MAN Lions´s City EEV 3T, LionNecto a történelmi pillanat

 

Az itt leírtak megértéséhez fontos ismerni a közösségi közlekedés járműveivel szemben támasztott követelményeket. Az a néhány hazai szakember aki mindezeket jól ismeri nyugodtan átugorhatja, a többieknek javaslom ezen oldal átolvasását és megértését.

 

Nos elég régen motorozunk ahhoz hogy emlékezzünk, sok-sok évvel ezelőtt a BKV kijelentette "mi sosem fogunk MAN buszokat vásárolni ". Az ok a múlt homályába vész, de MAN-ok valóban nem kerültek a BKV flottájába. Majd teltek-múltak az évek, és a MAN betette a fél lábát Budapestre a Volán segítségével. A tapasztalatok jók voltak, így " rávásároltak " a buszokra. És most néhány igazi nagyvárosi használt 3T MAN City érkezett meg hozzánk. Tehát ez történelmi pillanat.

A 3 tengelyes buszok EEV (EUR5.5) dízelmotorral és 4 fokozatú váltóval vannak felszerelve. A váltó minőségéhez megérdemelt volna egy fékerő-szabályzót is, de sajnos ez hiányzik ugyanúgy mint a trolino-k esetében. Ezt viszont az álló utasok bánják.

Hosszát tekintve valószínűleg a leghosszabb városi busz ami Magyarországon valaha is közlekedett. Belső kialakítása a kulturált utazást célozza. Így relatíve sok az ülőhely.

Dicséretes, hogy az első és hátsó ajtónál is van dupla kis babakocsis hely, hátul két kiskocsinak, elöl három kerekesszéknek. Ezen túl a babakocsis helyeken szép számmal van lehajtható ülés, ami szintén hasznos dolog.

A jármű kívülről nagynak látszik, de belmagassága relatíve kicsi. Viszont túl sok az ülésé s kevés az állóhely. Ezeket a járműveket nem ekkora zsúfoltságra hanem kényelmes utazásra tervezték. Viszont a babakocsi helyeken (ha nincs éppen babakocsi) elég sok álló utas elfér.

Ajtózárás jelző két hangot használ, egy figyelmeztetőt majd egy sürgetőt, ez jó ötlet.

Gyorsulási és lassulási komfortja meg sem közelíti az új MAN-okét. Az utastájékoztatás elfogadható. A székek felújított kárpitja túlságosan műszálas, ez több gondot is okozhat.

Klímát saccolunk ami középről szív és az ablaknál fúj vissza. Ez igen tisztességes megoldás. Emellett az ablakok sok helyen nyithatók, így valamennyire a haladó járműnél segít a dolgon.

Belső zajcsillapítás jó, sajnos a motor kültéri zaját nem csillapítják (lásd ellenpéldának VanHool). Ezen túl ez egy régebbi modell. Így kültér felé zajosabb mint az újabb modellek.

Az ajtónyitó rudak nincsenek takarva, viszont el vannak látva figyelmeztető felirattal. Amit mindig kifogásolunk, az ajtóknál nagyméretű térelválasztó üvegek vannak, ami egy erősebb fékezés esetén veszélyes lehetnek.

Néhány helyen nem nyomógombos hanem érintős leszállásjelző van felszerelve. Ez / sajnos bécsi tapasztalatból tudjuk / észrevétlenül aktiválható akár alkarral vagy egy nedves bevásárlószatyorral. Az eredménye pedig a minden megállónál feleslegesen megállunk lesz.

Sajnos több járművön tapasztaltuk, hogy a kapaszkodó-rudak lötyögnek. Ezeket minél gyorsabban rendbe kéne tenni.

A hírek szerint sokkal több is lett volna belőle, de más ügyesebb volt, és így csak 5 darabot bérleti konstrukcióban sikerült megszerezni. Ezt sajnáljuk, mert ez az NewVHAG300-hoz hasonlóan igaz nagyvárosra szabott busz. Eltekintve a fékerő-szabályzó és a téli gumik hiányától szívesen látnák belőle jóval többet.

És hogy miért hívjuk LionNecto –nak. Nos ez egy régebbi kevésbé fullos modell, ami nagyon közel esik a Merci Conecto-jához. Ezért hívjuk a Connecto mintára LionNecto-nak.

 

 

Budapest, 2018.11.18, frissítve 2018.12.15

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az autóbuszok oldalra.

Vissza a főoldalra.

Vissza a járművek oldalra.