019 szeptember 12.

Solaris 3T

Örömmel láttuk, hogy néhány új Solaris 3 tengelyes trolibusz próbázik a 75-ös vonalon. Reméljük a próbák sikerrel járnak, és a járművek minél előbb üzembe állnak. Ui.: 2019 októberben ezek már üzembe is álltak.

kendi zsolt

 

2019 szeptember 7.

NewVHAG300 meglepetés

Azt hittük, hogy a VanHool NEW AG300 járművet már teljesen kiveséztük és nem tud már újat mutatni nekünk. Ezt cáfolandó megjelent néhány frissen vizsgázott VHAG300 ami vélhetőleg ezen típus első darabjai közül való.

Ezeket MAN motorral és 5 fokozatú váltóval szerelték, ezen túl fékerő-szabályozó is van bennük. Így nem csoda, hogy a VanHool AG300 típusról tulajdonságait idézik fel. A járművek meglepően fürgék, de mégsem rángatják meg az utasokat (VanHool feeling).

Ami ennél is meglepőbb az hátul van. Az üzemanyagtartály nem a pótrész hátsó lökhárítójával párhuzamosan van elhelyezve, hanem a pót két kerek felett kapott helyet. Ennek megfelelőn furcsa mód két üzemanyagtöltő-nyílása van. Ezen túl a pótkerekei mögötti térben nincsenek ülések. Itt négy babakocsi vagy kerékpár szállítható. Mellesleg dugig tömött járműnél ez sok állóhelyet is jelent.

Ezen túl a babakocsis ajtó rendhagyóan kifelé a jármű oldalával párhuzamosan nyílik. Ez jó ötlet, mert így a babakocsi és a kerekesszék is könnyebben száll ki és be.

A csuklóban pedig van leszállásjelző. Ez szintén jó ötlet, mert nem kell a megállás előtt kifurakodni az ajtóhoz, hanem innen is lehet jelezni.

kendi zsolt

 

2019 augusztus 31.

Hidrogén üzemanyagcellás Skoda városi buszok

A trolibuszairól ismert Skoda 2020-tól hidrogén üzemanyagcellás városi buszok gyártását tervezi. A Solaris is bemutatta az „Urbino 12 hydrogen” elnevezésű tüzelőanyag-cellás városi autóbuszát. Az előrejelzések szerint a városi buszoknál a hidrogén üzemanyagcellás energiaforrás el fogja érni a 10%-ot. Forrás: Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület.

kendi zsolt

 

2019 augusztus 30.

Hidrogén üzemanyagcellás nagyvasút

Az RMV német tömegközlekedési szövetség 27db Alstom Coradia iLint hidrogén üzemanyagcellás személyszállító motorvonatra adott megrendelést. A szerződés magában foglalja az üzemanyag-ellátás, töltés és szervizelés szolgáltatásokat is. Forrás: Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület.

kendi zsolt

 

2019 augusztus 29.

Hidrogén töltőállomás tűzeset

Tűzeset történt az egyik norvégiai hidrogén töltőállomáson. A tűznél három ember sérült meg, mivel a gyulladáskor létrejövő lökéshullámtól kinyílt az autójuk légzsákja. A töltőállomásban és a hozzá tartozó hidrogénbontóban nem keletkezett lényeges kár. A hibát szerelési hanyagság okozta. Forrás: Hidrogén és Tüzelőanyag-cella Egyesület.

kendi zsolt

 

2019 július 27.

A Habelány és Viking

Hónapokkal ezelőtt sétáltunk a Duna partján, és találkoztunk a Viking legújabb szállodahajójával. Egy perc szemrevételezést követően megállapítottuk, hogy az orr kialakítása rendkívül balesetveszélyes, mert az ütköző hajót nem ellöki hanem maga alá gyűri.

Aztán hetekkel később egy este ismét sétáltunk a Duna partján és megállapítottuk, hogy az esti városnéző hajóforgalom veszélyesen nagy. A hajó nem kerékpár mi egy pillanat alatt megáll, Ebből előbb-utóbb baj lesz.

2019 május 29-én a Viking szállodahajója és a Kis Hableány turistahajó ütközött. A balesetben több tucat ember vesztette életét.

kendi zsolt

 

2019 július 15.

Gyalogos forgalom sehol?

A Rákóczi híd pesti hídfőjénél a Soroksári út nyugati oldalán van egy gyalogos átkelő, ami a HÉV-től és a buszmegállóktól és a Budapest-parktól vezet az 1-es villamos megálló-feljárójáig. Itt már tervezéskor is olyan 30cm széles volt a járda (a többi kerékpárút). Most pedig a 30 cm-es járda közepére telepítettek egy karos lámpatestet. Ugye itt bonyolódik le a HÉV-V1 átszállás nagy része. Elég őrült ötletnek látszik erre a célra 30cm széles járdát tervezni. A 0cm-es verzió pedig még inkább elfogadhatatlan. Ezen sürgősen változtatni kéne.

kendi zsolt

 

2019 július 11.

Jókai Mór utca vágányai

Sajnálattal látjuk, hogy a XX. kerület Jókai Mór utcában az újonnan lefektetett nagypanelek közül már hiányzik a kátrány kitöltés. Pontosabban ez természetes. A probléma az, hogy nem ellenőrzik és nem pótolják azt. Ennek következménye lesz, hogy a forgalom hatására a nagypanelek a szélüktől kiindulva elkezdenek repedezni majd elfogyni.

kendi zsolt

 

2019 július 08.

1-es villamos meghosszabbítása a Kelenföldi pályaudvarig

Szervezetünk megalakulása óta szorgalmazza a „Deák tér központú” közlekedés-szervezés háttérbe szorítását. Az 1-es villamos meghosszabbítása a Kelenföldi pályaudvarig ennek egy komoly mérföldköve. A beruházás sarokpontja az Etele út fáinak kivágása volt. Talán ez az egyetlen eset amikor mi is a fakivágás mellett kampányoltunk. Ha mód lett volna a közúti forgalom korlátozására, akkor azok a fák hasznosak lettek volna. De mivel ezt senki sem akarta, ezért a talajszinten tartották a gépjárművek által kibocsájtott káros anyagokat és megakadályozták a nem környezetszennyező tömegközlekedés kiépítését is. Ezért véleményünk szerint ez a csere elfogadható kompromisszum volt.

Szerkesztői jegyzet: Úgy esett, hogy néhány nappal az átadás után egy forró hétvégi délutánon kiültem a Bikás parknál található gyorsétterem Etele úti teraszára. Ahogy körbenéztem mindenfelé rendezett környezetet, parkokat és házakat láttam. Én még emlékeztem arra, hogy néhány évvel ezelőtt itt sűrűn dübörögtek az Euro0-ás 7-es buszok. Ezt ma felváltotta az M4 és az 500 emberes Combino/CAF villamos. Az 5 percenként közlekedő szerelvények a jó minőségű pályán talán a lehető legcsöndesebben suhantak el. Kipufogógáznak nyomát sem lehetett érezni. Ekkor akaratlanul is elfogott egy olyan érzés mintha Európában volnék.

kendi zsolt

 

2019 június 25.

52-es villamos külső vágányok felújítása

Az önkormányzattól érkezett az az információ, hogy elérhető közelségbe került az 52-es villamos külső szakaszának (Nagysándortól délre eső) teljes pályacseréje. A BKV-vel és a BKK-val egyetértve továbbra is tarjuk a véleményünket, hogy ez nagyrészt kidobott pénz. A külső szakasz nyomvonala korszerűtlen, messze nem biztosít elégséges utast. A 223M váratlanul bebizonyította, hogy lenne bőven utas azon a környéken, csak a mai viszonyokhoz nem alkalmazkodott az 52-es villamos nyomvonal, így nem tudja felszedni azokat. Ezért vagy nyomvonal-átalakítást javasolnánk, vagy értelmesebb lenne környezetbarát E6-os vagy elektromos buszokra költeni azt a pénzt.

kendi zsolt

 

2019 június 22.

M3 felújítás

Az M3 elkészült szakaszán azt látjuk, hogy a padlóburkolatot NEM csúszásmenetes padlólapokkal valósították meg. Ez eredhet a szakmai hozzáértés hiányából de spórolásból is. Viszont bármiből is ered ez veszélyes, az utasok könnyen elcsúszhatnak rajta.

kendi zsolt

 

2019 június 17.

Debrecen és Connecto

Örömmell látjuk, hogy Debrecenben elkezdték cserélni a Volvo-kat Mercedes Connecto G-re. A gyakorlati tapasztalatok már kissé ködösebbek. Fékerő-szabályozás nincs. A rugózás nagyon kemény, csak remélni tudjuk, hogy idővel megpuhul a légrugó. A jármű amivel mi utazunk 1-2 felfelé váltásnál egy jó nagyot rántott. Ettől eltekintve akár jó is lehetne az a váltó amivel szállítják. Egy új járműnél azért ennél többet vártunk volna. A Volvo-khoz képest ezek a járművek inkább Debrecen méretű város kiszolgálásra teremettek. A jármű gördülés zaja megfelelően alacsony. Sajnos a motortér nyitott, így a kültéri motorzaj viszont magas. A járművek klimatizáltak és megfelelő helyek vannak kialakítva a babakocsik és kerekes-székek számára is. Sajnosa vészjelzők nagyon alacsonyan vannak. Ezzel biztos hogy gond lesz majd.

A jármű különleges tulajdonsága a mérhetetlen számú jelzőgomb. Ennyi jelzőt egy kapaszkodón még sosem láttunk. Persze ez felveti a kérdést: hol lehet kapaszkodni?

kendi zsolt

 

2019 február 20.

Bécs LNG buszok

A hírek szerint a bécsi BKV (Wiener Linien) folyamatosan vonja ki a forgalomból az LNG (folyékony PB gáz) üzemanyaggal működő buszait. A cég illetékes szakembere egy interjúban őszintén beszélt az okokról.

Ebből az szűrhető le, hogy az LNG üzemanyag nem volt jó választás, mivel a hatótáv relatíve alacsony ekkora teljesítményigénynél. A tankolás költsége magas. Ennek oka, hogy Bécsben csak egyetlen LPG + CNG kút van, az is rossz helyen. Így a járműveknek a vonal hosszánál nagyobb kitérőt kell tenni a tankolás miatt. További gond az alacsonynyomású tankolás. Ezen túl az üzemanyagfajta tankolása összehasonlításban nem környezetbarát. Ráadásul a gyártó megszünteti a járművekben használt LNG motorok gyártást, ezen túl csak CNG motorokat készít. Minden tényezőt figyelembe véve az Euro 6 norma szerinti dízelmotort összeggégében kedvezőbbnek találták erre a feladatra.

Érdekes fejlemény, hogy a WL a hibridet kilőtte a lehetősségek közül. Ennek részleteiről nem szólt a cikk, bár igen érdekes lett volna.

kendi zsolt

 

2019 február 20.

Bécs XL négytengelyes buszok

A bécsi BKV (Wiener Linien) folyamatosan állít forgalomba XL 4 tengelyes csuklós buszokat. Ezek a nagyobb pót rész miatt állítólag 20%-kal több utast képesek szállítani. A 11A vonalat gyakorlatilag mát ilyen XL Euro 6 dízel buszokkal szolgálják ki.

kendi zsolt

 

2019 február 11.

TW6000 csatlások

Sajnálatos módon látjuk, hogy a TW6000-es járművek csatlás-csonkjáról hiányoznak a takarópaplanok. Ennek következtében soknak lepattogzott a bevonata és erősen rozsdásodik. Ha ez így marad, akkor rövidesen nem lehet majd őket összekapcsolni.

kendi zsolt

 

2019 január 28.

Kísérleti közlekedési lámpa

Információink szerint egy alapfokú kísérleti közlekedési lámpát helyzetek üzembe Budapesten a XX. kerület Nagysándor József - Lázár - Jókai utcák kereszteződésében. Erről a csomópontról már rég tudható, hogy hagyományos időzítés alapú közlekedési lámpával nem oldható meg. A mostani kísérlet egyszerű mozgásérzékelőkkel próbálja megtudni, hogy várakozik e az adott irányban jármű és eszerint korrigálni az irányítás ütemét. Ez véleményünk szerint elmozdulás a helyes irányba, de a használható megoldáshoz ennél többre lesz szükség.

kendi zsolt

 

Aktuális hírek Aktuális

Archívum, 2020-as hírek 2020 hírek

Archívum, 2018-as hírek 2018 hírek