A300, VanHool szépséghibával

 

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Az a néhány hazai szakember aki mindezeket jól ismeri nyugodtan átugorhatja, a többieknek javaslom ezen oldal átolvasását és megértését.

 

Azt gondolhatnánk, hogy ez a jármű nem más mint a már megismert AG(G)300 kéttengelyes változata. A valóságban azonban annak egy előző verziója, az egyezőség pedig nagyjából kimerül abban, hogy a motor a kormányzott és a mögötte lévő hajtott tengely között féloldalt helyezkedik el. Így végsősoron egy eddig ismeretlen járművel van dolgunk. Megjegyzésként, az A300-as típust leváltó kéttengelyes A330-as még messzebb esik az AG(G)300-tól.

A jármű maga az AG300 egy régebbi verziójának tűnik. Masszívabb és kissé magasabb alacsonypadlós kivitele is ezt sejteti. A babakocsi/mozgássérült szekciót hátul alakították ki. Ez szimpatikusabb mint a középső, mert a le/fel szálló utasok csak egyirányból ütközhetnek bele a kocsikba nem kétfelől.

A jármű maga nagyobb mint az AG(G)300. Láthatólag forgalmas elővárosi vonalakra tervezték. Így több hely jutott az üléseknek és az ülések közötti folyosóknak. Kiemelendő tulajdonsága a tágas belső (lég)tere. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy tömött busznál ennek kiemelt jelentősége van.

A jármű ülések tekintetében hozza a kötelezőt.

A járművet ellátták külső „karácsonyfa” kivilágítással, így a látássérült vasárnapi autósok is észreveszik.

Nagyon helyesen a kipufogónyílásnál és mögötte nincs nyitható ablak, így a kipufogógáz nem kerülhet vissza az utastérbe.

Motorja DAF EURO 2, váltója ZF type 5. A motor kivételesen a jármű közepén van lehelyezve, ami kissé fura, de sok előnnyel is jár.

Motorja közel nem olyan erős mint az AG300 turbója. Ez gyorsításnál érezhető, kevésbé fürgén veszi fel a forgalmat, ennek ellenére bőven elfogadható. Mind gyorsításnál mind fékezésénél megközelíti az AG300 egyenletes karakterisztikáját (VanHool feeling). Itt megjegyzendő úgy érezzük, hogy a beérkezett járművek kis része nincs rendesen beállítva. A váltás a középső fokozatoknál nagyon magas motorfordulatnál történik, ebből pedig rángatás lesz.

Megjegyzendő, hogy a kipufogónyílás környékén nincs nyitható ablak, így nagyon helyesen megakadályozzák a kipufogógáz beáramlását az utastérbe.

Kissé furcsa a LED-es külső utastájékoztatás, ami viszont meglepetésre napfényben is jól látható.

Az ablakok itt is jól csillapítják a külső zajt. Viszont itt is áll a probléma, a csendes beltérhez képest túl hangos az indításjelző.

Kapaszkodók és leszállásjelzők jó helyen vannak. A leszállás visszajelző kicsit furcsa helyen, meg kell szokni.

Van egy csomó hely ahol nem fért el ülés. Ez nem olyan haszontalan mint amilyennek látszik. Ide ugyanis csomagokat lehet rakni és ezzel a feleslegesen lefoglalt álló területet lehet felszabadítani.

Szintén érdekesség, hogy a vezető ajtajánál van egy kisméretű szemetesedény. Ide dobható be például az elhasznált jegy. Nos ez az intézmény is a kulturáltság jele.

A jármű külső „karácsonyfa” megvilágítása jó. A gyengén látó jogosítvánnyal rendelkező autósok is észre fogják venni.

Egyik szépséghibája, hogy hiányzik a lehajtható mozgássérült rámpa. Bár ha valaki ott van, hogy lehajtsa akkor láthatólag rámpa nélkül is egy mozdulattal fel illetve le lehet gurítani a babakocsit vagy a kerekesszéket.

Másik szépséghibája, hogy az AG(G)300 modellel ellentétben a motor kültéri zaját nem csillapították csak a beltérit. Bár a jármű csendesebb mint az IK412, de messze nem annyira mint az AG(G)300. Ezt a szépséghibát nagyon sajnáljuk. Megjegyzésként, a motortér az út közepe felé teljesen nyitott. Ez megfelel az európai trendeknek, de egy VanHool-tól azért többet vártunk volna.

Az ajtó nyitómechanizmusa trükkös és érdekes. Talán hiányossága, hogy kissé lassan nyílik ki teljes szélességben.

A harmadik szépséghiba, hogy nincs ajtónként egyedi felszállásjelző (csak leszállásjelző). Ez a régi iskola, és klímatizált busznál gondot is jelenthet, nem beszélve a vezetőre hárított ajtónyitogató többletfeladatról).

A vezető mögötti területen valószínűleg az utólag nem túl jól beszerelt klíma miatt szinte nulla a légáramlás. Nyáron hiába megy a klíma, itt bizony istentelenül meleg van, és még csak ablak sincs amit ki lehetne nyitni. Pedig ott van a tető alatt a légcsatorna és annak kifúvónyílásai, csak nem jut ide (elég levegő). Az AG300-hoz képest itt annyival jobb a helyzet, hogy egy plusz légkifúvó nyílással egy kevés légáramlást létrehoztak ezen a problémás területen.

A jármű különleges tulajdonsága népiesen szólva, hogy az utasok nem érzik a sebességet. Másképp megfogalmazva 70kmh-nál is olyan stabilan lehet állni az utastérben mintha nem is mozogna a jármű. Ennek oka valószínűleg, hogy az emberi agy a talaj mozgása alapján ítéli meg a haladás veszélyességét. Az A300-as család középmotoros konstrukciója és rugózása miatt pedig különösen stabil jármű.

 

 

Budapest, 2012.07.20, frissítve 2014.07.22

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.