Last Updated: Feb 03, 2023

Főoldal

 

Hírek, eseménynapló 2022

 

2022 december 27.

KÖKI logika

Ugye a KÖKI bevásárlóközpont alatt van egy nagy buszvégállomás-komplexum. Itt minden megállóra tisztességesen ki van írva mely járat áll meg ott és mi a megálló azonosítója. Csakhogy a dél felől érkezők bizonyosan nem találnak olyan térképet amiből kiderül, hogy mely megálló hol van és mi indul onnan. Így a kiírások nagyjából hasztalanok. Tehát ha megállókat felcímkézték talán nem ártana olyan térképeket is kirakni amiből tudható mi hol van.

kendi zsolt

 

 

2022 december 26.

Jön másik

Megjelentek a villamosmegállókban a " Jön másik " hirdetések. Ugye ezek arról szóltak, hogy ne fuss a villamos után, mert jön a másik. Ez alapban hasznos is lenne, de olyan megállókban ahol 15 perc vagy hosszabb a követés kissé visszás. Mi például a Gubacsi úton látjuk rendszeresen ezeket a táblákat. Itt a V2b alapban 15 perces követéssel jár. Az V51-es pedig naponta csak néhány órát közlekedik, hétvégén meg egyáltalán nem. Ha itt meglátja valaki a járatát, akkor hasznos utána futni.

kendi zsolt

 

 

2022 december 24.

Az 1-es villamos pályahibái

Úgy érzékeljük, hogy az 1-es villamos pályáján több helyen vannak komoly hibák (északi és déli szakasz). Ez főleg az alacsonypadlós (Combino és CAF) járműveknél jelnet problémát. Akár lényeges jkm. költségnövekedéshez is vezethet. Ezeket célszerű lenne mielőbb kijavítani.

kendi zsolt

 

 

2022 december 23.

Kellemetlen skip keveredés (ismét ismét)

Sajnos aktivistánk ismét tanúja volt egy esetnek, amikor az egy M-es megállóba álló B23-ast megállás nélkül kikerülte a B223M ott hagyva a rá várakozó utasokat. EZ a kifelé irányban történt ahol a két járat útvonala nem fedi egymást. Sajnos többször láttuk. Lásd 2022.11.03 " Kellemetlen skip keveredés (ismét) " bejegyzésünket.

kendi zsolt

 

 

2022 december 05.

Alacsonypadlós villamosok a pesterzsébeti hurokban

Örömmel halljuk, hogy felmerült a társadalmi igény a pesterzsébeti kis- és nagyhurokban alacsonypadlós járművek közlekedtetésére. Itt elvileg csak a CAF típus jöhet szóba.

Ugye ezek a hurok tele vannak r=25m ívekkel és extrém emelkedőkkel és leejtőkkel. Így első lépésben a szakinak meg kell vizsgálni, hogy ilyen körülmények között üzemeltethető e ez a típus. Itt külön meg kéne vizsgálni, hogy a pálya űrszelvénye elégséges méretű ehhez. Ugyanis a CAF forgóvázközépek távolsága 11 méter. Ez annyit jelent, hogy számtanilag egy 11m-es kocsiszekrény nyugszik két forgóvázon, míg mondjuk a T5C5 vagy az ICS esetén ez 6m. Így nagyobb űrszelvény kell neki és az ívekben is kevésbé stabil.

Mindenesetre sikerült próbázás közben műszervégre kapnunk egy CAF5 járművet. Érdekes módon bár nem TW de eléggé jó a felfüggesztés rezgéscsillapítása. Így talán nem lesz gond a közeli házakkal.

Persze az is kérdés melyik járatra. A V51 és V52 nagyon időszakos, így nem igazán van értelme alacsonypadlósítani. Az értelmes az újdonsült 2B lenne. Itt azonban forráshiány miatt nem sikerült a Lánchíd pesti alagútjárt felújítani (a budai oldal mintájára) , így oda sem TW sem CAF még talán T5C5 sem járhat be. Így marad az V52 mint komoly kompromisszum.

kendi zsolt

 

 

2022 december 04.

Frissen behozott NVHAG300 járművek

A frissen behozott és átalakított " S " betűvel kezdődő rendszámú NVHAG300 járműveknél kibukott egy gond. Úgy néz ki, hogy az átalakításnál a leszállásjelző és a vészjelző közvetlenül egymás fölé került. Ráadásul a leszállásjelző burkolata fekete így a padló és ülések által adott háttérbe beleolvad. A vészjelző burkolata pedig sárga, így mindig jól látható. Sajnos ezért egy úton az utasok többször is a vészjelzőt nyomják meg a leszállásjelző helyett. Ez pedig állandó keveredést okoz. Itt rendesen szét kellene választani ezeket a jelzőket ahogy a többi (N)VHAG300 esetében.

időközben tőlünk függetlenül is rájöttek, hogy ez így nem igazán jó megoldás. A vészjelzőket átszerelték az ajtók fölé, hogy ne keverjék őket össze az utasok a leszállásjelzővel.

kendi zsolt

 

 

2022 december 03.

Legújabb MB Conecto kiegészítés

Ismét visszatérve a legújabb vásárlású MB Conecto a hegyen témára, az új vásárlású járművek valóban sokkal erősebbek mint a sztenderd beszerzésűek. Utassal tömve is simán kapaszkodik a 21 vagy 212 járatokon. Azonban ez nem jelenti azt, hogy a motorfék ereje nagyobb. Ezt a váltó és motor és vezérlés kombináció adná ki (de nem adja ki).

Aztán találkoztunk egy vezetővel aki valószínűleg hegyen mercizett vélhetőleg egy másik társaságnál és bővültek ismereteink. Úgy néz ki, hogy a kormányoszlopon lévő karral az automata sebesség-kiválasztás felülírható. Ha valaki ügyesen használja ezt a lehetősséget, akkor lényegesen megnövelheti a motorfék erejét, és biztonságosabbá teheti az ereszkedést.

Azonban a kézi felülvezérlésnek van egy komoly hátránya. A vezető az egyik kezét kénytelen a felülvezérlő karon tartani. Ilyenkor a leejtős kanyarokban is egy kézzel kormányoz. Hiába a kormányszervó, ez nem túl biztonságos. Másik oldalról nem tudjuk, hogy a folyamatos kézi felülvezérlés miként hat a jármű élettartamára (fenntartási költségére). Így a valódi megoldás az lenne, ha a gyártó az automata fokozatválasztóba beépítene egy hegyi lejtmenet kapcsolót, és ezt az automata végezné el.

kendi zsolt

 

 

2022 december 02.

Soroksár VÁ.

Meglepve láttuk, hogy Soroksár vasútállomás vágányainak nagy részét felszedték, csak a kerülővágányok működnek. Mivel nem kaptunk hírt a pályaudvar megszűntetéséről valószínűleg egy teljes felújítás folyik ami üdvözlendő.

kendi zsolt

 

 

2022 december 01.

Kerekesszékkel

Nem igazán értjük, hogy a Boráros tér mint forgalmas csomópont miért nem akadálymenetes. Az érthető, hogy se a HÉV se a 2-es villamos nem az. De a buszok és a V4-V6 viszont az. tehát ha másnak nem ennek vagy a buszok közötti akadálymentes átszállásnak lenne értelme. Az egyetlen kerülőút, ha a kerekesszékes a buszplatformról elgurul egy megállót a Mester utca V4-V6 megállóig és ott száll fel. Ez persze nem igazán tekinthető kultúrát megoldásnak.

kendi zsolt

 

 

2022 november 29.

Váltók

Örömmel láttuk, hogy sikerült a Határ út vágányainak két váltócsoportját végre rendbe tenni. Az egyik a Gubacsi út a másik pedig a Gyáli út. Ezeket persze az EU-s pénzekből kellett volna rendbe tenni mint a vágányok egy részét, csakhogy a pénz nem volt elég, így az egész Határ út kimaradt.

Persze az rendben, hogy ezt a két váltósort rendbe tették, de most már a Könyves Kálmán - Mester váltókkal és keresztekkel van gond. Tehát mintha a felújítás sebességében nem tudná követni az amortizációt.

kendi zsolt

 

 

2022 november 24.

Egy konferencia tanulsága

Egyik aktivistánk hivatalossá vált egy konferenciára, amit Telkiben tartottak. Ugye itt van egy nagy szálloda és konferenciaközpont és sportközpont, amit több tízmilliárdból építettek fel. Szerencsére a fővárosból félóránként közlekedik ide Volán járat. A buszmegálló 400 méterre van a létesítménytől, tehát ideálisan tömegközlekedhető. Csakhogy a 400m járdából csak 150m beton, a maradék 250m pedig egy keskeny vízmosás ami a bokrok között vezet. Ez ha vizes az idő akkor járhatatlan. Egyszerűen nem értjük, hogy egy több tíz milliárd forintos beruházásnál miért nem telt egy 250m-es járdára. Így 400m helyett dupla annyit kell a megállóig gyalogolni (kerülni).

De ezzel nem ért véget a tanulságok sora. Odafelé a Volán járatnak se a járműben se a járművön kívül nem volt utastájékoztatása. Így a vezetőtől kellett megkérdezni a járatszámot. Ezen túl mint később kiderült a vezető a retúrjegy rossz felét tépte le (odaúton a visszaút szelvényt). Ennek következményeként a visszaútra szánt szelvény mehetett a kukába és a visszautat duplán kellett kifizetni. Ezen túl a visszaúton a járat a Laktanya megállóban volán bérlettel integető utast egyszerűen otthagyta (nem állt meg)...

kendi zsolt

 

 

2022 november 20.

Volán internetes jegypolitika

Bár mennyire próbáljuk nem igazán értjük miért csak néhány nagy állomásról induló járatokra interneten jegyet vásárolni " melyek Budapestről a Népliget, a Stadion, az Árpád híd, és Újpest-Városkapu autóbusz-állomásokról indulnak, valamint ezekre az állomásokra érkeznek " . Itt temérdek jegypénztár és automata áll rendelkezésre. Nézetünk szerint inkább ott lenne szükség erre, ahol NINCS jegypénztár vagy automata.

kendi zsolt

 

 

2022 november 17.

Fogas kérdések és problémák

Sajnálattal vettük az információt, hogy a Fogaskerekű vasút (60-as villamos) nem fog közlekedni egészen 2023 márciusig. Azonban ismét megállapíthatjuk, hogy mint a gázüzemű buszoknál itt is a környezet védelmén kezdődik a spórolás. Arra viszont felhívnánk a figyelmet, hogy a fejlett országokban ilyenkor plusz környezeti kárral számolnak, ami több egészségkárosodást és így több költséget jelent. Ha ezt levonjuk a megtakarításból, akkor már mindjárt nem egyértelmű a lépés pozitív szaldója.

Más részről a szünetnek értelme is van. A Fogaskerekű utasforgalmához több részben párhuzamos járatot kell fenntartani. Ennek oka pedig az, hogy a Fogaskerekű alsó és felső végén elmaradtak a szükséges vonalbővítések, ezért a járatot " ki kell egészíteni " más járatokkal.

De ha már nincs Fogas akkor legalább azt kellene biztosítani, hogy a helyettesítő buszokon legyen elég hely például a kerékpárszállításra. Egy aktivistánk éppen a hegyre utazott, amikor egy kiváló állatorvosi lóval találkozott. A 21 (221) 10 perces követéssel érkezett a Délihez. Itt az első ajtós felszállók nem tudtak a jármű hátsó részébe jutni, mivel két bringa és egy babakocsi elzárta az utat. Elöl torlódás, hátul üres, néhány lemaradtak. Ráadásul a jármű nem " kerékpáros " típus volt, így a kerékpárok kilógtak a közlekedőútra.

kendi zsolt

 

 

2022 november 12.

Legújabb MB Conecto

Alkalmunk volt tesztelni a legújabb vásárlású MB Conecto a hegyi járatokon. Mint 2022.06.04 " MB Conecto a hegyekben " írásunkban elmondtuk, a vásárolt verziónak motorfékje eléggé gyengécske. Ez a hegyi üzemben komoly problémát okoz. Reméltük, hogy az új vásárlásoknál ezt figyelembe veszik. Sajnos azonban ezek csak pusztába kiáltott szavak voltak. A legújabb beszerzések is változatlan konfigurációval érkeztek. Így ha a jvez nem nyomja a féket, akkor a jármű " elgurul " .

kendi zsolt

 

 

2022 november 3.

Kellemetlen skip keveredés (ismét)

Sajnos aktivistánk ismét tanúja volt egy esetnek, amikor az egy M-es megállóba álló 23-ast megállás nélkül kikerülte a 223M ott hagyva a rá várakozó utasokat. Mint később egy kárvallott nagymama elmondta éppen a kórházba indult, ezért roppant mérges volt (ugye a 223M kórházjárat a 23 pedig nem az).

kendi zsolt

 

 

2022 október 28.

Sárga torlódás

Sajnos már többször tapasztaltuk, hogy az 51A villamos Könyves Kálmán -> Mester fordulója komoly problémákat idéz elő. Mivel ez az ív csak kiállásra volt tervezve (és a közlekedési lámpa beállítva), ezért itt az 51A villamosnak több mint 5 percet kell várnia. Azonban eközben feltartja az 1-es villamost. Ráadásul valamiért az 51A mindig pont az 1-es előtt áll ki a Könyves vágányra (másik lámpa beállítási probléma?). Erre bizony valami megoldást kellene találni.

kendi zsolt

 

 

2022 október 25.

Pesterzsébet felső hévállomás

Egy ismerős hívta fel a figyelmünket, hogy amióta a MÁV átvette a HÉV üzemeltetését azóta Pesterzsébet felső hévállomáson teljesen megszűnt az élelmiszer és az innivaló árusítása. Az erre szolgáló ideiglenes épületeket felszámolták és helyettük a MÁV munkatársak számára parkolót létesítettek. A régi állapot még látható a google map-on. Nos erről az állomásról még közel egy óra utazás a külső végállomás, így normális lenne feltankolni némi szendvicset és üdítőt. Csakhogy most már 500m-es távolságban semmi olyan üzlet nincs ahol ezt meg lehetne tenni. Így akkor fel kell tennünk a kérdést, vajon a helyi érdekű vasút (HÉV) elsődleges feladata az utasok vagy a MÁV munkatársak kiszolgálása?

kendi zsolt

 

 

2022 október 23.

Megálló-megoldás

Örömmel vettük tudomásul, hogy több évtized után végre áthelyezték a Pesterzsébet Ady Endre - Nagysándor villamosmegállót az Ady Endre utcából a Nagysándor utcára a buszmegállóba. Ugye itt eredetileg az volt a probléma, hogy az utasok egy részének megfelelő volt a villamos és a busz is az utazásához, így elvileg arra szállhatott volna fel amelyik elsőnek jön. Azonban bárhova is állt az egyik járműtípusról mindig lemaradt. Ennek oka, hogy a busz egy cseles kanyarból bukkan elő, és ha nem a megállóban áll az utas, akkor nem tudja elérni. Ha viszont a buszmegállóban áll, akkor nem látja a villamost. Most végre működik az " amelyik elsőnek jön " elv.

kendi zsolt

 

 

2022 október 22.

Jvezképzés

Sajnos egyre gyakrabban tapasztaljuk, hogy olyan járművezetők kerülnek a hegyi járatokra akik nem igazán ismerik az automata váltó fokzatmenendzsmentjét emelkedőhöz. Itt az első gond, hogy oktatáskor - ha esetleg meg is tanítják erre - akkor is üres járművel teszik azt. Egy kéttengelyes busz üres tömege kevesebb mint harmada az utassal tele járműnek. Így utassal tele jármű esetén teljesen másképp kell a váltó fokozatait menedzselni mint üres járműnél. Erre csak azt a megoldást látjuk, hogy az oktatónak az első néhány élő fordulón célszerű lenne lekísérni a hegymenetben tanuló vezetőt.

kendi zsolt

 

 

2022 október 21.

Jegyárpolitika

Nem igazán értjük a BKK járművezetőnél vásárolható jegyek árazását. Ugye itt sikerült egy nem egész összeget kitalálni. Ennek következménye, hogy vásárláskor az utas és a buszvezető egyaránt keresgeti a pontos összeget papírpénz és érmék formájában. Ekkor természetesen a jármű és a többi utas csak áll és vár. Ha a jegy mondjuk 500 Forint lenne, akkor az utas egyetlen papírpénzzel gyorsan ki tudná fizetni azt, és a vezető egyetlen papír pénzzel vissza tudna adni (pl. 1000-ből egy 500-ast). Így lényegesen gyorsulna a jegyvásárlás és kevesebbet állna a jármű.

kendi zsolt

 

 

2022 október 20.

BKV gázüzemű buszok

A mai napon látott napvilágot a hír: a BKV leállítja az összes (53 darab) gázüzemanyagú (CNG) buszát és dízeles járművel helyettesíti azokat. Ettől a cég évi egymilliárd forintos megtakarítást remél. Nos közgazdasági szempontból megértjük a döntést. Amit nem értünk az állam támogatáspolitikája. Úgy néz ki, hogy a támogatásokat a környezetet jobban szennyező üzemanyagokra koncentrálják (dízel). Lásd az e témában született például Ex kontra CNG összehasonlító cikkeinket. Emellett viszont a környezetbarátabb üzemanyagokat (elektromos áram vagy CNG) nem támogatják. A legkörnyezetbarátabb üzemanyagok (például H2) használatát pedig törvényileg tiltják. Ez bizony egy igen elmaradott gondolkodásmód. Ha netalán a dízeles támogatás összegét átirányítanák a környezetbarátabb üzemanyagokra, akkor azonos pénzből a járművek működtetése mellet még kevesebb környezeti kárt is okoznának. No de persze ehhez már ész is kellene.

kendi zsolt

 

 

2022 október 18.

MÁV áramtakarékosság

A mai napon a hírek élére került az, hogy a MÁV kényetlen takarékoskodni az elővárosi személyszállító vonatokon, mivel számára sokszorosára emelkedett az áramdíja. Ezt nem igazán értjük. A rendeletek szerint a maximált benzináron keresztül a környezetszennyező közúti közlekedést erősen támogatja az állam, a környezetbarát vasúti személyszállítást viszont egyáltalán nem. Ez igen nyakatekert logika, vagy éppen a logika hiányát jelzi.

kendi zsolt

 

 

2022 október 17.

HÉVpótlás

A mai napon az RHÉV (H6) városi szakaszán baleset történt. Természetesen ezen a szakaszon buszos pótlásra volt szükség. Mivel a HÉV-eket a MÁV üzemelteti ezért gondoltuk volna, hogy a pótlást a VOLÁN segítségével oldják meg. Azonban mint kiderült első körben sehogy sem sikerült megoldani. Az utasoknak a BKK 23, 223M és 23E járatait ajánlották pótlásként. Finoman megjegyeznénk, hogy a 23E délután nem igazán használható erre a célra, mivel csak visszafelé érinti Pesterzsébet felső vm-et. Végül azért sikerült a BKK-tól egy rakás pótlóbuszt beállítani. Minden esetre végig kéne gondolni, hogy miként is működjön a HÉV pótlás. Vagy a VOLÁN vagy a BKK. A kettő össze-vissza nem éppen jól választás.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 30.

Repedések a metrókocsikon

Meglepve hallottuk, hogy a BKV állandó vállalkozót keres a felújított metrókocsik repedéseinek folyamatos javítására. A repedések okaként csak arra tudunk gondolni, hogy a jármű az elektromos fékezésről mechanikai fékre való váltáskor ránt egy nagyot. Ugye ennek oka, hogy az elektromos fék elveszti nyomatékát. A mechanikai fék pedig teljes nyomatékkal lép be. Ezért minden megállásnál gyakorlatilag a jármű vészfékezést hajt végre. Ez magyarázhatja a repedéseket. Persze ez konstrukciós probléma, ami az utasok számára sem kellemes.

Ide kapcsolódó, hogy a felújított járművek gyorsítási és fékezési karakterisztikája " kisvárosias " . Ez érezhetően megnöveli a menetidőt. Ennél az eredeti Metrovagonmas metrókocsik és az Alstom járművei is jobban megfelelnek a nagyvárosi vonalakhoz.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 29.

Egy kis keveredés

A Pesterzsébet újság 2022 szeptember 29 napi számában Gerencsér Dóra tollából megjelent egy cikk a 2B villamosjárat elindulásával kapcsolatban. Ebben azt írta le a szerző, hogy a Pesterzsébetiek számára a 133E, 5 és 99 jelzésű autóbuszok mellett a 2B villamos jó alternatívát jelenthet. Viszont ismereteink szerint a 133E és az 5 jelzésű buszoknak semmi köze sincs Pesterzsébethez. Itt talán a szerző a 223M és 23 jelzésű buszokra gondolhatott.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 28.

BKK tájékoztatótábla problémák

Például a Boráros téren a V4/V6 megállójában már régebben felszereltek egy utastájékoztató táblát. Ezen elvileg azt kéne látni milyen járatok indulnak hamarosan. Azonban az öt sor csúcsidőben erre a megállóra kevés. A táblán gyakorlatilag már csak azt lehet látni mely járatokat késtük le, mert a többi nem fér rá. Ez volt a KöKi MÁV állomás problémája is. Szerencsére ott a táblát már nagyobbra cserélték.

Természetesen örülnénk ha a tábla ötös helyett tíz soros lenne. De átmeneti megoldásként esetleg az is szóba jöhet, hogy a tábla (az ilyen táblák) csak a >=2 perc múlva induló járatokat jelezzék ki. Ugye itt arról van szó, hogy a táblán kijelzett járatok gyalogolva is >=2 perc alatt érhetők el (kivéve a V4/V6). Így kijelezni csak ezeket érdemes.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 24.

Hajmeresztő

Ma látott napvilágot egy az USA Colorado államban lévő Fort Lupton városban történt baleset. Még szeptember 17-én egy rendőrautó intézkedés közben a vasúti sínekre parkolt le. Majd az elfogott gyanúsítottat megbilincselve berakták oda. Ezek után jött egy teherszállító >2000t szuperexpressz és a rendőrautót a gyanúsítottal együtt ripityára törte. Szerencsére (ha mondhatjuk ezt) a gyanúsított nem halt meg csak súlyos sérüléseket szenvedett. Remélhetőleg hasonló eset Európában sosem fog megtörténni.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 23.

Energiaválság

Múltunkban kutatva felszínre került egy EU által szervezett közösségi közlekedés tárgyú konferencia egyik hozzászólása. Ebben a Szlovák közlekedési vállalatok képviselője adatokkal igazolta, hogy ők csak a járművezetők oktatásával nagyobb mint 20% energia- és üzemanyag-megtakarítást tudtak elérni. Akkor ez nem volt túlságosan fontos. Viszont a mai energiaválságos helyzetben ennek komolya a jelentősége. A BKK alatt szolgáló vezérek vezetési stílusát figyelve ez a 20% akár jóval több is lehet. Ez pedig valódi és komoly megtakarítást jelenthet. Sok esetben pedig a járatok és munkahelyek megmaradását.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 22.

Pesterzsébet csúcsidő-gondok

Mint azt már többször felhoztuk csúcsidőben Csepel Ady Endre út Csepel irányába egészen Pesterzsébet városközpontig (Topánka utca Penny) visszatorlódik. Ez pedig a Pesterzsébetről a Belváros felé irányuló tömegközlekedést teljesen megakasztja. Ezen túl ezen torlódás miatt a tömegközlekedés szintén feltorlódik a Helsinki út kifelé tartó irányában Pesterzsébet felső buszmegállóba beállásra várakozva. Mindezt pedig az európai autómentes napon is megtapasztaltuk.

Nos Csepelen szép közterek, templomok, sportlétesítmények épültek és újultak meg. De a fenti okok miatt nem ártana a közlekedésre és a tömegközlekedésre is költeni valamennyit.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 17.

Déli vasúti összekötő-híd

Örömmel látjuk, hogy a Déli vasúti összekötő-híd mindhárom szelvénye nagyjából elkészült. Azt viszont szomorúan konstatáljuk, hogy ez egy jellegzetesen magyar beruházás. Ugyanis a harmadik (északi) szelvény vágányai néhány tíz méter után véget érnek (a semmiben végződnek). Ahogy látjuk, még csak most mérik fel talajtanilag a folytatás lehetősségét.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 16.

Gyilkos járdaszigetek

Szervezetünk már többször kifogásolta a Soroksári út Soroksár irányban a Rákóczi híd Buda irány felhajtásnál lévő eszement járdaszigetet. Ebbe a Soroksári út kifelé irányú buszok (főleg 3 tengelyesek) rendszeresen beakadnak. Ez annyit jelent, hogy kb. 50kmh-val és tele utasokkal megjárdázzák a járművet. Természetesen egyetlen busz felfüggesztés-cseréje többe kerül mint az a járdasziget. Azonban úgy néz ki senkit se érdekel hány járműben tesz komoly kárt ez az építmény.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 15.

B166 és a KRESZ

A 166-os busz Soroksáron az Arany János utcában közlekedik, sőt még megállója is van itt. Azonban az utca bejáratánál 3.5t korlátozó-tábla van kivétel tábla nélkül. Egy kéttengelyes busz olyan 10t-ra van hitelesítve, így elvileg ide nem hajthatna be. Bár ez csak egy elméleti probléma, de szervezetünk véleménye szerint fel kéne a BKK-nak venni a kapcsolatot a Soroksári önkormányzattal, hogy tegyenek ki egy kivétel BKK kivételtáblát a súlykorlátozó mellé.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 12.

Vadi új IK260-ok

Néhány tip-top felújított IK260-as jármű jelent meg Budán. Ezek újra lettek festve és a váltó-motor párost is újra cserélték, csak a magaspadló nem változott. Azt viszont nem tudjuk, hogy ennek örüljünk vagy szomorkodjunk miatta. Ha ez valamiféle nosztalgia lenne, akkor ennek örülni kellene. Ha viszont már nincs pénz új járművekre és Modulo összerakásra sem, ezért kerültek felújításra a régi IK260-as járművek, akkor bizony szomorkodni kellene emiatt.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 10.

2B anomália #2

Sajnálatos módon a 2B járattal kapcsolatban megjött a megjósolt probléma. Az ICS/KCSV járműtípus abroncsai anyaga miatt hajlamos mindenféle szennyezést felszedni. Ezen túl az abroncsok kockásodása az egyik jellegzetes hibája. Úgy tapasztalajuk, hogy a 2B járatra kiadott járművek közül szinte mindegyik küzd ilyen problémával. Így haladáskor olyan mintha valaki egy 5t kalapáccsal ütemesen püfölné a síneket. Ezt pedig a vonal mellett közel található házak és lakóik sínylik meg.

Ezen túl azt sem értjük, hogy egy ilyen egyszerűen érzékelhető probléma miért nem kap elég hangsúlyt. Ugyanis ha valaki a nem hajtott forgóváz felett leül egy ülésre, akkor a saját fenekén is diagnosztizálhatja a problémát. Az ICS/KCSV esetén a pálya legkisebb egyenletlensége is simán érzékelhető. TW esetén viszont egy jó nagy pályahiba kell (pl. kereszt) ugyanehhez. Persze ez visszafelé a kritikus. Ugyanis ICS/KCSV esetén az alváz (és az utasok) súlya jó nagyot üt a pályára. TW esetén ez a probléma jóval kisebb.

kendi zsolt

 

 

2022 szeptember 10.

Közbiztonság Pesterzsébeten

Úgy tudjuk, hogy a mai napon a Pesterzsébet Nagysándor-Lázár-Jókia kereszteződésben megtámadtak egy buszvezetőt. Sajnálatos módon kijelenthetjük, hogy közbiztonsági és közlekedésbiztonsági szempontból a Jókai Mór utca (és főleg az északi fele) borzasztó. Ezen túl sajnos a közlekedésbiztonság helyzete sem jobb. A főúton átrohanó emberek (gyerekek) komoly gondot jelnetnek. Itt sürgős hatósági intézkedésekre lenne szükség például hatósági járőrözés és intézkedés formájában.

kendi zsolt

 

 

2022 augusztus 19.

2B anomália #1

Sajnálatos módon az új 2B járattal kapcsolatban egy anomáliát fedeztünk fel. Ez a járat vezetőcserét illetve menterend-kiegyenlítést a Határ út megálló belváros irányában hajt végre. Ekkor akár 5 percig is áll itt a jármű. Ha mögötte jön az 51-es, akkor az már csak a 3-as pályáján tud megállni. Ekkor viszont megakadályozza a 3-as járatot abban, hogy megtegye az utolsó megállót. Ez így biztosan nem túl értelmes. Megoldásként mondjuk a vezetőcserét illetve menterend-kiegyenlítést célszerű lenne áttenni a Pesterzsébet irányra. Ekkor legalább a 3-as járatot nem tartaná fel, viszont az 51-es járatot továbbra is.

kendi zsolt

 

 

2022 augusztus 16.

V42 és CAF

Tulajdonképp örömmel látjuk, hogy a 42-es villamos vonalán mostmár következetesen CAF típusú járművek közlekednek (az ígérethez híven). Amit viszont nem értünk, hogy miért ott. Ehhez a viszonylathoz képest az 50-es jóval terheltebb és jóval nagyobb szükség lenne ott nagyobb alacsonypadlós járművekre. Sajnos csak három magyarázatra tudunk gondolni. Az első, hogy nem tudtak elég járművet vásárolni ahhoz, hogy feltöltsék az 50-es járatot. A második, hogy az alacsonypadlós CAF gárdával akarták biztosítani az egészségház elérését alacsonypadlós tömegközlekedéssel. A harmadik magyarázatra inkább nem gondolnánk, mert esetleg felrobbanunk a méregtől.

kendi zsolt

 

 

2022 augusztus 6.

Hegyi járatok változásai

Augusztus 6-tól megváltoztak a 21 és 212 járatok és azok viszonylatai. Számunkra rögtön megnyílt a lehetősség, hogy teszteljük ezeket.

A Svábhegynél azt tapasztaltuk, hogy a 212-re kiadott 15 perces követés helyett 30 percenként jöttek a járművek. Ez akár még lehetett járműhiba miatt is. Viszont itt a 21/212 és a 21A/212A megállója különböző helyen van. Meglepetésünkre a 212-es járat nem a számára kijelölt megállóban, hanem a 212A megállójában szedte fel az utasokat. Az, hogy a jármű megállt csak a szerencsén múlott, mert egy utas a 212A megállójában várta a 212-es járatot, így az megállt. A többi utasnak meg futni kellett, hogy átérjen a másik megállóba.

Úgy látjuk, hogy az ilyen változásokat egy kicsit jobban meg kellene szervezni. A " nem a kiadott megállóban áll meg busz " problémát pedig mielőbb orvosolni kellene.

Utóirat: Hetente egyszer általában arra járunk. Úgy tapasztaltuk, hogy a 212 svábhegyi megállása továbbra is problémás. A 212 járat hol a 212 hol a 212A megállóban áll meg, már ha megáll (ha éppen az " A " megállóban nem várakozik senki akkor nem áll meg). Az utasok pedig futhatnak a jármű után.

kendi zsolt

 

 

2022 augusztus 5.

2B villamosjárat

Örömmel üdvözöljük, hogy 2B jelzéssel új villamosjárat indul (Augusztus 15-tól) Jászai Mari tér és Pesterzsébet Pacsirtatelep között. Némi tudással felvértezve azonban néhány hasfájásunk lenne ezzel kapcsoltban.

A Jászai Mari téri végállomásra túlságosan sok járatot terhelnek. Ezzel a " vékony " kétjárműves végállomással állandóak a problémák a 2/2M időszak óta.

A Pacsirtatelep forgalma nem túl magas így nem biztos, hogy indokolt ez a járat. Talán inkább a " kishurok " lenne célravezetőbb.

A Pacsirtatelep " nagyhurok " agyoncsapja a városközpontból a belvárosba irányuló forgalmat. Nem véletlenül működött az 51 és 52 járat párhuzamosan. Itt a városközpontból a belvárosba irányuló forgalom az 51-es járatot használta.

A Mester utca villamosforgalom csökkenése tovább fogja növelni a közúti torlódásokat az utcában.

A 2-es vonalán a Boráros és Kossuth között több ki nem javított pályahiba van (lassújel). Erre új járatot indítani nem túl elegáns.

Az vélhetőleg KCSV járművek a pesterzsébeti hurkokban problémákat okoznak majd. Az ICS/KCSV dual abroncsa és felfüggesztése nem éppen jó konstrukció. Így ilyen közel a házakhoz szétrázza azokat. Ebből már volt probléma, amit a jóval precízebb TW alkalmazása oldott meg. Ez viszont nem fér be a Lánchíd aluljáróba.

Az ilyen " 45 perces " viszonylatokra nem feltétlenül alkalmas az ICS/KCSV típus. Az ülések száma kevés és ami van az kényelmetlen. Ezen túl ez a járműtípus rendszeresen megcsúszik és rángat. A gyakorlatban utazva visszasírjuk a TW-ket.

A viszonylatnak sokkal több értelme lenne Topánka utca végállomással. Lásd a vonatkozó elképzeléseinket.

Végső soron pedig nem azt mondjuk, hogy nem kell új járatokat indítani. Csak azt javasoljuk, hogy először meg kell teremteni a feltételeket, majd utána kell elindítani a járatot.

kendi zsolt

 

 

2022 július 29.

Ablaktrükkök

A MAN és a New VanHool járműveknél a nyitható ablakokat úgy helyezték el, hogy menetirányban először az ablak fix (nem nyitható) része, majd a nyitható rész következik. Ez nagyszámú szellőzési holtteret hozott létre. Persze ez nem konstrukciós hiba csak úgy kalkuláltak, hogy vagy a ventilátor vagy a léghűtő látja el a szellőztetés feladatát nem a nyitott ablakok.

Mivel nálunk ezeket a járműveket sokszor használják természetes szellőzéssel, ezért célszerű lenne a nyitható ablakokat megordítani, hogy menetirány szerint első legyen a nyitható majd a fix rész. Ennek műszaki lehetősségét érdemes lenne megkérdezni a gyártóktól.

Megjegyzendő, hogy az MB Conecto és a régi VanHool esetében az ablakok megfelelően vannak elhelyezve, mivel itt opció a természetes szellőzés.

kendi zsolt

 

 

2022 július 28.

Modulo légcsatornák

Néhány Modulo járműnél (gondoljuk javítás közben) úgy helyzeték el a légcsatorna bélelőfóliáját, hogy az 10-15 kifúvónyílást teljesen eltakar. Ez nagymértékben rontja a jármű belső szellőzését és az utastér léghűtését. Célszerű lenne ezeken a járműveken a fóliát rendesen elrendezni.

kendi zsolt

 

 

2022 július 27.

HÉV fejlesztések

Némi örömmel nyugtáztuk, hogy a kormány pénzhiány okán leállította az általunk értelmetlennek tartott budapesti HÉV (helyi érdekű vasút) fejlesztéseket. Így ismét felhívnánk a figyelmet a kapcsolódó műszakilag, utasforgalmilag és gazdaságilag alátámasztott elképzeléseinkre. E szerint például a csepeli HÉV-et teljesen át kellene állítani városi vasút üzemre. A ráckevei HÉV-et Soroksárig (vagy Pesterzsébetig) szintén át kellene állítani városi vasút üzemre. Haraszttól pedig 150b nagyvasúti vonalként kellene üzemeltetni. A gödöllői HÉV fejlesztése helyett a 2-es metrót meg kellene hosszabbítani 1 megállóval Rákosfalva H megállóig. Idáig el kéne vezetni a 69-es villamost Újpalotáról gyorsvillamosként.

kendi zsolt

 

 

2022 június 30.

M3 pótlás

Sajnos permanens gondnak látjuk, hogy az M3 pótlás a Klinikák és a Kálvin tér között Újpest irányban szinte teljes csőd. Itt lámpák és kereszteződések rosszul szervezett sora okán lámpaváltások tucatjai szükségesek a szakasz megtételéhez. Ezen túl ez nem csak csúcsidőben, de kis forgalmú időszakokban is igaz. Ezt a problémát mielőbb orvosolni kellene.

kendi zsolt

 

 

2022 június 29.

Klímagondok

Tapasztalatunk szerint az utasok egy része nem tudja mi az a klímaberendezés. Ezért amint felszállnak működő klímánál is rögtön koppanásig nyitják az ablakot (ablakokat), majd leszálláskor természetesen nem csukják be. Ez az energiapazarlás mellett a többi utas számára is gondot jelent. Sajnos ezek az emberek nagyrészt a " kisebbséghez " tartoznak, olvasni nem igen tudnak, beszélni sem igen lehet velük. Tovább tetézi a gondot, hogy a végállomáson a járművezető sem járja végig a járművet, és nem csukja be az ablakokat. Őszintén megmondva nem igazán tudjuk mi lehet a megoldás, de a jelenlegi helyzet bizonyosan nem jó.

kendi zsolt

 

 

2022 június 28.

TW és forróság

Szintén a nyárral függ össze, hogy a TW-6000 villamosoknak hatalmas ablakuk van. Ha besüt rajta a nap, akkor a fekete ülés olyan mértékig felforrósodik, hogy az balesetveszélyes lehet (rövidnadrág vagy rövidszoknya). Itt megoldás lehet az ablakok UV záró fóliával történő fedése. Sajnos azonban ez mindössze a járművek kisebb részénél történt meg.

kendi zsolt

 

 

2022 június 27.

Arriva

Úgy látjuk, hogy tekintettel a nyárra igen sok első hullámban beszerzett Arriva MB Conecto hibásodik meg. Úgy néz ki valahogy a perventív karbantartás nem igazán működik. Ilyenkor kis szerencsével egy tartalék BKV busz áll be helyette. Persze az utazási színvonal ekkor már jóval alacsonyabb lesz, és a BKV költségei is az egekbe szöknek tőle.

kendi zsolt

 

 

2022 június 25.

Korszerű kerékpártároló

A KÖKI bevásárlóközpont alatt átadtak egy korszerű kerékpártárolót. Maga a tároló zárt és csak személyes kártyával lehet bejutni. Ez mindenképp jó példa erre a feladatra. Amit viszont nem tudunk, hogy az igénybevétel díja vajon nem teszi e versenyképtelenné.

kendi zsolt

 

 

2022 június 18.

E és CNG

Az örvendetes hír, hogy a Volánbusz ~50 teljesen elektromos hajtású MB Citraio-t szerzett be és már üzemeltet. Ezen túl még ebben az évben ~150 CNG (sűrített földgáz) hajtású busz is érkezik. Ezek egy része a fővárosi agglomerációban közlekedik vagy fog közlekedni.

Az e buszok alkalmazásának korlátaival kapcsolatban számtalan szakmai cikket publikáltunk. Továbbra is tartjuk, hogy ezek kisebb városokba valók nem a nagyvárosi agglomerációba. Időközben hegyi forgalomban is megszaglásztuk az e-Citario-kat, és van egy hasfájásunk. Ezek néha közlekednek a 22 és 222 vonalon, így összeakadunk velük például a János kórháznál. Tapasztalatunk szerint a lejtmenetben közlekedő járművek zaja lényegesen meghaladja a dízeles MAN vagy MB buszok zaját. Ez nem túl dicsőséges és talán figyelmeztet valamire. Az egyetlen magyarázat amit találtunk rá, hogy a keletkező fékenergiát disszipáló eszközök (fékező-ellenállás?) hűtésére szolgáló ventilátor a lejtmenet okán csúcsra jár és ez okozza a nagy zajt. Ebből viszont az következik, hogy a tervezők nem igazán gondoltak a hegyi üzemre. Így ugyanúgy mint a Lengyel gyártású MB Conecto esetében itt is át kéne gondolni a típus hegyi használatát!

A CNG hajtású járművek használatával egyetértünk. Bár elgondolkodtató, hogy biztosan MB típust kellett e vásárolni. Más részről pedig ezen válságos időkben át kéne gondolni a CNG üzemanyag utánpotálást és az ebből következőket. Bár az országnak van néhány saját CNG kútja ami a napi szükségelt ~20%-át adja. Ez komoly válság esetén el tudja látni ezeket a járműveket.

kendi zsolt

 

 

2022 június 15.

Elsőajtós svédcsavar

Meglepve láttuk, hogy a 23-as buszon hétvégén be akarják vezetni az elsőajtós felszállást. Nos ez az a járat amely üzemidőn kívül is erősen terhelt. Ráadásul esténként ez viszi a Budapest Park látogatóit. Így csak erős idegzetű vezéreknek ajánljuk ezt a járatot. Ezen túl kíváncsiak leszünk mi lesz ebből.

kendi zsolt

 

 

2022 június 5.

Roller és KRESZ

Ezúton sürgetnénk az illetékes minisztériumot, hogy mielőbb egészítsék ki a KRESZT-t (KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól) a rollerekre vonatkozó egyértelmű szabályokkal. A 70-es években a roller még játékeszköz volt. Bár azóta népszerű közlekedési eszközzé vált, a törvényi szabályzás ezt a változást nem követte. Az eredmény pedig veszélyes közlekedési szituációk sokasága és több baleset lett.

kendi zsolt

 

 

2022 június 4.

MB Conecto a hegyekben

Egyre többször tapasztaljuk, hogy a 21 és 212 járatokon a Modulokat Lengyel összeszerelésű MB Conecto típusok váltják fel. Azonban ezzel kapcsoltban mint részben szakavatott utasoknak némi hasfájásunk lenne.

Határozottan tapasztaljuk, hogy az MB Conecto Lengyel összeszerelésű változatának gyenge a motorfékje. Így még üres jármű esetén is lejtmenetben csak rendszeres mechanikus fékezéssel tartható fenn a megkívánt sebesség. Ez folyamatos hegyi üzemű járat esetén gazdaságtalan és veszélyes is lehet. Ilyen szempontból a Modulo mára már jól belőtt CUMMINS / Allison párosa sokkal jobb megoldás volt. Gyanítható, hogy a Lengyel MB Conecto esetében a motor / váltó párossal van a gond. Talán érdemes lenne megkérdezni a Wiener Linien-t a tapasztalatokról. Ők a 38A erősebb hegyi vonalon váltottak MAN-ról MB Citario-ra, és nincs vele gondjuk.

Ezen túl az MB Conecto nagyobb méretű mint a Modulo. Ezek a járművek egymás mellett csak bajosan férnek el a szűk hegyi utcákban vagy a kétvágányos villamospályán. Ekkor a két jármű között csak egy néhány centiméter távolság van. Ilyen szempontból a Modulo kisebb mérete komoly előny volt.

Bár az MB Conecto-nak jó léghűtője van, de mi inkább a kevésbé jó klímára de a biztonságos hegymenetre szavaznánk.

kendi zsolt

 

 

2022 június 3.

A 169E értelme

Uborkaszezon lévén eltöprengtünk azon, hogy mi értelme van a 169E busznak. Rájöttünk, hogy tulajdonképp semmi. Abból indultunk ki, hogy ezt a feladatot miként oldanák meg egy fejlett országban.

Ugye nem árt tudni, hogy ott van vele párhozamosan egy most felújított minőségi, gyors és kényelmes személyvonat-közlekedés. Mivel maga a 169E járat nagyrészt préribusz sehol meg nem állva. Majd bemegy néhány több kilométeres dugóba. Ezért minden értelmes országban a párhozamos vonatközlekedésre bíznák ezt a feladatot. Más szóval értelmes változtatás lenne, hogy bizonyos változtatásokkal átadni a forgalmat a párhuzamos vonatközlekedésnek, és megszüntetni a préri / torlódásbusz közlekedését.

Az első változtatás Kőbánya felső vm. átépítése (elcsúsztatása) az Élessarokhoz Kőbánya alsó vm. mintájára. Ez az Örsvezér vasúti elérés mellett ezer más előnnyel járna. Ez technikailag egy egyszerű feladat.

A második változtatás Rákosliget vm. Elcsúsztatása Rákoskeresztúr városközponthoz. Itt a patak miatt mi egy magasvezetésű pályát képzelnénk el (kéregvezetés helyett). Ez szintén számtalan problémát oldana meg és számtalan előnnyel járna.

Pécelen és Isaszegen (Gödöllőn?) egy elektromos hajtású buszjáratot kellene kialakítani amely a vasúti járatokkal szinkronban széthordja és összeszedi az utasokat. Ez lehetne napelemes töltéssel nulla üzemanyag-költségű is.

Eredményként egy sokkal gyorsabb és kényelmesebb " 169E " járat jönne létre, amely nem csak Pécel de Isaszeg és akár Gödöllő számára is minőségi és gazdaságos kiszolgálást nyújtana. Járulékos eredmény lenne például, hogy a túlterhelt Örsvezér tér terhelése csökkenne (átkerülne például a Baross térre). Rákoson belül pedig az utasokat más meglévő járatok ki tudják szolgálni.

kendi zsolt

 

 

2022 június 2.

Elsőajtós megállók

Mivel az elsőajtós felszállás már egy " koros " szolgáltatás előjött egy ezzel kapcsolatos komoly probléma. Az elsőajtós felszállást egy sárga szöveg jelzi a megállókban a menetrenden. Ez azért elengedhetetlenül fontos mert az első ajtós felszállás miatt minden utas ott tolong a tábla körül és azt nem igen lehet elolvasni (talán távcsővel), csak a sárga téglalapot látni. Azonban idővel a sárga szín megfakul (kifehéredik), így szinte lehetetlen észrevenni az elsőajtós jelzést.

Tovább rontja a helyzetet, hogy bizonyos járatok esetében az elsőajtós sárga téglalap helyére egy zóna-jegy információs blokk került. Ekkor a sárga téglalap egy vékony sávvá zsugorodik a menetrend alján. A legrosszabb eset amikor ez a pici téglalap is megfakul (kifehéredik). Ekkor már szinte nincs esély az elsőajtós felszállás érzékelésére (csak ha valaki végigolvassa az egész menetrendet).

Így a félreértések elkerülése okán rendkívül fontos lenne a megfakult menterend-lapokat kicserélni!

kendi zsolt

 

 

2022 május 22.

Aquincumi híd-egyeztetés

Megindul az aquincumi híddal kapcsolatos egyeztetés a Fővárosi önkormányzatnál. Ezzel kapcsolatos véleményünket az alábbiakkal szemléltetnénk. Mondjuk van Kaposvár és Kecskemét városa. Ők a példában egymástól egy kilométerre vannak és csak a Duna folyó válassza el őket. Viszont nincs egyetlen híd se amely összekötné a két várost, amelyek így teljesen el vannak vágva egymástól. Ugyanez a helyzet a közel százezres Békásmegyer és a több mint százezres Újpest esetében is. Éppen ezért elengedhetetlennek tartunk egy hidat a két " város " között. Emellett viszont biztosítani kell, hogy ez a híd ne a tranzitforgalmat szolgálja, mert így a két " városban " a forgalom és ezen keresztül a szennyezés lényegesen növekedne, az életminőség pedig csökkenne. A hogyant pedig jól végig kell gondolni.

Ezen túl rendkívül fontos lenne az M0 körgyűrű bezárása északon. Enélkül a tranzitforgalom más lehetőség hiányban a városon keresztül kénytelen haladni. Persze itt kiemelten fontosnak tartanánk a természetvédelmi szempontokat. Az M0 déli emelkedőinek mintáját mindenképp kerülni kell. Itt jól megtervezett szellőzéssel rendelkező alagút lenne a megoldás.

Ezen túl felhívnánk a figyelmet, hogy Délpesten két duplahíd vár megépítésre a hozzá tartozó megfelelő közúthálózattal együtt. Az egyik a Galvani híd, a másik az Albertfalvai híd. Itt az M0-ás híd távolsága miatt sokkal nagyobb a gond mint északon.

kendi zsolt

 

 

2022 május 17.

BKK eBusz tesztek

Tesztelés céljából ismét megjelent két elektromos busz (eBusz) Budapesten. Ezek a MAN Lion’s City 18E és a Mercedes eCitaro G háromtengelyes csuklós buszok. Közös tulajdonságuk, hogy a gyártó vadi új akkumulátorokkal körülbelül 300km hatótávolságot garantál (klíma? világítás?, fűtés? ). Így üzemben mi inkább 200km-t látnánk reálisnak. A töltési időről nem szól a fáma, de ismereteink szerint ez kb. 5 óra (akkumulátor-kímélő módban). Ha a 7-es busz vonalát tekintjük, akkor az kb. 20 km, egy forduló 40 km. Így a jármű egy " tankolással " 5 fordulót képes megtenni. Mivel a töltés (tankolás) ideje közel fél nap, ezért ez a gyakorlatban napi 5 fordulót jelent.

Ezen túl emlékeztetnék mondjuk a Modulo Electric járművek sorsára, Ezek sokkal rövidebb vonalakon közlekedtek és mégis nagyjából kihatlak. Ezért mondjuk, hogy ez a technológia kisvárosi buszoknak megfelelő. Ilyenkor reggel megtesz 5 fordulót, utána bemegy tölteni, majd délután megtesz 5 fordulót, majd éjszakára bemegy tölteni. A nagyváros erős forgalmára a H2 üzemanyagcellás rendszer való. ahol a " tankolás " ideje kb. 10 perc és a hatótávolság is nagyobb.

kendi zsolt

 

 

2022 május 16.

Sarkokról sarkosan

Pesterzsébeten éppen most folyik sok útvonal teljes felújítása. Éppen ezért felhívnánk a figyelmet, hogy azokon a sarkokon ahol a tömegközlekedés a szűk utca miatt nem tud rendesen fordulni most itt lenne a lehetősség a probléma megoldására. Például: Virág Benedek - Ábrahám Géza (B123 és B223M); Wesselényi - Virág Benedek (B123 és B223M); Knézits - Nagysándor - Szent Imre Herceg (B35 és B151 és V51 és V52); Vörösmarty - Előd - Vágóhíd (B36).

kendi zsolt

 

 

2022 május 11.

Normafa társadalmi egyeztetés

Mindig örömmel fogadjuk ha a város zöldterületeire (jelen esetben Normafa) történő eljutás könnyebbé válik. Elvileg ha gépjárműről tömegközlekedésre terelődik át a fogalom, akkor ezt üdvözölni kellene. Azonban a BKK. Normafa társadalmi egyeztetésből kiderül, hogy a jobb eljutást buszjáratok sűrítésével kívánják megoldani.

A hegy ezen részén sajnos a buszokból származó környezetszennyezés igen komoly tényező és probléma. A ~E5 robbanómotoros járművek a relatíve tiszta levegő minőségét érezhetően rontják. A magas hegy miatt itt csak a trolibusz vagy a H2 üzemanyagcellás busz lenne megoldás.

Éppen ezért (is) került az asztalra a fogaskerekű-vasút (60-as villamos) mindkét végén történő meghosszabbítása. Ez egy meglévő eszköz bővítésével kínál megoldást, így értelmes alternatíva lenne. Ezen túl környezetvédelmi szempontból a trolibusz vagy a H2 üzemanyagcellás busszal kb. egyenértékű megoldást kínálna kisebb beruházási költséggel. Sajnos azonban ez a megoldás lekerült a napirendről.

Ráadásul a trolibusz vagy a H2 üzemanyagcellás busz sincs napirenden, így a járatbővítés környezetszennyezés-növekedéssel fog járni, ami ebben az esetben szervezetünk véleménye szerint nem elfogadható.

kendi zsolt

 

 

2022 május 10.

142-es (Lajosmizse) vasútvonal

Arrafelé járva-kelve készítettünk néhány árulkodó fotót a 142-es (Lajosmizse) vasútvonal állapotáról foto1 foto2 foto3 . Közelről látva el is hisszük, hogy 1937 óta nem igazán nyúltak ezen pályaelemekhez. Ha itt valamiféle értelmes személyszállítást szeretnének megvalósítani, akkor a pályát tényleg korszerűsíteni kell.

Persze előtte nem ártana egy igényelemzést készíteni (személy- és teherszállítás). Itt jó példa a " MÁV betegségre " ,hogy ha fél évszázadon keresztül ott volt a vasúti megálló, akkor hiába változtak az igények az istennek sem visszük arrébb. Erre példa Pestszentimre felső ami esetében a Szentlőrinci út (vagy Közdűlő út) sokkal hasznosabb lenne. A kedvenc példánk pedig Kőbánya felső.

kendi zsolt

 

 

2022 május 9.

151 és elsőajtó

Örömmel láttuk, hogy a nagyforgalmú 151-es járaton a teljes elsőajtós felszállás helyett mostmár csak hétvégén és munkaszüneti napokon van ilyen. Ezen túl a 35, 36, 123 járatok is hasonlóan változtak. Ezzel lényegesen csökkentek a veszélyes tumultusok és az ezzel járó járatkésések is. Viszont sajnos ismét megjelentek a nemkívánt utasok is.

kendi zsolt

 

 

2022 április 30.

Telefogas

A telebusz szolgáltatást követően most itt a telefogas szolgáltatás! A kora reggeli és késő esti fogaskerekű-vasút (60-as villamos) járatok csak akkor közlekednek, ha indulás előtt az utasok jelzik erre vonatkozó igényüket. A telebusz szolgáltatás már közel 10 éve működik. Kíváncsiak leszünk, hogy a telefogas miként válik majd be.

Természetesen örömmel láttuk, hogy ismét megindult a fogaskerekű-vasút (60-as villamos) üzeme.

Emellett ismét hangsúlyoznánk, hogy szervezetünk álláspontja szerint a fogaskerekű-vasút (60-as villamos) üzeme környezetvédelmi szempontból rendkívül fontos. A hegyre felkapaszkodni ennyire csekély környezetszennyezés mellett csak ezzel a járművel lehet (lásd elektromos járművekkel kapcsolatos fejtegetésünket).

kendi zsolt

 

 

2022 április 21.

Útfelújítások Pesterzsébeten

Nem teljesen értjük a pesterzsébeti útfelújítások logikáját. " A tervek szerint a következő utcaszakaszokat újítja meg az önkormányzat: Kende Kanuth utca teljes egésze; Szent Imre herceg utca, a Ferenc utca és a János utca közötti szakasza; Lajtha László utca teljes egésze; Magyar utca a Nagykőrösi út és a Mártírok útja között. "

Ha minden nagyforgalmú főútvonal rendbe lenne, akkor érthető lenne a koncepció. De csak példának a Ferenc utca és a Topánka utca Török Flóris és Szentimre közötti szakasz borzasztóan rossz állapotban van. Ezeken a szakaszokon 10 perc alatt közlekedik annyi jármű, mint a felújítandó utcákon egy nap alatt összesen. Mi látjuk rosszul, hogy inkább ezekre kéne koncentrálni?

kendi zsolt

 

 

2022 április 10.

Zöld Busz Program

Kiírták a Zöld Busz Program pályázatát jelentős 50MRDHUF támogatással. Ebben a nagyobb városok járműcseréjét támogatják elektromos (zöld) buszokra.

Sajnos azonban a kiírás nem egyértelmű a H2 üzemanyagcellás technológia tekintetében. A szorosan vett szövegre ugyan ráhúzható a technológia, de a program erről úgy beszél mint " alternatív technológiáról " . Ez pedig azt jelenti, hogy nem értik bele a támogatott körbe.

Hivatkozva a " 2022.03.17 H2 végre " írásunkra ismét felhívnánk a figyelmet, hogy tömegközlekedésben az akkumulátoros járművek nem használhatók gazdaságosan nagyforgalmú járatok kiszolgálására. A hosszú töltési idő és a sok töltés-kisütés ezt a technológiát gazdaságtalanná teszi. Erre a H2 üzemanyagcellás technológia alkalmas, ami 10 perc alatt " újratankolható " és nincs akkumulátor töltés-kisütés limitje.

Így felhívnánk a kiírók figyelmét: Ha értelmes alapokat akarnak adni a pályázatnak, akkor a H2 üzemanyagcellás technológiát explicit módon vegyék be a támogatási körbe. Ezen túl azt ne felejtsük el, hogy ennek a technológiának törvényi környezete ma még magyarországon nincs megteremtve.

kendi zsolt

 

 

2022 április 09.

Akadályrollerek

Örvendetes módon a nagyobb városokban terjed a rollerek használata. Azonban ezeket sokszor gondatlanul a járdán hagyják úgy, hogy az akadályozza a gyalogosforgalmat és sokszor balesetveszélyes. Eddig erre nem igazán volt válasz. Most azonban a Lurdy Háznál láttunk egy követendő példát, amelyben külön parkolót festettek fel a rollerek számára úgy, hogy az ne zavarja a gyalogosforgalmat. Bár ez nem csodaszer, de jó kezdeményezésnek tartjuk.

kendi zsolt

 

 

2022 április 08.

Alternatív NVHAG300

Találkoztunk egy alternatív (átalakított) New VanHool AG300-as járművel amelynek a kipufogóját az IK412-höz hasonlóan alakították ki, így a tetőre került a kipufogócső. Ez a megoldás több szempontból nagyon jó és hasznos. Sajnos azonban mindenképp bele kell kalkulálni azt, hogy a jármű az utasteret ellátó levegőt a tetőről szívja be (beleértve a klímát). Ezért van a kipufogócső a jármű oldalán. Tehát Az átalakításnál ezt figyelembe kellene (kellet volna) venni különben a VH-ból egy IK2x-ert csinálunk, ami az utastérbe nyomja a kipufogógázt. Ráadásul ha jól tudjuk, akkor a robbanómotor működtetéséhez szükséges levegőt is a tetőről szívja. Ha ide kipufogógáz kerül, akkor az nagymértékben ronthatja a jármű hatásfokát.

kendi zsolt

 

 

2022 március 17.

H2 végre

A BKK és az ArrivaBus Kft. Solaris Urbino 12 hydrogen típusú hidrogén-üzemanyagcellás meghajtású buszt tesztel a budapesti utakon. Szervezetünk régóta várja és hívja ezt a technológiát Magyarországra. Most legalább teszt szinten itt van. Viszont változatlanul hiányzik a törvényi környezet (H2 üzemanyagként történő felhasználása). A szénhidrogén alapú üzemanyagárak égbeszökése okán talán célszerű lenne időt fordítani erre.

És ha már itt tartunk magyarországi ismeretlensége okán sok tévhit kering erről a technológiáról. Ezt az alábbi sorokban részben megpróbáljuk eloszlatni:

Tehát, az akkus busszal az a gond, hogy nagyon hosszú a "tankolási" ideje. Éppen ezért nagyobb városokban nagyjából használhatatlan (tömegközlekedésre). Ráadásul az akku sok káros és drága anyagot tartalmaz, Ezeket mondjuk egy városi busznál igen gyakran kell cserélni (a sok használat és töltés miatt).

Ezzel szemben a H2 üzemanyagcellás cucc kb. 10 perc alatt megtankol. A cella pedig "egyszerű" műanyag.

A H2 már több évtizede nagy mennyiségben keletkezik mint melléktermék tehát van bőven. Csakhogy a magyar (elmaradott) törvényi környezet nem engedte üzemanyagként felhasználni. így szó szerint elengedték a levegőbe.

Ezen túl a H2-t vízből simán elő lehet állítani. Napelemmel kombinálva igen gazdaságosan létrehozható.

Minden fejlettebb nagyvárosban már működik ilyen flotta. A fejlődésének csak az olcsó benzin szabott (eddig) határt.

A jármű maga tulképp egy sima akkus busznak felel meg, csak akku helyett üzemanyagcellák adják az áramot.

A H2-ről pedig tévhit, hogy veszélyesebb mint a benzin. Mivel jóval könnyebb mint a levegő eltűnik mielőtt bajt okozhatna.

Megjegyzendő, hogy az Airbus most kezdett kísérletezni a H2 hajtású A390 repülőkkel. Csak azok nem üzemanyagcellásak hanem forgó sugárhajtóművesek.

A BKV-nak már van komoly tapasztata a CNG buszokkal. Ez kb. kevésbé veszélyes. "BKV-s karbantartási kultúra" = hát igen...

kendi zsolt

 

 

2022 március 9.

Fogaskerekű baleset

Ha lehet hinni az információknak (bkk és baleset-info), akkor a jármű lejtmenetben az Adonis utca állomás váltójánál siklott ki. A képekből az látszik, hogy a váltó rosszul állt. Márpedig ezzel a járműfajtával a városi vasúttal ellentétben (villamos) nem lehet átpattintani a váltót. Így a kisiklás elkerülhetetlen volt. Amit nem értünk, hogy a kisiklási ponttól miért volt szükség egy szerelvénynyi fékútra (biztos nem értjük?).

Ami viszont tévhit, hogy különleges lenne az utasok létrával történő kimenekítése. A fogas egy magaspadlós jármű ami magasperonos állomásokat használ. Ha elmegy az áram, rádől a sínekre egy fa, műszaki hiba történik, akkor nyílt pályán csak létrával lehet bokaficam nélkül leszállni róla. Ezért kötelező tartozék minden járműben a létra.

Ami viszont a másik tévhit, hogy a hegyoldal miatt milyen veszélyes a vonal. Tessék csak megnézni mondjuk az Adonis megállót. Ha hegymenetben közlekedik a szerelvény, akkor a rosszul beállított váltó nem okoz problémát, legfeljebb másik vágányra téved. Lejtmenetben pedig a rosszul álló váltó a hegyoldal felé löki kisikló a szerelvényt nem a völgy felé. Ez bizony biztonsági szempontból gondosan meg van tervezve.

Persze nem győzzük hangsúlyozni, hogy a rendszeres és megfelelő karbantartás és az odafigyelés mennyire fontos a tőmegközlekedési járművek és pályák esetében!

kendi zsolt

 

 

2022 február 25.

Alternatív üzemanyag a polgári repülésben

Az Airbus repülőgépgyártó kísérleteket kezdett folyékony hidrogén üzemanyag használatával az A380-as gépeiben. Ennek elsődleges célja a károsanyag-kibocsájtás és főleg a CO2 kibocsájtás csökkentése.

kendi zsolt

 

 

2022 február 17.

Légrugózás

Egyfajta Magyar betegségnek látszik a tömegközlekedés buszainak (csak?) légrugó-karbantartása. A fővárosban rendkívül sok jármű közlekedik légrugó (vezérlés) hibával. Azonban a gyár által karbantartott járművek esetében (garancia, MAN, Merci) azonban ilyen problémát nem tapasztaltunk. Viszont ahogy a VT járművek kikerültek a garanciális karbantartásból attól kezdve sok járműnél megjelent a légrugó (vezérlés) hiba. Így nyugodt szívvel javasolhatjuk, hogy vegyék át és használják a gyári karbantartási utasításokat a járművek és az utasok egészségének érdekében.

kendi zsolt

 

 

2022 február 13.

Közútkezelő svédcsavar

A közútkezelő feladata például, hogy az úthibákat kijavítsa. Ha ezt nem teszi meg, akkor vigasztalja és kártalanítsa az e miatt kárt szenvedő autósokat. Szervezetünk azonban feltette a kérdést (gyakorlati problémából eredeztetve): Mi van azokkal a házakkal amelyeket az úthibák miatt szétráz a forgalom? Nos erre még eddig nem kaptunk hivatalos választ.

kendi zsolt

 

 

2022 január 18.

BKV finanszírozás

A kormányzati elvonások nehéz helyzetbe hozták a Fővárost és ezen keresztül a BKK finanszírozását. Ezért kérnénk mindenkit, hogy minél előbb vásároljon bérletet, ezzel segítve a BKK működésének fenntartását.

kendi zsolt

 

 

2022 január 15.

Gyula és az aluljáró

Örömmel láttuk, hogy végre megnyílt a Sándy Gyula köz (Csaba utca) aluljárója a Várfok utca alatt. Így sokaknak nem kell feleslegesen mozgólépcsőzni, hanem a térről egyenesen sétálhatunk az utcába.

kendi zsolt

 

 

2022 január 10.

Déli vasúti összekötő híd

Örömmel látjuk, hogy a Déli vasúti összekötő híd legrégebbi déli hídszelvényének cseréje is elkezdődött. Így (remélhetőleg) a mostmár két új hídszelvény mellé egy harmadik új fog kerülni. Továbbá reméljük, hogy az újak legalább annyira tartósak lesznek mint a régiek.

kendi zsolt

 

 

Aktuális hírek Aktuális

Archívum, 2023-as hírek 2023 hírek

Archívum, 2021-es hírek 2021 hírek