Last Updated: Sep 05, 2021

Főoldal

 

Hírek, eseménynapló 2017

 

2017 december 20.

A kutya ugat, a karaván meg halad

Amint a köz mondja „A kutya ugat, a karaván meg halad”.

Időközben befejeződtek az Alstom Coradia iLint H2 tüzelőanyag-cellás (HTC) vonatának tesztelése. Ennek nyomán az Alsó-Szászországi Közlekedési Vállalat (LNVG) 14 darabot rendelt belőle, és a megrendelés további 33-ra tartalmaz opciót. A járművek üzembeállítása 2018-ban kezdődik meg. Ugye az ilyen járművek olyan zéró emissziós villamos vontatást használnak, amihez nem szükséges munkavezeték.

Kína északi részén található Tangshan városban október végén H2 tüzelőanyag-cellás (HTC) villamos (városi vasút) kezdte meg működését. A jármű természetesen zéró emissziós és nem kell hozzá munkavezeték. Egy tankolás 15 perc, hatótávja pedig egy feltöltéssel 40km. 2018-ban több más kínai városban tervezik HTC villamosok üzembeállítását. Emellett százasával kívánják üzembe állítani a HTC buszokat.

A technológiáról

Forrás: MHTE

kendi zsolt

 

2017 november 27.

Soroksár – Kelebia vasútvonal felújítása (tender)

Mindig örülünk, ha környezetbarát közlekedési- és szállítási technológia megújul. Ebben az esetben azonban több okból is hullani kezdett a hajunk.

Ugye a felújítást a tengeri teherszállítás meghosszabbítása indokolja. Komoly ellentmondás, hogy miért építenek 160kmh-s pályát, amikor a teherszállító vonatok csak kb. 50kmh sebességgel közlekedhetnek? Sokkal értelmesebb volna a nagy sebességhez szükséges műtárgyak helyett további szakaszok felújítására költeni a pénzt. Sajnos van hova elkölteni azt.

Ami pedig teljesen értehetetlen, hogy a Soroksár és Ferencváros közötti szakasz felújítása teljesen kimaradt a projektből. Itt pedig csak egyetlen árva vágány van. Ez már most sem képes elvinni a személy- és teherforgalmat. Ha a sokszorosára növelik az ide csatlakozó távolsági vágányok szállítási kapacitását, akkor sem az ország vasúti hálózatát sem a csepeli folyami kötőt nem lehet majd szállítmányokkal komoly torlódás nélkül elérni.

Csak remélni tudjuk, hogy nem az a koncepció, hogy a soroksári BILK-től közúton viszik majd tovább az árut az M0 túlterhelésének árán.

Érintett Pesterzsébetiként pedig kifejezetten tiltakozunk az ellen, hogy a nagytömegű vasúti áruszállítás egyetlen környezetvédelmi szempontból hanyagul megépített vágányon haladjon át kerületünkön.

Erre a problémára kulturált megoldás egy fedett kétvágányos pálya lenne (lásd helyi viszonyokat), vagy a fővárost elkerülő kelet-nyugati vasútvonal megépítése szintén vagy félezer-milliárd forintért.

kendi zsolt

 

2017 november 9.

1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig

Örömmel hallottuk, hogy elindul az 1-es villamos meghosszabbítása az Etele térig. Az utasforgalmi és környezetvédelmi hatásokat együtt vizsgálva a meghosszabbítás haszna nagyobb mint a fasor kivágásával okozott kár.

Ezen kívül meggondolandó az is, hogy a fák ezen a szakaszon nyáron lombjaikkal megakadályozzák azt, hogy a nagy forgalom szennyezett levegőjét eloszoljon. Télen pedig növelik a forgalom miatt amúgy is magas CO2 koncentrációt. Magyarul furcsa mód környezetvédelmi szempontból a lehető legrosszabb helyen vannak.

Persze megoldás lenne ha ezen a szakaszon minimalizálnák légszennyező forgalmat, de erről senki sem beszél. Maradhatnának a fák ha a szélső sávban megtiltanák a parkolást. Ide kerülne a közúti forgalom, a belső sávba meg a villamos, bár erről sem beszél senki.

Bár beszéltünk a terv több ellenzőjével is, továbbra is a meghosszabbítás mellett foglalnánk állást.

kendi zsolt

 

2017 november 6.

Csodálkoztunk

Szervezetünk ismét csodálkozik, hogy az illetékesek mennyire nem ismerik a rájuk bízott feladatokat. Mindenki meglepődött azon, hogy 30mp-s követéssel 150-es utaskapacitású buszok miként tudják probléma nélkül pótolni a 3-as metrót Újpest és Lehel között. Nos a forgalmi adatokból tudható, hogy az Árpád hídtól kifelé a 3-as metró olyan max. 35%-os kihasználtsággal működik. Így egyáltalán nem csoda, hogy a 3 perces követésű M3-at lazán elviszi 10 busz.

kendi zsolt

 

2017 október 20.

Főpolgármesteri sajtótájékoztató

Az október 20-án a metrópótlással kapcsoltban tartott sajtótájékoztatóján a főpolgármester kifejtette, hogy a 14-es villamos meghosszabbításának terve egy butaság, mert drága és nem lehetséges.

Szervezetünk ezúton hívja fel a figyelmet azon többször publikált elképzelésre, amelyben a 14-es villamost a nem használt MÁV vágányokon hosszabbítható meg a Nyugati térig. Ez technikailag lehetséges. Költsége pedig alacsony, mert csak egy 400m-es átkötő-vágányt kellene létesíteni a senki földjén.

Az egyetlen permanens akadály, hogy a főváros nem tud megegyezni a MÁV-val. Ezért akadt meg a Fogas meghosszabbítása, és ezért nem indul metrópótló járat Újpest vm. érintésével Óbuda vm. és Nyugati PU között.

Annak meg nemi igazán látjuk műszaki indokát, hogy miért a legjobb állapotban lévő M3-as szakaszon kezdődik a felújítás.

kendi zsolt

 

2017 szeptember 15.

Határút és Topánka közötti villamosvágány felújítása

Örömmel láttuk, hogy felújították a Határút és Topánka utca közötti villamosvágányt. Sajnálatos módon azonban elmaradt a második vágány megépítése és a villamos-végállomás kialakítása, ami már vagy fél évszázada szerepel a tervekben. Így marad a 23-as busz túlterhelése.

kendi zsolt

 

2017 szeptember 14.

Hatsávos autópálya Kispest és Ferencváros határán

Szervezetünk már régen foglakozik az Északi elkerülőút koncepciójával. Most ismét terítékre került az elképzelés természetesen sok félreértéssel és félremagyarázással tarkítva. Éppen ezért anyagonkat javasoljuk elolvasni.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 31.

A Városliget trolibusz-mentesítése

Szomorúan láttuk, hogy elkezdődött a Városliget trolibusz-mentesítése.

Szervezetünk / már csak hivatalból is / határozottan tiltakozik ezen intézkedés ellen. A Városligeten áthaladó trolibuszok egyrészről jóval gyorsabb közlekedést biztosítanak, másrészről itt áthaladva üdítő jó levegőt és csendet nyújtanak a rajta utazóknak.

A módosítás követően ezen járatok utasai kénytelenek lesznek a dugókban araszolva a Dózsa és Ajtósi koszos levegőjét szívni.

A módosítás mögött nagy valószínűséggel a projektet elindító államigazgatás tudatlanság állhat. Tapasztalatunk szerint ugyanis ezek az emberek szentül hiszik, hogy a trolibusz amerre jár sokkal jobban szennyezi a környezetét mint egy átlagos állami gépkocsi. Természetesen ez egy orbitális butaság.

Mi csak egyetlen lehetséges racionális érvet találtunk a változtatás alátámasztására. Ez a Városliget ezen részének teljes közútmentesítése lehet. Ebben ugye teljesen megtiltják a járműforgalmat, és az utakat lekeskenyítik járdává. Csakhogy ekkor az újonnan ide tervezett gigantikus betontömbökhöz nem lehet majd szállítani, így ez a magyarázat valószínűtlen.

Szervezetünk ennél az intézkedésnél sokkal hasznosabbnak tartaná a Kós Károly sétány kéregalagútba helyezését.

Persze öröm az ürömben, hogy a kérdéses szakasz munkavezetékét kicserélték és végre buszmegálló létesült a Benczúr utcánál.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 29.

Egy baleset krónikája

Szerencsétlenségére, vagy szerencséjére a szerkesztő személyesen átélt a 3-as villamoson este 6 óra környékén egy eléggé csúnya balesetet. A baleset röviden: „Hát ez bumm lesz”; pályacsengő, BUMM, sínfék, megálltunk.

Szerencsére a villamoson senki sem sérült meg. Az ütköző jármű két utassal viszont csúnyán összeroncsolódott, és beszorult a CAF orra és egy fatönk közé. A villamos utasai / köztük én is / megpróbáltak segíteni, de nehéz szerszámok hiányában ez nem ment.

Ami megdöbbentő, hogy a 112-es segélyhívó számot ebben az időpontban (csak ekkor?) nemigen akarták felvenni. Amikor felvették akkor sem sikerült érdemi intézkedést elérni. Még szerencse, hogy az egyik utas tudott egy kerülőszámot a mentőkhöz. Ezen azonnal felvették a balesetet, és néhány perc múlva már mentők és a tűzoltók is a helyszínen voltak. Csak remélhetem, hogy a késlekedés nem került senkinek az életébe.

Sajnos a baleset helyét a bejelentésnél igen nehéz volt meghatározni, mivel térkép szerint a Gyáli út és a Gyáli út közúti kereszteződésben történt. Célszerű lenne ha Főváros vagy a Kerület közgyűlése a legalább a fontosabb utcák elnevezését rendbe tenné.

Azt viszont megtudtuk, hogy a CAF-nak az orránál eléggé jó ütközőzónája van.

Utólag az a gondolat átfutott a szerkesztőn, hogy csak néhány tized másodperc és az ütköző jármű ott csapódhatott volna be ahol ült. Ott pedig nem volt ütközőzóna.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 28.

Felújított metrókocsik

Ha már célkeresztbe kerültek a felújított Orosz metrókocsik, akkor szervezetünk sem teheti meg, hogy ne alkosson szigorúan szakmai véleményt erről. Ime:

Sajnálatos módon sikerült elérni, hogy a járművekben kb. 10 fokkal magasabb a hőmérséklet mint az alagútba. Ez mérnöki bravúr és nyáron utaselriasztóként működik. Az oka pedig egyértelmű. A szellőzőrendszert álló helyzetre tervezték. A régi jó menetirányba eső terelőlemezek helyett egyszerű rácsokon át ventillátorral szívják be a levegőt. Ennek következménye az, hogy a jármű haladásakor keletkező légörvényekkel a ventillátorok nem bírnak, és ilyenkor szinte megszűnik a szellőzés. Ráadásul a szellőzésnek még álló járműnél is van egy csomó „fekete foltja”. A bajt csak tetézi, hogy a szaggató és a visszatápláló elektronika jó magas hőveszteséggel dolgozik. Ez a hő nagyrészt bejut az utastérbe, és trópusi meleget hoz létre.

Az elektromos fékezésről mechanikus fékre történő váltás gyengén kidolgozott, a jármű itt ránt egyet. Ez bizony messze van az európai színvonaltól.

Az utastájékoztatás megfelelő. Van táblás és hangos tájékoztatás is.

A világítás LED szalaggal megvalósított. Bár nem éppen a leginkább szembarátabb azért elfogadható. Ettől függetlenül a fényerő egy kicsit értelmetlenül magasnak tűnik.

Az ülések és elhelyezésük olyan amilyen. Az üléseket kettévágó kapaszkodók inkább az álló mint az ülő utasoknak kedveznek.

Az ajtók még mindig egy vájatban haladnak. Ezekbe cipősarokkal könnyű beleakadni.

Az újonnan beépített tűzjelzőket és kamerákat támogatni tudjuk.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 23.

RHÉV felújítás

Megelégedéssel láttuk, hogy a Ráckevei HÉV vonalán felújítási munkák folynak.

Üröm az örömben, hogy a már több mint száz éve ideiglenes vágóhídi végállomás is felújításra került így biztosra vehető, hogy még száz évig a végállomás ideiglenesen marad.

kendi zsolt

 

2017 augusztus 15.

Nagysándor József utca felüljáró

Örömmel láttuk, hogy felújították a XX. Nagysándor József utcai felüljárót. Még nagyobb örömmel láttuk, hogy kerékpársáv is létesült. Ez a kerékpárosok és a gépjárművek forgalombiztonságát is lényegesen növelte. Üröm az örömben, hogy a megnyitott felüljáró rögtön teret adott az ész nélküli száguldozásnak és nagymértékben növelte a forgalmat és a torlódásokat.

kendi zsolt

 

2017 február 18.

Műszaki problémák

Olyan jajkiáltásféleként csokorba szedtük a ma látott általános műszaki gondokat.

Néhány busztípusnál nagyon kulturált módon kézicsomagtartó van kialakítva. Ezeket jegykezelő automatákkal vagy kapaszkodókkal eltorlaszolták, így csak nehezen tehetők oda csomagok.

Használtan vett buszoknál a műszaki levegőrendszer csövei és csatalakozói kritikusak. Ezek öregednek a leggyorsabban, és ezeket felejtik el cserélni leginkább.

TW 6000 járműtípusnál az ablak részcsöve kelendő cikk. Legtöbbször hiányzik is. Pedig ez akadályozza meg a karosszéria korrózió ját úgy, hogy az ablakon lecsapódó párát vagy a befolyó vizet közvetlenül a jármű alá vezeti. Ezeket célszerű lenne pótolni akár alumínium csővel is.

kendi zsolt

 

Aktuális hírek Aktuális

Archívum, 2018-as hírek 2018 hírek

Archívum, 2016-os hírek 2016 hírek