Volvo 7900 Hybrid, a rendes fiú

 

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Az a néhány hazai szakember aki mindezeket jól ismeri nyugodtan átugorhatja, a többieknek javaslom ezen oldal átolvasását és megértését.

 

Ez bizony már egy rendes fiú, mert csak kevés koszt hagy maga után, nem koszol úgy mint a 7700-as változat, mivel hajtást alkalmaz.

 

Háromtengelyes kivitelben fut a BKV vonalain.

A jármű alacsonypadlós. Mérete miatt inkább nagy forgalom lebonyolítására alkalmas. A 7700-hoz képest ez inkább elővárosi modell. Fut három és négyajtós kivitelben is. Az utóbbinál az ajtó helyén ülések vannak.

A hibridváltozat belső kialakítását még a 7900-hoz képest is csinosították. Sajnos viszont az elektromos berendezések miatt (sok akkumulátor) a belső tér (középen és elöl) nagyon alacsonyra sikerült, és az üléseket sok helyen meg kellett emelni. Ennél a típusnál sok utas esetén bizony kevés lesz a légtér, szükséges majd az elektromos légcserélő rendszer használata.

A jármű ülések tekintetében hozza a kötelezőt. A gyerekkocsi/kerekesszék tekintetében viszont a relatíve nagy járműben mindössze két hely van. Ez kissé kevésnek látszik.

Az ablakok mérete tekintetében nem vették figyelembe a koszos és nem koszos levegőjű oldalt.

Az utastájékoztatás megfelelő. Szembetűnő újdonság a szélesvásznú tájékoztatóképernyő, amin több információ jeleníthető meg.

Az utastérben közepes mennyiségű nyitható ablak van, így jármű klíma működtetése nélkül is szállíthat utasokat.

Van egy kapcsolható szolgáltatása: amikor becsukta az ajtókat, akkor felére csökkenti a világítást. A világítás viszont sajnos neonos rendszerű, ami egy környezetbarát járműhöz egyáltalán nem illik.

A járművön relatíve kevés az állóhely és sok az ülőhely. Az üléselerendezés jellemzően 2:2, így inkább elővárosi (lásd VHAG300) mint városi busz. Erre utal a kevert hibrid rendszer alkalmazása is a nagyobb végsebesség miatt. Persze így elkezd bennünk motoszkálni a kisördög, vajon nem a sportos karakter ellensúlyozására kell e az a sok ülőhely?

A járművet ellátták külső „karácsonyfa” kivilágítással, így a látássérült vasárnapi autósok is észreveszik.

A jármű beltéri zaja valamennyire csillapított, kültéri zaja viszont „Volvo szabvány szerint” teljesen csillapítatlan.

A jármű Klímával gyárilag felszerelt.

Az utastérben legalább 4 kamerasor van, így a vezető mindent láthat (és rögzíthet) ami az utastérben történik.

Ebben a konstrukcióban a csatolást fedő textil „harmonika” már környezetbarát anyaggal van impregnálva (nem úgy mint a 7700 típusnál volt), így nem kell várni hónapokat amíg a jármű ezen része utazhatóvá válik.

 

Ugye a jármű teljes párhuzamos hibrid rendszerű hajtást alkalmaz. Ennek részletit lásd a EURO n besorolás és Teljes hibrid oldalkon.

Ez hasonlatos a forma1-ben megismert KERSZ rendszerhez. Ennél a típusnál az elektromotor csak indulásnál és a váltások egyenletessé tételében segít.

Gyorsítási és lassítási karakterisztikája sportos de rendkívül egyenletes.

A gyakorlatban ennek a rendszernek az az előnye, hogy kisebb teljesítményű robbanómotor is elegendő, illetve az elektromotor átsegíti a robbanómotort a gyenge teljesítményű pontjain. Ez összességében alacsonyabb környezetterhelést és komfortosabb gyorsítási és lassítási karakterisztikát jelent. Elvben további előnye lehet, hogy a robbanómotor erősen egészségkárosító égésterméke nem a megállót (és az ott várakozó utasokat) teríti be.

Az volt az érzésünk, hogy „öregurasan” vezetve nem érzi jól magát. Így gyorsításnál nem tudja kihasználni az elektromotor plusz erejét, fékezésnél pedig nincs elég nyomatéka a fékenergia visszanyerésére. Más szóval az egyenletes gyorsítást és lassítást csak dinamikus vezetési stílus mellett tudja a jármű.

A gyakorlatban azt tapasztalatuk, ha sok megállón keresztül jól telerakják utasokkal, akkor csak ritkán tudja leállítani a robbanómotort. Más szóval nagyvárosi üzemhez nem tud elég energiát tárolni.

Felfüggesztése rendkívül komfortos, göröngyös utakon is jól teljesít. Ezt a tulajdonságot nem győzzük dicsérni.

Kanyar és menetstabilitása megfelelő.

Ezzel szemben a robbanómotor közvetlen mechanikus kapcsolatban áll a hajtott tengellyel. Ennek műszaki hátárnya, hogy például itt olyan 15m hosszú felxibilis tengelyt kell beépíteni, míg a teljes hibridnél elég 15m elektromos vezeték.

A másik sokkal lényegesebb hátránya, hogy ez a rendszer kénytelen a robbanómotort rendkívül széles fordulatszámtartományban használni. Ez többször kilóg az optimális tartományból, ami nagy környeztterhelésben (zaj, károsanyag) nyilvánul meg. Ráadásul a járműbe csak 4 fokozatú váltót építettek, ami tovább szélesíti a szükséges tartományt. Itt sok szempontból hasznosabb lett volna 6 fokozatú váltó, vagy a teljes hibrid megoldás aminél váltó nincs és a motor csak néhány optimális munkaponton pörög.

 

Nagyon sajnáljuk, hogy a Volvo leragadt a teljes párhuzamos hibrid technológiánál. Értjük, hogy ezt a technológiát személyautókba és buszokba is tudja alkalmazni, ezért favorizálja. Így viszont városi buszokban nem tudja alkalmazni a kizárólag ott alkalmazható sokkal jobb teljes hibrid technológiát. Főleg azért, mert a világ városi buszokban már az összkerékhajtású teljes hibrideknél tart (fékezés!).

 

Végezetül nagyon örülünk, hogy a BKV-BKK páros mostanában figyelmet fordít a környezetbarát(abb) technológiával üzemelő járművekre való figyelemfelhívásra. Ez többek közt azt hozhatja magával, hogy a személygépkocsi tulajdonosai járműcserék alkalmával elgondolkodnak a környezetbarátabb járművek vásárlásán. Ez pedig komoly haladást hozhat a városok környezetszennyezésének csökkentésben.

 

 

Budapest, 2015.02.13, frissítve 2015.02.18

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.