Last Updated: July 28, 2016

Főoldal

 

Hírek, eseménynapló, archív 2016 előtt

 

2015 november 13.

Mercédesz Citario G hibrid autóbusz tesztje

Megérkezett hozzánk a Mercédesz Citario G hibrid hajtással szerelt változata. Mi meg nem voltunk restek és megnéztük milyen is valóban ez jármű. A véleményünk és észrevételeink a következő oldalon olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt várták.

kendi zsolt

 

2015 október 30.

Trolino 18

Ha már ÁK 52, akkor örömmel láttuk, hogy „gyakorlatoznak” az új 3 tengelyes Trolino 18-as trolibuszok. Első látásra maga a jármű impozáns belsővel rendelkezik. Nem utolsó sorban a ma már elengedhetetlen akkumulátorból is van benne elegendő a 3 tengelyes járműhöz.

kendi zsolt

 

2015 október 29.

Sibrik öröm és üröm

„Befejeződött a Sibrik Miklós úti felüljáró újjáépítése, október 30-ától visszaáll a korábbi forgalmi rend.”

Alapvetően egyetértünk a tényleg szörnyű állapotban lévő felüljáró felújításával. Azonban alán értelmesebb lett volna a Sibrik felüljárót 2x1 sávra leszűkíteni, és a maradék pénzből egy „folytatólagos” felüljárót építeni a Gyömrői út felett, vagy ne agyj isten inkább a kőér utcai csomópontot rendbe tenni (pl. vasút töltésre vitelével), ezzel csökkenteni a dugókat és a felesleges környezetszennyezést.

Ugyanis forgalmi szempontból a 2x2 sávos felüljárónak mindkét oldalán csak 2x1 sávos út a folytatása. Ez így elég dilettáns közlekedéstervezési elvnek látszik. Fejlett környezetvédelmi szemlélettel vizsgálva a beruházást, a felújított felüljáró olyan szűk kertvárosi utcákra visz nagy forgalmat, ahol csak helyi forgalom lehetne.

A következmény égtelen környezetszennyezés és a kritikus csomópontokon közel félkilométeres sorok, és drasztikus balesetszámszám-növekedés.

Persze nézhetjük úgy is, hogy ez azon Magyar közlekedéstervezési szemlélet megnyilvánulása, hogy legalább 15 méter magasban építsünk kanyarodósávokat, mert az úgy a legdrágább. Ennek grandiózus reinkarnációja az M0-ás déli híd 2x3 sávosra szélesítése, amit talán némi földmunka és aszfalt segítségével nagyságrenddel kevesebb pénzből meg lehetett volna oldani.

kendi zsolt

 

2015 október 26.

CAF Urbos 3 villamos tesztje

Megérkezett hozzánk a CAF alacsonypadlós villamosa. Mi meg nem voltunk restek és megnéztük milyen is valóban ez jármű. A véleményünk és észrevételeink a következő oldalon olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKK várta.

kendi zsolt

 

2015 július 07.

Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain

Nem szokásunk politikai ügyekbe beleszólni, de mivel most a politika szólt bele szakmai ügyekbe, ezért kénytelenek vagyunk megszólalni.

Történt ugyanis, hogy a híradások a Szeged-Hódmezővásárhely tramtrain megvalósulását biztosra veszik. A baj tulajdonképp nem ez (bár ezt a beruházást annyira értelmes mint a Felcsúti kisvasút) hanem, hogy a Hajdúszoboszló - Debrecen tramtrain viszont nem épül meg.

Ez ugyanis a fürdővárost, a repteret és Debrecent kötné össze helyi közlekedéssel. Ezért megkockáztatjuk, hogy még rentábilis is lenne, és visszahozná a beruházás árát. Abból, hogy az értelmes beruházás helyett az értelmetlen valósul meg tudhatjuk, hogy Magyarországon vagyunk.

kendi zsolt

 

2015 július 02.

Mercédesz Conecto G UROE6 autóbusz tesztje

Megérkezett hozzánk a Mercédesz Conecto EURO6 motorral szerelt változata. Mi meg nem voltunk restek és megnéztük milyen is valóban ez jármű. A véleményünk és észrevételeink a következő oldalon olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKK várta.

kendi zsolt

 

2015 június 19.

Ezt azért talán mégse

A mai napon aktivistánk egy eddig sosem látott jelenségre lett figyelmes. Előkapta a telefonját, és on-fly megörökítette. A MUT-892 rendszámú BKV busz úgy közlekedett aznap délután, hogy hiányzott egy karosszéria-eleme. Ráadásul ez pont az volt, amely a tankból kivezető üzemanyag-vezetéket takarja. Így például egy bokor ága elszakíthatta volna azt, ezzel komoly veszélyt okozva. Erre nem lehet mást mondani, minthogy: ezt azért talán mégse!

 

kendi zsolt

 

 

2015 június 18.

Befejeződött az 51-es villamos pályafelújításának egyik szakasza

Ma Befejeződött az 51-es villamos pályafelújításának egyik szakasza, így újra közlekednek a villamosok. Kissé furcsáljuk azonban, hogy a Hentes utcánál lévő katasztrofális állapotú RAFS S ívpár kimaradt a felújításból. Itt továbbra is 15kmh sebességkorlátozás van érvénybe.

kendi zsolt

 

 

2015 június 01.

BVM veszélyes-hulladék lerakó, befejeződött legveszélyesebb hulladék elszállítása

Ma befeleződött a legrosszabb állapotban lévő tárolók és tartalmuk elszállítása BVM Illatos úti telepéről. maradt még kb. 6000 hordó veszélyes hulladék, amit közbeszerzés keretében kiválasztott vállalkozó fog elszállítani és ártalmatlanítani.

Ez akár jó hír is lehetne de felvetődik a kérdés, mikor hogyan kerülhetett ennyi veszélyes anyag vagy félmillió embert veszélyeztető lerakóhelyre? Ki engedélyezte ezt?

A hírről a 444 cikkében lehet olvasni.

kendi zsolt

 

 

2015 május 18.

Felsőruházat nélkül utazók

Szervezetünk felhívja a BKK figyelmét, hogy új jelenségkén megjelentek a felső ruházat nélkül utazók. Egyéb higiéniás szempontoktól eltekintve bizonyos betegségek bőrön keresztül testnedvekkel terjednek. Ilyen a hepatitisz egyik fajtája is. Nem állítjuk, hogy a ruházat a terjedést meg tudja akadályozni, ruházat nélkül viszont bizonyosan lényeges mértékben növekszik a fertőzésveszély.

Ezért célszerű lenne legalább az utazási feltételekbe ezt a kitételt beemelni, mivel amikor készült még nem gondoltak ekkora bunkókra.

kendi zsolt

 

 

2015 május 16.

Normafa népszavazás és a környezetvédelem

Szomorúan olvastuk, hogy a Hegyvidék/Normafa népszavazással kapcsolatban közlekedés és környezetvédelem tárgyban igen sok butaság látott napvilágot. Még szomorúbbak amikor kiderült, ezeket senki sem akarja helyretenni. Így csak röviden megszólalnánk ebben a tárgyban.

Környezetvédelmi alaptétel, hogy minden út de leginkább a hegyre vezető utak esetében az úton és környékén egy szennyező „alagút” alakul ki, ahol a dízel- és benzin üzemanyagokból származó legváltozatosabb szennyezők találhatók meg magas koncentrációban. Bárki bármilyen módon közlekedik ezen az útvonalon az telibekapja ezeket a szennyezőket, a Normafa esetében vagy fél órán keresztül. Ezek az érintettek tüdején (időnként a bőrén) keresztül bejutnak a szervezetébe, és elvégzik a nekik kiosztott romboló feladatot. Sajnos ez vonatkozik azokra akik hetente egyszer mennek pihenni oda, de különösen sajnáljuk azokat akik naponta legalább kétszer teszik meg ezt az utat munkába vagy iskolába közlekedvén. Itt teljesen mindegy, hogy valaki személyautóval, busszal, kerékpárral vagy gyalog közlekedik, a negatív hatás kb. ugyanaz. Tehát hiába veszek mondjuk egy elektromos autót vagy használok kerékpárt, attól még a többiek szemete ugyanolyan kárt okoz a szervezetemben.

Az egyetlen megoldás, ha olyan útvonalon közlekedünk ahol alacsony a szennyezés, és magunk sem szennyezzük. Teszik nem tetszik ez ma a fogaskerekű vasút. Éppen ezért és nem másért szervezetünk rendkívül fontosnak tartaná, hogy a fogaskerekű megmaradjon, fejlődjön és minél több utast szállítson, így minél kisebb szennyezéssel lehessen feljutni a hegyre.

kendi zsolt

 

 

2015 május 16.

Az 1-es villamos Budán

Szervezetünk üdvözli az 1-es villamos megérkezett Budára, bár ha kissé megkésve történt is.

Mindenképp támogatjuk a mielőbbi meghosszabbítást a Bikás parkig (metró kapcsolat) és Kelenföld VÁ-ig (elővárosi vasút kapcsolat).

Ezen túl felhívjuk a figyelmet, hogy a meghosszabbításhoz nem kell feltétlenül fákat kivágni. Kulturált országokban létezik olyan technológia mely az életképes fákat „földlabdájukkal” együtt bárhova át lehet szállítani. Így akár 20m magas fák is áthelyezhetők.

kendi zsolt

 

 

2015 április 30.

BVM veszélyes-hulladék lerakó

Örömmel konstatáltuk, hogy ma az esti órákban megkezdődött a veszélyes-hulladék elszállítása. Elsőnek a sérült tartályokat szállítják el speciális konténerekben. Ezeket Dorogon egy különleges üzemben ártalmatlanítják (tehát nem tolják át a döglött lovat a másik kertjébe). A teljes mennyiség elszállítása valószínűleg egy évbe fog telni.

A hírről a 444 cikkében lehet olvasni.

A teljes történetről a 444 cikkében lehet olvasni.

kendi zsolt

 

 

2015 április 24.

Régi BKV buszok frissítése láncolt kompakt E6 dízel hibridre

Szervezetünk javasolja a BKV-nak vizsgálják meg annak lehetősségét, hogy a régi BKV buszokat motor- vagy váltócsere esetén miként lehetne frissíteni láncolt kompakt E6 dízel hibridre.

Ez az átalakítás annyit jelentene, hogy az elhasználódott motort és váltót kiszerelik, és helyette láncolt kompakt E6 dízel hibrid motort építenek be. Ezt úgy tervezték, hogy minimális átalakítással megvalósítható legyen. Csak egy vezérlőelektronikát és egy akkumulátor blokkot kell valahol a járművön pluszban elhelyezni.

Ismereteink szerint pillanatnyilag a MAN-nak van ilyen motorja. Ez elvileg a MAN, Ikarusz, Mercédesz, VanHool járművekbe beépíthető. Gyanús továbbá, hogy mivel a blokknak két elektromotorja van, ezért megfelelő átalakítással a mechanikus differenciálmű is elhagyható lehet, tovább növelve az élettartamot és az utazási komfortot.

A módosítás eredményeként a jármű környezetvédelmi- és utazás komfort szempontból a Volvo 7900 fölé javulna. Ennél Magyarországon jobb csak néhány darab Mercédesz Citario G láncolt elosztott E6 dízel hibrid] van. Élettartam szempontjából komoly javulás következik be, mivel elmarad a váltó és a mechanikus fékek használata drasztikusan csökken. Természetesen a jármű üzemanyag-fogyasztása is érzékelhetően csökkenhet a változtatás nyomán.

kendi zsolt

 

 

2015 április 21.

FCH városi villamos

A kínai CSR Qingdao Sifang Company elkészítette és márciusban bemutatta a világ első H2 üzemanyagcella-áramforrásos alacsonypadlós városi villamosát. A járműnek nincs szükséges munkavezetékre, ezen túl környezetbarátabb mint a hagyományos villamos, mivel a működéséhez szükséges energiát bármikor meg lehet termelni és H2 formájában tárolni. A járművet úgy építették meg, hogy 350 utas befogadására képes, és egy tankolással ~100km-t tud megtenni. A tankolás ideje 3 perc. Az üzemanyagcellákat a Ballard szállította.

kendi zsolt

 

 

2015 április 17.

Járműteszt Evopro Modulo Medio Electric

Nos a BKV, a gyártó és civil szervezetek jóvoltából mindeki számára utazható néhány napig a Evopro Modulo Medio elektromos városi busz. Mi meg nem voltunk restek és megnéztük milyen is valóban ez jármű. A véleményünk és észrevételeink a következő oldalon olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKV várta.

kendi zsolt

 

 

2015 április 15.

BVM veszélyes-hulladék lerakó

A Greenpeace felmérése nyomán kiderült, hogy a BVM területéről nem tűnt el hanem tovább növekedett a lerakott veszélyes hulladékok mennyisége. A tárolás módja nem felel meg a környezetvédelmi előírásoknak. A megoldás pedig nem látszik.

Ezért szervezetünk a XX. kerület polgármesteréhez és az országgyűlési képviselőhöz fordult abban az ügyben, hogy mielőbb mérje föl a helyzetet és intézkedjen a helyzet megoldása érdekében.

A mai állapotokról a 444 cikkében lehet olvasni.

A teljes történetről a 444 cikkében lehet olvasni.

kendi zsolt

 

 

2015 március 07.

Déli pályaudvar megszűntetése

A Déli pályaudvar körül kavargó események nyomán szervezetünk kiegészítette a Szél projektet. Külön fejezetet szentelt a Déli pályudvar megszűntetésének.

Ebben javasoljuk a Déli pályaudvar megszűntetését két vágány kivételével. Ezen a két vágányon költséghatékonyan gyorsvillamos létesülne elkerülve a BAH csomópont és Budaörsi út kritikus szakaszait. Így például járat közlekedhetne Hűvösvölgy - János kórház – Kelenföldi Pályaudvar között. A hálózat az Északi elkerülőút opcióival kiterjeszthető Budaörsön át egészen Törökbálintig.

A tervdokumnetáció letölthető a innen.

kendi zsolt

 

 

2015 március 01.

Pesterzsébet Új Integrált Településfejlesztési Koncepciója és Stratégiája

Szervezetünk felkérést kapott, hogy vegyen részt Pesterzsébet Új Integrált Településfejlesztési Koncepciója és Stratégiájának elkészítésében.

Több mint egy évtized munkája nyomán számtalan információ gyülemlett fel szervezetünknél. Reméljük, hogy legalább a fontosabb felvetéseket sikerül bejuttatni a tervbe. Hitük szerint ez szükséges ahhoz, hogy a megoldások is megfelelők legyenek.

kendi zsolt

 

 

2015 február 19.

Új autóbusztípusok tesztje

Két új járműtípus ugrott elő hírtelen a bokorból. Mi nem voltunk restek és megszaglásztuk az új járműveket. Véleményünk és észrevételeink

a Volvo 7900 hybrid típusról ,

a VanHool AG300NEW típusról olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKK várta.

kendi zsolt

 

2015 február 09.

Kerekesszék vagy babakocsi felszállás

Szervezetünk felhívta a BKV figyelmét, hogy a kerekesszék vagy babakocsi felszállásra alkalmas ajtó általában minden járműtípusnál máshol van. Éppen ezért szervezetünk fontosnak látná, hogy a járművek ajtóinál (busz és villamos) legalább egy matricával jelezzék hol lehet kerekesszékkel vagy babakocsival felszállni.

kendi zsolt

 

2015 február 07.

Nem rugózó légrugók

Szervezetünk felhívta a BKV figyelmét egy több évtizedes problémára. Úgy néz ki, hogy valamilyen okból típustól függetlenül sosem sikerül kiszúrni a légrugók (szabályozásának) hibáit, ha az nem a kormányzott tengelynél van. Ez vagy alsó vagy felső véghelyzetet jelent.

Szervezetünk rendszeresen találkozik olyan járművekkel, amelyek légrugó hiba miatt rázzák szét magukat és az utasokat. Végeredményként pedig sokszoros lesz a javítási költség ahhoz képest mintha a hibát gyorsan felfedezték volna.

De ez a probléma nem mai keletű. Már évtizedekkel ezelőtt is rendszeresen lehetett találkozni ilyen hibával futó IK2x0 járművekkel.

Mivel ez a probléma ellenőrzési hibára utal azt javasoljuk, hogy a műszak végén visszaérkező járműveket a vezető vagy a portás vagy egy szakember szemre ellenőrizze, mert így rendkívül egyszerű (a karosszéria és gumi távolság alapján) felfedezni az ilyen típusú hibát.

kendi zsolt

 

2015 január 23.

Északi elkerülőút terve kiegészítve

Szervezetünk a kéréseknek eleget téve kiegészítette az Északi elkerülőút (XIX., XX., XXI., XXII. kerület) 2005 ót fejlődő tervét részletes hatáselemzésekkel és az észrevételekkel.

A terv dokumentációja innen tölthető le.

kendi zsolt

 

2015 január 11.

TW-6000 automatikus ajtózárás

Szervezetünk felhívta a BKV figyelmét a TW-6000 típusú villamosok automatikus ajtózáró rendszerének hiányosságára.

Sajnos többször személyesen is tapasztaltuk, ha nyitva van a lépcső és könnyű-gyerekkocsival szállnak fel/le, akkor a jármű hajlamos az ajtót rácsukni a gyerekkocsira. Ennek oka, hogy a mechanizmus (értelmesen) úgy van megtervezve, hogy babakocsival csak magasperonról (lépcső nélkül) szállnak fel /le a járműről. A lépcsős felszállásnál a könnyű-gyerekkocsin átlát az infravörös sorompó és a lépcső a kis súly miatt nem érzi a babakocsit, így konstatálja nincs senki a lépcsőn és becsukja az ajtót.

A helyzet viszonylag egyszerűen megoldható, egy a padlószint közelében megfelelően elhelyezett második (a jelenlegivel sorbakötött) infravörös sorompóval.

kendi zsolt

 

2015 január 6.

Északi elkerülőút terve

Szervezetünk - részben az M0 útdíj bevezetésnek okán - publikálta az Északi elkerülőút (XIX., XX., XXI., XXII. kerület) 2005 ót fejlődő tervét.

A felvázolt elkerülőút egy közúti és városi vasút gyűrűt nyit a Határút M-től egészen Budafokig. A javasolt nyomvonal lehetőséget ad a XXI. századi környezetvédelmi követelmények betartására, és tehermentesít rendkívül sok alkalmatlan útvonalat.

A terv dokumentációja innen tölthető le.

Ezen túl minden megteszünk azért, hogy a terv kapcsán egyeztessünk az önkormányzatokkal, és hogy a terv minél előbb megvalósuljon.

kendi zsolt

 

2014 december 20.

Távvezérlésű mozgáskorlátozott rámpák

Szerveztünk fájdalommal de javasolná, hogy a távvezérlésű mozgáskorlátozott rámpákat alakítsák át kézi (kesztyű vagy kampó) üzemre, mivel ez így Magyarországon nem működik megfelelően. Egyrészről azért, mert a járművek és a megállók rendkívül zsúfoltak, ezért nem tudnak hova félreállni az utasok a rámpanyitáshoz. Ezt csak egy kalauz (ami nincs) személyes közreműködésével lehetne működtetni (vagy ha odasétál a járművezető). Másrészről nem igen tudják az utasok mi ez az egész és nem állnak félre a rámpanyitáshoz/záráshoz. Így a gyakorlatban egy automatikus rámpa nyitáshoz/záráshoz legalább hat perc kell.

kendi zsolt

 

2014 december 11.

Fizetős M0

A kormány saját hatáskörben 2015 január 1 hatállyal fizetőssé kívánja tenni az M0 körgyűrű legtöbb szakaszát.

Szervezetünk véleménye szerint ez egy felelőtlen a közlekedésszervezési és környezetvédelmi szempontokat figyelmen kívül hagyó elképzelés. Ennek következtében a Főváros és a környező települések útjain lényegesen meg fog növekedni a járművek száma, a dugók mérete és a környezetszennyezés. Ezen a „megyematrica” vagy a nehézgépjárművek kitiltása sem javít majd.

Éppen ezért szervezetünk határozattan tiltakozik ezen elképzelés ellen!

kendi zsolt

 

2014 december 7.

E-busz gyorstöltő rendszer

Az ABB a Volvóval közösen kidolgozott egy E-busz gyorstöltő rendszert, ami a megállóknál az utascsere ideje alatt tölti fel az akiskat. Állításuk szerint ez a töltés elegendő ahhoz, hogy a jármű folyamatosan forgalomban maradjon, nem kell töltésre kiállnia a forgalomból.

A rendszer állítólag hibrid-dízel és e-busz esetében is alkalmazzák.

Amiben tamáskodunk az a következő. Ha csak a végállomáson tölt, akkor egy forduló egy töltési ciklus. Ha miden megállónál, akkor a töltési/kisütési ciklusok jóval sűrűbbek. A töltési/kisütési ciklusok száma pedig maga az akkumulátor élettartama (általában ~3000 töltés/kisütési ciklus). Így gyorsan elhasználódik az akkumulátor.

Másik kérdés, mi van ha a busz nem áll meg a megállóba mert nincs le/fel szálló utas?

Harmadik kérdés, hogy nagyvárosi környezetben (gyors utascsere, sok utas) jól működik e a rendszer?

A gyári hírek alapján gyanús, hogy ez amolyan dízel-hibrid rásegítő technológia. Ha nincs elég töltés akkor indul a dízelmotor

Az eredeti gyári hír itt olvasható olvasható

kendi zsolt

 

2014 november 29.

3-as villamos pótlása

Sajnáljuk, hogy a 3-as pótló vonalát nem hosszabbították meg Pesterzsébet városközpontig, mivel ez kitűnő alkalom lenne a forgalom felmérésére, és a beruházás indoklására.

kendi zsolt

 

2014 október 22.

Konferencia a robbanómotoros (tömeg)közlekedési eszközök károsanyag-kibocsájtás csökkentéséről

A Levegő Munkacsoport szervezésében konferenciát rendeztek külföldi résztvevőkkel a robbanómotoros (tömeg)közlekedési eszközök károsanyag-kibocsájtás csökkentéséről.

Elhangzott, hogy elérhető többféle a technológia a motorok hatékony kipufogógáz-szűrésére. Ilyen technológiák felszerelése a fejlett országokban kötelező.

Elhangzott, hogy a régebbi BKV buszok károsrészecske-kibocsájtása olyan magas, hogy a rendelkezésre álló műszerekkel nem lehet megmérni.

Elhangzott, hogy a BKV a Volvo 7700 EURO2 motorral szerelt változatát fel kívánja szerelni a 7900-ás típusnál használt szűrőkkel. Ezt szervezetünk fontosnak tartja és támogatja. Sajnos a BKV ezen technológia alkalmazását más járműveken nem tervezi. Ez viszont elszomorít minket.

Az már szervezetünk tenné hozzá, hogy ilyen szűrők felszerelése az erősen szennyező buszokra csak környezetkultúra és akarat kérdése.

kendi zsolt

 

2014 október 13.

Bus of the Year 2015

Man Lion’s City GL CNG kapta az európai szakújságírók által odaítélt „Bus of the Year 2015” címet. Ebből leginkább az érdekes, hogy egy CNG (biogas, e-gas) üzemanyagot használó jármű került kiemelésre. Ez ráirányította a figyelmet a CNG technológiára. Erről bővebben ezen az oldalon és ezen az oldalon lehet olvasni.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 30.

Kiegészített véleményeink

Néhány érdekes új aspektusát sikerült felfedeznünk a londoni tömegközlekedésnek. A teljes anyag itt férhető hozzá.

Kiegészítettük a Balász Mór tervről kialakított véleményünket A teljes anyag itt férhető hozzá.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 15.

Véleményünk a Balázs Mór tervről

Szervezetünk az önkormányzat javaslatára véleményezte a Balázs Mór tervet. Véleményünk itt férhető hozzá. A projekt honlapja ezen az oldalon olvasható.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 15.

Buszközlekedés a Megyeri hídon

Szervezetünk már régóta szorgalmazza a helyi buszközlekedés megindítását a Megyeri hídon (a déli M0 híd mintájára). Ezért üdvözöljük, hogy ezekután lehetősség lesz a 296-os busszal átszállás nélkül Káposztásmegyerről Békásmegyerre utazni. Reméljük ha az forgalom igényli ezt, akkor sűrítik majd a járatokat.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 14.

Megállók és fák

A XIX. kerület Zoltán utca megállóban (É -> D irány) van egy fa amely leborotválja a buszok tükreit. Nem igazán vagyunk az értelmetlen fakivágások hívei ezért azt javasoljuk, hogy valamiféle jól látható festékkel vagy szalaggal jelöljék meg a fát, hogy a járművezetők még időben meg tudják kerülni. Ezen túl javasoljuk, hogy mérjék fel a megállókat ilyen szempontból, és ahol szükséges végezzék el a jelöléseket.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 13.

Ismét jár a 3-as villamos?

Amióta elméletileg ismét van villamosforgalom a 3-as vonalon az Élessarok és Ecseri út között naponta többször tapasztaljuk, hogy megjósolhatatlan időpontokban leáll a villamosforgalom és néha pótlóbuszok is megjelennek. A szervezés nem túl jó. Van amikor a leállított villamos leelőzi a pótlóbuszokat. Ráadásul azt is tapasztalható, hogy a TW-6000 típusú járművek karbantartási színvonala valamiért nagyon leromlott. A járműveken a legkülönbözőbb (hajtás, vezérlés, ajtó, stb.) hibák jönnek ki sosem látott gyakorisággal. Szervezetünk véleménye szerint ezeket a problémákat sürgősen orvosolni kellene.

Ezen túl sajnáljuk, hogy a 3-as pótló vonalát nem hosszabbították meg Pesterzsébet városközpontig, mivel ez kitűnő alkalom lenne a forgalom felmérésére, és a beruházás indoklására.A részletek ezen az oldalon olvashatók.

kendi zsolt

 

2014 augusztus 30.

Villamosvégállomás a pesterzsébeti városközpontban

Szerveztetünk megvizsgálta a Pesterzsébet városközpontban létesítendő villamosvégállomás problematikáját, és több az eddigi megoldásoknál használhatóbb elképzelést vázolt fel.

A részletek ezen az oldalon olvashatók.

kendi zsolt

 

2014 augusztus 3.

Agyrém-hírek, Bocskai

A Bocskai út állapota a Karolina és a Fehérvári között siralmas. Itt körülbelül 2 percenként halad el egy busz. Az elképzelhetetlen méretű lyukak és dombok komoly károkat okoz a járművekben és így a köztulajdonban is. Az illetékesek érzékelték a problémát, és a Kőrössy József utcát - ahol óránként 1-2 jármű halad át, busz meg egy sem - a Hungaroringet is megszégyenítő minőségű burkolattal látták el.

kendi zsolt

 

2014 augusztus 2.

Agyrém-hírek, Soroksári

A Soroksári út észak-dél irány buszsávján kialakítottak két terelőszigetet a jobbra kanyarodók számára amin rendszeresen fennakadnak a buszok. Az egyik a Tóth Kálmán utcánál a másik a Rákóczi hídnál található. Ezt úgy tették meg, hogy az amúgy is szűk buszsávot éles szögben törték meg. Ennek következtében normál sebességnél busszal csak a szomszéd sávba átlógva lehet abszolválni a buta akadályt. Ha tele a szomszéd sáv, akkor nincs más csak a járdázás 50kmh-val. Ez pedig komoly károkat okoz a járművekben és így a köztulajdonban is.

kendi zsolt

 

2014 augusztus 1.

Agyrém-hírek, Topánka

Mostanában ünnepelte negyvenedik születésnapját a XX. kerület Helsinki út – Topánka utca kereszteződése. Ez azért világhíres, mert a két főútvonal csatlakozását úgy oldották meg, mint egy garázsbejárót. A Topánka egy teljesen egyenes leejtő/emelkedő úttal csatlakozik a Helsinkibe. Így a találkozásnál a buszok sokszor felakadnak a ´garázsbejárón´. Eddig fel sem merült, hogy ezt a problémát egy ívesen leejtő/emelkedő útburkolattal meg lehetne oldani, és így a köztulajdonban keletkező károkat meg lehetne előzni.

kendi zsolt

 

2014 július 22.

Új autóbusztípusok tesztje

Három új járműtípus ugrott elő hírtelen a bokorból. Mi nem voltunk restek és megszaglásztuk az új járműveket. Véleményünk és észrevételeink

a Volvo 7900 típusról ,

a MAN Lion´s City Euro 6 típusról ,

és az Ikarus 127V2 típusról olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKV várta.

kendi zsolt

 

2014 július 21.

Tiltakozás

Szervezetünk tiltakozik azellen, hogy megszüntessék a kerékpárosokra vonatkozó alkoholszint határértéket. A részeg kerékpáros más kerékpárosokra, gyalogosokra, közúton közlekedőkre is veszélyes lehet. A veszély leginkább tömegközlekedést érinti, mert a jármű elé bevágó kerékpáros nyomán létrejövő fékezés az álló utasok tömeges sérülését okozhatja.

kendi zsolt

 

2014 július 13.

Információhiány

Sok levelet kaptunk azzal a témával, hogy ´mi a fenét örvendeztek egy EURO 3-as besorolású járműnek?´ (VHA330CNG).

Nos leegyszerűsítve az ok az, hogy az EURO 3 CNG motor környezetterhelés szempontjából olyan jól teljesít mint egy EURO 5,5 (EEV) Dízelmotor. Ráadásul ezt egyszerű felépítésű (open-loop) motorral és egyszerű üzemanyaggal teszi. Ennek részletes kifejtését lásd a CNG és az EURO besorolás oldalakon.

Okulva a levéláradaton bővítettük a technológiákról szóló leírásokat.

kendi zsolt

 

2014 július 10.

Szükséges nagyobb közlekedésfejlesztések

Röviden felvázoltuk szerintünk mik a szükséges nagyobb közlekedésfejlesztések a Közép-magyarországi régióban. Így legalább van egy valamiféle anyag arról hol szorít leginkább a cipő.

kendi zsolt

 

2014 július 8.

Levegőproblémák

Ismét rendszeresen tapasztaljuk az VanHool AG300 típusok (és időnként a V7700) sűrítet levegő rendszerének hibáit. Felújítás után egy ideig nem volt vele gond, most viszont jelentkeztek. Ennek oka valószínűleg koszolódás lehet, mivel a tervezők nem számítottak poros futási környezetre. Mivel ez a járművet működésképtelenné teheti, ezért célszerű lenne ezt rendszeres karbantartással vagy további szűrő beiktatásával megelőzni. Az persze más kérdés, hogy ugyanezt a port nyelik az utasok is. És velük mi lesz?

kendi zsolt

 

2014 július 2.

Köszönetnyilvánítás

Ezúton mondanánk köszönetet a Fővárosi Gázműveknek azért, hogy nem kis beruházással elkészítette az első nagy járművekre is alkalmas CNG kutat. Ez nem kis beruházás, nem kis rizikó, viszont segíti a környezetbarát járművek elterjedését. Ezért mindenképp köszönet jár!

kendi zsolt

 

2014 július 1.

A330CNG gyakorlati problémák

A VanHoll A330CNG gyakorlati üzeme során két komoly problémát tapasztaltunk, amelyek nagyrészt visszavezethetők a nálunk még ismeretlen technológiára.

Egyrészről, úgy néz ki nem hívják fel megfelelően a járművezetők figyelmét arra , hogy a jármű súlypontja minden más városi busztól eltérően magasan van, így bizonyos helyzetekben nagyobb odafigyelést kíván. Ez a tetőn lévő üzemanyagtartálynak köszönhető, és eddig az országban csak a Transelektro/Skoda trolibuszok jellemzője volt. A következmény pedig az, hogy a jármű például a „260-as stílusban” vett gyorsabb kanyarokban erősen kifelé dől és kikoppan (a lengőkarok véghelyzetbe kerülnek, és a sárvédők leérnek az útburkolatra). Ez így nagyon veszélyes, a dolgot gyorsan tisztába kellene tenni.

Másrészről, 20C környezeti hőmérséklet felett kötelező lenne a jármű légkeringetésének vagy klímájának bekapcsolása. Ennek oka a járművet úgy tervezték, hogy a koszos utcai levegőt csak szűrőn át kapják „telibe” az utasok (az utastérnek csak 4 kicsi nyitható ablaka van). Így ha ezt nem teszik, akkor a jármű üvegházzá változik (nagy ablakok miatt). Úgy néz ki ez hiányzik az üzemeltetési utasításból, így méréseink szerint ~24C környezeti hőmérséklethez ~36C utastér belső hőmérséklet tartozik. Ezt vihargyorsan korrigálni kellene!

kendi zsolt

 

2014 június 18.

VanHool A330CNG autóbusz tesztje

Megérkezett hozzánk a VanHool A330 járműtípus. De nem csak egy VanHool, hanem egy CNG (kompresszált földgáz) üzemanyaggal működő változata. A véleményünk és észrevételeink a következő oldalon olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKV várta.

kendi zsolt

 

2014 június 17.

London

Kitekintettünk egy picikét Londonba . Beszámolónkba oldalakat szenteltünk például a full hibrid busznak és intelligens jegyrendszernek. A részletes beszámoló ezen az oldalon olvasható.

kendi zsolt

 

2014 június 17.

Bécs E-busz

A bécsi BKV érdekes lépésre szánta el magát, beszerzett 12 kisbuszból álló E-bus flottát. Ezzel kapcsolatban tájékozódtunk egy kicsit. Amit megtudtunk az a ezen az oldalon olvasható.

kendi zsolt

 

2014 június 5.

Veszélyes szakszerűtlenség

Felháborítónak tartjuk, hogy BKV (BKK?) megvásárol jó állapotú buszokat, majd ráküldi őket olyan rossz minőségű utakra, ahol ezek a járművek darabokra esnek. Erre példa a Fertő – Basa – VajdaPéter útvonal, vagy a Kossuth Lajos utca (Ferenciek tere és Astoria között). Szinte érthetetlen miért nem képes a közigazgatás odáig lejutni, hogy a legalább a tömegközlekedési útvonalak burkolatát valamennyire rendbe tartsa.

Ezen túl sajnos a járművezetők kiválasztása és oktatása is kívánni valót hagy maga után. A vezetőnek tudni kéne, hogy nem farönköket hanem (álló) utasokat szállítanak. Ilyen helyzetben a felelőtlen száguldozás rossz minőségű utakon vagy az indokolatlan erős fékezés akár balesetet is okozhat.

kendi zsolt

 

2014 május 26.

Új Kossuth tér

Kissé furcsáljuk a Kossuth téri új trolibusz végállomás koncepcióját. Ezt úgy alakították ki, hogy közel egy megállót kell gyalogolni a metró és a villamos átszálláshoz. Ehelyett célszerűbb lett volna a troli és a villamospálya tekintetében közösködni (lásd Msziget projket), és így normálissá tenni az átszállást. Ettől még persze lehet bárhol egy rendezvény-visszafogó.

kendi zsolt

 

2014 május 25.

Jegyautomaták és utastájákoztatás

Örömmel látjuk, hogy sok helyen megjelentek olyan jegyautomaták aminél már készpénzzel, kártyával és érmével is ehet fizetni. Ez már megüti az európai színvonalat. Szint én örülünk annak, hogy elindul a valós idejű utastájékoztatási rendszer a megállókban. Azt viszont sajnáljuk, hogy néhány helyen ahol nagy szükség lenne rá nincsen. Ilyen a nem túl gyakori járatok végállomása, és az olyan nagy forgalmú helyek ahol a két irány megállója nincs látótávolságon belül.

kendi zsolt

 

2014 május 14.

Ferenciek tere

Elégedetten láttuk, hogy a Váci utca értelmetlen aluljáróját végezetül betemették, és lámpás kereszteződés került itt megvalósításra. Ez környezetvédelmi szempontból már rég kívánatos volt, ezen túl a környezetbarát tömegközlekedés (troli vagy FCHbusz) megvalósítását elősegíti a Váci utcában.

kendi zsolt

 

2014 május 12.

4-es Metró átadás

Miután átadták a 4-es metrót, nem voltunk restek és megfogalmaztuk véleményünket.

Részletes véleményünk ezen az oldalon olvasható.

kendi zsolt

 

2014 március 17 12:33

Egy szokatlan fiaskó

151-es viszonylat Csepel->Kőbánya BPI-811, a négy ajtóból csak egy működött az is csak félig. A vezető állítólag azt az utasítás kapta, hogy ilyen állapotú járművel menjen végig! Egy ilyen terheltségű járaton ez igen nagy felelőtlenség. Ezen kívül még jegyet is ellenőriztek a járművön.

kendi zsolt

 

2013 december 21.

Tátra téri piac új parkolók

A Tátra téri piacnál újonnan kialakított parkolókkal kapcsoltban felhívnánk a figyelmet, hogy az átalakítás nyomán a gyalogosok számára veszélyessé vált itt a közlekedés. Az iskola oldalán a járdát túl szűkre alakították ki. Ezen túl a gépjárművek ha teljesen beállnak, akkor felére vagy harmadára szűkítik a már így is keskeny gyalogjárdát. Így a szatyrokkal közlekedő gyalogosok kénytelenek az úttesten közlekedni, ami igen veszélyes. Ezen túl a piac körül szinte mindenhol akadályozzák a gyalogosforgalmat a szabálytanul parkoló autók.

kendi zsolt

 

2013 december 15.

VHAG300 felújítás

Örömmel látjuk, hogy a VHAG300 típusú járműveket felújították, külsejét és belsejét rendbe tették. Bár erről nincs adatunk csak remélhetjük, hogy a „csinosítás” ás kiterjedt az alvázra is (pl. védőbevonat). Üröm az örömben, hogy nehéz és romlékony a deszkákból összetákolt kerekesszék rámpa nem éppen elfogadható megoldás. Ide minimum egy alumínium profilból készített és műanyag csúszásgátló be vonattal ellátott hordozható rámpa lett volna kívánatos. Nyugodtan kijelentetjük, mivel ez a típus európai mércével mérve is kiemelkedő tulajdonságokkal rendelkezik, ezért a felújítás ésszerű és hasznos volt.

kendi zsolt

 

2013 december 13.

Kerekesszék kontra Millenniumi Kulturális Központ buszmegálló

Egyesületünk sajnálatos módon megtapasztalta, hogy a Millenniumi Kulturális Központ buszmegálló (Belváros-Pesterzsébet irány) rosszul lett kialakítva. A probléma megértéséhez tudni kell, hogy az itt megálló autóbusz egyetlen tömegközlekedési eszköz, amivel kerekesszékkel közlekedők el tudnak jutna a Nemzeti Színházhoz. A megálló azonban túl keskeny, így a busz rámpája és a korlát között nem marad hely a kerekesszéknek. Ezért egy le vagy felszálláshoz kb. 3 embernek kell a kerekest a helyére emelni. Itt már eleve a vágány, peron, vágány, peron, úttest kialakítás lett volna célszerű, így lenne elég hely a rámpának és a kerekesszéknek.

kendi zsolt

 

2013 december 06.

Koszos ruhában utazók

Sajnálatos módon az utóbbi évek jelenségeként tapasztaljuk a tömegközlekedési járműveken, hogy utasok festékes, olajos vagy malteres ruhában utaznak a járműveken, és beszennyezik a járművet és mások ruházatát. Ha eltekintünk attól, hogy koszos ruhában utazni elég nagy bunkóság, akkor is tiltják ezt az utazási feltételek. Ha már tele vannak a tömegközlekedés járművei különféle jelvényes emberekkel, akkor jó lenne ha ezt a szabályt betartatnák.

kendi zsolt

 

2013 augusztus 15.

Tömegbaleset az Örsvezér téren

Szervezetünk mélységes felháborodásának és egyben szomorúságának adott hangot a minap az Örsvezér téren történt tömegbaleset miatt. Felháborodásunk oka az, hogy a baleset megelőzhető lett volna, ha az illetékesek hozzáértők és nem teljesen közönyösek. Szervezetünk már régóta hangoztatta, hogy gyors közúti ívek fókuszpontjában lévő megállókat megfelelő közúti védművekkel kell ellátni. Ez például lehet a felüljárókon használatos megerősített szalagkorlát is. Hangoztattuk a Vágóhíd megállóban történt tömegbalesetnél, hangoztattuk az Árpádhídnál történ tömegbalesetnél és most ismét hangoztatjuk az Örsvezér téren történt tömegbalesetnél. Hangsúlyozzuk a kérdés nem az, hogy bekövetkezik e a baleset hanem az, hogy mikor következik be. Rossz helyen kiépített ívek, a közlekedésbiztonság helyzete elkerülhetetlenné teszik az ilyen baleseteket. A védtelen megállók pedig sajnálatos módon garanciák a halálesetekre.

kendi zsolt

 

2013 július 22.

Széll-fogas projekt kiterjesztés

Szervezetünk műszeres magasságmérés segítségével pontosította a fogas projekt tervét. Így közel azonos költséggel a Fogaskerekű vasút Orgonás megállójából gyalogosalagúton át elérhetővé válhat az Istenhegyi Nógrádi kereszteződésen túl az Istenhegyi Pethényi kereszteződése is. További információk ezen az oldalon.

kendi zsolt

 

2013 július 14.

Várbusz rejtély, a lehetséges megoldások

A várbusz rejtélye már nagyon régóta megoldatlan. Mindenki keresi rá a megoldást, de valahogy nem sikerült megtalálni. Jártunkban-keltünkben hallunk sok mindnet ezzel kapcsolatban. Mivel ezek egy része butaság, és mivel az utóbbi években sikerült összegyűjtenünk sok tapasztalatot az elérhető technológiákkal kapcsoltban, ezért most röviden közreadjuk a témával kapcsolatos elképzelésünket és javaslatainkat. További információk ezen az oldalon.

kendi zsolt

 

2013 július 13.

Mercedes-Benz Citario EEV autóbusz tesztje

Szép számban megérkezett hozzánk a Mercedes-Benz Citario EEV járműtípus. Mi meg nem voltunk restek és megnéztük milyen is valóban ez jármű. A véleményünk és észrevételeink a következő oldalon olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKV várta.

kendi zsolt

 

2013 július 09.

Fővárosi felismerések

Örömmel konstatáltuk, hogy az illetékes önkormányzatok és a kormány egyaránt felismerte a Margitsziget és Hegyvidék (Normafa) kiemelt jelentőségét turisztikai és szabadidő (egészségmegőrzés) szempontból. Más szóval elindult a tervezési projekt ezeken a területeken és ezen irányokba.
Ezen projektek legfontosabb eleme a tiszta környezet, nevezetesen a tiszta levegő lenne. Enélkül a projektek nem tudják funkciójukat ellátni. Így sajnáljuk, hogy ismét szembesültünk a szokásos Magyar betegséggel, nevezetesen a közlekedés által keltett szennyezés problémáját megoldás helyett ismét a szőnyeg alá söpörtük ´majd egyszer´ címkével.
Éppen ezért hívnánk fel a figyelmet az általunk már régebben kidolgozott két erre a területre vonatkozó megoldásra, a Széll-fogas és a Msziget-15-99 projektekre.

kendi zsolt

 

2013 Június 04.
Nagyítás Nagyítás

Pályafelújítás Pesterzsébeten

Befejeződött a Nagysándor és a Jókai Mór utca vágánycseréje. Ismét közlekednek a villamosok, az 51-es vonalon gyakrabban mint a felújítás előtt. A vágánycserével kapcsolatos szakmai elemzésünket lásd ezen az oldalon.

kendi zsolt

 

2013 Január 08.

HÉV a MÁV-nál

Vettük a hírt, hogy a Főváros át kívánja adni a HÉV üzemeltetését (csepeli kivételével) a MÁV-nak. Ezzel kapcsoltban felhívnánk a figyelmet, hogy szervezetünk már régen javasolja a ´ kakukktojás ´ csepeli HÉV gyorsvillamossá alakítását. Ezzel csökkenhetne a menetidő, olcsóbbá válna az üzemeltetés és a karbantartás, továbbá észak és dél felé folytatható lenne a csepeli HÉV (gyorsvillamos) vonala. Északi irányba akár a 2-es akár a 4-6 villamos vonalával, délre pedig a rendelkezésre álló helyen sok megállóval. Manapság már a ráckevei HÉV vonalával összekötés sem okoz problémát, mivel ennek szerelvényei átalakíthatók kétfeszültségű (1000 ás 600VDC) működésre.

kendi zsolt

 

Archívum, 2012 és 2008 közötti hírek 2013 előtt

Archívum, 2008 előtti hírek 2008 előtt