Szervezetünk 2007 június ötödikén látogatást tett a Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztályán, és megragadva az alkalmat feltette kérdéseit az ott dolgozóknak.
ÁK: Például a Török Flóris vagy Nagysándor utcában 40-s táblák kihelyezésével nem lehetne e csökkenteni a gyorshajtók számát?
FV: A sebesség korlátozása csak akkor indokolt ha az útszakasz valamilyen okból nem képes biztosítani a normál sebességű haladást. Ez mindkét említet útvonal esetén 50kmh, és a felújítások után ilyen sebességű haladásra mindkét útvonal alkalmas. A gyorshajtókat a rendőrségnek kell kiszűrnie.
ÁK: Miként kerülhettek ki akkor például a Hunyadi utcába (Nagysándor folytatása a XIX. Kerületben) a 40-es táblák?
FV: Azok valószínűleg még abból a korszakból maradtak ott amikor 60kmh volt a városban megengedett sebesség. Tíz kmh táblával történő sebességcsökkentésnek nincs értelme.
ÁK: Miként kerülhettek akkor 30kmh-s táblák a Wekerle telepre?
FV: Az a terület műemléki védelmet élvez, ezért van ott korlátozás.
ÁK: Miként védhetők meg akkor a kritikus ponton a gyalogosok és a kerékpárosok? Itt gondolunk például a Török Flóris utcában az anyaotthonra ahol villamos megálló is van, vagy a Nagysándor Nyári Pál kereszteződésére ahol a gyalogos és kerékpáros forgalom is igen erős.
FV: Közlekedési lámpát nem lehet minden sarokra elhelyezni. Ezeken a pontokon megvizsgáljuk a helyzetet, és ha szükséges figyelmeztető közlekedési táblákat helyezünk el.
ÁK: Mi a főváros koncepciója a jövőre nézve a villamos tekintetében?
FV: Jelen álláspont szerint a főváros már kiépített villamosvonalat nem kíván megszüntetni.
ÁK: Villamos vágányok a kerületben rossz állapotban vannak. Mikor tervezik ennek rendbetételét?
FV: Jelenlegi tervek szerint a Nagysándor utcában kicserélik a vágányokat 3 éven belül. Egyetlen betonelem (nagypanel) cseréje 1 millió forintba kerül. A teljes felújítás kb. 6 milliárd forintba kerülne, erre nincs pénz.
ÁK: Miért nem végezték el ezt az útburkolat felújításával egyidőben?
FV: A teljes út és járda felújítás 43 millió forintba került. A vágányok cseréje pedig 250 millió forintba került volna. Erre nem volt keret.
ÁK: Segíthetne ha mondjuk az úgynevezett nagyhurok ipari műemlék státuszt kapna?
FV: Inkább többet ártana mint használna. A fenntartási kényszer eddig még sosem hozott eredményt nálunk.
ÁK: A 30-as villamos vonalán sok az olyan életveszélyes megálló ahol az úttestre kell lelépni a járműről. Mik a tervek ezen helyzet javítására?
FV: A Földvári utcánál járdasziget kerül kiépítésre. A többi helyen olyan terelőszigetet építünk ki ami megakadályozza azt, hogy az álló villamost jobbról lehessen előzni.
ÁK: Mennyibe kerül egy le és felszállást megkönnyítő és akadálymentesítő magasperon kiépítése?
FV: Megállónként körülbelül 100 millió forintba.
ÁK: Az ICS típusú villamosok fékezéskor rendkívül zajosak. Ez Pesterzsébeten a házak közelsége miatt komoly probléma. Mit lehet ezzel kezdeni?
FV: Ezen az ICS-k MICS-vé történő átalakításával, vagy a hannoveri TW típus közlekedtetésével lehet segíteni. Jelenleg nappal egyik típusból sem áll rendelkezésre megfelelőszámú jármű, de hétvégén az 52-es mintájára a 30-as vonalán is közlekedhet a TW típus. Ezt a helyi önkormányzatnak kell kérnie.
ÁK: A Határ-Török Flóris kereszteződésében rendszeresen torlódnak a kispest felől érkező villamosok. Ezzel nem lehetne valamit kezdeni?
FV: Megvizsgáljuk a problémát, és ha szükséges változtatunk a lámpa beállításán.
ÁK: A hírek szerint az Alsó határútnál kétszer két sávos útvonal kerül kialakításra. Milyen célt szolgál ez?
FV: A megvalósítása csak 2015 után jöhet szóba. Funkciója pedig a XX. És XXIII. Kerület közötti helyi forgalom hordozása. Ez csak az után kerül megvalósításra miután az északi elkerülőút már elkészült.
ÁK: Mi a főváros álláspontja a Pesterzsébetet, Csepelt és Kispestet északon elkerülő úttal kapcsolatban?
FV: Ma úgy látszik, hogy ez a Kén utca magasságában fog megvalósulni. Ez lesz az úgynevezett körvasút gyűrű. A Határ út kétszer két sávosra szélesítése csak ezután következik majd.
ÁK: Tervezik e a 2-es villamos Pesterzsébetig történő meghosszabbítását?
FV: Pályázunk egy kisebb összegért amiből a veszélyes megállókat megszüntethetjük, illetve a Haller utcánál vágánykapcsolatot létesíthetünk a 2-es és 30-as villamos között. Megvalósulása setén a 30-as a 2A villamost kiváltva Jászai Mari térig fog közlekedni.
ÁK: Az új buszok beszerzésénél használnak-e olyan követelményrendszert mint mondjuk kertvárosi busztípus. Itt főleg a csendes környéken közlekedő járművek által okozott zajterhelésre gondolok.
FV: Nincs ilyen kategorizálás. Minden járművet ami megfelel az EU közúti járművekre vonatkozó előírásainak elfogadunk.
ÁK: A Margitsziget levegőjének védelmében tervezik e a 26-os busz átalakítását mondjuk trolibuszra?
FV: A szigeten városképi okok miatt nem lehet felsővezetéket építeni a trolihoz. Felmerült az akkumulátoros üzem lehetősége, de ehhez a Margit és Árpád hídon van szükség munkavezetékre. Ez pedig nem szerepel az érvényes felújítási tervekben.
ÁK: Tervbe van e véve intelligens járműirányítási rendszer kiépítése a belvárosban?
FV: Elindul egy pici kísérlet, hogy az 4-6 villamos befolyásolja a lámpák zöld ciklusának hosszát maximum tíz másodperc erejéig. Ezen túl a 86-os busz vonalán kiépítésre kerül egy GPS alapú rendszer amely tájékoztatja az utasokat a jármű várható érkezési idejéről.
ÁK: Pontosan mi lesz az 5-ös metró?
FV: Egyenlőre még nem tudható. Ami biztos, hogy a szentendrei, csepeli és ráckevei HÉV vonal a része lesz. |