Villamostípusok
Általában
Szállítási kapacitása 150-700 fő járművenként (szerelvényenként).
Előnyök
- A környezetet kevéssé terhelő (tömeg)közlekedési eszköz. Ez azt jelenti hogy útvonala mentén nem bocsát
ki szennyező anyagokat, ha jól megépítik akkor csendes is.
- Mivel saját "útja" van, ezért (legtöbbször) nem függ a közutak meglététől, minőségétől és telítettségétől.
Hátrányok
- Kötöttpályás útvonalas tömegközlekedési eszköz. Útvonala kötve van a felső vezetékhez és a sínpályához.
CAF Urbos 3
Érkezett hozzánk egy új járműtípus amihez sokan sok reményt fűznek. Így engedje meg az olvasó, hogy kicsit hosszabban időzzek ennél a típusnál. Annál is inkább mivel nem csak az utasok de a szakemberek számára is komoly tanulságokkal szolgálhat. A részleteket lásd ezen az oldalon.
Előnyök
- Vezetőbarát.
- Alacsony padló, ezért kismamák és nagymamák kedvelik.
- Nagy belső végig átjárható utastér.
- Kívül és belül nagyon csendes dual kereke és felfüggesztése okán.
- Felszerelték utastér fűtéssel és klímával.
- Felszerelték leszállásjelzővel és automata ajtózáróval.
Hátrányok
- Nem alkalmas gyorsvillamos forgalomra.
- Ha meghibásodik nehéz "eltakarítani az útból" (hosszabb változatait).
Technikai részleteket
ezen a linkeken olvashatsz.
Combino supra (Szuperhernyó)
Közben megérkezett a vadonatúj jármű! Létezésével rögtön rekorder lett, ugyanis a maga 54 méterével ez a világ leghosszabb villamosa!
Előnyök
- Vezetőbarát.
- Alacsony padló, ezért kismamák és nagymamák kedvelik.
- Nagy belső végig átjárható utastér.
- Kívül és belül nagyon csendes dual kereke és felfüggesztése okán.
- Felszerelték utastér fűtéssel és klímával.
- Felszerelték leszállásjelzővel és automata ajtózáróval.
Hátrányok
- Nem alkalmas gyorsvillamos forgalomra.
- A belső szellőzése gyenge (nyáron nagy tömegben álló járműnél).
- Elméleti fejlettségéhez képest nem eléggé finoman kezeli az utasokat lassítás, gyorsítás és haladás közben.
- Ha meghibásodik nehéz "eltakarítani az útból".
Technikai részleteket
ezen és ezen a linkeken olvashatsz.
TW-6000 típus (Banán)
Maga az alapmodell sok felújításon ment keresztül mire hozzánk került. Kora ellenére tiszteletet parancsoló eredményeket mutat fel még hazai viszonyok között is.
Mivel érkezése történelmi pillanat a Magyar közösségi közlekedés történetében enegedje meg az olvasó, hogy kicsit hosszabban időzzek ennél a típusnál. Annál is inkább mivel nem csak az utasok de a szakemberek számára is komoly tanulságokkal szolgálhat. A részleteket lásd ezen az oldalon.
Előnyök
- Vezetőbarát.
- Kényelmes ülések, nagyszámú ülőhely.
- Rendkívül finoman kezeli az utasokat lassítás, gyorsítás és haladás közben egyaránt.
- Gyorsulási és lassulási karakterisztikája kimeleten utasbarát.
- Alkalmas gyorsvillamos és elővárosi forgalomra is nagy utazósebessége miatt.
- Kívül és belül nagyon csendes dual kereke és felfüggesztése okán.
- Felszerelték utastér fűtéssel.
- Felszerelték leszállásjelzővel és automata ajtózáróval.
Hátrányok
- Magas a padlója és meredek a lépcsője, ezért kismamák és nagymamák nem igazán kedvelik.
- A budapesti viszonyok között (tolongás a járműveken) hiányzik a sok állóhely (az ülőhelyek rovására).
- A budapesti viszonyok között a munkavezeték paraméterei nem mindig felenek meg a szabványoknak. Ha fékez ebben ez esetben ránt egy jó nagyot.
Technikai részleteket ezen az oldalon
olvashatsz róla.
Tatra T5C5
Nevéhez hűségesen igazi hegyi villamos. Ez főleg télen a fűtésnél mutatkozik meg.
Előnyök
- Vezetőbarát.
- Nagyszámú ülőhely.
- Finoman kezeli az utasokat lassítás, gyorsítás és haladás közben egyaránt.
- Alkalmas gyorsvillamos feladat ellátására.
- Kívül és belül csendes dual kereke és felfüggesztése okán.
- Magas padlójához széles lépcső társul, így könnyű felszállni rá.
- Felszerelték utastér fűtéssel.
Hátrányok
- Magas a padlója .
- A jármű végéhez közeli ajtókat horizontálisan túlságosan bedöntötték, így a vezető azt nem láthatja be az ajtók zárásakor. Ebből sajnos már több baleset is adódott.
- A budapesti viszonyok között (tolongás a járműveken) hiányzik a sok állóhely (az ülőhelyek rovására).
Technikai részleteket ezen az oldalon
olvashatsz róla.
KCSV7 típus (Módosított ipari csuklós)
Ezen típus az ICS korszerűsített változata. Tulajdonképp csak a tetőn lévő elektromos berendezésekről és az ajtónyitógombokról ismerhető meg.
Előnyök
- Vezetőbarát.
- Nagy utastér.
- Odafigyeléssel rángatás mentes gyorsítás és lassítás.
- Az elektromos fékezés miatt kevésbé jelentkezik az ICS-re jellemző nyikorgás fékezéskor.
- Elvileg kívül és belül nagyon csendesnek kéne lennie dual kereke és felfüggesztése okán.
- Felszerelték utastér fűtéssel.
- Felszerelték leszállásjelzővel.
Hátrányok
- Nem szereti a dimbes-dombos helyeket, mivel csak két forgóváza hajtott.
- Hajlamos a "kalapálásra", mivel a két nem hajtott forgóváz kerekei könnyen felszednek fémdarabokat.
- Az utastere kisebb befogadóképességű mivel az új elektromos vezérlés itt kapott helyet.
- Kis sebességnél az elektromos fékezés hatásfoka nagyon alacsony (bizonyos munkavezeték viszonoyk mellett). Ezért hajlmos a sínfékkel megállásra.
- Magas a padlója és meredek a lépcsője, ezért kismamák és nagymamák nem igazán kedvelik.
Technikai részleteket ezen az oldalon
olvashatsz róla.
ICS típus (Ipari csuklós)
Ezen típusnak sok reinkarnációja létezik. Az eredet konstrukcióhoz képest a felújított modellek sok változtatáson mentek keresztül.
Előnyök
- Vezetőbarát.
- Nagy utastér.
- Egyszerű felépítés.
- Elvileg kívül és belül nagyon csendesnek kéne lennie dual kereke és felfüggesztése okán.
Hátrányok
- Nem szereti a dimbes-dombos helyeket, mivel csak két forgóváza hajtott.
- Hajlamos a "kalapálásra", mivel a két nem hajtott forgóváz kerekei könnyen felszednek fémdarabokat.
- Hajlamos nyikorogni fékezéskor. Ez főleg szűk utcákban kellemetlen.
- Magas a padlója és meredek a lépcsője, ezért kismamák és nagymamák nem igazán kedvelik.
- Nem szerelték fel leszállásjelzővel
- Nem szerelték fel utastér-fűtéssel.
Technikai részleteket ezen az oldalon
olvashatsz róla.
UV típus
Ezen típusnak sok reinkarnációja létezik. Az eredet konstrukcióhoz képest a felújított modellek sok változtatáson mentek keresztül.
Előnyök
- A legrégebbi típus.
- Viszonylag alacsony a padlója, ezért kismamák és nagymamák kedvelik.
- Nagy a belső tere.
- Rugós felfüggesztés a lehető legkisebb csillapítatlan tömeggel, ezért ha jól karbantartják csendesen fut.
- Fékezéskor nem zajos.
- Dimbes-dombos vidékeken jól viselkedik, mivel minden forgóváza hajtott.
- Stílusos design.
Hátrányok
- A legrégebbi típus.
- Nem vezetőbarát.
- Könnyen kockára fékezhetők a kerekei. Ilyenkor a jármű haladáskor "kalapál".
- Gyorsításkor és lassításkor úgy megrángatja az utast mint egy autóbusz.
- Tervezési okokból nem alkalmas gyors villamosnak.
- Nem szerelték fel leszállásjelzővel
- Nem szerelték fel utastér-fűtéssel.
Technikai részleteket ezen az oldalon
olvashatsz róla.
Budapest, 2004.07.17, frissítve 2016.05.19
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
Ha véleményed van keress meg minket
elektronikus levélben!
Vissza a
főoldalra.
Vissza a
járművek oldalra.