Last Updated: March 10, 2024

Főoldal

 

Hírek, eseménynapló 2023

 

2023 december 31.

Budapest bérlet mizéria

Amint hírlik az állam megakarja szűntetni a Budapest bérletet. Ennek oka pedig, hogy elkótyavetyélték a MÁV és HÉV szerelvények vásárlására szánt pénzt. Ennek következménye márciustól az lehet, hogy Csepel és a Boráros tér között MÁV jegyet kell majd vásárolni.

Ebből az első nagy baj az lehet, hogy a BKK tömegközlekedők nagy része ezután az egyetlen Csepelről kivezető irányt használja majd Pesterzsébet felé. Így erősen túlterhelődnek az amúgy is szűkre szabott járatok. Erre kiváló példa a közút helyzete, ahol az elmaradt fejlesztések miatt a Kvassay túlterhelése esetén szintén a Pesterzsébet irány kerül extrém terhelés alá. Ennek negatív hatása már évek óra érezhető.

Ráadásul ezzel kapcsoltban sokadszor felhívnánk a figyelmet szervezetünk koncepciójára. E szerint már régen át kellet volna alakítani a HÉV vonalak városi szakaszát villamossá (városi vasúttá) így leválasztva azokat a problémákról (jármű, finanszírozás, stb.). A külső szakaszokat pedig teljes nagyvasút (MÁV) vonallá kellene tenni. Csak emlékeztetőül:

Az SZHÉV Aquincum-nál bekapcsolódik a 2-es vasúti vonalba. Batthyányi tér és Aquincum szakasz (vagy még tovább) városi villamossá (városi vasúttá) válik.

RHÉV a városhatárnál bekapcsolódik a 150a vasútvonalba. Vágóhíd és Soroksár (vagy még tovább) városi villamossá (városi vasúttá) válik.

GHÉV Rákosfalva H megállónál bekapcsolódik a 80-as vasútvonalba. Örs vezér tér és Rákosfalva H között vagy 2-es metró meghosszabbítva vagy városi villamos (városi vasút) egészen Újpalotáig.

CSHÉV Boráros és Csepel (vagy mindkét oldalon még tovább) városi villamossá (városi vasúttá) válik.

Lásd például 2020 szeptember 18. " HÉV nagy hévvel " cikkünket!

kendi zsolt

 

 

2023 december 16.

Fényfogas

A fogaskerekű vasút (60-as villamos) karácsonyra ismét elindult. Ezen felül a szakik feldíszítettek egy járműpárt. De most nem kintről hanem a belsejében igen csicsás. Lásd a képeket.

kendi zsolt

 

 

2023 december 15.

Össz-ajtónyitás

Sajnos egyre többször látunk olyat, hogy például CAF vagy elsőajtós busz esetén a jármű a megállóban nem a jelzés alapján nyitja az ajtókat hanem össz-ajtónyitást csinál. Ez nyáron még elmenne (kivéve az elsőajtós járatnál), télen azonban nagyon furcsa ilyen megállóban ahol mindössze egyetlen ember száll fel. Itt valószínűleg a vezetők nem figyelnek a jármű beállítására. Ez pedig fagyban kihűti az utasteret és, megnyomja az üzemanyagköltséget.

kendi zsolt

 

 

2023 december 9.

Fénybusz

Örömmel láttuk, hogy ebben az évben már a karácsonyi fényvillamosok mellett fénybuszok is közlekednek. Bár ezek nem feltétlenül javítják az utazás színvonalát, de ötletesek és dekoratívak. Más szóval üde színfoltok Budapest utcáin.

Ezen felül láttunk már karácsonyfa villamost a TW a Combino és a KCSV típusból.

kendi zsolt

 

 

2023 december 7.

Hó, hó nem

A mai nap reggelén leesett az év első igazán nagy hója. Azonban tapasztalatunk szerint a megállókban sem az Örs vezér téren sem Kőbánya alsó vasútállomásnál nem volt eltakarítva még az esti órákban sem, így a gyalogos közlekedés (átszállás) igen veszélyes volt. Ezen a hozzáálláson változtatni kellene mivel ilyet hosszú életünk során még sosem tapasztaltunk.

kendi zsolt

 

 

2023 december 6.

KCSV hideglelés

A fagyos téli időjárás felhívta a figyelmünket a KCSV egyik hiányosságára. Ez a felújított jármű ugyanis alapban nem csukja vissza az ajtót csak ha elindul. Ennek következtében a menetrend betartására várakozáskor a kinti fagyban a jármű nyitva tartja az ajtajait és nem csukja vissza azokat mint a TW vagy a Combion vagy a CAF. Ez a hibát egy egyszerű szoftver átírással lehetne javítani és akkor az utasoknak nem kéne fagyoskodnia a menetrendre várakozáskor.

kendi zsolt

 

 

2023 december 5.

Rákosrendező városnegyed

Felreppent a hír, hogy a kormányzati koncepció a Rákosrendező helyére „mini-Dubaj”-ként külföldi befektetéssel egy új városnegyedet építene fel. Ezzel kapcsoltban az alábbi felvetéseink lennének:

Ez a terület gépkocsival az M3 autópálya vagy Nagy Lajos király útja (esetleg Hungária krt.) útvonalon közelíthető meg. Ezek közös jellemzője, hogy állandóan tele vannak, így valójában az új városnegyed gépjárművel történő megközelítése kérdéses.

A tömegközlekedés a V3 (V62) és V14 összekötésén alapulna. Azonban ezek közül a V3 már ma is tel van akadályokkal, a V14 pedig nagyjából a semmiben végződik. További terv, hogy az 1-es metró meghosszabbításra kerülne ide. Azonban ez gyakorlatilag nem több mint egy földalatti villamos, így szállítási kapacitása elhanyagolhatóan kicsi.

További kérdés a repülőtér elérése. A közúti elérésé borzasztó lenne akár csak a tömegközlekedési elérés. Az egyetlen lehetősség a nagyvasút. Ehhez viszont meg kéne építeni és rendbe kéne tenni az Újpalota – Rákos vm. – Rákoshegy - Repülőtér vasútvonalat. Ez ismerve a főváros történelmét eléggé reménytelennek látszik.

Mi inkább az Újpalota vm. és Rákospalotai határút közötti területet látnánk értelmesnek. Itt az M0-ás közelsége komoly lehetősséget ad a közúti közlekedésnek beleértve a repülőtér-elérést. A 2-es és/vagy a 4-es metró meghosszabbítása pedig mind ennek az új területnek mind a jelenleg kb. ellátatlan Újpalotának jó tömegközlekedést adna. Rákosrendező helyén pedig a Városliget és az Állatkert kiterjesztéseként egy hasonló közpark jöhetne létre.

kendi zsolt

 

 

2023 október 28.

100E

Délpesti szervezetként szinte sosem használjuk a 100E buszt. Azonban egy külföldi társaság kíséretében volt alkalmunk megtapasztalni előnyeit és hátrányait. Az alábbiakban inkább az utóbbiakra koncentrálunk.

Elvileg minden járművet felszereltek az ajtóknál található korszerű bankkártya-olvasós jegy automatával. Itt egyetlen érintéssel akárhány jegyet lehet vásárolni - elméletileg. Ugyanis a gyakorlatban ez a rendszer nem működik. Így például a Deák téren az egyetlen jegy automatánál utasok sora várt arra, hogy jegyet válthasson, miközben a busz meg elment az orruk előtt.

A városi megállói a Kálvin- és Deák tér. Azt értenénk, hogy ilyen módon az összes metró vonalra a belvárosban át lehet szállni. Azonban hiányoljuk a következő megállókat. Népliget, ahol a távolsági buszokra és az 1-es villamosra át lehetne szállni. Ferenc Körút ahol már a városba sétával elehet jutni plusz a 4-6 villamosra át lehetne szállni. Nyugati tér ahol már a városba sétával elehet jutni plusz a 4-6 villamosra és a vonatokra át lehetne szállni. Ráadásul itt egy jó végállomás lehetősség is van. Persze a Deák – Nyugati villamos hiányában itt is torlódások fogják vissza a járatot, de talán az előnyök felülmúlják a hátrányokat. Azonban jelen helyzetben marad a nem igazán kulturált 9-es busz.

kendi zsolt

 

 

2023 október 13.

Pesterzsébet városközpont biztonságos zebrák

Pesterzsébet városközpontban a Topánka utcánál (vélhetőleg maradvány pénzből) kiépítettek két elvileg gyalogosbiztonságot növelő gyalogátkelőt. Itt a 2x2 sáv egy járdaszigete helyett hármat építettek. Ennek elvileg növelnie kellene a közlekedésbiztonságot. De úgy néz ki ez nem teljesen van így. Ugyanis mivel járdaszigettel szétválasztották az egy irányba tartó két sávot, ezért a gépkocsiknak nincs lehetősségük veszély esetén a másik sávba áttérve kikerülni a veszélyeztetett gyalogosokat. A jó szándékot elismerve ez sajnos nem növeli hanem csökkenti a biztonságot.

kendi zsolt

 

 

2023 október 4.

Zöld-rendszám változások

Örömmel látjuk, hogy az állam előbb vagy utóbb (de inkább utóbb) elismeri a tudományos tényeket. A hírek szerint a zöld rendszámok köréből (és az azzal járó kedvezményekből) kikerülnek a paralel hibridek és csak a tisztán elektromos járművek maradnak benne. Sok technikai ismerettel felvértezve ezt reálisnak tarjuk, mivel a paralel hibrid inkább teljesítménynövelő mint zöld funkciót. Ezt részletesen leírtuk a hajtásláncokkal kapcsolatos anyagainkban. Bár gyanúnk szerint ezt az intézkedést inkább a bevételnövelés mint a tudomány alapozta meg.

kendi zsolt

 

 

2023 szeptember 3.

Hűvösvölgy és alacsonypadló

Örömmel látjuk, hogy megindult a közlekedés és az alacsonypadlós járművek közlekedése a Széll Kálmán – Hűvösvölgy villamosvonalon. Ugye itt az 56-os járaton már alacsonypadlós CAF típusú járművek közlekednek.

Ami viszont fontos, hogy az alacsonypadlós járművek sokkal érzékenyebbek a pálya beállítási problémákra. És bizony sok helyen nem nyúltak hozzá ehhez az alapelemhez. Viszont sok helyen megtörtént a szükséges felújítás. Ráadásul ahol hiányzott a megfelelő megálló, ott már folyik annak építése. Innovatív? módon sok helyen (például Hűvösvölgy előtti S-ben) a pályát tankálló beton aljba ágyazták. Reméljük ezekkel nem lesz gond (például hőtágulás). Egyébként pedig a CAF-nak alapvetően nincs problémája a hegyi vonalakkal (legalábbis ha nincs tél). A többit majd meglátjuk.

Ami kisebb gondot tapasztaltunk, hogy a Budagyöngye megállójában lefelé irányban a CAF kissé belóg a forgalmi sávba. Ezen túl úgy néz ki, hogy a CAF leejtőről történő indulása nem zökkenőmentes.

kendi zsolt

 

 

2023 szeptember 2.

Budai hegy és CNG

Örömmel látjuk, hogy a Volán (BKK) telepumpálta a budai hegyi járatokat CNG hajtású járművekkel. Ez a dízelnél jobb környezetterhelési paraméterek okán nem csak jó de hasznos is. E miatt az üzemanyag miatt a járművek csendesebbek és kipufógázuk kevésbé szennyezi a környezetet. Reméljük, hogy ezek a Magyar viszonyok között is bevállnak.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 24.

Felújított Orosz metrószerelvények

Csak most jutott időnk tüzetesen megvizsgálni egy problémát a felújított Orosz metrószerelvényekkel kapcsoltban. Minden jel arra mutat, hogy fékrendszer melegedése miatt a jármű n megálló alatt csak vészfékezéssel tud megállni. Ennek valószínű oka, hogy az elektromos és mechanikus fékezés közti átmenet valamiért eltolódik a fékrendszer (fékvezérlés) okán.

Amikor kifut a jármű a végállomásról, akkor más sok megállón keresztül nem tapasztalható ez a jelenség. Azonban később nagyon kellemetlen lesz az utasoknak és nem mellesleg a megállókban történő rendszeres vészfékezés a pálya állapotát is drasztikusan rontja. A helyzet romlását gyorsítja a magas utasterhelés. Tehát például közel üres szerelvény esetén a végállomástól hat megállóra jön elő a probléma, tele szerelvény esetén pedig négy megálló múlva. Az üzemeltetőnek több okból is utána kéne nézni ennek.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 23.

M3 Határ út megálló

A 3-as metró felújítása miatt a megálló két lejárata közül a nagyobb le van zárva. A másik bejáratnál viszont (ami egyébként is szűk) utcai árusok keserítik meg a közlekedők életét. Árújukkal pont a legszűkebb helyen torlaszolják el a közlekedőutat, ráadásul még sokszor családi találkozót is rendeznek az elárusítóhely körül. Így kellemetlen és veszélye torlódások alakulnak ki itt. Ebben az ügyben intézkedni kellene a hatóságoknak.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 21.

Legszebb megálló

Mivel a 4-emetró esetén is közzétettük (némi tapasztalattal felvértezve) azon véleményünket, hogy melyik a legszebb megálló így kötelességünk ezt a 3-as metró felújítást követően is megtenni. Tehát szerintünk a csúcs a Lehel tér metró szintje. Ez egy különleges fantáziadús tervezés és kivitelezés. Azonban sajnos van itt egy öngól. Ugyanis ebben a megállóban a piac okán sok idős ember jár. Nekik hátrányos az alacsony fényszintű design, ráadásul számukra ez pszichológiai szempontból sem szerencsés.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 19.

Atlétikai VB.

Ezzel az eseménnyel kapcsoltban megosztanánk személyes tapasztalatainkat mivel úgy hisszük hogy ez rendkívül tanulságos lehet és a felkészületlenségre utalnak.

Elsőnek az események kezdete előtt a " felturbózott " 1-es villamos szerelvényei is koppanásig tele voltak. Itt nem a 4-6 vonalon megszokott zsúfoltságot kell elképzelni, hanem az utasok szó szerint egymásnak nyomódva próbáltak céljukhoz eljutni. Ez igaz volt a légkondi (léghűtő) nélküli Tátrákra is. Ez nyilvánvalóan abból adódik, hogy a Nemzeti Atlétikai Sportközpont gyakorlatilag csak az 1-es villamossal közelíthető meg ekkora keresztmetszetben. A CSHÉV csak a Boráros térig jó, ahol pedig a békeidőben nappal-este-éjszaka is túltöltött 4-6 villamossal lehet csak továbbutazni. A 2-es és 24-es família pedig kapacitásra jelentéktelen erre a feladatra.

Ami teljesen érthetetlen, hogy a tervezők még annyi fáradtságot sem vettek, hogy az 1-es villamos Vágóhíd megállójánál megfelelő áteresztőképességű lépcsőt építsenek ki. Így a beérkező koppig tömött járművek után a lejáratnál is sorba kellett állni.

Az szintén érthetetlen kinek jutott eszébe, hogy az érintett HÉV vonalakra nosztalgia szerelvényeket állítsanak be. Ezek szállítókapacitása kb. tizede a normál HÉV szerelvényeknek, és csak a torlódást növelték.

Az sem értjük, hogy a helyszínek között mi értelme van 70 személyes buszokat közlekedtetni. Ekkora tömeget ezek a járművek nem tudnak elszállítani. Talán csak a sportolók és rendezők számára tudnak szolgáltatást nyújtani.

A stadion kívül az a néhány ATM (készpénzkiadó automata) már szombat délután kifogyott. Ezeket csak hétfőn töltik újra. Erre gondolni kellet volna.

Az egyetlen dolog ami jól működött az étkeztetés. Ugyanis a NAS közelében van a Lurdy ház. Itt hét közben és hétvégén tömegeket vonzó rendezvényeket (kiállítás vagy konferencia vagy vásár) szoktak tartani. Ezekre a rohamokra felkészült a ház konyhája. Mivel az AVB miatt most nem voltak ilyen események, ezért meleg étellel és hasonlókkal jól ki tudták szolgálni a NAS nézőit. De ennek semmi köze a szervezéshez, ez inkább véletlen.

A " Fudán " területe nem sikerült rendbe tenni, ezért a NAS-tól 50m-re gaz és romos épületek sokasága várta a látogatókat. Ilyet fejlett országokban nem szoktak megengedni. Ezen felül a NAS épületének külső felvételeit ez a tény erősen limitálta (hogy ne látszódjon a sok gaz meg a romok). Igazság szerint nem volt olyan szög ahonnan ezek nem látszottak volna.

A nemzetközi közvetítésekbe szinte mindig Budapest egy olyan látképét adták be (Gellérthegyről fényképezve?) amely messze nem a legszebb. Ezen felül a kép hátterében ott volt az óbudai hőerőmű kéménye. Ez így eléggé amatőr.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 18.

Utazási feltételek korszerűsítése #2

Egyik aktivistánk találkozott egy budai villamosjáraton egy fiatalemberrel (kb. 12 éves) aki végállomástól végállomásig utazva folyamatosan hadonászott egy pisztolynak látszó tárggyal. Hangsúlyozzuk nem tudható biztosan hogy ez egy játékpisztoly, riasztópisztoly vagy éles lőfegyver volt. Ettől függetlenül szükséges lenne kibővíteni az utazási feltételeket azzal, hogy fegyverrel vagy fegyvernek látszó tárggyal ne lehessen felszállni a tömegközlekedés járműveire (kivéve persze a hatósági személyeknek).

Megjegyzés: Az persze még érthető ha valaki egy babával vagy egy macival utazik, de ha egy pisztollyal az már kevésbé magyarázható.

Utóirat: Ilyen a felfedezők szerencséje: Egy hét múlva mit látunk az egyik buszjáraton. Egy fiatalember egy több mint másfél méteres kígyóval a nyakában száll fel és utazik a buszon. Nem tudjuk, hogy a kígyó mennyire volt veszélyes, de ettől függetlenül ezt a kérdést is jól szabályozni kellene.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 16.

A felüljáró

Örömmel látjuk, hogy a Bosch Német cég saját finanszírozásában felépített egy gyalogos és kerékpáros (+targonca) felüljárót, amely két épülettömbjét köti össze a Sibrik Miklós út felett. Azonban szomorúságra ad okot, hogy a XX, kerületi önkormányzat és a magyar állam együtt sem képes egy Pesterzsébet két felét összekötő ennél kisebb felüljáró megépítésére a Soroksári út felett.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 10.

Egy megdőlt elmélet

Eddig abban a hitben éltünk, hogy az MB Conecto babakocsi/kerekesszék leszállásjelzőt nem lehet nekidőléssel aktiválni. Most azonban személyesen láttuk, hogy ez a jelzőtípus is aktiválható nekidőléssel.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 7.

Utazási feltételek korszerűsítése

Úgy néz ki, hogy a BKK utazási feltételek korszerűsítésre szorulnak. Bár tartalmazzák a járműveken való dohányzás tilalmát, de hiányzik belőlük a kábítószer előállítás és fogyasztás tilalma. A hiányzó tilalom két okból is kritikus. Egyrészről a levegőben terjedő kábítószerek (például füst vagy oldószer) más utasok testi épségét is veszélyeztetik. Más részről a fogyasztáshoz sokszor hevíteni kell az alapanyagot. Ez pedig ilyen környezetben csak nyílt láng útján lehetséges, ami tüzet okozhat a járműben.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 4.

Lánchíd felújításának befejezése

Átadták a Lánchidat ami az idő- és költségkereten belül elkészült.

Azonban szervezetünk továbbra is sérelmezi, hogy nem volt pénz a Lánchíd keleti villamos alagútjának az északihoz hasonló átépítésére. Ennek sok negatív következménye van. Az egyik, hogy nem közlekedtethető alacsonypadlós jármű a Jászai Mari tár - Boráros tér (Pesterzsébet) irányban. Ez a pénzelvonás pedig a például a kerekes székesek számára jelentett egy nagy pofont.

Más részről továbbra is tartjuk álláspontunkat mi szerint a Lánchídon a zöld rendszámos gépjárművek közlekedését is meg kéne engedni.

kendi zsolt

 

 

2023 augusztus 1.

Megszűnő vasútvonalak

2023 Augusztus 1-től megszűnik a vasúti forgalom

  1. a (Miskolc-Tiszai - ) Nyékládháza - Tiszaújváros
  2. a (Mátészalka - ) Kocsord - alsó-Csenger
  3. az Újszeged - Mezőhegyes
  4. a Mezőhegyes - Battonya
  5. a Somogyszob - Nagyatád
  6. a (Dombóvár-) - Godisa-Komló
  7. a Balassagyarmat - Ipolytarnóc
  8. az Abaújszántó - Hidasnémeti
  9. a Karcag - Tiszafüred
  10. a Lakitelek - Kunszentmárton ( - Szentes)
vonalakon.

Szervezetünk ezt nem tartja örvendetesnek, de elfogadja a forgalom alapján történő ésszerű racionalizálást. Minimális utasforgalom kedvéért a közúttal párhuzamos vasútvonalat és azon a közlekedést nyilvánvalóan nem ésszerű fenntartani.

Amit viszont nem értünk, hogy ezen logika mentén azon - főleg budapesti helyi - vonalalkat meg bővíteni kellene ott ahol technikalilag top-on közlekednek a járatok. Ez azonban valamiért nem működik.

Abban a tekintetben viszont örömünknek adunk hangot, hogy például a Balassagyarmat - Diósjenő - Berkenye - Vác vonalon továbbra is biztosított a vasúti személyszállítás. Ennek általunk többször hangsúlyozott oka, hogy itt a domborzati viszonyok miatt a közút (buszközlekedés) nem lehet alternatívája a vasútnak. Más szóval a vasút nyomvonala sokkal jobb vezetésű mint a közúté.

kendi zsolt

 

 

2023 július 31.

Atlétikai VB.

Végül is örülhetnénk annak, hogy rövidesen Budapesten megkezdődik az atlétikai világbajnokság. Ennek valós hozadékai a város számára az alábbiak lennének:

  1. Csepeli HÉV belső meghosszabbítása a Kálvin térig (M3 és M4 kapcsolat).
  2. Déli vasúti összekötő híd harmadik szelvény megépítése.
  3. Vágóhíd vasúti megálló.
  4. Egyetem vasúti megálló.
  5. Ferencváros rendező-pályaudvar vágánykapcsolatainak rendezése.
  6. Ferencváros - Kelenföld harmadik vágány megépítése.

Ebből mindössze a 2-es valósult meg, az is mindkét oldalán 50 méter semmibe vezető vágánnyal...

kendi zsolt

 

 

2023 július 29.

Fogas menetrend

Rendkívül furcsálljuk a fogaskerekű vasút (60-as villamos) menetrendjét. Legtöbbször a járat annyit várakozik az ellenkező irányból érkező járműre mint amennyi a végállomások közötti nettó menetidő. Ez igen rossz szervezésre vall és nem csak mi hanem az utasok is mérgesek emiatt. Ilyen módon csak az utasok számának lényeges csökkentést és végső soron a járat megszűntetését lehet elérni. Ezt viszont környezetvédelmi okokból szervezetünk komolyan ellenzi.

kendi zsolt

 

 

2023 július 23.

Leszállásjelzők

Az MB Conecto típus elszaporodásával sajnos megnövekedett az akaratlan leszállás-jelzések száma. Ennek oka, hogy a telepített jelzőgombok olyan típusúak (akár nagy téglalap akár kis gömb), hogy a kapaszkodónak dőlve leszállás-jelzést adnak. Ezen túl egy zsúfolt járművön szinte nem lehet úgy elmenni mellette hogy az utas ne generáljon leszállásjelzést akár a kabátjával vagy a táskájával vagy a könyökével. Ennek eredménye a sok értelmetlen megállás és ajtónyitás. Ez pedig a karbantartási- és az üzemanyag (hajtás és klíma és fűtés) költségek növekedését okozza. Itt megjegyzendő, hogy az MB Citario érintős jelzője sem igazi megoldás, mert például nyári ruházatban nekidőlve szintén akaratlan jelzést ad.

Tehát ha kicserélnék a leszállást jelző gombokat olyan típusra melyet nem lehet nekidőlve aktiválni, akkor az érezhető javítási- és üzemanyag-költség csökkenését hozna a járműveknél.

kendi zsolt

 

 

2023 július 22.

Rolleres kutak

Néhány helyen örvendetes módon megjelentek a roller parkolók mellett a víz kutak is. Ezek csapja nagyon helyesen olyan típusú amely nyomásra nyit és 30mp elteltével automatikusan zár. Azonban sokan nem ismerik az ilyen csapokat. Aktivistánk tanúja volt egy esetnek amikor a használó kezét megmosva elkezdte brutális módszerekkel szerelni a csapot mert nem tudta elzárni azt. Ha aktivistánk nem tájékoztatja, akkor a használhatatlanságig szereli azt. Ezért a rollercsapok épségének érdekében mindenképp javasolnánk egy táblát is telepíteni ami ábrákkal magyarázza annak működését. Például: 1). csap megnyom víz folyik. 2) óra 30mp víz folyik. Óra letelt víz elzáródik.

kendi zsolt

 

 

2023 július 21.

UV fóliák

Örömmel látjuk, hogy a klíma és léghűtő nélküli villamosok ablakain szinte mindenhol van már UV taszító fólia. Ez nyáron segít valamennyire csökkenti a nap utasteret melegítő hatását és valamennyire visszatartja a nap káros sugarait. Az elvi probléma azonban az, hogy ez csak akkor működik ha az ablakok csukva vannak. Ha az ablakok csukva vannak, akkor nincs szellőzés és még melegebb lesz.

Talán elvi megoldás lehet, hogy az utasok csak a nap által nem sütött oldalon nyitják ki az ablakot, de ez a gyakorlatban nem igazán megvalósítható. Tehát kellene találni valamilyen megoldást erre a szegénységből adódó műszaki problémára különös tekintettel az egyre melegebb nyarakra.

kendi zsolt

 

 

2023 május 31.

Egy esemény tanulságai

Budapesten rendezték az Európa foci liga döntőjét. Ugyan nem vagyunk sportújságírók, de azért ez az esemény beletenyerelt szervezetünk profiljába.

Úgy néz ki senki sem gondolt arra, hogy egy ilyen esemény rendkívül sok kispénztárcás turistát vonz a városba. Sok közülük nem megy rögtön haza hanem még napokig itt marad. Ehhez viszont olyan infrastruktúra kell ami most Budapesten nem áll rendelkezésre. Ilyen például a nyilvános illemhelyek hálózata és a sok gyorsétterem. Ezekre normál esetben még magas turistaszámnál sincs szükség, mivel az átlagos látogató minderre gondol. De az „egy meccsre jövők” látogatónak másak a szükségletei.

kendi zsolt

 

 

2023 május 13.

Lánchíd felújítás - ami elmaradt

Szervezetünk sérelmezi, hogy nem volt pénz a Lánchíd keleti villamos alagútjának a nyugatihoz hasonló átépítésére. Ennek sok negatív következménye van. Az egyik, hogy nem közlekedtethető alacsonypadlós jármű a Jászai Mari tár - Boráros tér (Pesterzsébet) irányban. Ez a pénzelvonás pedig a például a kerekes székesek számára jelentett egy nagy pofont.

Más részről továbbra is tartjuk álláspontunkat mi szerint a Lánchídon a zöld rendszámos gépjárművek közlekedését is meg kéne engedni.

kendi zsolt

 

 

2023 május 12.

Települést jelző táblák

Szervezetünk jó kezdeményezésnek tartja, hogy a települések határait nem kisméretű hanem jóval nagyobb táblákkal jelzik. Erre kiváló példa Pesterzsébet Határ út és Török Flóris utca sarok, ahol egy felújított négyemeletes panelház oldalára festették fel nagy méretben a település nevét.

kendi zsolt

 

 

2023 május 10.

Bebringázás

Fatornyos hazánkban nagy csindadrattával elindult a bebringázás program. Ennek keretében sokat költöttek a kerékpárutak kiépítésére. Sajnálatos módon azonban kerékpárral a kerületből változatlanul csak déli irányban lehet (valamennyire) biztonságosan kibringázni. A kelet, észak és nyugat irányú kilépés nehézkes és nem túl biztonságos. Itt a megfelelő infrastruktúra (felüljárók és/vagy aluljárók) teljesen hiányoznak. Ráadásul északi irányban egy közel 4 kilométeres ipari terület keseríti meg a kerékpárosok életét.

Ezen túl jó kezdeményezésnek tartjuk a Kerékpáros Kisokost. Amit hiányolunk belőle az a jól kerékpározható már meglévő mellékutcák feltűntetése. Erre legjobb példa a Mikszáth és Dobos utca, amely a Török Flóris és Nagykőrösi út között (gyakorlatilag majdnem a teljes kerületen át) nyújt jó minőségű (burkolat, levegő, szélesség) kerékpárutat. Ezen túl pedig valamennyire felüljárót is biztosít az M5 bevezető szakasza felett Kispest irányában.

Amit viszont hiányolunk az a közlekedési szabályok betartatása kerékpáros és (elektromos)rolleres közlekedők esetében. A járdán a KRESZ. szabályai alapján 10kmh. ezekre a járművekre a maximális megengedett sebesség okkal. Sajnos rendszeresen találkozunk ennek a többszörösével járdázó közlekedőkkel. Ezek komoly balesetveszélyt jelentenek a gyalogosokra. Az pedig érthetetlen, hogy a veszélyes járda helyett miért nem a párhuzamos, biztonságos és jó burkolatú mellékutcákat használják.

kendi zsolt

 

 

2023 május 6

Fogas problémák

Szervezetünk elbeszélgetett az ott lakókkal a Fogaskerekű vasúttal kapcsolatos problémákról. Kiderült, hogy a zaj a legnagyobb probléma. Bizonyos szempontból egyetértünk velük.

Elsőnek az ötvös út vasúti átkelő a probléma. Itt a nagy forgalom miatt nem alkalmazhatók a rezgést jól csillapító fa talpfák. Helyettük kemény beton aljzat került megvalósításra. Ez viszont igen jól vezeti és erősíti a rezgéseket és így a zajt is. Érdemes lenne valamiféle fejlett technikával ezt a problémát orvosolni. Ez a probléma kisebb mértékben de a Mátyás király úti átkelőre is igaz.

Másodiknak a Karthauzi utca vasúti felüljáró környezetvédelmi szempontból teljesen rosszul van kivitelezve. A tiszta acél profilokra rögzített fogasléc mint egy nagyteljesítményű erősítő szórja szét a zajt. Itt is érdemes lenne valamiféle fejlett technikával ezt a problémát orvosolni. Ez a probléma kisebb mértékben de a Béla király úti illetve a Városmajor úti vasúti hídra is.

Harmadik probléma, hogy információink szerint az eredeti fa talpfákat több helyen betonra cserélték. Ezek sajnos sokkal jobban vezetik és erősítik a fogasrendszer rezgéseit és zajként szórják szét azokat. Itt célszerű lenne maradni a fa talpfáknál.

kendi zsolt

 

 

2023 május 5.

Volános CNG buszok

Szervezetünk örvendezett a Volán által BKK területre beszerzett 79 CNG busz miatt. Azonban közben kiderült, hogy elfelejtettek járművezetőket képezni hozzá (mivel ehhez külön ismeretek szükségesek). Így most a vadiúj ropogós járművek többsége vezető hiányban ott áll a telephelyeken.

kendi zsolt

 

 

2023 május 3.

Légy a levesben

Most figyeltünk fel rá., hogy az 1-es metró GANZ járműveinek légsűrítője rendkívül zajos. A gyakorlatban és az alagútban sokszorosára növeli a jármű zaját ami nem kis teljesítmény. Megjegyzendő, hogy a Moduló elektromos buszoknál is hasonlót tapasztalatunk. Úgy látnánk, hogy a komfortos utazás kedvéért érdemes lenne a légsűrítőket valamilyen csendesebb típusra kicserélni.

kendi zsolt

 

 

2023 április 21.

Üllői út felújítása és kommunikáció

Ma reggel egy magas nézettségű TV hírműsorában a XVIII. kerület polgármestere elmondta, hogy hamarosan megkezdődik az Üllői út felújítása. Ennek első üteme a villamos pálya és infrastruktúra felújítása. Ennek eredményeként pedig új CAF típusú villamosok fognak ezen az útvonalon közlekedni (V50).

Azonban pont az utasok szempontjából legfontosabbakat nem ismertette mégpedig, hogy ezek a járművek alacsonypadlósak és klímaberendezéssel vannak ellátva. Sajnos úgy tűnt ezekről nem is tud.

kendi zsolt

 

 

2023 április 16.

Rejtély #1: megoldva

Egyik aktivistánk már hónapokkal ezelőtt találkozott egy M0 autópálya környéki telephelyen egy jó nagy adag friss ropogós MAN busszal. A járművek BKK kékre lettek fényezve. Azonban a forgalomban sehol sem tűntek fel.

Mostanra a budai hegyekben megjelent néhány így tudhatjuk, hogy ezek a Volán flottáját erősítik majd. Ezek MAN Lion's City 12 G típusú, alacsony padlós, kéttengelyes járművek Euro 6-os CNG motorokkal. Ugye ez kisebb zajt és környezetszennyezést jelent mint az Euro 6-os dízel. Ebből állítólag 75 darab kerül a főváros agglomerációban, 89 pedig más városokban áll majd forgalomba.

De persze a sarkalatos kérdés a tankolás, mert CNG kút nem nő minden bokorban. Viszont mára szerencsére legalább a fővárosban és környékén elég jó a CNG kút lefedettség. Szerencsére Budán is vannak már kutak. Így a CNG buszokat nem fenyegeti az a veszély ami Bécsben az LPG típusokat. Itt ugyanis csak egy LPG kút volt a város közepén a dugóban, így a peremkerületen szolgáló járműveknek sokat kellett utazni a tankolásért. Ez volt a három ok egyike amiért ott lecserélték az összes LPG buszt, pedig főleg a hegyekben igen jól teljesítettek.

kendi zsolt

 

 

2023 április 8.

Fogas

Örömmel tapasztaltuk, hogy a Fogaskerekű Vasút (60-as villamos) április 1-től újra közlekedik. Közben azonban láttuk, hogy a szünet alatt sok helyen pályafelújítást is végeztek. Ennek keretében a fa talpfákat betonra cserélték. Ezzel kapcsoltban kicsit szkeptikusak vagyunk, mert a beton talpfákat nem ekkora horizontálistól eltérő erőkre találták ki. Kíváncsiak leszünk meddig fogják majd bírni a ne szabványos igénybevételt.

kendi zsolt

 

 

2023 április 5.

Párizs és E-roller

Sajnálattal vettük a hírt, hogy Párizsban népszavazással betiltották az E-rollerek használatát. Az ottani állapotok ismeretében ez bizony bárhogyan nézzük egy komoly pofon a környezet védelmének. Az viszont bíztató, hogy bár a népszavazás érvényes volt, de a betiltásra szavazók szám a teljes lakossághoz viszonyítva rendkívül alacsony volt.

kendi zsolt

 

 

2023 április 4.

23 => 224

Szervezetünk rosszallását fejezi ki a 23-as busz(család) 224-re történő átnevezésével kapcsoltban. Ennek oka, hogy a 23-as keletitől jászai lesz villamos. A 23-as buszjárat már körülbelül egy évszázada létezve a történelem több viharának résztvevője volt. Ez például a II. világháború és a 1956 eseményei. Ráadásul éjszakai párja a 923 lesz. Öröm az ürömben, hogy az új járat hosszabb lesz (Ady Endre tér helyett a Szentlőrinci úti lakótelep) és egy picit sűrűbben fog közlekedni.

kendi zsolt

 

 

2023 február 20.

Új vármegyei- és országos bérletek

Méltányolandó kezdőlépésnek tartjuk, hogy májustól bevezetik a vármegyei- és országos bérleteket. Ezekkel a MÁV és GYESEV vasutakon illetve a VOLÁN járművein jóval kedvezőbben lehet majd utazni.

Azonban sajnálatos módon ez kötődik az elavult közigazgatási (vár)megye rendszerhez. A fejlett országokban ezek regionális bérletek. Mindezen túl kérdés, hogy a szolgáltatóknál keletkező veszteségeket ki fogja majd finanszírozni?

kendi zsolt

 

 

2023 február 19.

Halálos gázolás a körúti villamosmegállóban

Szervezetünk részvétét nyilvánítja a vasárnap hajnalban a körúti villamosmegállóban halálra gázolt fiatal tánctanár hölgy hozzátartozóinak és barátainak. Teszi azt azért is, mert fatornyos hazánkban ugyanezen a héten történt egy baleset, amikor egy buszmegállóba " látogatott be " egy gépjármű. Ez a baleset szerencsére csak egy frissen ültetett fa életét követelte.

Az ilyen további eseteket megelőzendő felhívnánk a figyelmet a hatóságok felelősségére. Szinte teljesen megszűntek Fővárosban a közúti ellenőrzések. Személyesen is tapasztaljuk a számtalan gyorshajtást és szabályszegést a belterületi utakon. Így ezekre sokkal nagyobb figyelmet kellene fordítani.

Ezen túl több hatóságot érintő problémát is látunk. egyrészről a Nagykörút nem Hungária körút. Itt (forgalom)biztonsági és környezetvédelmi okokból még a megengedett 50kmh is túlságosan nagy sebesség. Ezen túl Magyarországon nincs olyan büntetőjogi kategória, hogy közúti emberölés. Így nem csoda, hogy magas a gépjárművel elkövetett emberölések száma.

kendi zsolt

 

 

2023 február 17.

Lánchíd és gépjármű-fogalom #2

Kissé öteletviharoltunk arról,hogy a Lánchídon szabad e gépjármű-forgalmat engedni vagy sem. Egy érdekes és logikus kompromisszum lehet, hogy csak a zöld rendszámmal rendelkező járműveket kell ráengedni a hídra. Ezzel környezetvédelmi szempontból helyes irányt adhatunk meg. Bár ne felejtsük el, hogy a járművek gumizaja szintén környezetszennyezés, ami a zöld rendszámos járműveknél pont ugyanakkora!

Ezen túl a Margitsziget déli bejáróra is hasonló szabályt kellene alkalmazni.

kendi zsolt

 

 

2023 február 16.

Felelőtlenség

Az örvendetes, hogy a relatíve olcsón beszerezhető üzemanyag okán a BKV szinte az összes mozgásképes CNG buszt kiküldte. Azonban felelőtlenség, hogy ezeket nem tartják megfelelő műszaki állapotban. Találkoztunk például olyan járművel ami egy vagy több törött szeleppel volt kint forgalomban. Drasztikus motorhiba esetén a kipufogógázban megjelenhet az üzemanyag ami koncentrált formában robbanásveszélyes.

kendi zsolt

 

 

2023 február 07.

V3 járműgondok

Vélhetőleg CAFhiány miatt a 3-as villamos vonalán ismét megjelentek TW típusú járművek. Csúcsidőn kívül ezzel nincsen gond. De csúcsidőben Kőbánya alsó és Bosnyák között bizony kevés a TW. Ugye egy TW kb. egy CAF 3-nak felel meg. Ezen a vonalon azonban CAF 5-ök közlekednek nem véletlenül. Ezért javasoljuk, hogy csúcsidőben (reggel és délután) erre a vonalra dupla (csatolt) TW6000 járműpárokat küldjenek ki. Ismereteink szerint ezek hosszabbak mint a CAF 5, de még a kritikus Mexikói út végállomáson is elférnek.

kendi zsolt

 

 

2023 február 06.

Apró örömök

Örömmel tapasztaljuk, hogy a 3-as villamos vonalán a (Hizlaló VÁ.) behegesztették a derékszögű keresztet. Ez jó az utasoknak, a járműveknek és a BKV költségvetésének is.

Ezen túl szintén a 3-as villamos vonalán Örs Vezér tér nyugati oldalon megszűntették a villamos pályát védő gyalogos lámpát. Ennek nem igazán volt érelme, mert szinte mindig akkor volt piros amikor nem volt villamos forgalom. Bár talán a járművezetők nem találják az intézkedést pozitívnak (beugráló járókelők miatt), de összességében a hatása pozitív.

Előző év októberében még olyan döntés született, hogy a BKV kivonja a forgalomból az összes gázüzemű (CNG) buszt a magas gázárak miatt. Örömmel látjuk, hogy mivel most éppen a CNG üzemanyag ára kedvezően változott a dízelhez képest, ezért újra megjelentek ezek a járművek.

kendi zsolt

 

 

2023 február 02.

A Nagy Magyar érthetetlen

Továbbra sem értjük miként eshet meg az, hogy vadiúj MB Conecto járműveket ráküldenek például a IX. Basa – Fertő – Vajda Péter utcára vagy a X. Kozma utcára. Ezek az utak tele vannak lyukakkal nem beszélve az első példáról, ahol a megállókban szabályos bombatölcsérek rongálják a járműveket. Mint már többször hangot adtunk ennek, ezt józan ésszel nem lehet megérteni.

kendi zsolt

 

 

2023 február 01.

Nagy Magyar csendélet

A mai nap egy aktivistánk tanúja volt a " Nagy Magyar Csendélet " egyik megnyilvánulásának. Történt ugyanis, hogy a XX. kerület Nagysándor József utcában a nagy esők miatt beázott és így mozdulatlanságra ítéltetett egy TW6000. Mögötte természetesen feltorlódtak a villamosok. Mivel itt a pálya az egy irányban egy sávos úttestben fut, ezért az egész utca bedugult a villamosokat kerülő sor miatt. A kerülő sorban előkelő helyet foglalt el egy Arriva MB Conecto 3 tengelyes, amelyiknek a hajtott tengely légrugó vezérlése teljesen kakukk volt. Így a jármű úgy nézett ki mint egy egypúpú teve. Ekkor szirénázva jött a villamos vonalműszak szervizautóval. Ők viszont nem tudtak a feltorlódott sor miatt eljutni a hibás TW-ig. Nos ilyen csak Magyarországon eshet meg…

kendi zsolt

 

 

2023 január 21.

Vágóhíd-örömök

Örömmel láttuk, hogy a Vágóhídnál az 1-es villamos és az RHÉV között futó járdaszakaszt (vasúti híd alatt) végre lebetonozták. Itt esős időben csak sárdagasztással volt lehetséges az átszállás. Különösen örvendetes a hír, mivel az RHÉV végállomás már vagy 150 éve ideiglenesen van itt. Ha további 150 évig még itt lesz, akkor ez igen hasznos lépés volt.

kendi zsolt

 

 

2023 január 20.

Láthatatlan jegyautomata

Pesterzsébeten a Baross utca elnevezésű megállóban ugyan van jegyautomata, de az nem az utasok hanem a házak felé néz. Ez olyan szempontból helyes, hogy képernyője észak felé tájolt, így nem világít bele a nap. Viszont sajnos nem látják az utasok hogy ott van. Ennek következménye, hogy egy igen nagy forgalmú megállóban a járművezetőnél vásárolják a jegyet (és nem automatából). Így az amúgy is zsúfolt járatokat 3 vagy 6 percre is feltartják.

Elsőre nem látjuk át megoldást. Például meg lehetne próbálni az automata hátuljára egy automatát festeni, hátha segítene megtalálni azt. Vagy egy " jegyautomata a hátoldalon " felirat is segíthetne.

kendi zsolt

 

 

2023 január 19.

Lánchíd és gépjármű-fogalom

Fellángolt (ismét) a vita, hogy a Lánchídon szabad e gépjármű-forgalmat engedni vagy sem. Szervezetünknek ezzel kapcsoltban határozott álláspontja van. Budapesten (Budapest belvárosában) egyszerűen elfelejtődött a forgalmat levezető megfelelő úthálózat kiépítése. Itt gondolunk megfelelő utakra és alagutakra. Így értelem szerűen minél kevesebb gépjármű közlekedését szabad csak engedni, mert nem forgalom hanem torlódás lesz belőle. Ettől függetlenül környezetvédelmi alaptétel, hogy sűrűn beépített városban nem szabad átmenő forgalmat levezetni. Így a Lánchíd gépjárműforgalma kulturált országok mérvéjével egyébként sem kívánatos.

kendi zsolt

 

 

2023 január 18.

BKV finanszírozás

A kormányzati elvonások nehéz helyzetbe hozták a Fővárost és ezen keresztül a BKK finanszírozását. Ezért kérnénk mindenkit, hogy minél előbb vásároljon bérletet, ezzel segítve a BKK működésének fenntartását.

kendi zsolt

 

 

2023 január 07.

Volán jegykezelési problémák

A 2022.11.24 napon kelt " Egy konferencia tanulsága " cikkünkben felhívtuk a figyelmet egy jegykezelési problémára. Ezzel párhuzamosan elküldtük a Volán részére mint utas-panaszt. A válasz megérkezett, azonban sajnos semmi használható nem volt benne. Így csak annyit tudunk tanácsolni, hogy mindenki jól nézze meg milyen jegyet ad oda ellenőrzésre és nézze meg mit kap vissza. Más szóval csak a járatra aktuális jegyet adja oda ha jót akar.

kendi zsolt

 

 

2023 január 06.

Arriva járműgondok

Mostanában egyre többször látjuk, hogy a 3 tengelyes Arriva Conecto-k légrugó-vezérlés hibával közlekednek. Érdekes, hogy ez legtöbbször a hajtott tengelyre (középső) jellemző. Bár nem kívánunk aggódni az Arriva gazdaságosságáért, de a BKV telepek sarkából előkapart helyettesítő járművek nem töltenek el minket túl nagy boldogsággal.

kendi zsolt

 

 

2023 január 05.

51A déli végállomás

Örömmel látjuk, hogy az értelem szavát követve a V51A végállomása átkerült a Ferencváros MÁV állomásról a Koppány utcába. Ezzel az V1 járatot most már nem tartja fel a V51A. Lásd 2022.10.28 napon kelt " Sárga torlódás " cikkünket.

kendi zsolt

 

 

Aktuális hírek Aktuális

Archívum, 2024-es hírek 2024 hírek

Archívum, 2022-es hírek 2022 hírek