Villamostípusok 
 
Általában
Szállítási kapacitása 150-700 fő járművenként (szerelvényenként).
Előnyök
- A környezetet kevéssé terhelő (tömeg)közlekedési eszköz. Ez azt jelenti hogy útvonala mentén nem bocsát 
ki szennyező anyagokat, ha jól megépítik akkor csendes is. 
- Mivel saját "útja" van, ezért (legtöbbször) nem függ a közutak meglététől, minőségétől és telítettségétől.
Hátrányok
- Kötöttpályás útvonalas tömegközlekedési eszköz. Útvonala kötve van a felső vezetékhez és a sínpályához.
 
 
CAF Urbos 3
 
  
Érkezett hozzánk egy új járműtípus amihez sokan sok reményt fűznek. Így engedje meg az olvasó, hogy kicsit hosszabban időzzek ennél a típusnál. Annál is inkább mivel nem csak az utasok de a szakemberek számára is komoly tanulságokkal szolgálhat. A részleteket lásd ezen az oldalon. 
Előnyök
- Vezetőbarát. 
- Alacsony padló, ezért kismamák és nagymamák kedvelik. 
- Nagy belső végig átjárható utastér. 
- Kívül és belül nagyon csendes dual kereke és felfüggesztése okán.
- Felszerelték utastér fűtéssel és klímával.
- Felszerelték leszállásjelzővel és automata ajtózáróval.
Hátrányok
- Nem alkalmas gyorsvillamos forgalomra. 
- Ha meghibásodik nehéz "eltakarítani az útból" (hosszabb változatait).
 Technikai részleteket 
ezen a linkeken olvashatsz.
 
Combino supra (Szuperhernyó)
 
  
Közben megérkezett a vadonatúj jármű! Létezésével rögtön rekorder lett, ugyanis a maga 54 méterével ez a világ leghosszabb villamosa!
Előnyök
- Vezetőbarát. 
- Alacsony padló, ezért kismamák és nagymamák kedvelik. 
- Nagy belső végig átjárható utastér. 
- Kívül és belül nagyon csendes dual kereke és felfüggesztése okán.
- Felszerelték utastér fűtéssel és klímával.
- Felszerelték leszállásjelzővel és automata ajtózáróval.
Hátrányok
- Nem alkalmas gyorsvillamos forgalomra. 
- A belső szellőzése gyenge (nyáron nagy tömegben álló járműnél). 
- Elméleti fejlettségéhez képest nem eléggé finoman kezeli az utasokat lassítás, gyorsítás és haladás közben. 
- Ha meghibásodik nehéz "eltakarítani az útból".
 Technikai részleteket 
ezen és ezen a linkeken olvashatsz.
 
TW-6000 típus (Banán)
 
  
Maga az alapmodell sok felújításon ment keresztül mire hozzánk került. Kora ellenére tiszteletet parancsoló eredményeket mutat fel még hazai viszonyok között is. 
Mivel érkezése történelmi pillanat a Magyar közösségi közlekedés történetében enegedje meg az olvasó, hogy kicsit hosszabban időzzek ennél a típusnál. Annál is inkább mivel nem csak az utasok de a szakemberek számára is komoly tanulságokkal szolgálhat. A részleteket lásd ezen az oldalon. 
Előnyök
- Vezetőbarát. 
- Kényelmes ülések, nagyszámú ülőhely. 
- Rendkívül finoman kezeli az utasokat lassítás, gyorsítás és haladás közben egyaránt. 
- Gyorsulási és lassulási karakterisztikája kimeleten utasbarát. 
- Alkalmas gyorsvillamos és elővárosi forgalomra is nagy utazósebessége miatt. 
- Kívül és belül nagyon csendes dual kereke és felfüggesztése okán.
- Felszerelték utastér fűtéssel.
- Felszerelték leszállásjelzővel és automata ajtózáróval.
Hátrányok
- Magas a padlója és meredek a lépcsője, ezért kismamák és nagymamák nem igazán kedvelik. 
- A budapesti viszonyok között (tolongás a járműveken) hiányzik a sok állóhely (az ülőhelyek rovására).
- A budapesti viszonyok között a munkavezeték paraméterei nem mindig felenek meg a szabványoknak. Ha fékez ebben ez esetben ránt egy jó nagyot. 
 Technikai részleteket ezen az oldalon 
olvashatsz róla.
 
Tatra T5C5
 
  
Nevéhez hűségesen igazi hegyi villamos. Ez főleg télen a fűtésnél mutatkozik meg. 
Előnyök
- Vezetőbarát. 
- Nagyszámú ülőhely. 
- Finoman kezeli az utasokat lassítás, gyorsítás és haladás közben egyaránt. 
- Alkalmas gyorsvillamos feladat ellátására. 
- Kívül és belül csendes dual kereke és felfüggesztése okán. 
- Magas padlójához széles lépcső társul, így könnyű felszállni rá.
- Felszerelték utastér fűtéssel.
Hátrányok
- Magas a padlója . 
- A jármű végéhez közeli ajtókat horizontálisan túlságosan bedöntötték, így a vezető azt nem láthatja be az ajtók zárásakor. Ebből sajnos már több baleset is adódott. 
- A budapesti viszonyok között (tolongás a járműveken) hiányzik a sok állóhely (az ülőhelyek rovására).
 Technikai részleteket ezen az oldalon 
olvashatsz róla.
 
KCSV7 típus (Módosított ipari csuklós)
 
  
Ezen típus az ICS korszerűsített változata. Tulajdonképp csak a tetőn lévő elektromos berendezésekről és az ajtónyitógombokról ismerhető meg.
Előnyök
- Vezetőbarát. 
- Nagy utastér. 
- Odafigyeléssel rángatás mentes gyorsítás és lassítás. 
- Az elektromos fékezés miatt kevésbé jelentkezik az ICS-re jellemző nyikorgás fékezéskor. 
- Elvileg kívül és belül nagyon csendesnek kéne lennie dual kereke és felfüggesztése okán.
- Felszerelték utastér fűtéssel.
- Felszerelték leszállásjelzővel.
Hátrányok
- Nem szereti a dimbes-dombos helyeket, mivel csak két forgóváza hajtott. 
- Hajlamos a "kalapálásra", mivel a két nem hajtott forgóváz kerekei könnyen felszednek fémdarabokat. 
- Az utastere kisebb befogadóképességű mivel az új elektromos vezérlés itt kapott helyet. 
- Kis sebességnél az elektromos fékezés hatásfoka nagyon alacsony (bizonyos munkavezeték viszonoyk mellett). Ezért hajlmos a sínfékkel megállásra.  
- Magas a padlója és meredek a lépcsője, ezért kismamák és nagymamák nem igazán kedvelik. 
 Technikai részleteket ezen az oldalon 
olvashatsz róla.
 
ICS típus (Ipari csuklós)
 
  
Ezen típusnak sok reinkarnációja létezik. Az eredet konstrukcióhoz képest a felújított modellek sok változtatáson mentek keresztül.
Előnyök
- Vezetőbarát. 
- Nagy utastér. 
- Egyszerű felépítés. 
- Elvileg kívül és belül nagyon csendesnek kéne lennie dual kereke és felfüggesztése okán.
Hátrányok
- Nem szereti a dimbes-dombos helyeket, mivel csak két forgóváza hajtott. 
- Hajlamos a "kalapálásra", mivel a két nem hajtott forgóváz kerekei könnyen felszednek fémdarabokat. 
- Hajlamos nyikorogni fékezéskor. Ez főleg szűk utcákban kellemetlen. 
- Magas a padlója és meredek a lépcsője, ezért kismamák és nagymamák nem igazán kedvelik. 
- Nem szerelték fel leszállásjelzővel
- Nem szerelték fel utastér-fűtéssel.
 Technikai részleteket ezen az oldalon 
olvashatsz róla.
 
UV típus
 
  
Ezen típusnak sok reinkarnációja létezik. Az eredet konstrukcióhoz képest a felújított modellek sok változtatáson mentek keresztül.
Előnyök
- A legrégebbi típus. 
- Viszonylag alacsony a padlója, ezért kismamák és nagymamák kedvelik. 
- Nagy a belső tere. 
- Rugós felfüggesztés a lehető legkisebb csillapítatlan tömeggel, ezért ha jól karbantartják csendesen fut. 
- Fékezéskor nem zajos. 
- Dimbes-dombos vidékeken jól viselkedik, mivel minden forgóváza hajtott. 
- Stílusos design.
Hátrányok
- A legrégebbi típus. 
- Nem vezetőbarát. 
- Könnyen kockára fékezhetők a kerekei. Ilyenkor a jármű haladáskor "kalapál". 
- Gyorsításkor és lassításkor úgy megrángatja az utast mint egy autóbusz. 
- Tervezési okokból nem alkalmas gyors villamosnak. 
- Nem szerelték fel leszállásjelzővel
- Nem szerelték fel utastér-fűtéssel.
 Technikai részleteket ezen az oldalon 
olvashatsz róla.
 
 
Budapest, 2004.07.17, frissítve 2016.05.19
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
 
Ha véleményed van keress meg minket 
elektronikus levélben!
 
Vissza a 
főoldalra.
Vissza a 
járművek oldalra.