Gyorsulásmérés

 

 

Tudtunkkal a világon ez az első eset hogy egy civil szervezet ilyen méréseket végzett (képes volt elvégezni). Ezúton is szeretnénk köszönetet mondani a KNI Műszaki Tanácsadó Kft.-nek, aki rendelkezésünkre bocsátotta a rendkívül drága gyorsulásmérő berendezést.

Az álló utasokra ható erőket a legkönnyebben gyorsulásmérő (triaxial sock and acceleration recorder) segítségével lehet megmérni. Miután hozzájutottunk egy ilyen eszközhöz, szervezetünk nagy mennyiségű mérést végzett, és így egy csomó adatot gyűjtött össze. Ennek feldolgozása és közérthetővé tétele folyik most. Előzetesen két érdekes diagram kerül bemutatásra.

Az adatok kiértékelése rendkívül egyszerű. Minél meredekebbek a "hegyek" annál kellemetlenebb erők hatnak az utasra. Minél laposabbak a "dombok" annál kényelmesebb az utazás.  

Az első néhány közismert tömegközlekedési járműtípus gyorsulási, a második ugyanezen típusok lassulási karakterisztikáját mutatja. Felhívjuk a figyelmet hogy az ábrák nem sebesség hanem gyorsulás értékeket mutatnak!

 

 

Az ábrán jól látszik hogy az utasokkal legfinomabban a már több mint 30 éves TW-6000 villamos bánik. Őt csak megközelíteni tudja az újonnan vásárolt Combino Supra villamos. A dupla ICS láthatólag igazi "vadló", de meg sem közelíti az IK260-as autóbusz ilyenirányú képességeit.

 

A második néhány közismert tömegközlekedési járműtípus fékezési karakterisztikáját mutatja. Felhívjuk a figyelmet hogy az ábrák nem sebesség hanem gyorsulás értékeket mutatnak!

 

 

Az ábrán jól látszik hogy az utasokkal legfinomabban újonnan vásárolt Combino Supra villamos bánik. Azt viszont ne felejtsük el, hogy ő kakukktojásként a fékezésnél is energiát használ fel (ellengerjesztés). A már több mint 30 éves TW-6000 villamos eredménye bizony nagyon jó, hisz ő nem használ energiát a fékezéskor. A dupla ICS láthatólag igazi "vadló", de meg sem közelíti az IK260-as autóbusz ilyenirányú képességeit.

  

A mérést a jármű padlójára elhelyezett műszerrel végeztük, minden esetben a járművezető tudta nélkül (tehát a vezetési stílusát nem befolyásolta a mérés) utasforgalomban közlekedő menetrendszerinti járműveken. A minták közül kiválasztottuk a legtisztábbakat, és azokat használtuk fel (kizártuk például a vészfékezéseket).

 

Budapest, 2006.07.10

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

 

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

Vissza az előző oldalra.