Scania OmniCity
A BKV és a gyártó jóvoltából tesztelhettük budapesti forgalmi körülmények között ezt a típust. Az eredményeket / kissé mélyebben mint ahogy a BKV gondolta / ezen oldalon tesszük közzé.
Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Ezért javasoljuk ezen oldal átolvasását és megértését.
Előnyök:
Természetesen sármos kinézetű jármű amit az átlagpolgár is megbámul.
Utastájékoztatás megfelelő.
Bel és ajtómagasság megfelelő.
Enyhén sportos vezetési stílusnál (gyorsítás) a karakterisztika elfogadható, nem rángat csak kapaszkodni kell.
Az ötös vonalon sikerült a járművet >120%-os telítettséggel "tesztelni". Ez úgy néz ki ez nem jelent problémát.
A belső kialakításnál a széles ülésekkel szemben inkább a tágasabb közlekedőfolyosókat preferálták. A fővárosi viszonyok mellett ez inkább előny mint hátrány. Ennek egyik következménye, hogy még 120%-os telítettség mellet is jól működött az utascsere.
Szépsége és hasznos szolgáltatása a külső, leszállást segítő lámpa az ajtó felett. Viszont ezt előbb-utóbb a budapesti nyíratlan fák leborotválnák.
Leszállásjelző még több is a kelleténél, erre nem lehet panasz.
Kerekesszékes teszt megvolt, a jármű megfelelő.
Kanyarstabilitása megfelelő.
Hátrányok:
Sajnálatos módon a motortér nagyrészt nyitott. Ráadásul maga a motor a menetirány szerinti jobb oldalon helyezkedik el. Ez két problémát vet fel. Elsőnek a motor zajának hanghullámai úgy sugárzódnak ki, hogy az a jármű visszaverő felülethez (házak) közeli oldalán távozik. Ez akár 10-15dB kültéri zaj többletet is okozhat. A másik gond, hogy a motor pont azon az oldalon van ahol a több utas (ajtók!). Ez stabilitási és gumi / futómű / fékkopási kérdéseket vet fel.
Valószínűleg az erőátvitel miatt a hátsó hajtott tengelynél megemelték a padlószintet. Ez kényelmetlen és instabil utazást jelent az itt álló utasok számára.
A leszállásjelzőkhöz nincsenek visszajelzők. Ez az átlag utast is láthatólag zavarja.
A motortér oldalán egy kapaszkodó nagyon hiányzik erősen telített járműnél.
Úgy néz ki ezzel a típussal finoman gyorsítani nem igazán lehet. Ilyenkor az automata váltó egészen kis fordulatra nyomja le a motort. Ez még leejtőn lefelé is gondot jelent.
Fék sajnos rángat, még a vonalon közlekedő 260-as járművekhez képest is. A helyzet csak romlik kis kerékfordulatnál. Azért ennél jobbat kéne produkálnia. Mint kiderült a helyzeten a motorfék sem változtat sokat.
A rugózást sajnos nem a budapesti utakra tervezték. Minden kisebb lyukat és egyenetlenséget kottázni lehet az utastérből. Ráadásul bizonyos helyeken pont ugyanúgy mint a V7700 a lengőkarok véghelyzetben felkoppannak.
Az utastér szellőzését nem meleg környezetre tervezték. Az ablakok kicsik, így klíma nélkül nem igazán használható nyáron.
A bemutatódarabon olyasmit is lehet látni mint fel nem fekvő kapaszkodók és ferdén behajtott csavarok. Ez nem túl bíztató.
Kissé fura megoldás, hogy az üzemanyag a nem hajtott kerekek feletti tankokban található. Ennek van jó és rossz oldala is.
Az utastérben kissé sok a törékenynek látszó elválasztó üveg. Ráadásul néhány helyen zavaróan takarja a kapaszkodókat.
Valamiért induláskor amikor a vezető lelép a fékről de még nem lép gázra a jármű ránt egyet. Más szóval ilyenkor rögtön az 1-es fokozat az alapjárattal lép életbe. Ez nagyon csúnya és kellemetlen. Hogy ez típusprobléma vagy csak magas az alapjárat innen nem lehet megmondani.
A fűtést fura kis hőcserélő-dobozkákkal oldották meg. Egyrészt elhelyezésük miatt a hatékonyságuk megkérdőjelezhető. Másik oldalról ezek nagyon közel esnek az utasok lábához és nincsenek rendesen borítva. Ez valószínűleg gondot fog jelenteni.
Budapest, 2010.07.27, frissítve 2010.09.06
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
Ha véleményed van keress meg minket
elektronikus levélben!
Vissza az
autóbuszok oldalra.Vissza a
főoldalra.Vissza a járművek oldalra.