Webasto S91

 

A BKV és a gyártó jóvoltából tesztelhettük budapesti forgalmi körülmények között ezt a típust. Az eredményeket / kissé mélyebben mint ahogy a BKV gondolta / ezen oldalon tesszük közzé.

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Ezért javasoljuk ezen oldal átolvasását és megértését.

 

Általában:

Kétajtós kivitel.

Elsőre tulajdonképpen az IK405 típus újjáélesztése.

Méretér és dimenziót tekintve igazi várbusz.

Alacsonypadlós kivitel, az üléseknél némi egylépcsős magasságú emelvénnyel vegyítve.

A jármű a melegebb napokra klímával rendelkezik.

Az utastérben az ülőhelyek száma magas. Az ülések lábtávolsága a jármű méretéhez képest megfelelő. Talán annyi megjegyzés, hogy ilyen nagy forgalom és rövid menetidő mellett (várbusz) talán a kevesebb ülés és több állóhely célszerűbb lenne.

Belső utastájékoztatás megfelelő.

Külső utastájékoztatás ledes, megfelelő.

Leszállásjelzők a megfelelő számban vannak elhelyezve.

A vészjelző gombok száma talán egy kicsit kevés.

Beltéri zaja átlagos.

A motor rezonanciája sajnos továbbítódik a karosszériára, ez már XXI. századi iskola.

Rugózása szintén nem tökéleteses. Bár elgondolkodtató, hogy ilyen kis kerékátmérővel egyáltalán van e jó megoldás.

A négyhengeres motor egy kicsit kevés. Utasszállításra még ilyen kis méretnél is hathengeres lenne célszerű. Ennek járása és nyomatékkarakterisztikája egyenletesebb, a váltásoknál kevésbé ránt.

Társtesztekről ezen az oldalon olvashatsz.

 

Előnyök:

A széleskörben használt OM 904LA motorterheléssel megfelelő erővel rendelkezik hegymenetre is. Az EURO 5 követelményeknek megfelelve károsanyag-kibocsátása a műszaki megoldáshoz képest megfelelő.

A szellőztetés nyílásai a tetőn két oldalt kaptak helyet. Amennyiben így sikerült megoldani a fűtést is akkor ez rendkívül jó megoldás mivel nem akadnak be az utasok a fűtőszerelvényekbe.

Kerekesszék számára külön jelző és rámpa áll rendelkezésre. Az utastérben kerekesszék vagy babakocsi számára hely van. Itt kapott helyet két lehajtható ülés is ami igen célszerű megoldás.

 

Hátrányok:

A motortér valamilyen mértékben kültérre minden irányban csillapított kivéve a járda irányában. Ennek az a következménye, hogy a jármű pont a járda és a közeli házak oldalán a legzajosabb. Ez nem túl okos tervezési filozófia.

A motor váltásoknál sajnos minden fokozatnál ránt. Talán a motor és a 4 fokozatú S2100 váltó nem teljesen kompatibilis egymással?

Az első ajtónál az a bizonyos kapaszkodónak nézhető mozgatórúd nincs takarva (nem úgy mit ahogy a középsőnél takarva van). Ez a figyelmeztető felirat ellenére gondot jelenthet.

Fékezés egy kicsit túl kemény, megrángatja az utasokat.

 

És magáról a próbajárműről (remélhetőleg nem a típusról):

Körülbelül egy hónap próbaidő után a szelepbeállítás nem tökéletes. Ezt célszerű lett volna utánaállítani.

A teszt időpontjában a bal hátsó kerék (hajtott tengely) egy kicsit lapos volt.

 

A jármű felhasználásáról:

A jármű azt a benyomást kelti, hogy a klímán kívül nincs rajta semmi extra. Ez a jelen helyzetben lehet, hogy inkább előny mint hátrány. Egyszerű felépítése miatt célszerű cseréje lenne az IK405 típusnak. Nagy kár, hogy a motortér pont a járda felé nyitott. Ez például a várbusz esetében hatványozott problémát jelenthet.

 

Egy kis morgás:

A várbusz (16) helyzete (csak?) igen aggasztó. Aki nem tudná ez a főváros egyik legnagyobb turistalátványosságának tömegközlekedése. Ehhez képest a járművek állapota siralmas. Egyrészről kopottak és koszosak, más részről műszakilag teljesen leamortizáltak. A teszt idején pont a végállomáson próbálta a vonalműszak életre lehelni az egyik meghibásodott járművet nem túl sok sikerrel. Majd nyikorogva begördült egy még működő darab. Ennek a motortér-ajtaját behorpadt és hozzáért a főtengely ékszíjtárcsájához, ezért nyikorgott.

Másik szempontból miközben vártunk a végállomáson a jármű megérkezésére (péntek délután) majdnem füstmérgezést kapunk. A Moszkva végállomás környékén a torlódó forgalom embertelen légszennyezést tud produkálni. Ez bizony nem túl nagy dicsőség.

 

 

 

Budapest, 2011.08.17, frissítve 2011.08.20

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.