Mit gondolnak a villamospálya mellett élő pesterzsébeti emberek?
(A pályáról, a tömegközlekedésről, alternatívákról és a pártképviselőkről)
Az Ák52 Szervezet a mai napon a pesterzsébeti külső villamoshurok (Vörösmarty utca)
mellett élő embereket szólaltatta meg. Véletlenszerűen kérdeztük meg az embereket,
azt néztük, hogy olyan embert szólaltassunk meg aki a vilipálya mellett él és lehetőleg
zajosabb (pl megálló) helyen. Kilenc család szólalt meg, többek egy egész utcarész
nevében beszéltek.
A következő kérdéseket tettük fel:
Zavarja önt a villamos zaja?
Okozott-e károkat az ingatlanában? Milyen értékű a kár?
Használja a villamost?
Trolit vagy buszt látna szívesen a villamos helyett?
Zavarják a zajos autók (kipufogótuningolók)?
Elégedett a képviselője munkájával? Mit intézett eddig?
Az Előd utcából indultunk és rögtön egy idős hölgyet szólítottunk meg. Ő szereti a
villamost és semmi baja nincs vele. Persze, mert ott szabadon futnak a sínek (vt).
A következő helyszín szintén egy Előd utcai hely volt, itt egy fiatalasszony
mondta el hogy komoly zajokat hallanak és elhanyagolt a pálya környezete.
Egyébként nem foglalkoztatja hogy milyen jármű lesz a vonalon.
Az Előd - Vörösmarty sarkán folytattuk, ahol egy szintén Előd utcai hölgy
beszélt frissen épített házuk falainak repedéseiről. Ő azt mondta hogy az egész
Előd utca szabadulna a vilitől. (?)
Rátértünk a Vörösmarty utcára, ahol egy idősebb házaspárt szólaltattunk meg. Itt
nagyon komoly repedések vannak a házon, ugyanakkor elmondták hogy nem
nagyon tudnának már a vili nélkül élni. A trolinak azonban örülnének. A 40-es, 50-es
forgalomcsillapító táblákat hiányolják. Használják a villamost. Szó esett még a
vilipálya botrányos útalapjáról is. Mindent meghallgató, majd kb 50%-ban teljesítő
politikusokról hallhattunk.
A Pöltenberg felé menet egy friss építkezésnél álltunk meg, ahol egy fiatalemberrel
beszélgettünk. Ő is megmutatta az emeletes ház repedéseit és arról beszélt hogy
ezek a rezgések az alaptól jönnek tehát az úttal ott van a baj. Ő a gyerekeket félti.
Szerinte a környék szabadulna a vilitől. Egyáltalán nem használja a villamost. (..)
Nem foglalkozik azzal hogy mit csinál a képviselő.
A következő háznál ismét egy hölggyel beszéltünk, aki elsőként beszélt a troliról,
mint jó alternatíváról. Károsodások itt is vannak. Egyáltalán nem használja a vilit,
csak a gyerekek.
Megérkeztünk a Vörösmarty - Nagysándor sarokra, ahol tudtuk hogy egy olyan család
él, akik 1998 óta már nagyon sokat tettek a pálya rendbetételéért.
Komoly aláírásgyűjtés is volt. Itt most fejezték be az ingatlan felújítását, a legutóbbit három éve
kellett a fal repedései miatt elvégeztetni. Nagyon komoly kiadások voltak. Bár itt
injekciós eljárással végeztek utómunkát a villamospályán, ez nem hozta meg a várt eredményt.
A troli javaslatunk itt is tetszett. A hölgy elmondta nekünk hogy szerinte Pesterzsébet
közlekedési koncepciója úgy ahogy van - rossz. A sarkon mi is észrevettünk egy
szabadon meredő földvezetéket, ami a lakók szerint néha füstöl. Ekkor a közeli tűzoltók
fújják el a "szabadság" füstjét. Szó esett a háztartásban elvégzett kamu BKV zajmérésről
is, aminél előre betanították a vilik vezetőit, hogy hogyan vezessék a gépeket az adott időben.
(Ez egyébként nálunk is lezajlott 2004 közepén egy olyan céggel, amit a BKV kért fel. vt)
A troli megoldás mellett a busz megoldás is tetszett a tulajdonosnak. Nagyon komoly
probléma a lámpához érkező tuningkipufogós autók zajkeltése.
Az Ady Endre utca sarkán folytattuk a felmérést, ahol érdekes módon a hétvégi TW vilik
találtattak hangosabbnak (nehezebbek 5 tonnával az ICS-nél, de még így is csak a
felét nyomják mint egy modern, 72 tonnás tank). Egyértelműen trolit javasolnak.
Az utca villamospálya felőli oldalán ismét konkrét károkat találtunk és a zajra is panaszkodott
a tulajdonos. A troli megoldást tartja a legjobbnak.
Még egy nénit megkerestünk a Török Flóris utcából, aki az egykori Habselyem előtt a szirénákra
és a teherforgalomra panaszkodott. "Csak a szavazatunk kell?" kifakadást hallhattunk.
*******************
Összefoglaló: Ez a felmérés nem reprezentatív, de azt nyugodtan elmondhatjuk hogy valós
emberek szólaltak meg. Az Ák52 a villamos megtartására jött létre, de a pálya mellett élők
véleményét is meg kell hallgatni. Látnunk kell a valós problémát és azt is hogy a 6 milliárdos
teljes felújítási költség mellett/helyett milyen egyéb lehetőségeink vannak. Nem engedhetjük meg
azt a luxust hogy ne gondolkodjunk. A kerület legdélebbi részén élőknek azonban egyáltalán
nem mindegy hogy 460 vagy 230 forintért jutnak el a Határ útra, ha nincs bérletük. A 30-as
villamoson már elkezdték az utasszámlálást a Határ úti szakaszon, ami nem jó jel.
***Azt is tudni kell, hogy a Pacsirta hurok egyedülálló a világon az egyvágányos futásával, ezért
van "óvás" alatt. Európai ipari műemlékké avatásával komoly uniós pénzekhez lehetne jutni.***
Kapcsolódó anyagok: Hurokmentés és A pesterzsébeti villamos az anyagaink közül.
varga tamás |