MAN Lion's City GL EEV

 

A BKV és a gyártó jóvoltából tesztelhettük budapesti forgalmi körülmények között ezt a típust. Az eredményeket / kissé mélyebben mint ahogy a BKV gondolta / ezen oldalon tesszük közzé.

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Ezért javasoljuk ezen oldal átolvasását és megértését.

 

Általában:

Természetesen bár kissé méretes, jól kinéző "dizájnos" járműről van szó. Külsejében nagyon sok szempontból hasonlít a Volvo 77xx típusra.

Jellemzője a közel 19 méteres hossz. Forgalmas városi vonalakon, ahol megfelelően széles az út előnyös tulajdonság. Az 5 ajtó nagyon jól szolgálja az utascserét, és mivel város buszról beszélünk az elvesztett ülőhelyek nem jelentenek problémát. Mindennek fényében a névleges 125 fő szállítási kapacitás kissé alulbecsültnek tűnik. A tesztút során egy napsütéses vasárnap délután ezt a számot jóval túlszárnyalta.

A külső utastájékoztatás tiszta ledes. Mivel nincs benne mozgó alkatrész ez elvileg előny lehet. Minden pixelnek külön napfény-árnyékolósapkája van. A gyakorlatban erős napsütésben is jól látható. Külön kiemelendő, hogy az első, hátsó és két oldalsó mellett a menetirány szerinti baloldalon is van egy csak a járatszám kijelzésére alkalmas egység. Ez valóban nagyon hasznos dolog.

A belső utastájékoztatás két ledes és két képernyős reklámra is alkalmas. Ez megfelelőnek látszik.

Az akusztikus tájékoztató rendszer megfelelő.

A leszállásjelzők mindenfelé el vannak szórva. Ez jó elvi is lehetne, de pont az ajtókhoz kevés jutott belőle. Általában csak az ajtó egyik oldalán van, és ott is mintha utólag szerelték volna be. A nem látó embereknek külön jelzőjük van, ez sem hátrány. Az ajtó nyílni fog és az ajtók záródnak fényjelzés egy hosszú fénysáv, nem rossz megoldás. Az ajtók fel vannak szerelve kamerákkal és önálló automatikus zárásra is képesek. Ezt a funkciót egy ajtó felett elhelyezett érzékelő valósítja meg, és rögtön tartozik hozzá a padlón egy figyelmeztető felfestés. A vezérélés jól van megírva, tehát nem sértődik meg ha valaki zárás után belép közvetlenül az ajtó elé. Kis hiányossága talán, hogy nem lát a jármű oldalsíkján túl, így időnként rácsukhatja későn jövő utasra az ajtót. Ezen kívül kíváncsi leszek, hogy a koszos padló okozhat e majd gondot. Az ajtók megvilágítása le- és felszálláshoz megfelelőnek látszik.

A kormányzott tengely 2 légrugója ugyanolyan hatékonynak mint a hajtott tengely 4 légrugója. Az utánfutó 4 légrugóján a motor súlya inkább rontja a csillapítást mint javítja.

Úgy néz ki a fűtés, a légszellőzés és a klíma független rendszer. Csak egyszer látnák már olyan járművet, aminél legalább a fenti rendszerek légszállítási alrendszere közös! A fűtés az üléseknél a jármű oldalában van elhelyezve látszólag megfelelő mennyiségben és helyen. A szellőzést az utastér tetején két légcsatorna biztosítja. A kifúvónyílások kb. 10 centiméterenként vannak elhelyezve. Ez tisztességes konstrukciónak látszik. A klíma szintén a Volvo 77xx-re emlékeztet. Az első és hátsó járműfél két önálló egységgel rendelkezik. A befúvónyílások / mint a Volvo-nál / kettő-kettő sajnos pont az ajtóknál vannak, így nagy lehet a felesleges veszteség.

A kapaszkodók megfelelő helyen vannak megfelelő számban. Az ajtókon lévők is hasznosak lehetnek.

 

Előnyök:

A belső tér jól kihasználtnak látszik. Az ülőhelyek a futóműnél és a motortérnél jól vannak elhelyezve. Bőségesen van állóhely is ami egy városi busznál nem utolsó szempont. Az állóhelyek egy része kettős kihasználású, lehajtható ülésekkel. A kerekesszékek számára külön hely és jelző került beépítésre. A tervezők majdnem mindenhol ragaszkodtak a dupla ülésekhez. Ez nem feltétlenül rossz ötlet. Az ülések szélessége és térdtávolsága megfelelő. A Volvo 7700 után igazi felüdülés volt.

Az első és hátsó járműfél átvezetésének borítása / népies nevén a harmonika / a jármű félmagasságától áttetsző. Ez nem rossz ötlet, mivel kiküszöböli az itt uralkodó sötétséget.

A karosszérián elhelyezett jelzőfények (a látvány után népiesen Volvo karácsonyfa) este egy ekkor járműnél nagyon hasznosak tudnak lenni.

Meghajtását tekintve a négyfokozatú váltó és turbo? motor rántásmentes váltást tesz lehetővé. A jármű sík úton még túlterhelten is megfelelően gyorsul, nem fogy el a szuflája. Talán az egyetlen gond, hogy nagyobb sebességnél ekkora járműhöz hiányzik az ötödik fokozat. Ezért ilyenkor kissé visszaesik a nyomaték. Fékrendszere / legalábbis új állapotban / egyenletes rántásmenetes fékezést biztosít.

A motor rezonanciája rendesen van csillapítva, így nem érződik az utastérben. Sajnos a motorzajra nem mondható el ugyanez.

 

Hátrányok:

A motortér a menetirány szerinti jobb oldalon van nyitva. Itt a teljes nyitott felületen helyezkedik el a hűtő. Sajnos maga a motorblokk nincs akusztikusan elszigetelve így a teljes motorzaj a házak felöli oldalra jut! Ráadásul hátul a karosszéria az úttest felé nyitott, így még hátrafelé is majdnem a teljes motorzaj sugárzódik ki! Ez biza nagy baj.

A természetes szellőzést biztosító ablakok pont a menetirány szerinti bal oldalon vannak ahol a piszkosabb levegő jön be. Ez így nem jó.

Felépítésében kísértetiesen hasonlít a már rendszeresített háromtengelyes Volvo buszokra, de sajnos konstrukciójában kissé felnagyítva örökölte azok problémáját. Ez nevezetesen az "utánfutó" és a hátuljában elhelyezkedő motor megspékelve az egyetlen alátámasztó tengellyel. Ennek következménye az út egyenletlensége esetén tapasztalható hullámzás. Ez a nagyobb utánfutó-hossz miatt tengeri betegséget okozhat. Ráadásul a súlypont kissé hátrakerült, így az utánfutó csökkenti a hajtott tengely tapadóerejét. Ez csúszós úton és kevés számú utassal gondot jelenthet. Ha telerakják utassal akkor viszont helyreáll az egyensúly.

Az első és hátsó járműfél átvezetésének áttetsző borítása azonban rögtön két bajt hoz magával. Egyrészről itt a levegő könnyen bemelegszik. Ezt három plusz légbefúvónyílással próbálták ellensúlyozni. Más részről itt sajnos komolyan bejön a gördülési zaj. A hajtott tengely közelsége miatt ez zavaró.

A külső ajtónyitó gombok sajnos a villamosoknál megszokott kivitelűek (TW, KCSV). Ennél jobb megoldás a Combino gombja, az viszont sajnos tartalmaz mechanikai elemet. Itt is gond, hogy csak az ajtók egyik oldalára építették be.

Úgy néz ki ugyanabba a problémába belefutottak mint a Nabi talán azért, mert mindkettő MAN. Az ajtó főtengelyét könnyű kapaszkodónak nézni. Ezért piros matrica figyelmezet rá, hogy nem az.

A motor környékén az üléseket túlságosan meg kellet emelni. Az így kialakult színpadra két lépcsővel lehet feljutni. Ez például hirtelen fékezésnél mindig balesetveszélyt hordoz. Az itt sűrűn elhelyezett kapaszkodók ennek esélyét csökkentik.

Az utastér belső világítása megfelelő számú világítótesttel van megoldva. Sajnos azonban ezek neoncsővel működnek. Egy korszerű járműtől ennél környezetbarátabb megoldást várnánk el.

Az indulásjelző és a jármű megáll a következő megállóban hangjelzés kissé kellemetlen, ezen még kéne egy kicsit dolgozni.

Az utastér elválasztóüvegeit nem vágták ki a felső harmadban, így sajnos természetes magasságban megakadályozzák a kapaszkodást. Ez akár balesetveszélyes is lehet.

 

És magáról a próbajárműről (remélhetőleg nem a típusról):

Az akusztikus tájékoztatórendszerbe belehallatszik a generátor elektromos zaja. Ez egy öreg járműnél még elmegy, de egy vadiújnál kissé furcsa.

A tesztút során a fedélzeti számítógép elszállt. Csak teljes újraindítással lehetett helyrehozni. Ez reméljük üzemben sosem fog előfordulni.

 

A jármű felhasználásáról:

Egyértelműen nagyforgalmú városi járatokra teremtették. Megkívánja a megfelelő szélességű utakat amelyen nem árt ha kevés az úthiba.

Másik oldalról ha eltekintünk a "tükörzavartól" ( a hűtőnyílás és a természetes szellőzést biztosító ablakok pont rossz oldalon történő elhelyezése) akkor kimondhatjuk, hogy egy figyelemre méltó járművel van dolgunk.

 

 

 

Budapest, 2011.04.17, frissítve 2011.04.17

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.