Örömmel hallottuk hogy az 5-ös metró szűkebb hazánk felé fog kanyarodni. Viszont mint akik jól ismerik a környéket rögtön néhány jobbító javaslatot is meg tudtunk fogalmazni.
Miért nem jó a jelenleg érvényes terv:
- Mert elkerüli mindkét kerület sűrűn lakott részeit.
- A megállókban nem lehet megfelelő csatlakozást kiépíteni az átmetsző buszjáratoknak.
- Erzsébetnél nem jut tovább.
- Mert nem veszi figyelembe az átszállási pontokat.
Pesterzsébet fontosabb átszállási pontjait az alábbi térkép szemlélteti:
A fenti térképen jól látható, hogy hol helyezkednek el azok a pontok amiket a felszín alatti vonalvezetésnek ki kell szolgálnia. Az is látható, még ha két megállót is tervezünk erre a célra (Határút és Topánka), akkor is három átszállási pont legalább egy megállós rágyaloglási távolságra lesz.
Javaslat:
-
Vágóhíd - Pesterzsébet VÁ MÁV vágányokon +1 sínpár (1.6km hosszan kiépítve) 2MrdHUF.
-
Szabadkai utca - Lajtha László utca - Topánka utca - Pesterzsébet VÁ kéregben 1 állomással 5MrdHUF.
-
Pesterzsébet VÁ - M0 autópálya kétvágányosítás 7MrdHUF.
-
MÁV és RHÉV vonal átkötés kétvágánnyal az M0 mentén 1MrdHUF.
-
Összesen 47MrdHUF (Ráckevéig elérő vonal).
Előnyök:
-
Pesterzsébet legforgalmasabb pontját trafálja el. Busz és villamos átszállás könnyedén megoldható.
-
Közel duplájára növeli a potenciális utasok számát a jobb vonalvezetés.
-
Soroksár pont a közepén halad át. Busz átszállás szintén könnyedén megoldható (busz végállomás kiépíthető).
-
Egy húzásra megvan az M5 egész Ráckevéig.
-
Ezen a nyomvonalon Erzsébet a távolsági járatok által kikerülhető.
-
A MÁV-os szakasz gyorsabb lehet mint a kéregvasút (metró).
-
Szabadkai utcánál rögtön megépíthető a Kunszentmiklós vonal - Ferencváros teherpályaudvar átkötővágány (teher és gyorsvonatok!).
-
Legfőbb előnyként pedig az eredeti költségvetésben szereplő összegért sokkal jobb eredményt ad.
Műszakilag: Az új nyomvonalra egy elsődleges és egy másodlagos elképzelés van a tarsolyunkban. A kérdéses szakaszon kéregvezetés végig lehetséges. Bontani csak a Helsinki mellett álló szolgáltatóházat kell. A megálló szinte teljesen eltüntethető a sportpálya alatt. Kijáratai lehetnek az áruház és a könyvtár felé.
A helyi domborzati viszonyok miatt a szakasz mindkét vége a jelenlegi pálya magasságában helyes szintben végződik. A Szabadkai utcánál a MÁV és M5 vonal keresztezi egymást. Itt szintbeli kereszteződés javasolt, mivel a MÁV vágány részére mindkét irányból várakozó szakasz áll rendelkezésre.
Kérdés: Belekeverendő-e Kunszentmiklós (Solt, Dömsöd ...)?
Hab a tortán: A Ráckeve - Haraszti - Pesterzsébet tengelyről gyorsvasúti viszonylatok nyithatók Esztergom, Vác, Veresegyháza, Gödöllő, Hatvan, Cegléd irányokba. Ezek természetesen városi szállítási feladatokat is elláthatnak. Például Pesterzsébet - Városliget menetidő 14 perc.
Részletesebben lásd az ERG koncepciót!
Vágyálom: A kerület vezetése és az ellenzék együtt lobbizik a megvalósulásért a lakosok érdekét a pártérdek elé helyezve.
Felajánlás: Ha valaki elakad a tervezésben vagy megvalósításban nyugodtan forduljon hozzánk kérdéseivel.
Budapest, 2005.03.15., frissítve: 2014.12.13
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
Kapcsolódó anyagok: Az 5-ös metró alternatívája és A 4-es metró vonalfejlesztése
Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben! |