Technológia, Akkumulátoros hajtás (EBusz)
Ebben az esetben a járművet a központi táplálású elektromos hajtásnál megismert módon elektromotor hajtja annak minden előnyével. A hajtáshoz szükséges energiát tisztán akkumulátorok szolgáltatják. Ezeket a végállomáson töltik fel. Ezen túl a fékezéskor visszatáplált energiát is töltésre használják.
A technológia buktatója például ott van, hogy az elektromos autóval ellentétben az elektromos busznak alig van ideje töltésre. Képzeljük el egy városi vonalat ahol 10 perc a járatsűrűség és ehhez 4 óra a töltési idő. Leegyszerűsítve, a végállomáson 12 járműnek 4 órát kell állnia ahhoz, hogy a következő órákban ki tudják szolgálni a járatot. Más szóval az üzemi pihenős buszok szám extrém nagy kell hogy legyen.
Másik oldalról ha az akkumulátor korszerű tehát nem nehéz, akkor is térfogatra igen nagy. Az általa leadott teljesítmény pedig a térfogatához képest igen kicsit. Ezen túl élettartam is komoly problémát jelent. Elvileg 2-3 évente a teljes akkukészletet cserélni kell.
Ha a tömegközlekedés szempontjából vizsgáljuk, akkor környezetvédelmi szempontból igen tiszta, de ez a technológia csak ritka és gyér forgalmú buszjáratokra passzol igazán. Vélhetőleg ez lesz majd a városi autó technológia favoritja.
Megjegyzendő, a technológia tisztaságát az határozza meg, hogy az üzemanyagot (ebben az esetben az elektromos áramot) milyen tisztán állítják elő. Például egy erősen szennyező lignit-erőmű környezetszennyezőbbé tudja tenni a technológiát mint amilyen a dízelhajtás.
Mostanában ismerkedtünk meg a BYD k9b elektromos hajtású busszal.
A technológia hátránya lehet, hogy kanyarstabilitása kisebb mint a Dízeles járműveké. Ennek oka, hogy az üzemanyagtartály (akkumulátor) a jármű tetejére kerül, így a jármű súlypontja is magasan lesz.
|