Rákoskeresztúr gyorsvillamos, metró helyett jobbat és olcsóbban
Rákoskeresztúr kötöttpályás közlekedése mindmáig megoldatlan. Természetesen mindenki azonnal metrót akar építeni, de ennek költségei csillagászatian magasak, és szükségessége is
megkérdőjelezhető.
Másik oldalról azonban a XVII. kerületben a relatíve sűrű és jól elhelyezkedésű vasúti
pályák kiváló lehetőséget nyújtanak gyorsvillamos (gyors HÉV) üzemeletetésére. Lehetséges egyik viszonylat a Rákoskeresztúr vkp. - Élessarok - Hungária krt. - Baross tér
végállomástól végállomásig ~15p menetidővel. Így megvalósítható a dolog olyan ~40MrdHUF-ból,
egy metró olyan ~800MrdHUf alatt nem úszható meg.
A pálya szempontjából támaszkodni lehet a MÁV infrastruktúrájára. Ezen a szakaszon biztosító
berendezés felújítás után bőven van kapacitás. A be- és kicsatlakozásoknál akadálymentes
(felül vagy aluljáró) javasolt. A Rákos végállomás elhelyezésére több megoldás kínálkozik.
Egy részről a Ferihegyi út mentén kiépíthetők a vágányok (városi villamos!). Más részről a sportpálya áthelyezhető, és ott alakítható ki a végállomás. Harmad részről egy magasvillamos bevihető a városközpontba.
Járművek tekintetében kétáramnemű szükséges.
Célszerű a további bővítéséket is figyelembe venni, és a járművet harmadik sínes
szedővel is felszerelni. Így további bővítési lehetőségként a 4-es metróba csatlakozva kiterjeszthető a Rákoskeresztúr vkp. - Élessarok - Hungária krt. - Baross tér - Kálvin tér
- MóriczZsiga - Kelnföld vpu. viszonylatra.
Persze ez közel sem a teljes skála, mert adott a műszaki lehetősség például a Pécel-Isaszeg-Gödöllő irányra is.
Budapest, 2008.09.17 Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező). Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben ! Az ÁK52 szervezok. |