Utolsó frissítés: August 30, 2014
 
A jelenlegi helyzet (fotó) Megoldás a megoldhatatlanra

Vissza az Elképzeléseink oldalra

Villamosvégállomás a pesterzsébeti városközpontban

 

Ezt a rejtélyt már sokan és sokféleképp próbálták megoldani nem túl sok sikerrel. Ezeken az oldalakon felvázoljuk a körülbelül használható megoldásokat, azok előnyeit és hátrányait.

Kishurok (Teljes megoldás)

Szétküldtük a világba ezt a komplex problémát, és vissza visszakaptunk ezt a figyelemre méltó javaslatot.

A megoldás egy végállomás nélküli egyvágányos villamospálya a Török Flóris → Topánka → Baross nyomvonalon. Ez a megoldás Bécsben már régóta működik.

  • Az összes elérhető sűrűn lakott rész számára megállót biztosít.
  • Az összes nagyforgalmú járat részére átszállást biztosít (busz, HÉV (200m), Volán (200m), villamos).
  • Alapvetően mindenhol elfér.
  • Mivel nem kell végállomást építeni a megállók is létesíthetők.
  • Egy része már megvan (Török Flóris utca).
  • Az Ady – Széchényi szakaszon nem kell a villamos miatt feltöltés, mert neki leejtő.
  • A Széchényi? utcánál a közműcső miatt szükséges „lemezezést” fele akkora terhelésre kell méretezni (olcsóbb, hosszabb élettartam).
  • Minden nagyobb kereszteződésnél forgalmi iránya (közút) ma is létezik és lámpával védett.

Ezen túl a később létesítendő Határút hídon Csepel és Budafok felé közlekedő villamos számára is megoldást ad. A 3-as járat mindkét irányban „tesz egy kört” a városközpont felé és felszedi/leteszi a K→NY irányú utasokat. A 3E villamos pedig közvetlenül megy át Csepelre és Budafokra. Ez rögtön indukálhatja, hogy a K→NY irányú környezetszennyező buszok egy részét kiválthatja.

A megállók: János tér, Ady Endre utca, Vörösmarty utca (Kossuth tér), Baross utca, János utca.

Az egyetlen vágány elhelyezhető a Topánka villanyoszlopai tövében az északi oldalon. A munkavezetéket úgynevezett félkarú tartókkal a villanyoszlopokra lehet erősíteni. A peronok vagy a villanyoszlopok tövében vagy a pályától északra a K→NY sávokat északra eltolva helyezhetők el.

Mélyebben tekintve, ha a járat tartja a menetidőt, akkor csak a járművezető-csere miatt kell a végállomás. A cserét pedig meg lehet oldani bármely megállóban (pl. Vörösmarty utca), aközben amíg az utasok fel/leszállnak. Csak annyit célszerű megtenni, hogy a Vörösmarty utca megállót a két zebra között 2x35m hosszúra duplának készíteni. Másik oldalról ennek a megoldásnak a (*)hurokideje ( a másik két pesterzsébeti hurokkal ellentétben ) átlagosan 2 maximum 4 perc lehet, ami bőven elfogadható és nem zavaró.

Egyetlen gond az lehet, hogy a Bíró Mihály – Baross kereszteződésben van egy nagy közműelosztó blokk. Ennek gáz elemeit valószínűleg át kell majd helyezni.

* = Hurokidő hurokvonalak esetén azon időkülönbözet amit az utas elszenved ha egy adott megállóból és megállóba szeretne utazni. Ez abból származik, hogy a járat oda és vissza nem ugyanazon az útvonalon közlekedik, így ugyanazt a távolságot különböző idő alatt teszi meg.

Lajtha László utca (Teljes megoldás)

Ebben a megoldásban a villamos úttestbe épített pályán a Lajtha László utcán jutna el a városközpontig. A végállomás a mai Penny parkolójában lehetne.

Ez a variáció átszállást biztosít a K→NY irányú buszjáratokra a 36 és 151 kivételével. Sajnos HÉV és Volán kapcsolata nincs.

Előnye a „prérivégállomáshoz” képest, hogy jóval több utas számára biztosít rágyaloglási távolságon belül végállomást.

A probléma a Pázsitos – Lajtha kereszteződétől kezdődik. Itt az utca olyan szűk, hogy a két vágány csak a közútba ágyazva képzelhető el. Csakhogy ez a rész egy relatíve meredek leejtő, amely egy merőlege utcába torkollik. Ráadásul az itteni garázsok járművei pont a sínekre kanyarodnak ki. Tehát a megoldás csak úgy működhetne ha lebontanák a garázsokat, és zárt pályán (sínfűtés) haladna a villamos a Lajtha László utcán mint főútvonalon.

De ezzel még nem értek véget a bajok. A Lajtha László utca végén az iskolából ki kéne metszeni egy területet. Ezen túl az iskola előtti társasház parkolóját is ki kéne sajátítani meg a Penny parkolójának egy részét. És ha ezt mind leküzdöttük akkor kiderül, hogy a következő problémákat nem oldottuk meg:

  • HÉV kapcsolat.
  • Volán kapcsolat.
  • Ha majd átvezetik a 3-as villamost az új hídon (Határút) Csepelre akkor mi lesz.

Topánka 1-2 (Alacsonyköltségű megoldás)

Ebben a megoldásban a villamos a 1982-ben előkészített pályaágyon nagypaneles pályán a Török Flóris utcán jutna el a városközpontig. A végállomás a Bíró Mihály utcánál lehetne.

Ez a variáció átszállást biztosít a K→NY irányú buszjáratokra a 36 és 151 kivételével. Sajnos HÉV és Volán kapcsolata nincs.

Előnye a „prérivégállomáshoz” képest, hogy jóval több utas számára biztosít rágyaloglási távolságon belül végállomást.

Hátránya, hogy a végállomás relatíve közel van a lakóházakhoz. Ezt megoldás a vágánytopológia és villamos zajvédő fal segítségével kompenzálja.

Az 1-es verzió 35m-es peronhosszal, a 3-as verzió 70m-es peronhosszal számol.

Sematikus rajza megtalálható ezen dokumentumban.

A vázlatos látványterv letölthető innen.

Topánka 3 (Alacsonyköltségű megoldás)

Ebben a megoldásban a villamos az előkészített pályaágyon nagypaneles pályán a Török Flóris utcán jutna el a városközpontig. A végállomás a Topánka utcánál lehetne.

Ez a variáció közeli átszállást biztosít a K→NY irányú buszjáratokra a 36 és 151 kivételével. Sajnos HÉV és Volán kapcsolata nincs.

Előnye, hogy a végállomás egy nagyforgalmú út közepén van, így zaja bizonyosan nem zavarhat senkit. Előnye továbbá a „prérivégállomáshoz” képest, hogy jóval több utas számára biztosít rágyaloglási távolságon belül végállomást.

Sematikus rajza megtalálható ezen dokumentumban.

A vázlatos látványterv letölthető innen.

Topánka 4 (Alacsonyköltségű megoldás)

Ez a megoldás rendkívül különleges és elegáns.

Ebben a megoldásban a villamos az előkészített pályaágyon nagypaneles pályán a Török Flóris utcán jutna el a városközpontig. A végállomás a régi Kossuth mozi épületében lehetne.

Ez a variáció közeli átszállást biztosít a K→NY irányú buszjáratokra a 36 és 151 kivételével. Sajnos HÉV és Volán kapcsolata nincs.

Előnye, hogy kulturált, stílusos és zárt végállomást valósít meg. A végállomás épületébe még üzletek is elhelyezhetők. Előnye továbbá a "prérivégállomáshoz" képest, hogy jóval több utas számára biztosít rágyaloglási távolságon belül végállomást.

Sematikus rajza megtalálható ezen dokumentumban.

A vázlatos látványterv letölthető innen.

János tér 1-2 (Alacsonyköltségű megoldás)

Ebben a megoldásban a villamos a 1982-ben előkészített pályaágyon nagypaneles pályán a Török Flóris utcán jutna el a városközpontig. A végállomás a János téren lehetne.

Ez a variáció sajnos nem biztosít átszállást a K→NY irányú buszjáratokra és HÉV és Volán kapcsolata sincs.

Előnye a „prérivégállomáshoz” képest, hogy jóval több utas számára biztosít rágyaloglási távolságon belül végállomást. Előnye továbbá, hogy a végállomás a lehető legtávolabb van a lakóházaktól.

Az 1-es verzió 35m-es peronhosszal, a 3-as verzió 70m-es peronhosszal számol.

Sematikus rajza megtalálható ezen dokumentumban.

A vázlatos látványterv letölthető innen.

 

Budapest, 2014.08.30.

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

Vissza a Főoldalra