Hivatalos teendőim mellett a világ fejlettebb részén tett utazásom keretében alkalmam nyílt néhány reprezentatív város tömegközlekedésével (is) megismerkedni. Megjegyzendő, hogy a városok kiválasztása önkényes volt, ennek ellenére a minták véleményem szerint jól reprezentálják a világ fejlettebb részét. Másik oldalról mindegyikük jóval kisebb mint Budapest, de véleményem szerint ettől még szolgálhat jó vagy éppen rossz példával számunkra. Az alábbiakban röviden összegezném tapasztalatimait, amelyek igen sok tanulsággal szolgáltak remélhetőleg nem csak számomra:
Város: Birmingham
Ország: Egyesült Királyság
Szolgáltató: Sokféle
Rendszer: Zónarendszer.
Elsőnek rögtön mentegetőzéssel kell kezdenünk. Minden beszámolónk képekkel illusztrált. London esetében ezért külön ~200000 Forintnak megfelelő összeget kellett volna fizetnünk. Mivel ennyi pénzünk nincs, ezért kivételesen ebből a beszámolóból a képek kimaradnak. Reméljük az írott szöveg segítségével képek nélkül mindenki meg tudja érteni mire gondoltunk.
Leginkább a buszaira támaszkodik. Emellett egyetlen tram line van, amit most is munkálatokkal hosszabbítanak. A buszok nagyrészt emeletes kivitelűek.
Tervezik egy nagysebességű vasútvonal létesítést London és Birmingham között. A főpályaudvar túlterheltsége miatt (BHM New Street) egy új pályaudvar felépítése vált szükségessé. A telket a város már megvásárolta, de ennél tovább nem jutottak.
- Jegyek
Lehet interneten vásárolt jegy amit a mobilon bemutatsz.
Készpénzért vásárolható jegy a vezetőnél vagy tram esetén kalauznál.
A legérdekesebb az érintés nélkül bankkártyával történő fizetés. Ebben az esetben csak felszálláskor a bankkártyát a megfelelő automatához kell érinteni. AZ első út a legdrágább, a második kissé olcsóbb a harmadik még olcsóbb, a negyedik már ingyen van, mivel a maximum fizetési limit a napi jegy ára. Az utast a kártya száma azonosítja. Ez alapján köti össze az utazásokat. technikailag nem rögtön terheli a kártyát. Valószínűleg valósi időben csak alap ellenőrzést végez, majd a következő napon (offline kiolvasás?) végzi el a terhelést. Ez rövidebb utazásokra nagyon drága, ezért elvileg van egy rövidtávú jegy opció.
- Buszok
Az utastájékoztatás ha van akkor sokszor nem működik. Így komoly tudás kell ahhoz, hogy valaki eljusson A-ból B-be (vagy GPS).
Itt láttunk egy furcsaságot, amelyben az 33-as járat egyik megállójában üzemszerűen az út közepén áll meg. Ennek oka, hogy a megállóját a körforgalomban rossz helyre tették, és így a ha beállna nem tudna az útirányba fordulni.
- Tram
A mi villamosunknál szélesebb, de CAF járműveket használ. A pálya kissé le van használva (nincs rendesen beállítva mivel régebben épült. A karbantartóüzemet szintén a semmi közepén létesítették, így volt bőven hely. A pálya a külterülteken zúzottköves és 70-es, tehát nem bajlódnak helyi érdekű vasutakkal. A pályához tartozik egy alagút és 70-es városi vasút váltók. Emellett gőzerővel folyik a vonal meghosszabbítása a városközponttól keleti irányba.
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).