Technológia, NG (földgáz) hajtás
Ez tulajdonképpen a földgáz üzemanyagú robbanómotoros technológia. Az üzemagyag tárolásától függően lehet CNG vagy LNG
A technológia üzemanyaga a földgáz (és ne felejtsük el a levegő). Az üzemanyagot robbanómotor alakítja át kinetikus energiává.
A földgáz maga három gázból áll össze ezért előnye, hogy az üzemanyag maga nagyon tiszta, így az égetéskor miatta csak kevés károsanyag keletkezik.
A tiszta üzemanyag ellenére a levegőben lévő „kosz” miatt (pl. N) a magasabb EURO besorolást a kipufogógáz tisztításával lehet elérni.
EURO 6 besorolástól már különleges üzemanyagra van szüksége.
Előnye, hogy kőolajtól független energiahordozó. Tehát ha nincs kőolaj (benzin, gázolaj, LPG) attól még elérhető lehet az NG.
A legújabb tanulmányok szerint az derült ki, hogy az ilyen üzemanyaggal működő motorok élettartama közel háromszorosa a dízel üzemanyagot használó motoroknak. Itt persze nem a csapágyakra kell gondolni, hanem például a motorblokkra. Ennek ugye az a tudományos alapja, hogy a tiszta üzemanyag (amellett hogy kevésbé szennyezi a környezetet) magát a motort is lényegesen kevésbé koszolja be.
Ennek a technológiának az EURO n besorolása eléggé félrevezető. A káros égésterméke főleg CO2 és NOx. A CO2 egyrészről üvegházhatást okozó gáz, másrészről viszont a növények „üzemanyaga”, tehát kertvárosi környezetben rögtön felfalják a fák és a bokrok. A NOx mint gáz pedig nem koncentrálódik hanem eloszlik a légkörben. Így például egy EURO 3-as NG motor valódi környezeti kára sokkal kisebb, egy EURO 5,5 (EEV) Dízelmotorhoz hasonló.
A technológia tisztaságának érzékeltetésére legegyszerűbb ha valaki összehasonlítja egy olajkályha és egy gázkályha lángját. Az olajkályha lángja általában változatos színű jelezve, hogy sok káros égéstermék van jelen. A gázkályha szép kék lánggal ég jelezve, hogy ez tökéletes égés kevés káros melléktermékkel.
Megjegyzendő, hogy mivel ez az üzemanyag közel dupla akkor hőmérsékleten gyullad mint a benzin, ezért bonyolultabb gyújtásrendszert kíván meg, és annak karbantartása is egy kicsit drágább.
Megjegyzendő továbbá, ha valakinek sok pénze van, akkor Dízel EURO 6 full-hibrid hajtással valamivel jobb eredményt tud elérni (költség, üzem, környezetvédelem) mint egy NG/PG EURO 3-as hajtással. Ha NG/PG EURO 5-ös hajtáshoz hasonlítjuk akkor a Dízel-hibrid környezetvédelmi előnye közel sem olyan nyilvánvaló. Azt bizonyosan kijelenthetjük, hogy NG/PG EURO 3 minden nyűgje ellenére más módon csak sokkal több pénzből és sokkal bonyolultabb technológiával lehet ugyanolyan alacsony környezetterhelést.
A technológia hátránya lehet, hogy kanyarstabilitása kisebb mint a Dízeles járműveké. Ennek oka, hogy az üzemanyagtartály a jármű tetejére kerül, így a jármű súlypontja is magasan lesz. Másik oldalról az üzemanyag miatt a karbantartás során nagyobb technológia fegyelmet kíván meg.
Itt megjegyzendő, hogy egy NG üzemanyagú teljes hibrid jármű környezetterhelése akár kisebb is lehet mint egy trolibusz vagy egy elektromos autóbusz környezetterhelése, amit gyorsindítású gázerőmű táplál.
A dízel üzemanyagnál az a helyzet, hogy az ember az üzemanyag mellett kap egy kis tűzijátékot meg egy adag petárdát. A motor és egyéb berendezések feladat pedig, hogy ezeket a környezetszennyezésben jelentkező „plusszokat” kiszűrjék. Az NG üzemanyag csak üzemanyag, nincs benne sem petárda sem tűzijáték.
Nem rejtjük véka alá, hogy a technológia költségeiben jelentős rész a tároló- és töltőállomás kialakítása. Így kicsi járműflották kialakítása nem gazdaságos.
Az utóbbi évek tendenciája, hogy ez a gázfajta látszik a "közös" gáznak. Ezzel kompatibilis gázzá alakítják a biogázt (RNG) és az e-gázt (EGAS). Olyan motorokat készítenek, amelyek egyaránt alkalmasak CNG, RNG és EGAS üzemanyag használatára.
|