Nagy utazás

Főoldal

Az utasok kényelme a városi tömegközlekedésben, járműklima

 

Sokan azt hiszik, hogy a tömegközlekedés járműveire egyszerűen csak felszerelünk egy klímát és ezzel minden meg van oldva. Csakhogy a városi tömegközlekedés járműveinek klimatizálása nem azonos feladat egy otthoni lakásklímával, nem azonos egy személyautó klímájával és még nem is azonos egy távolsági tömegközlekedési jármű klímájával.

A helyi tömegközlekedésben a klimatizált helység ajtaját rendkívül gyakran nyitva tartják. Ha ezt nem tennék, akkor nem tudnának fel és leszállni az utasok. Ezért igen nehéz és energiapazarló alacsony hőmérsékletet tartani. A helyi tömegközlekedésben a klimatizált helység rendkívül zsúfolt emberekkel. Így a levegőcserét biztosítani kell, különben az utasok akár rosszul is lehetnek. Ezért is igen nehéz és energiapazarló alacsony hőmérsékletet tartani. Másik oldalról a klíma megfelelő tisztántartásáról is gondoskodni kell, mert baktériumok vagy vírusok könnyen elszaporodhatnak ilyen környezetben.

A helyi tömegközlekedésben a klimatizált helység és a környezet hőmérsékletének nagy különbsége komoly veszélyt rejt magában. Ha valaki többször 15-20 fokos hőmérsékletkülönbségű helységek között vált akkor könnyen meghűl. Tehát a túl hidegre állított klíma több százezer embert tud ágynak dönteni.

A nem központi energiaforrásból táplálkozó járművek esetében (pl. folyékony üzemanyaggal hajtott autóbuszok) további problémák merülnek fel. Ha áll a motor vagy sokáig várakozik a jármű, akkor nincs elegendő energia klíma működtetésére. Ilyenkor az utasok kinyitják az ablakokat. Ez még nem volna baj, de ki csukja be ha ismét elindul a klíma. A hosszabb várakozásnál járó motor pedig környezetszennyező és energiafaló.

Így talán a legjobb kompromisszum a léghűtő alkalmazása. A folyamatosan beáramoltatott friss kismértékben hideg levegő javítja a komfortérzetet, emellett viszont biztosítja az elengedhetetlenül szükséges légcserét és nem engedi a terhelt hűvös levegőt megszorulni a járműben. Emellett nem célja a jármű belsejének meghatározott hőmérsékleten tartása, így komoly energiákat takaríthat meg.

Vissza