Másodrendű főút az Alsó határúton?
Az Ák52 szervezet 2004-ben tárgyalásokat folytatott a fővárossal. Miközben a fővárosi rendezési tervet nézegettük (a 2003-as kiadást), véletlenül megláttuk, hogy a hosszútávú fejlesztések között az Alsó határút, mint komoly másodrendű főút (ez lehet 1x1, vagy 2x2 sávos is, de inkább az utóbbi) van bejelölve. Feltételezzük hogy a rendezési tervbe csak olyan dolgok kerülnek be, amiket komolyan gondol a főváros. Az út funkciója a XX. és XXIII. kerület közötti helyi forgalom hordozása lenne.
Az Ák52 2007-es fővárosi tárgyalásán erre újra rákérdezett. Akkor a 2001-es rendezési terv került elő, amiben szintén szerepelt az Alsó határút, mint másodrendű főút. A közlekedési osztály dolgozói akkor elmondták, hogy a tervezett út csak 2015 után épülne meg, és a megvalósítás feltétele például az északi elkerülő út kiépítése.
Ezeket a híreket mind Szabados Ákos helyettese (lakossági fórumon), mind pedig Dr. Kiss Irén pesterzsébeti jegyző megerősítette 2006 nyarán. Ők is távlatokban beszéltek.
A legkomolyabb probléma viszont az a területtel, hogy MÁV, azaz állami tulajdonban van. Ez azért fontos, mert az út megépítésekor nem sok beleszólása lehet sem a kerületnek, sem a fővárosnak az útépítésbe. A telek fővárosi kivásárlása sem egy egyszerű feladat. (..)
Azt mindenképp tudnia kell a Pacsirtatelepen élőknek, és főleg a Pacsirta-lakóparknak, hogy az út komolyan szennyezni fogja a környezetüket és egyáltalán nem szokás így szétdarabolni kertvárosi részeket. A komoly forgalmat mindenképp a kerületek, illetve az egybefüggő kertváros-szerkezet szélére kell rekeszteni. Sajnos a Török Flóris utca terheltségnövekedése is azt sejteti hogy itt egészen mást gondolnak a hivatalok, mint ami az itt élő emberek érdeke. Tehát látható, hogy a lakosságon kívül senki sem akadályozhatja - és nem is fogja megakadályozni (!) - ezeket az elképzeléseket.
(A lakópark közös képviseletét a H/H iroda végzi, ami a Wekerlén, a Zoltán u. 30.-ban található.)
A Szentlőrinci útra épülő Baumax Áruház is jelentősen növelni fogja a Török Flóris forgalmát. Elég csak megnézni hogy a Szent László - Szentlőrinci sarkán az autók 90%-a balra fordul az áruházakhoz vagy az autópályához. Az pedig a harmadik probléma, hogy ezek a dobozszerű nagyáruházak nagyon komoly környezeti problémákat fognak okozni az utókornak. Erről a Budapesti Építész Kamara elnöke beszélt még 5-6 évvel ezelőtt.
Rajtunk múlik hogy hagyjuk-e ezeket az elképzeléseket megvalósulni. Pártok, hivatalok, önkormányzatok támogatására ne számítson senki. Ők abban érdekeltek, hogy komoly iparűzési adót vasalhassanak be. Egyébként erre kényszeríti őket a "mindenhonnan kivonuló állam" elképzelése is.
varga tamás
Térkép: Alsó határút - tervek 2015-ig |