H2 végre
A BKK és az ArrivaBus Kft. Solaris Urbino 12 hydrogen típusú hidrogén-üzemanyagcellás meghajtású buszt tesztel a budapesti utakon. Szervezetünk régóta várja és hívja ezt a technológiát Magyarországra. Most legalább teszt szinten itt van. Viszont változatlanul hiányzik a törvényi környezet (H2 üzemanyagként történő felhasználása). A szénhidrogén alapú üzemanyagárak égbeszökése okán talán célszerű lenne időt fordítani erre.
És ha már itt tartunk magyarországi ismeretlensége okán sok tévhit kering erről a technológiáról. Ezt az alábbi sorokban részben megpróbáljuk eloszlatni:
Tehát, az akkus busszal az a gond, hogy nagyon hosszú a "tankolási" ideje. Éppen ezért nagyobb városokban nagyjából használhatatlan (tömegközlekedésre). Ráadásul az akku sok káros és drága anyagot tartalmaz, Ezeket mondjuk egy városi busznál igen gyakran kell cserélni (a sok használat és töltés miatt).
Ezzel szemben a H2 üzemanyagcellás cucc kb. 10 perc alatt megtankol. A cella pedig "egyszerű" műanyag.
A H2 már több évtizede nagy mennyiségben keletkezik mint melléktermék tehát van bőven. Csakhogy a magyar (elmaradott) törvényi környezet nem engedte üzemanyagként felhasználni. így szó szerint elengedték a levegőbe.
Ezen túl a H2-t vízből simán elő lehet állítani. Napelemmel kombinálva igen gazdaságosan létrehozható.
Minden fejlettebb nagyvárosban már működik ilyen flotta. A fejlődésének csak az olcsó benzin szabott (eddig) határt.
A jármű maga tulképp egy sima akkus busznak felel meg, csak akku helyett üzemanyagcellák adják az áramot.
A H2-ről pedig tévhit, hogy veszélyesebb mint a benzin. Mivel jóval könnyebb mint a levegő eltűnik mielőtt bajt okozhatna.
Megjegyzendő, hogy az Airbus most kezdett kísérletezni a H2 hajtású A390 repülőkkel. Csak azok nem üzemanyagcellásak hanem forgó sugárhajtóművesek.
A BKV-nak már van komoly tapasztata a CNG buszokkal. Ez kb. kevésbé veszélyes. "BKV-s karbantartási kultúra" = hát igen...
kendi zsolt
|