Az utasok kényelme a városi tömegközlekedésben
A városi tömegközlekedésben kiemelt fontossággal bír az utasok kényelme. A tankönyvi meghatározás "aki ül az kényelmesen utazik, aki pedig áll az kényelmetlenül". Ráadásul az ülő utasok kényelmét már keresztbe-kasul vizsgálgatták, ha másért nem a gépjárművek tervezése miatt. Szervezetünk úgy gondolja, hogy azért ennél mélyebben el kell mélyedni ebben a kérdésben, főleg azért mert a nagyvárosokban és így Budapesten is a tömegközlekedők nagy része állva utazik. Ezen utasok számára fontossági sorrendben a következő szempontok határozzák meg az utazás minőségét:
- Legyen elegendő és megfelelő minőségű levegő az utas számára.
- Legyen elegendő hely az állóhely utas számára.
- Az utasra ható erők minél kevesebb alkalommal és minél kisebbek legyenek.
- Legyen minél kisebb a zaj.
- Ha lehetséges kapjon ülőhelyet.
Ha a gyakorlatban vizsgálódunk akkor kiderül, hogy ez leginkább nem a jármű típusától hanem a jármű csoportjától függ! Az álló utas kényelme a következő táblázattal foglalható össze:
Járműcsoport |
Pontszám |
Villamos (vagy HÉV) |
8 |
Metró |
7 |
Trolibusz |
3 |
Autóbusz |
2 |
Megjegyzés: A táblázatnál a kifogástalan állapotú járműveket hasonlítottuk össze. A táblázatból jól látható, hogy a villamos minden tekintetben a legkényelmesebb jármű az álló utasok számára. A metró csak a friss levegő ellátás és a zaj miatt marad le mögötte. A buszok (troli és autó) hátrányát a közúti forgalomban történő részvételük okozza. A trolibusz előnye pedig a meghajtás módjából következő tisztább levegő magyarázza.
És legvégül kényelem örök kérdése: a jármű hűtése (klimatizálás). Ennek részletes elemzése ezeken az oldalakon olvasható.
Budapest, 2006.01.20
Frissítve 2012.08.08
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
|