Kitekintettünk 4
Hivatalos teendőim mellett a világ fejlettebb részén tett utazásom keretében alkalmam nyílt néhány reprezentatív város tömegközlekedésével (is) megismerkedni. Megjegyzendő, hogy a városok kiválasztása önkényes volt, ennek ellenére a minták véleményem szerint jól reprezentálják a világ fejlettebb részét. Másik oldalról mindegyikük jóval kisebb mint Budapest, de véleményem szerint ettől még szolgálhat jó vagy éppen rossz példával számunkra. Az alábbiakban röviden összegezném tapasztalatimait, amelyek igen sok tanulsággal szolgáltak remélhetőleg nem csak számomra:
Város: Bécs
Ország: Ausztria
Szolgáltató: Wiener Linien
Rendszer: Zónarendszer.
A bécsi „BKV” érdekes lépésre szánta el magát, beszerzett 12 kisbuszból álló E-bus flottát és elnevezte „electricitybus”-nak. Megjegyzendő, hogy Bécsben nincs trolibusz hálózat, tehát ez az első elektromos busz.
A járművek alacsonypadlós, kátajtósak és 30 személy (max. 45 személy) befogadására képesek.
A járművek energiatárolást litium iron foszfát akkumulátorok látják el. Ezek táplálják a ~100kWh-s motorokat és a 10kWh-nyiklímát (hűtő-fűtő).
A járművek töltési ideje 15 perc, teljes töltéssel hatótávolságuk 150km. Egy furcsa csavarral a végállomáson a gyors töltés városi villamos hálózat munkavezetékről villamos áramszedővel valósítják meg. Fékezéskor energiavisszanyerés (rekupáció) működik. Ezekkel a módszerekkel kisebb akkumulátorok alkalmazása válik lehetségessé.
Specifikáció szerint maximum sebessége 60kmh, hatótávolsága 150km (120km ha megy a klíma ami 7kW plusz energiát emészt fel), ára ~120MHUF (~400EEUR).
Budapest, 2014.06.18, frissítve: 2014.06.18 Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben ! |