Technológia, Hidrogén üzemanyagú robbanómotoros hajtás (ICEHBusz)
A technológia üzemanyaga a hidrogén (és ne felejtsük el a levegő). Az üzemanyagot robbanómotor alakítja át kinetikus energiává. Technikailag nagyrészt megegyezik az NG busztechnológiával.
Az üzemanyagot elő lehet állítani sokféle módon, például vegyi úton (például gáz bontás melléktermékeként), vagy elektrolízissel. Itt ne felejtsük el, hogy kivételes módon az üzemanyag előállításakor a másik komponens (levegő oxigénje) is előállításra kerül!
Az üzemanyagot általában 250-350bar nyomású üzemanyagtankban gáz halmazállapotban tárolják. A jármű teljesítménye csak a tárolt üzemanyag mennyiségétől függ.
A technológia egyik sarokpontja maga a robbanómotor. A hidrogén égetésekor a levegőben lévő anyagok (pl. nitrogén) ugyanúgy káros anyagokat hoznak létre mint bármely más robbanómotoros technológiánál. Mivel a kipufogógáz gyakorlatilag víz, ezért a motortérben keletkező nedvesség különleges fémek alkalmazását kívánja meg a megfelelő élettartam eléréséhez. Mivel itt is robbanások működtetik a járművet mint például a dízelmotor esetén, a zajszennyezés ugyanolyan magas lesz.
A tiszta üzemanyag ellenére a levegőben lévő „kosz” miatt (pl. N) a magasabb EURO besorolást a kipufogógáz tisztításával lehet elérni. A hidrogén magas égési hőmérséklete miatt ilyen felhasználás alkalmával több NOx keletkezik, mint NG vagy RNG üzemanyag esetén.
Ennek a technológiának az EURO n besorolása eléggé félrevezető. A káros égésterméke főleg CO2 és NOx. A CO2 egyrészről üvegházhatást okozó gáz, másrészről viszont a növények „üzemanyaga”, tehát kertvárosi környezetben rögtön felfalják a fák és a bokrok. A NOx mint gáz pedig nem koncentrálódik hanem eloszlik a légkörben. Így például egy EURO 3-as NG motor valódi környezeti kára sokkal kisebb, egy EURO 6 Dízelmotornál jobb.
Megjegyzendő, hogy mivel ez az üzemanyag közel dupla akkor hőmérsékleten gyullad mint a benzin, ezért bonyolultabb gyújtásrendszert kíván meg, és annak karbantartása is egy kicsit drágább.
Megjegyzendő továbbá, a technológia tisztaságát az határozza meg, hogy az üzemanyagot (ebben az esetben az elektromos áramot) milyen tisztán állítják elő. Például egy erősen szennyező lignit-erőmű környezetszennyezőbbé tudja tenni a technológiát mint amilyen a dízelhajtás.
A technológia hátránya, hogy nehezen küszöbölhető ki a fékszennyezés.
A technológia hátránya lehet, hogy kanyarstabilitása kisebb mint a Dízeles járműveké. Ennek oka, hogy az üzemanyagtartály a jármű tetejére kerül, így a jármű súlypontja is magasan lesz. Másik oldalról az üzemanyag miatt a karbantartás során nagyobb technológia fegyelmet kíván meg.
Nem rejtjük véka alá, hogy a technológia költségeiben jelentős rész a tároló- és töltőállomás kialakítása. Így kicsi járműflották kialakítása nem gazdaságos.
|