Mercedes-Benz Conecto G E6, a kistesó

 

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Az a néhány hazai szakember aki mindezeket jól ismeri nyugodtan átugorhatja, a többieknek javaslom ezen oldal átolvasását és megértését.

 

Nagy várakozással tekintettünk erre a típusra. 6+1 fokozatú ZF váltója és 260kW-os motorja komfortos jármű ígéretét hordozza. Másik oldalról ez a jármű a Citario robosztusabb kivitelű változata, így nem igazán ismert tőlünk nyugatra, inkább közép-európai modell. Ebből a szempontból számunkra újdonság miként teljesít ez a típus. És persze ezért lett ő a kistesó.

Itt rögtön leszögeznénk, hogy a közép-európai modell kitétel nem feltétlenül jelent negatív dolgot. Ennek a típusnak a tulajdonságait egyszerűen adaptálták a másfajta környezethez, igényekhez és adottságokhoz. Ettől akár más típusoknál tartósabb és jobban használhatóbbak is lehetnek.

Formáját tekintve igen csak kockára sikerült, a Volvo 7700-át idézi. Úgy néz ki a lekerekített sarkok a drágák. Ezzel szépségversenyt biztosan nem fog nyerni. Mi viszont elégettek lennénk, ha a célszerűségi versenyt megnyerné.

A járműveket alapban antidemokratikus kékre festették.

Belső (lég)tere nagy, ez főleg sok utassal nagyon rendben van így. Dicsérendő, hogy az utastérben hagytak helyet 4 babakocsi számára. Ezek a helyek kerekesszék, állóhely illetve (lehajthat) ülőhelyként is használhatók. Forgalmas városi busznál ez jó tulajdonság. Ettől függetlenül nagyvárosi buszhoz egy kissé sok a dupla ülés és kevés az állóhely. A budapesti viszonyok között ez nem biztosan előny.

Az ülések kissé kemények. Ehhez az árkategóriához ilyenek tartoznak.

A járműveket klímával látták el. A klímaberendezések viszont furcsán vannak elhelyezve közel a csuklóhoz. Későbbi tapasztalatok alapján azonban a befúvási pontokat nem osztották el, így van ahol marad a meleg, van ahol meg sarkvidéki hideg van.

Utastájékoztatás megfelelő.

A nagyméretű térelválasztó üvegeket itt is kifogásolnunk kell, mivel véleményünk szerint veszélyt hordoznak magukban.

A jármű külső „karácsonyfa” megvilágítása jó. A gyengén látó jogosítvánnyal rendelkező autósok is észre fogják venni.

 

Érdekes szolgáltatása az első-külső ledes helyzetjelzősáv. Ez nem kér kenyeret, hosszú élettartamú és a változó megvilágítási viszonyok között (akár nappal is) jól jelzi a jármű helyzetét.

Gördülési zaja dicséretesen alacsony.

Sajnos kültéri motorzaja azonban sajnos magas. Ezt már a Citario esetében kifogásoltuk, itt azonban ez a probléma méginkább jelentkezik. Zajongása körülbelül a Volvo 7700 szintjén van ami nem éppen dicsérendő. A kontraszt akkor a legnagyobb ha VanHool G járművekkel vegyes vonalon mérjük. A különbség ég és föld, de nem a Conecto javára. Ami öröm az ürömben, hogy a motor az úttest felé nyitott, így széles utakon kevésbé jelent problémát.

Motorjának besorolása alacsony szennyezésű EURO6, ami igen dicséretes. A kipufogó a motor szintje alatt el van rejtve a karosszéria alatt. Ennél jobbnak tartjuk a V7900 tetőn lévő kipufogóját, mert (főleg nyáron) az lényegesen jobban eloszlatja a robbanásterméket.

Gyorsítási és lassítási karakterisztikája egyenletes, de ez még messze nem „VanHool feeling”.

A felfüggesztés kisebb terhelésnél borzasztóan kemény. Az út legkisebb egyenletlenségét is átadja a karosszériának. A motorral terhelt járműrészen ez a probléma nem jelentkezik.

A relatíve nagy kerékátmérő pozitívum a budapesti „minőségi” utakon.

Hiányoljuk az egyedi ajtónyitás használatát, ami télen a fűtés, nyáron a hűtés miatt komolyproblémás, ez a tárgy BKK szolgáltató sajátossága.

 

Gyakorlati tapasztalatból elmondható, hogy amerre ezek az E6 motorral szerelt járművek váltották a régi buszokat ott a légszennyezés orral érzékelhetően is csökkent. Ez műszeresen lényeges csökkenést jelent. Ebből is érzékelhető, hogy nem véletlenül követelik meg minden kulturált országban legalább az E5 normának való megfelelést.

Szintén gyakorlati tapasztalat, hogy a vadiúj járművek néhány hetes intenzív használatot követően különböző motorikus bajokat kezdtek produkálni (szelep, csapágy, turbókifúj). Csak remélni tudjuk, hogy ez a sebtében összedobott motorsorozatra vezethető vissza, és nem a motor alaptulajdonsága.

Végezetül ne felejtsük el, hogy a Mercédesz márka az átlagember fülében jól cseng. Ezért kisebb hibákat is hajlandó elnézni. Így valószínűleg a Conecto az átalag utasok körében népszerű lesz.

 

 

Budapest, 2015.07.02, frissítve 2016.05.19

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.