Európa

Főoldal

Kitekintettünk 4

 

Hivatalos teendőim mellett a világ fejlettebb részén tett utazásom keretében alkalmam nyílt néhány reprezentatív város tömegközlekedésével (is) megismerkedni. Megjegyzendő, hogy a városok kiválasztása önkényes volt, ennek ellenére a minták véleményem szerint jól reprezentálják a világ fejlettebb részét. Másik oldalról mindegyikük jóval kisebb mint Budapest, de véleményem szerint ettől még szolgálhat jó vagy éppen rossz példával számunkra. Az alábbiakban röviden összegezném tapasztalatimait, amelyek igen sok tanulsággal szolgáltak remélhetőleg nem csak számomra:

 

    Város: Edinburgh

    Ország: Egyesült Királyság (Skócia)

    Szolgáltató: Sokféle

    Rendszer: Zónarendszer.

     

    Elsőnek rögtön mentegetőzéssel kell kezdenünk. Minden beszámolónk képekkel illusztrált. London esetében ezért külön ~200000 Forintnak megfelelő összeget kellett volna fizetnünk. Mivel ennyi pénzünk nincs, ezért kivételesen ebből a beszámolóból a képek kimaradnak. Reméljük az írott szöveg segítségével képek nélkül mindenki meg tudja érteni mire gondoltunk.

    Leginkább a buszaira támaszkodik. Emellett egyetlen tram line van, amit most is munkálatokkal hosszabbítanak. A buszok nagyrészt emeletes kivitelűek. Érdekes a Volvo mint gyártó dominanciája.

     

  1. Tram
  2. A mi villamosunknál szélesebb, de CAF járműveket használ. A nyomvonal kissé girbe-gurba, mivel szó szerint kikerülik az útba eső magáningatlanokat. A karbantartóüzemet szintén a semmi közepén létesítették, így volt bőven hely.

    Ez egy jó példa a „semmi közepén épült villamosvonalra”. képzeljük el mintha Törökbálinton volna a Liszt Ference repülőtér, és a Deáktérről egy villamosvonalat vinnénk ki ide. Most még egy csomó „prérivágányt” kell építenünk, de a jó közlekedés (mint Edinburgh-ban) vonzza az ipart. És majd idővel a vonal mentén benépesülnek a területek. Ezen túl az utasvélemények is jók, mert a nemzetközi repülőtérhez stabil eljutást biztosít.

    Az indításjelzést a pályacsengő szolgáltatja. Ez nem csak az utasoknak de a keresztező forgalomnak is jelez. Bizonyos szempontból nem rossz gondolat.

 

Budapest, 2019.10.06, frissítve: 2019.10.06

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben !

Vissza