Last Updated: July 28, 2016

Főoldal

 

Hírek, eseménynapló 2014

 

2014 december 20.

Távvezérlésű mozgáskorlátozott rámpák

Szerveztünk fájdalommal de javasolná, hogy a távvezérlésű mozgáskorlátozott rámpákat alakítsák át kézi (kesztyű vagy kampó) üzemre, mivel ez így Magyarországon nem működik megfelelően. Egyrészről azért, mert a járművek és a megállók rendkívül zsúfoltak, ezért nem tudnak hova félreállni az utasok a rámpanyitáshoz. Ezt csak egy kalauz (ami nincs) személyes közreműködésével lehetne működtetni (vagy ha odasétál a járművezető). Másrészről nem igen tudják az utasok mi ez az egész és nem állnak félre a rámpanyitáshoz/záráshoz. Így a gyakorlatban egy automatikus rámpa nyitáshoz/záráshoz legalább hat perc kell.

kendi zsolt

 

2014 december 11.

Fizetős M0

A kormány saját hatáskörben 2015 január 1 hatállyal fizetőssé kívánja tenni az M0 körgyűrű legtöbb szakaszát.

Szervezetünk véleménye szerint ez egy felelőtlen a közlekedésszervezési és környezetvédelmi szempontokat figyelmen kívül hagyó elképzelés. Ennek következtében a Főváros és a környező települések útjain lényegesen meg fog növekedni a járművek száma, a dugók mérete és a környezetszennyezés. Ezen a „megyematrica” vagy a nehézgépjárművek kitiltása sem javít majd.

Éppen ezért szervezetünk határozattan tiltakozik ezen elképzelés ellen!

kendi zsolt

 

2014 december 7.

E-busz gyorstöltő rendszer

Az ABB a Volvóval közösen kidolgozott egy E-busz gyorstöltő rendszert, ami a megállóknál az utascsere ideje alatt tölti fel az akiskat. Állításuk szerint ez a töltés elegendő ahhoz, hogy a jármű folyamatosan forgalomban maradjon, nem kell töltésre kiállnia a forgalomból.

A rendszer állítólag hibrid-dízel és e-busz esetében is alkalmazzák.

Amiben tamáskodunk az a következő. Ha csak a végállomáson tölt, akkor egy forduló egy töltési ciklus. Ha miden megállónál, akkor a töltési/kisütési ciklusok jóval sűrűbbek. A töltési/kisütési ciklusok száma pedig maga az akkumulátor élettartama (általában ~3000 töltés/kisütési ciklus). Így gyorsan elhasználódik az akkumulátor.

Másik kérdés, mi van ha a busz nem áll meg a megállóba mert nincs le/fel szálló utas?

Harmadik kérdés, hogy nagyvárosi környezetben (gyors utascsere, sok utas) jól működik e a rendszer?

A gyári hírek alapján gyanús, hogy ez amolyan dízel-hibrid rásegítő technológia. Ha nincs elég töltés akkor indul a dízelmotor

Az eredeti gyári hír itt olvasható olvasható

kendi zsolt

 

2014 november 29.

3-as villamos pótlása

Sajnáljuk, hogy a 3-as pótló vonalát nem hosszabbították meg Pesterzsébet városközpontig, mivel ez kitűnő alkalom lenne a forgalom felmérésére, és a beruházás indoklására.

kendi zsolt

 

2014 október 22.

Konferencia a robbanómotoros (tömeg)közlekedési eszközök károsanyag-kibocsájtás csökkentéséről

A Levegő Munkacsoport szervezésében konferenciát rendeztek külföldi résztvevőkkel a robbanómotoros (tömeg)közlekedési eszközök károsanyag-kibocsájtás csökkentéséről.

Elhangzott, hogy elérhető többféle a technológia a motorok hatékony kipufogógáz-szűrésére. Ilyen technológiák felszerelése a fejlett országokban kötelező.

Elhangzott, hogy a régebbi BKV buszok károsrészecske-kibocsájtása olyan magas, hogy a rendelkezésre álló műszerekkel nem lehet megmérni.

Elhangzott, hogy a BKV a Volvo 7700 EURO2 motorral szerelt változatát fel kívánja szerelni a 7900-ás típusnál használt szűrőkkel. Ezt szervezetünk fontosnak tartja és támogatja. Sajnos a BKV ezen technológia alkalmazását más járműveken nem tervezi. Ez viszont elszomorít minket.

Az már szervezetünk tenné hozzá, hogy ilyen szűrők felszerelése az erősen szennyező buszokra csak környezetkultúra és akarat kérdése.

kendi zsolt

 

2014 október 13.

Bus of the Year 2015

Man Lion’s City GL CNG kapta az európai szakújságírók által odaítélt „Bus of the Year 2015” címet. Ebből leginkább az érdekes, hogy egy CNG (biogas, e-gas) üzemanyagot használó jármű került kiemelésre. Ez ráirányította a figyelmet a CNG technológiára. Erről bővebben ezen az oldalon és ezen az oldalon lehet olvasni.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 30.

Kiegészített véleményeink

Néhány érdekes új aspektusát sikerült felfedeznünk a londoni tömegközlekedésnek. A teljes anyag itt férhető hozzá.

Kiegészítettük a Balász Mór tervről kialakított véleményünket A teljes anyag itt férhető hozzá.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 15.

Véleményünk a Balázs Mór tervről

Szervezetünk az önkormányzat javaslatára véleményezte a Balázs Mór tervet. Véleményünk itt férhető hozzá. A projekt honlapja ezen az oldalon olvasható.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 15.

Buszközlekedés a Megyeri hídon

Szervezetünk már régóta szorgalmazza a helyi buszközlekedés megindítását a Megyeri hídon (a déli M0 híd mintájára). Ezért üdvözöljük, hogy ezekután lehetősség lesz a 296-os busszal átszállás nélkül Káposztásmegyerről Békásmegyerre utazni. Reméljük ha az forgalom igényli ezt, akkor sűrítik majd a járatokat.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 14.

Megállók és fák

A XIX. kerület Zoltán utca megállóban (É -> D irány) van egy fa amely leborotválja a buszok tükreit. Nem igazán vagyunk az értelmetlen fakivágások hívei ezért azt javasoljuk, hogy valamiféle jól látható festékkel vagy szalaggal jelöljék meg a fát, hogy a járművezetők még időben meg tudják kerülni. Ezen túl javasoljuk, hogy mérjék fel a megállókat ilyen szempontból, és ahol szükséges végezzék el a jelöléseket.

kendi zsolt

 

2014 szeptember 13.

Ismét jár a 3-as villamos?

Amióta elméletileg ismét van villamosforgalom a 3-as vonalon az Élessarok és Ecseri út között naponta többször tapasztaljuk, hogy megjósolhatatlan időpontokban leáll a villamosforgalom és néha pótlóbuszok is megjelennek. A szervezés nem túl jó. Van amikor a leállított villamos leelőzi a pótlóbuszokat. Ráadásul azt is tapasztalható, hogy a TW-6000 típusú járművek karbantartási színvonala valamiért nagyon leromlott. A járműveken a legkülönbözőbb (hajtás, vezérlés, ajtó, stb.) hibák jönnek ki sosem látott gyakorisággal. Szervezetünk véleménye szerint ezeket a problémákat sürgősen orvosolni kellene.

Ezen túl sajnáljuk, hogy a 3-as pótló vonalát nem hosszabbították meg Pesterzsébet városközpontig, mivel ez kitűnő alkalom lenne a forgalom felmérésére, és a beruházás indoklására.A részletek ezen az oldalon olvashatók.

kendi zsolt

 

2014 augusztus 30.

Villamosvégállomás a pesterzsébeti városközpontban

Szerveztetünk megvizsgálta a Pesterzsébet városközpontban létesítendő villamosvégállomás problematikáját, és több az eddigi megoldásoknál használhatóbb elképzelést vázolt fel.

A részletek ezen az oldalon olvashatók.

kendi zsolt

 

2014 augusztus 3.

Agyrém-hírek, Bocskai

A Bocskai út állapota a Karolina és a Fehérvári között siralmas. Itt körülbelül 2 percenként halad el egy busz. Az elképzelhetetlen méretű lyukak és dombok komoly károkat okoz a járművekben és így a köztulajdonban is. Az illetékesek érzékelték a problémát, és a Kőrössy József utcát - ahol óránként 1-2 jármű halad át, busz meg egy sem - a Hungaroringet is megszégyenítő minőségű burkolattal látták el.

kendi zsolt

 

2014 augusztus 2.

Agyrém-hírek, Soroksári

A Soroksári út észak-dél irány buszsávján kialakítottak két terelőszigetet a jobbra kanyarodók számára amin rendszeresen fennakadnak a buszok. Az egyik a Tóth Kálmán utcánál a másik a Rákóczi hídnál található. Ezt úgy tették meg, hogy az amúgy is szűk buszsávot éles szögben törték meg. Ennek következtében normál sebességnél busszal csak a szomszéd sávba átlógva lehet abszolválni a buta akadályt. Ha tele a szomszéd sáv, akkor nincs más csak a járdázás 50kmh-val. Ez pedig komoly károkat okoz a járművekben és így a köztulajdonban is.

kendi zsolt

 

2014 augusztus 1.

Agyrém-hírek, Topánka

Mostanában ünnepelte negyvenedik születésnapját a XX. kerület Helsinki út – Topánka utca kereszteződése. Ez azért világhíres, mert a két főútvonal csatlakozását úgy oldották meg, mint egy garázsbejárót. A Topánka egy teljesen egyenes leejtő/emelkedő úttal csatlakozik a Helsinkibe. Így a találkozásnál a buszok sokszor felakadnak a ´garázsbejárón´. Eddig fel sem merült, hogy ezt a problémát egy ívesen leejtő/emelkedő útburkolattal meg lehetne oldani, és így a köztulajdonban keletkező károkat meg lehetne előzni.

kendi zsolt

 

2014 július 22.

Új autóbusztípusok tesztje

Három új járműtípus ugrott elő hírtelen a bokorból. Mi nem voltunk restek és megszaglásztuk az új járműveket. Véleményünk és észrevételeink

a Volvo 7900 típusról ,

a MAN Lion´s City Euro 6 típusról ,

és az Ikarus 127V2 típusról olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKV várta.

kendi zsolt

 

2014 július 21.

Tiltakozás

Szervezetünk tiltakozik azellen, hogy megszüntessék a kerékpárosokra vonatkozó alkoholszint határértéket. A részeg kerékpáros más kerékpárosokra, gyalogosokra, közúton közlekedőkre is veszélyes lehet. A veszély leginkább tömegközlekedést érinti, mert a jármű elé bevágó kerékpáros nyomán létrejövő fékezés az álló utasok tömeges sérülését okozhatja.

kendi zsolt

 

2014 július 13.

Információhiány

Sok levelet kaptunk azzal a témával, hogy ´mi a fenét örvendeztek egy EURO 3-as besorolású járműnek?´ (VHA330CNG).

Nos leegyszerűsítve az ok az, hogy az EURO 3 CNG motor környezetterhelés szempontjából olyan jól teljesít mint egy EURO 5,5 (EEV) Dízelmotor. Ráadásul ezt egyszerű felépítésű (open-loop) motorral és egyszerű üzemanyaggal teszi. Ennek részletes kifejtését lásd a CNG és az EURO besorolás oldalakon.

Okulva a levéláradaton bővítettük a technológiákról szóló leírásokat.

kendi zsolt

 

2014 július 10.

Szükséges nagyobb közlekedésfejlesztések

Röviden felvázoltuk szerintünk mik a szükséges nagyobb közlekedésfejlesztések a Közép-magyarországi régióban. Így legalább van egy valamiféle anyag arról hol szorít leginkább a cipő.

kendi zsolt

 

2014 július 8.

Levegőproblémák

Ismét rendszeresen tapasztaljuk az VanHool AG300 típusok (és időnként a V7700) sűrítet levegő rendszerének hibáit. Felújítás után egy ideig nem volt vele gond, most viszont jelentkeztek. Ennek oka valószínűleg koszolódás lehet, mivel a tervezők nem számítottak poros futási környezetre. Mivel ez a járművet működésképtelenné teheti, ezért célszerű lenne ezt rendszeres karbantartással vagy további szűrő beiktatásával megelőzni. Az persze más kérdés, hogy ugyanezt a port nyelik az utasok is. És velük mi lesz?

kendi zsolt

 

2014 július 2.

Köszönetnyilvánítás

Ezúton mondanánk köszönetet a Fővárosi Gázműveknek azért, hogy nem kis beruházással elkészítette az első nagy járművekre is alkalmas CNG kutat. Ez nem kis beruházás, nem kis rizikó, viszont segíti a környezetbarát járművek elterjedését. Ezért mindenképp köszönet jár!

kendi zsolt

 

2014 július 1.

A330CNG gyakorlati problémák

A VanHoll A330CNG gyakorlati üzeme során két komoly problémát tapasztaltunk, amelyek nagyrészt visszavezethetők a nálunk még ismeretlen technológiára.

Egyrészről, úgy néz ki nem hívják fel megfelelően a járművezetők figyelmét arra , hogy a jármű súlypontja minden más városi busztól eltérően magasan van, így bizonyos helyzetekben nagyobb odafigyelést kíván. Ez a tetőn lévő üzemanyagtartálynak köszönhető, és eddig az országban csak a Transelektro/Skoda trolibuszok jellemzője volt. A következmény pedig az, hogy a jármű például a „260-as stílusban” vett gyorsabb kanyarokban erősen kifelé dől és kikoppan (a lengőkarok véghelyzetbe kerülnek, és a sárvédők leérnek az útburkolatra). Ez így nagyon veszélyes, a dolgot gyorsan tisztába kellene tenni.

Másrészről, 20C környezeti hőmérséklet felett kötelező lenne a jármű légkeringetésének vagy klímájának bekapcsolása. Ennek oka a járművet úgy tervezték, hogy a koszos utcai levegőt csak szűrőn át kapják „telibe” az utasok (az utastérnek csak 4 kicsi nyitható ablaka van). Így ha ezt nem teszik, akkor a jármű üvegházzá változik (nagy ablakok miatt). Úgy néz ki ez hiányzik az üzemeltetési utasításból, így méréseink szerint ~24C környezeti hőmérséklethez ~36C utastér belső hőmérséklet tartozik. Ezt vihargyorsan korrigálni kellene!

kendi zsolt

 

2014 június 18.

VanHool A330CNG autóbusz tesztje

Megérkezett hozzánk a VanHool A330 járműtípus. De nem csak egy VanHool, hanem egy CNG (kompresszált földgáz) üzemanyaggal működő változata. A véleményünk és észrevételeink a következő oldalon olvashatók kicsit részletesebben mint ahogy azt a BKV várta.

kendi zsolt

 

2014 június 17.

London

Kitekintettünk egy picikét Londonba . Beszámolónkba oldalakat szenteltünk például a full hibrid busznak és intelligens jegyrendszernek. A részletes beszámoló ezen az oldalon olvasható.

kendi zsolt

 

2014 június 17.

Bécs E-busz

A bécsi BKV érdekes lépésre szánta el magát, beszerzett 12 kisbuszból álló E-bus flottát. Ezzel kapcsolatban tájékozódtunk egy kicsit. Amit megtudtunk az a ezen az oldalon olvasható.

kendi zsolt

 

2014 június 5.

Veszélyes szakszerűtlenség

Felháborítónak tartjuk, hogy BKV (BKK?) megvásárol jó állapotú buszokat, majd ráküldi őket olyan rossz minőségű utakra, ahol ezek a járművek darabokra esnek. Erre példa a Fertő – Basa – VajdaPéter útvonal, vagy a Kossuth Lajos utca (Ferenciek tere és Astoria között). Szinte érthetetlen miért nem képes a közigazgatás odáig lejutni, hogy a legalább a tömegközlekedési útvonalak burkolatát valamennyire rendbe tartsa.

Ezen túl sajnos a járművezetők kiválasztása és oktatása is kívánni valót hagy maga után. A vezetőnek tudni kéne, hogy nem farönköket hanem (álló) utasokat szállítanak. Ilyen helyzetben a felelőtlen száguldozás rossz minőségű utakon vagy az indokolatlan erős fékezés akár balesetet is okozhat.

kendi zsolt

 

2014 május 26.

Új Kossuth tér

Kissé furcsáljuk a Kossuth téri új trolibusz végállomás koncepcióját. Ezt úgy alakították ki, hogy közel egy megállót kell gyalogolni a metró és a villamos átszálláshoz. Ehelyett célszerűbb lett volna a troli és a villamospálya tekintetében közösködni (lásd Msziget projket), és így normálissá tenni az átszállást. Ettől még persze lehet bárhol egy rendezvény-visszafogó.

kendi zsolt

 

2014 május 25.

Jegyautomaták és utastájákoztatás

Örömmel látjuk, hogy sok helyen megjelentek olyan jegyautomaták aminél már készpénzzel, kártyával és érmével is ehet fizetni. Ez már megüti az európai színvonalat. Szint én örülünk annak, hogy elindul a valós idejű utastájékoztatási rendszer a megállókban. Azt viszont sajnáljuk, hogy néhány helyen ahol nagy szükség lenne rá nincsen. Ilyen a nem túl gyakori járatok végállomása, és az olyan nagy forgalmú helyek ahol a két irány megállója nincs látótávolságon belül.

kendi zsolt

 

2014 május 14.

Ferenciek tere

Elégedetten láttuk, hogy a Váci utca értelmetlen aluljáróját végezetül betemették, és lámpás kereszteződés került itt megvalósításra. Ez környezetvédelmi szempontból már rég kívánatos volt, ezen túl a környezetbarát tömegközlekedés (troli vagy FCHbusz) megvalósítását elősegíti a Váci utcában.

kendi zsolt

 

2014 május 12.

4-es Metró átadás

Miután átadták a 4-es metrót, nem voltunk restek és megfogalmaztuk véleményünket.

Részletes véleményünk ezen az oldalon olvasható.

kendi zsolt

 

2014 március 17 12:33

Egy szokatlan fiaskó

151-es viszonylat Csepel->Kőbánya BPI-811, a négy ajtóból csak egy működött az is csak félig. A vezető állítólag azt az utasítás kapta, hogy ilyen állapotú járművel menjen végig! Egy ilyen terheltségű járaton ez igen nagy felelőtlenség. Ezen kívül még jegyet is ellenőriztek a járművön.

kendi zsolt

 

Aktuális hírek Aktuális

Archívum, 2015-ös hírek 2015 hírek

Archívum, 2013-as hírek 2013 hírek