A pesterzsébeti villamos jövője
Pesterzsébeten a villamosközlekedés elmúlt száz éves. A vele kapcsolatos problémák viszont egyidősek az újkori magyar demokráciával. Fenntartása költséges, mert a nagy gépjármű-forgalom és az állandó sózás tönkreteszi a pályát.Éppen ezért a szakemberek gazdasági szempontokat előtérbe helyezve, környezetvédelmi szempontokat pedig figyelmen kívül hagyva azt mondják: le kell szerelni az egészet, és helyette járjon autóbusz.Az ÁK52 véleményét e kérdésben a gazdasági és környezetvédelmi szempontok együttes figyelembevételével alakította ki. Belátjuk hogy a villamos fenntartása és felújítása nagyon sokba kerülne, így a környezet védelme érdekében az olcsóbban megvalósítható trolibuszt javasoljuk.
Itt le is záródhatna történet, ha nem felejtettünk volna el két szempontot mérlegelni.
Az egyik, hogy a villamos szerves része a kerület történetének. A lakók már több mint egy évszázada használják munkába járás vagy épp bevásárláshoz.
A másik hogy a 15km hosszú lakóterület közepébe épített úgynevezett egyvágányos hurok ma messze a leghosszabb Európában. Az összes vele összemérhető létesítményt (nem volt sok)már megszüntették. A szűk utcákban földszintes házak közötti nyomvonala híressé tette más kontinenseken is.
Tehát megszüntetése nem csak egy kerületi, de egy fővárosi, országos és európai történeti és ipartörténeti emléket tüntetne el örökre.
Joggal merülhet fel a kérdés, mire jó egy műemlék, ha nem arra hogy betegyék egy múzeumba. Nos szerencsére már nálunk is van példa arra hogy ez nem így van. A Lánchíd és a budavári sikló korát meghazudtoló módon szolgálja a közlekedést, és senkinek eszébe nem jut betenni őket a Közlekedési múzeumba. Ezentúl ez a műemlék még ma is az egyik legkörnyezetbarátabb (tömeg)közlekedési eszköz.
Éppen ezért szervezetünk elképzelése szerint két intézkedés segítségével őrizzük meg ezt az értéket.
Elsőként nyomvonalát 2.5km hosszban bővítsék ki az ország egyik legnagyobb kórháza és bevásárlóközpontja felé.
Másodikként, az Erzsébeti villamost nyilvánítsák európai ipari műemlékké, és az így elnyerhető támogatás segítségével kerüljön megfelelő színvonalon felújításra a vágány és felsővezeték hálózat, továbbá az áramellátás. Ezen kívül stílusuk megőrzése mellett kerüljenek korszerűsítésre a jelenleg közlekedő UV típusú villamosok.
Végeredményként kialakulhat egy önfenntartó ipari műemlék, amely őrzi a kerület, a főváros, az ország és Európa kultúrájának és múltjának egy pici szeletét, emellett pedig szolgálja az utazóközönséget a jelenben és a jövőben is.
Készült: 2005.11.21
Frissítve: 2012.08.13
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
|