Utolsó frissítés: August 30, 2012
5-ös metró 2012
Gondolatok az 5-ös metró 2012 elékpzelésről

Vissza az Elképzeléseink menübe

2012-ben napvilágot látott egy elképzelés 5-ös metró néven. Mivel szervezetünk már lassan egy évtizede foglalkozik ezzel a témával nem tudtuk megállni, hogy ne szóljunk hozzá.
Az elképzelés a Ráckevei HÉV és a Csepeli HÉV végállomását hosszabbítaná meg az Astoriáig, tehát igazi kommunikációs és válságmetró lenne. Maga az elképzelés nem új, legalább fél évszázados. Pillanatnyilag a legfőbb pozitív vonása, hogy a lehető legegyszerűbben és legolcsóbban orvosolja azt a szarvashibát, hogy a Csepel sziget és Délpest nem rendelkezik közvetlen (átszállás nélküli) tömegközlekedéssel a 2-es és 4-es metróvonalhoz. Ezen túl kezd valamit azzal a problémával is, hogy se a Csepeli se a Ráckevei HÉV végállomása tulajdonképpen nem rendelkezik megfelelő keresztmetszetű csatlakozással.
A nyomvonallal kapcsolatban már készítettünk tudományos fejtegetést az EDR (Észak-déli regionális gyorsvasút) tervével kapcsoltban például a "A helyzet ma/Tervek" és a "Nyomvonal" fejezetben. A projektet lásd a oldalon. Alapvető problémánk vele, hogy nem arra megy amerre a város urbanisztikai középpontja található. Ennek következtében pedig az utasok többsége számára az elérési idő növekszik.
Következő gondunk a járművekkel és karbantartással kapcsolatos. A HÉV teljes kocsiparkját rövid időn belül ki kell cserélni. Emellett szakmailag a teljes csepeli szakaszon és Pesterzsébettől (Soroksártól?) befelé a HÉV üzem nem indokolt. Ehelyett minden szempont arra mutatna rá, hogy ezeket a szakaszokat célszerű átalakítani városi villamossá. A járatsűrűség, a fenntartás, az utascsere, a követési sűrűség, a gazdaságosság mind ezt támasztja alá. Ezen túl persze a villamos-vonal sokkal flexibilisebben hosszabbítható meg (például Csepel) illetve köthető össze más vonalakkal. Az egyetlen dolog ami a villamos koncepció ellen szól, ha esetleg a XXII. század eljövetele előtt sikerülne összekötni a Csepeli és Ráckevei HÉV-et a Szentendrei vonallal. Ezzel a kérdéssel már foglakoztunk az M5+ koncepció keretében. Az oldalakat lásd a oldalon.
És végezetül, ha már eltűnni látszik az egyik világcsúcsunk, tudni illik a HÉV Vágóhíd végállomása már vagy 150 éve ideiglenes, megemlékezünk a másik csúcstartóról a Fogaskerekű Vasút Városmajor végállomásáról egy projektterv keretében ezen az oldalon.
 

Budapest, 2012.08.30.

Készítette: Kendi Zsolt.

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Főoldal