Nabi Sirius

 

A BKV és a gyártó jóvoltából tesztelhettük budapesti forgalmi körülmények között ezt a típust. Az eredményeket / kissé mélyebben mint ahogy a BKV gondolta / ezen oldalon tesszük közzé.

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Ezért javasoljuk ezen oldal átolvasását és megértését.

 

Általában:

Háromajtós kivitel.

Tulajdonképp egy MAN OEM jármű. Azt reméljük, hogy megtartották az eredeti konstrukció előnyös tulajdonságait és a hátrányait kiküszöbölték.

Az üléseknél a pici karfa rendkívül hasznos, mert nem esik le az ember a kanyarokban. Itt viszont egy kicsit túlzásba esetek a tervezők, mert kissé akadályozza a beülést.

A légrugók és a csillapítás a relatíve nagy kerékátmérővel kombinálva megteszi a hatását. A rugózás megfelelő a fővárosi utakra. Viszont hátul talán a váltó és a motor súlya miatt ez kevésbé hatékony.

Utastájékoztatás megfelelő.

A leszállásjelzők megfelelően pozícionáltak. A kerekesszékes utasoknak külön jelzője van. Bár ki kell értük menni az ajtóig, talán ez nem jelent nagy gondot.

Ajtók és ablakok konstrukcióját már láttuk az IK típusoknál. Ez nem feltétlenül bonyolult, nem feltétlenül elegáns, de összességében elfogadható.

A kormányszerelvények miatt meg kellett több helyen emelni a padlót a jármű elején is.

Az utastér szellőztetése és klímatizálása kétoldali légcsatornákkal akár jó megoldás is lehet.

A fűtést az ülés alatt elhelyezett néhány dobozzal oldották meg, de nem akadnak bele az utasok így nem jelent problémát.

A hátsó járműfélben az ülések száma magas. Ez a kényelmes utazást szolgálja, de nagyvárosi nagyforgalmú vonalakon gondot okozhat.

Nagyon alacsony kerékfordulatnál és magas fékerőnél (közvetlenül megállás előtt) a fékek hajlamosak "bekapni" és blokkolni a járművet. Ezáltal az egyenletes lassulás megtörik, a jármű menetirányban hintázik. Ez úgy néz ki sok járműtípus problémája. Egyetlen megoldás eddig a lágyabb fékezés közvetlen megállás előtt meggurítva egy picit a járművet.

 

Előnyök:

Utastérben a hajlított kapaszkodó nagyon jó ötlet. A mellmagasság feletti kapaszkodóknál viszont borzasztó kellemetlen mert a jármű horizontális mozgásánál nehéz kapaszkodni.

A járműközéptől az elejéig meg van nyitva a belső utastér kevesebb ülést alkalmazva. Ez jó ötlet egy városi busznál. Ennek megfelelően a járműközéptől elejéig a beltér tágas ami nagy városi utasszám esetén komoly előny.

Motor szempontból a 6 hengeres turbó nagyon rendben van. Érezhetően megvan a megfelelő nyomatéka a rángatásmentes váltásokhoz. Ez már "VanHool feeling". Ez az előnyös tulajdonság hegymenetben kissé csökken, de még mindig jó eredményt ad. Lejtmenetben a motorfék jó sebességtartást tesz lehetővé.

 

Hátrányok:

A jármű hátulján a hajtás miatt megemelték a padlószintet. Ennek megfelelően a első tágas belteret sajnos a hátsó magas padló rögtön el is viszi.

A motor, erőátvitel és a fék mintha nem lenne rendesen összehangolva. Visszafelé (lassítás és fékezés esetén) valami nagyon nem stimmel. Van amikor a váltó feleslegesen visszavált, van amikor a fék és motorfék összhangja nem tökéletes. Ezt VanHool-ék jobban tudják.

Az ajtó fölötti leszállásjelző nagyon hiányzik.

Az ajtó mozgatórúdjait könnyen hiheti az utas kapaszkodónak (mivel nincs takarva) és ez veszélyes lehet.

A motorzaj az utastér irányában nincs olyan mértékben csillapítva mint az egy korszerű járműnél elvárható.

A hátsó járműfél belmagassága éppen hogy csak eléri az 190cm-et. Ez a mai viszonyok között kellemetlen. Ráadásul a feljárat lépcsők (lásd régi VOLVO-k) nagyvárosi üzemben veszélyes lehetnek.

A motortér kívülről nagyrészt zárt, így a kültéri zajának nem szabad magasnak lennie. Viszont valamilyen okból ez a gyakorlatban nem teljesül. Ennél azért kisebbnek kéne lenni a kültéri zajnak.

A hátsó ajtó egy picit nagyra sikerült. Ennek következménye a lassú nyitási és zárás. Ez nagyforgalmu városi vonalakon gondot jelent.

A hátsó ajtó magas padlója szintén gond. Az utasok hozzászoktak, hogy bármely ajtón "benyomulhatnak". Ennél a típusnál a magas padló ezért is gondot okoz.

 

És magáról a próbajárműről (remélhetőleg nem a típusról):

Úgy néz ki a tesztpéldány valamiért elfelejtett "letérdelni" a felszállásához annak ellenére, hogy ezt ígérte. Reméljük ez csak valamiféle "kikapcsoltuk a teszt idejére" probléma.

 

A jármű felhasználásáról:

A jármű talán inkább közepes forgalmú nagy távolságot átfogó elővárosi vonalakra termett. A hátsó magaspadlós rész nagyvárosi nagyforgalmu vonalakon gondokat okoz.

 

Budapest, 2011.03.17, frissítve 2011.03.17

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.