Mercédesz Citario CNG, a családtag

 

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Az a néhány hazai szakember aki mindezeket jól ismeri nyugodtan átugorhatja, a többieknek javaslom ezen oldal átolvasását és megértését.

 

A Mercit nem úgy ismerjük mint aki rajong az innovatív technológiák iránt. Mégis időről időre tesz egy kis Citario kitérőt a környezetbarát technológiák irányába. Ennek példája volt a láncolt hibrid ezüstnyíl (itt lehet róla olvasni link mbcithyb.html), jó 10 évvel ezelőtt pedig egy CNG korszak. Ez a kezdeményezés azonban nem volt túl sikeres, mert a környezetvédelem szempontjain kívül semmi sem támogatta. Ahogy teletek az évek a környezetvédelmi követelmények azonban szigorodtak. Mára szinte minden valamirevaló gyártó felismerte, sokkal egyszerűbb és olcsóbb tiszta üzemanyagot használni (CNG vagy biogáz) mint koszos üzemanyagból szűrők sokaságával kivonni a káros anyagokat. Ezt az elvet felhasználva a Merci 2016-ban ismét tarolni kíván az úgynevezett NGT technológiával. Na de ez egy másik történet.

Ezt a technológiát már elemeztük a CNG technológia oldalon.

Németországból érkeztek.

Ez a modell alapvetően a már megismert régi „kocka” Citario CNG változata.

A „kocka” formájú jármű a tetőn lévő üzemanyagtartályokkal igen furcsa formát ad. A tető valószínűleg kevesebb de nagyobb átmérőjű tartályt rejt.

A belső tere tágas. Kerekesszék és gyerekkocsi számára van hely.

Nyitható ablakainak száma viszonylag alacsony, így klíma nélkül nyáron használhatatlan lesz.

A tesztjárművön az utastájékoztatás még nem volt felszerelve, a táblák viszont jól működtek.

Sajnos hiányzik a külső egyedi ajtónyitó.

Sajnos hiányoznak leszállás jelzők visszajelzői, ez komoly bizonytalanságot okoz az utasoknál.

Ajtómozgató rúd szabadon a középső ajtónál.

 

A felfüggesztés keményebb mint a VanHool CNG felfüggesztése. Ez nagyobb stabilitást ad a járműnek (üzemanyag a tetőn!), viszont csökkenti az utazási komfortot. Na melyik ujjamat harapjam le?

Specifikációja szerint EEV (EURO 5,5) motorja van ami ha igaz külön érdekesség a különleges szűrő/katalizátor miatt.

Sajnos a tesztjármű motorikusan nagyon le volt amortizálva, vélhetőleg a nagygenerál előtt adták el. Két kipufogószelep nem zárt rendesen így a turbónak végig működnie kellett, hogy legalább a minimális szükséges teljesítményt kihozza. Nem igen értjük miként kerülhetett a jármű ilyen állapotban forgalomba.

Némi pozitív diszkriminációs hajlamtól fűtve azért kerestünk egy másik példányt. Ez motorikusan körülbelül rendbe volt, de sajnos erőátviteli rendszere a páratlan váltásoknál (1, 3 és 5) nagyot rántott ami kuplung? hibára utalt. Ezen kívül ennek a példánynak talán a féklevegő nyomásszabályzója hibás volt. Annyi persze kiderült, hogy a típus ha motorikusan valamennyire rendben van bőven elegendő teljesítménnyel rendelkezik.

A motor jobb oldalon hátul található. Elvileg ennek ellensúlyát képezi a vezető. Viszont mivel a motortér nyitott, ezért jól megszórja zajjal a környező házakat. Persze ez alatta van a dízelesnek, de megfelelő motorelhelyezéssel ennél jobb lehetne.

A menekülő tetőablakok kicsit furán vannak kitalálva. A jármű közepén még értjük, de a vezető feje felett a tartályok előtt kissé fura és haszontalannak látszik.

Sajnos ezek a járművek közel nem olyan jó állapotban érkeztek ide mint a VHAG300CNG-k. Szinte minden nagy rendszerükben (motor, erőátvitel, üzemi levegő) van valami komolyabb hiányosság. Így ezeket üzembe állítás előtt egy jó nagy generálnak kellett volna alávetni.

Az ellendrukkerek mellett is azt mondjuk, hogy ennyire környezetbarát üzemet ennyi pénzből csak CNG üzemanyagú motorral lehet kihozni. Ezt nem csak mi mondjuk, hanem nagyon nagy országok is (pl. India). Motor élettartam de nem a csapágy és szimering.

 

 

Budapest, 2016.03.25, frissítve 2016.03.25

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.