Technológia, E-GAS (elektromos gáz) hajtás
Ezen technológiánál a vízet elektromos áram segítségével bontják, és a keletkező H2 hidrogént használják fel. A H2 gázt kémiai reakcióba léptetik a levegőben található CO2-vel, és így előállítanak egyfajta szintetikus metánt. Ez a szintetikus metán kompatibilis gázként RNG üzemanyagot használó robbanómotorokban használható fel.
Előnye az alap elektromos energia származhat szél-, víz- vagy napenergiából, így gazdaságosan előállítható.
Hátránya, hogy például zaj vagy NOx szennyezés tekintetében nem jobb mint az NG vagy RNG hajtástechnika.
Az üzemagyag tárolása tekintetében lehetőségei azonosak az RCNG vagy RLNG technológiával.
Előnye, hogy kőolajtól és földgáztól független energiahordozó. Amíg valahogy képesek vagyunk elektromos áramot előállítani, addig ez az üzemanyag előállítható. Tehát ha nincs kőolaj (benzin, gázolaj, LPG) és NG attól még elérhető lehet az E-GAS.
A tiszta üzemanyag ellenére a levegőben lévő „kosz” miatt (pl. N) a magasabb EURO besorolást a kipufogógáz tisztításával lehet elérni.
EURO 6 besorolástól már különleges üzemanyagra van szüksége.
Ennek a technológiának az EURO n besorolása eléggé félrevezető. A káros égésterméke főleg CO2 és NOx. A CO2 egyrészről üvegházhatást okozó gáz, másrészről viszont a növények „üzemanyaga”, tehát kertvárosi környezetben rögtön felfalják a fák és a bokrok. A NOx mint gáz pedig nem koncentrálódik hanem eloszlik a légkörben. Így például egy EURO 3-as NG motor valódi környezeti kára sokkal kisebb, egy EURO 5,5 (EEV) Dízelmotorhoz hasonló.
A technológia tisztaságának érzékeltetésére legegyszerűbb ha valaki összehasonlítja egy olajkályha és egy gázkályha lángját. Az olajkályha lángja általában változatos színű jelezve, hogy sok káros égéstermék van jelen. A gázkályha szép kék lánggal ég jelezve, hogy ez tökéletes égés kevés káros melléktermékkel.
Megjegyzendő, ha valakinek sok pénze van, akkor Dízel EURO 6 full-hibrid hajtással valamivel jobb eredményt tud elérni (költség, üzem, környezetvédelem) mint egy NG/PG EURO 3-as hajtással. Ha NG/PG EURO 5-ös hajtáshoz hasonlítjuk akkor a Dízel-hibrid környezetvédelmi előnye közel sem olyan nyilvánvaló. Azt bizonyosan kijelenthetjük, hogy NG/PG EURO 3 minden nyűgje ellenére más módon csak sokkal több pénzből és sokkal bonyolultabb technológiával lehet ugyanolyan alacsony környezetterhelést.
A technológia hátránya lehet, hogy kanyarstabilitása kisebb mint a Dízeles járműveké. Ennek oka, hogy az üzemanyagtartály a jármű tetejére kerül, így a jármű súlypontja is magasan lesz. Másik oldalról az üzemanyag miatt a karbantartás során nagyobb technológia fegyelmet kíván meg.
Nem rejtjük véka alá, hogy a technológia költségeiben jelentős rész a tároló- és töltőállomás kialakítása. Így kicsi járműflották kialakítása nem gazdaságos.
|