HÉV nagy hévvel
Kormányzati és önkormányzati egyetértésben nagy hévvel indult el (jelentették be) a budapesti HÉV (helyi érdekű vasút) fejlesztését. Ennek örülhetnénk is. Csakhogy szervezetünk már vagy 20 éve foglakozik többek között ezzel a kérdéssel, így azonnal fel is tudjuk fedni ennek problémáit.
Az alapvető gond, hogy a HÉV hálózat hivatalos fejlesztési koncepciója a Német S-bahn hálózaton alapul. Ehhez pedig sok hely kell, körülbelül annyi mint a nagyvasútnak. Viszont a budapesti HÉV hálózat esetében hely biztosan nincs és nem (vagy csak irreális feltételekkel) biztosítható. Így csak városi vasútnak alkalmas. Másik oldalról ilyen feladatot (<80kmh) ma már a világ fejlett részein városi vasúttal oldanak meg (városi villamos) nem véletlenül.
Ezen kívül a jelenlegi és az elképzelt HÉV hálózat sok más problémával néz szembe:
A nyomvonalak jó 100 évvel ezelőtt alakultak ki. Ezek környezete azóta beépült korlátozva a terjeszkedést. A nyomvonalkanál nem vették figyelembe a gumikerekes gépjármű forgalom útigényét, így ma egyfajta harc folyik a két műszaki megoldás között a területekért. ; Szintén az erős beépítettség miatt a továbbfejlesztés csak irreálisan magas költségek mellett lehetséges. ; A nyomvonalak általában településeket vágnak ketté. ; Sebessége a vasúti elvárásokhoz túl alacsony. ; Nagymennyiségű utast koncentrál egyetlen szerelvénybe, de a nagyobb forgalmú belső és külső állomásokon nem biztosítja ezen forgalom továbbvezetését, így torlódást okoz.
De nézzük egyenként a HÉV vonalakat:
A csepeli vonalról 20 évünk alatt senki sem tudta megmondani miért helyiérdekű és miért nem városi vasút (városi villamos). Ennek a vonalnak szinte az összes lehetséges problémája megvan. Túl rövid, kettévágja a várost, csak rendkívül drágán hosszabbítható és és és... Ezzel szemben a mi koncepciónk alapján át kéne állítani városi vasút üzemre és ide kifordítani a 6-os villamost. Ezzel Csepel közvetlenül bekapcsolódna a város tömegközlekedésébe (vérkeringésébe), eléréssel az összes metróvonalhoz és egy fejpályaudvarhoz. Az elérési idő és az átszállási torlódás csökkenne. Ezen túl a Csepelen belüli meghosszabbítás egyszerűbbé, olcsóbbá és gyorsabbá válna.
A ráckevei vonal esetében a Csepel sziget települései számára a HÉV túlságosan lassú eljutást nyújt a városon belüli nyomvonal okán. Ezen túl a semmi közepén végződik (Vágóhíd). Ha sikerülne is bevinni a Kálvin térig (mennyiért is?), akkor sem szűnne meg ez a probléma. Ezen kívül Magyarország egy igen gazdag ország. A Vágóhíd megálló és Dunaharaszti között két vasút fut egymástól függetlenül párhuzamosan! Ezzel szemben a mi koncepciónk szerint Dunaharaszti felsőtől kifelé legyen a 150-es nagyvasúti vonal egyik ága. Ezzel biztosítható a kényelmes és gyors eljutás a Fővárosba, illetve igény szerint akár egy 5-ös metrót létrehozni a szentendrei vonallal. A felszabaduló pályát Pesterzsébetig vagy Soroksárig fel lehetne használni a 2-es vagy 24-es városi villamosvonal meghosszabbítására, és így évszázados problémákat meg lehetne oldani. Például Pesterzsébet és Soroksár közvetlen elértést kaphatna az összes metróvonalhoz.
A gödöllői HÉV gyakorlatilag a kistarcsai kórházat szolgálja ki, más lényeges utaskoncentrációt nem érint. Illetve bár Gödöllőről jó és gyors a nagyvasúti eljutás a fővárosba (most fejeződött be a felújítás), de az állomás rossz helyen van és a menetjegy drága. Ezért a helyiek inkább a HÉV-et választják. Ezzel szemben a mi koncepciónk szerint a 2-es metrót meg kellene hosszabbítani 1 megállóval Rákosfalva H megállóig. Idáig el kéne vezetni a 69-es villamost Újpalotáról gyorsvillamosként. A gödöllői problémákat pedig egyszerűen lehet orvosolni, ami által normális mértékre csökkenne a Gödöllő/Csömör/Cinkota HÉV forgalma.
A szentendrei HÉV gyakorlatilag Békásmegyert szolgálja ki. Itt szintén az összes lehetséges probléma jelentkezik. Ezen túl az eljutási idő a ráckevei vonalhoz hasonlóan a külső települések számára túl hosszú. Ezzel szemben a mi koncepciónk szerint Aquincum H megállótól rá kéne fordítani a külső HÉV vonalát a 2-es nagyvasúti vonalra. Ezzel biztosítható a kényelmes és gyors eljutás a Fővárosba, illetve igény szerint akár egy 5-ös metrót létrehozni a ráckevei vonallal. A felszabaduló vágányokon kiterjeszthető (racionalizálható) a budai fonódó villamoshálózat egészen Aquincum H megállóig vagy többáramnemű járművekkel akár Békásmegyerig.
Sajnos a déli HÉV-ek (CS és R) hivatalos elképzelése csak két metróvonal kapcsolatát tudja felmutatni (talán majd valamikor). Ezzel szemben a mi elképzelésünk már akár 2021-re biztosíthat közvetlen kapcsolatot Budapest összes metróvonalához és egy fejpályaudvarhoz.
Más szóval a hivatalos koncepció a HÉV hálózat jelenlegi problémáira sem nyújt megoldást. Emellett drágán és zsebkendőnyi területeken építkezve próbál megoldást találni. Ezzel szemben a mi koncepciónk a HÉV hálózat jelenlegi problémáinak nagy részét megoldja, továbbá más évszázados problémákra is kínál eredményesebb és hatékonyabb megoldást.
kendi zsolt
|