Evopro Modulo C68E, Magyar és konnektorba dugható

 

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Az a néhány hazai szakember aki mindezeket jól ismeri nyugodtan átugorhatja, a többieknek javaslom ezen oldal átolvasását és megértését.

 

Immáron BKK kék verzióban is megérkezett hozzánk az Evopro konnektoros busza. A járművet már előzetesen teszteltük. Az egy évvel ezelőtti tesztről itt lehet olvasni. Így ebben a cikkben csak a változásokra és újdonságokra koncentrálunk.

A kis kerékméret ellenére a felfüggesztés jól csillapítja az út egyenletlenségeit, ez dicséretes.

Pozitívum, hogy a jármű léghűtővel rendelkezik. Ez tömegközlekedési járműnél komoly előny a klímával szemben. Ami komoly negatívum, hogy a léghűtő teljesítménye nem változtatható. Ráadásul a hűtött levegő pont az utasok fejére fúj elég nagy nyomással. Ez komoly probléma. Itt más hűtőteljesítményt kellene alkalmazni 30, 40 és 50 fokos környezeti hőmérsékletnél. Ezt sok utas kifogásolta, és értelmetlenül pazarolja az energiát. Közben kiderült, hogy a teljesítmény még ~35C környezeti hőmérsékletnél is túlzó. Ezt talán meg lehet oldani a légsugár szétkenésével is. Ennél jobb megoldás lenne egy teljesítmény-szabályzó, amely a környezeti hőmérséklet függvényében változtatja a hűtőteljesítményt.

A C68E esetében úgy néz ki bekerült valamiféle kormányrásegítő. Ez nagyban megkönnyíti a vezér dolgát és versenyképesebb teszi a járművet.

Hegymenetben az elektromotor nyomatékkarakterisztikája miatt nagyon jó teljesítményt nyújt. Síkon viszont nincs a gyorsulás megfelelően limitálva. Ez az utazási komfort lényegesen csökkenti.

 

Légsűrítője borzasztóan zajos. Ez a jármű ennél jobbat érdemelne.

A hatótávolság javítására két módot is látunk. Egyrészről a gyorsulás limitálásával évszaktól függetlenül megtakarítást lehetne elérni. Másrészről a léghűtő környezeti hőmérsékletfüggő teljesítményszabályzása nyáron megtakarítást hozhatna. Persze mindkét változatás érezhetően javítaná az utazási komfortot is.

Változatlanul tarjuk véleményünket, hogy a „konnektorba dugható” jármű alkalmazásának legnagyobb gátja a gyakori hosszú tankolás (töltés) igénye. A járműnek utas szállítása helyett sokat kell állnia tankolás (töltés) miatt. Ez megdrágítja az üzemét, mivel kétszer annyi járművet kell vásárolni és üzemben tartani mint például egy hibridből. Éppen ezért véleményünk szerint ilyen „konnektorba dugható” járműveket csak kisvárosi helyi forgalomban lehet gazdaságosan alkalmazni, ahol egy jármű menetrend szerint is sokat pihen.

Örömmel látjuk, hogy az Electric-et több különböző tulajdonságú vonalra kezdik szétszórni Budapesten. A főváros domborzati viszonyai miatt igen jó tesztkörnyezet a jármű és a technológia számára. Itt felmérhető különböző környezetben miként alakul a jármű hatótávolsága. Ezek az adatok pedig önmagukban is értékes know-how-t képviselnek. A sikeres működés pedig az idelátogató turistákon és üzletembereken keresztül kiváló reklám lehet a gyártó és a technológia számára.

És végezetül a mi gondolkodásunkban a zöld rendszám bármi másnál jobban illik a Várhoz és a belvároshoz.

 

 

Budapest, 2016.06.24, frissítve 2016.06.24

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.