Technológia, Üzemanyagcellás hajtás (FCBusz)
A technológia üzemanyaga a hidrogén (és ne felejtsük el a levegő). Az üzemanyagot üzemanyagcella alakítja át elektromos energiává, ami tárolható és elektromotor segítségével igény szerint alakítható át kinetikus energiává. Ebben az esetben a járművet a központi táplálású elektromos hajtásnál megismert módon elektromotor hajtja annak minden előnyével.
Ez a hajtásmód jobb mint 99,99% tisztaságú hidrogént kíván üzemanyagként. Az üzemanyagot elő lehet állítani sokféle módon, például vegyi úton (például gáz bontás melléktermékeként), vagy elektrolízissel. Itt ne felejtsük el, hogy kivételes módon az üzemanyag előállításakor a másik komponens (levegő oxigénje) is előállításra kerül!
Az üzemanyagot általában 250-350bar nyomású üzemanyagtankban gáz halmazállapotban tárolják. A jármű teljesítménye csak a tárolt üzemanyag mennyiségétől függ.
Mivel ennél a technológiánál nincs robbanómotor, ezért annak káros égéstermékei (pl. NOx) és zaja is elmaradnak. Így valóban kivételesen zöld technológiát kapunk!
A technológia nagy előnye, hogy a levegőben lévő „koszt” (pl. N) nem alakítja át más anyaggá, hanem egyszerűen átengedi a cellán, így nem keletkezik belőle károsabb anyag.
A gyakorlatban kiderült, hogy az üzemanyagcella alkalmazása technikai okok miatt például a tömegközlekedés területén a legoptimálisabb (folyamatos üzem).
Üzemanyagként a magas energiatartalmú hidrogén látszik favoritnak. Ezt zöld energiával elektrolízis útján előállítva és FCH buszban felhasználva kivételesen környezetbarát tömegközlekedést kapunk, amelynek káros emissziója a gyakorlatban is közel nulla. A térfogat-teljesítménye és súly-teljesítmény aránya jó.
A technológia egyik sarokpontja úgy mint az akkumulátor estében az üzemanyagcella élettartalma. Ezt 2-3 évente cserélni kell.
Lényegesen növelheti a fékek élettartamát, lényegesen csökkentheti a fékszennyezés mértékét.
A technológia hátránya lehet, hogy kanyarstabilitása kisebb mint a Dízeles járműveké. Ennek oka, hogy az üzemanyagtartály a jármű tetejére kerül, így a jármű súlypontja is magasan lesz. Másik oldalról az üzemanyag miatt a karbantartás során nagyobb technológia fegyelmet kíván meg.
Nem rejtjük véka alá, hogy a technológia költségeiben jelentős rész a tároló- és töltőállomás kialakítása. Így kicsi járműflották kialakítása nem gazdaságos.
Azóta Londonban sikerült meglovagolnunk egy ilyen hajtású járművet is.
Ezzel a technológiával kapcsolatos oktatóvideókat ezen és ezen az oldalon lehet látni.
|