Nagy utazás

Főoldal

Az utasok kényelme a városi tömegközlekedésben

 

A városi tömegközlekedésben kiemelt fontossággal bír az utasok kényelme. A tankönyvi meghatározás "aki ül az kényelmesen utazik, aki pedig áll az kényelmetlenül". Ráadásul az ülő utasok kényelmét már keresztbe-kasul vizsgálgatták, ha másért nem a gépjárművek tervezése miatt. Szervezetünk úgy gondolja, hogy azért ennél mélyebben el kell mélyedni ebben a kérdésben, főleg azért mert a nagyvárosokban és így Budapesten is a tömegközlekedők nagy része állva utazik. Ezen utasok számára fontossági sorrendben a következő szempontok határozzák meg az utazás minőségét:

 

  1. Legyen elegendő és megfelelő minőségű levegő az utas számára.
  2. Legyen elegendő hely az állóhely utas számára.
  3. Az utasra ható erők minél kevesebb alkalommal és minél kisebbek legyenek.
  4. Legyen minél kisebb a zaj.
  5. Ha lehetséges kapjon ülőhelyet.

 

Ha a gyakorlatban vizsgálódunk akkor kiderül, hogy ez leginkább nem a jármű típusától hanem a jármű csoportjától függ! Az álló utas kényelme a következő táblázattal foglalható össze:

 

Járműcsoport

Pontszám

Villamos (vagy HÉV)

8

Metró

7

Trolibusz

3

Autóbusz

2

 

Megjegyzés: A táblázatnál a kifogástalan állapotú járműveket hasonlítottuk össze.

A táblázatból jól látható, hogy a villamos minden tekintetben a legkényelmesebb jármű az álló utasok számára. A metró csak a friss levegő ellátás és a zaj miatt marad le mögötte. A buszok (troli és autó) hátrányát a közúti forgalomban történő részvételük okozza. A trolibusz előnye pedig a meghajtás módjából következő tisztább levegő magyarázza.

És legvégül kényelem örök kérdése: a jármű hűtése (klimatizálás). Ennek részletes elemzése ezeken az oldalakon olvasható.


 

 

Budapest, 2006.01.20

Frissítve 2012.08.08

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

Vissza