M2 és H8 (GHÉV) összekötése
Ez az elképzelés mint a Titanic egy hajótörött utasának feje időnként felbukkan a tervek óceánjában. Bár szervezetünk komplex elemzései szerint nem sok értelme van ennek a projektnek, azért megpróbáljuk a pénzköltést minél értelmesebb vágányba terelni.
Elsőnek fontos néhány alpvetést feleleveníteni. Egyrészről metró vonalnak megfelelő utaskoncentráció csak Rákosfalva VM-ig (egy megálló) áll rendelkezésre. Ettől kifelé csak családiházas alacsony utaskoncentárciójú övezetek vannak. Így itt a metrónak nincs sok értelme. Persze finoman felhívnánk a figyelmet az M3 Árpád hídtól kifelé szakaszára, ahol lakótelepek sora sem tudja (önmagában) megtölteni a nehézmetró szerelvényét.
Másrészről Rákosfalva VM-től kifelé a nyomvonal az 1970-es évek közúti forgalmának figyelembe vételével épült. A közút számára nincs elegendő hely, ami már a 20. század végén is komoly gondot jelentett. Ez a szakasz a 21. században nagyvasúti (HÉV) üzemre mindenképp alkalmatlan, és csak rendkívül drágán tehető alkalmassá.
Mindezek figyelembevételével - ha már ragaszkodunk az elképzeléshez - akkor a következőt tudnánk elképzelni. A jelenlegi háromsínes szakasz megmarad nehézmetrónak a jelenlegi járművekkel. Erre kerül rá mondjuk minden harmadik háromsínes és munkavezetékes üzemre alkalmas szerelvény a H8 és H9 vonalról.
A munkavezetéknél rögtön érdemes a 1,2kVDC és a 15-25kVAC üzemre alkalmas járművet vásárolni (lásd később).
Az összekötés "fapados" koncepciója, hogy a jelenlegi M2 háromsínes vonal teljes egészében megmaradna Örs vezér tér végállomással. A jelenlegi HÉV végállomás +1 szintre emelkedne, és a vágány +1 szinten átvezetve a Kerepesi felett csatlakozna az Örstől 400m-re a Pöttyös előtt az M2 vágányaiba. Itt az M2 vágányait szét lehet húzni és Kerepesi, H, M, H, M elrendezésben csatlakoztatni. A harmadik sínt célszerű a +1 jelenlegi HÉV végállomásig elvinni, ahol megtörténhet a munkavezeték harmadik sín váltás. Egy kissé drágább de hatékonyabb megoldás lenne, ha nem a +1 szakaszon nem lenne harmadik sín, hanem a munkavezetéket a Népstadion állomásig kihosszabbítanák.
Mivel a járművek alkalmasak lennének 15-25kVAC üzemre, ezért a vonal tetszőlegesen meghosszabbítható a MÁV nagyvasúti vonalain például Hatvan, Érd vagy Tatbánya végállomással.
Ennél jóval szofisztikáltabb de egyben drágább megoldás az lehetne, ha az utassűrűséghez alkalmazkodva a háromsínes nehézmetrót egy megállóval +1 szinten meghosszabbítanák Rákosfalva VM-ig. Az Örsön a végállomás megszűnne, a háromsínes pálya +1 szinten keresztezne, az Örs megálló pedig pont a kereszteződés felett +1 szintben lenne. Ebben az esetben a nehézmetró végállomás kitolódna Rákosfalva VM-re, a munkavezetékes táplálás pedig idáig tartana.
Ebben az esetben megnyílna az opció arra, hogy nehézmetró javítóbázist az Örsről a Keresztúri és Pilisi utca közötti területre helyezzék át rögtön nagyvasúti kapcsolattal.
A 69-es villamos a 273-as vasúti pálya mentén meghosszabbítva (4km) kihozható Rákosfalva VM-re, ezzel gyors metrókapcsolatot biztosítva Újpalotának.
Végére hagyva a feketelevest, felhívnánk a figyelmet a következőkre:
A HÉV (és ha kijár akkor a nagyvasút) megállóiban magasperont kell építeni, különben nem oldható meg a kerekes utascsere.
Az M2 alagútjába nem fér el a munkavezeték, így HÉV vonalon közlekedő járműveknek szűksége van a harmadik sínes áramszedőre (papucsra). Ezek tartósan jól működő automatikus áramtalanításáról gondoskodni kell a jármű minden forgóvázánál. Más részről a papucs kilóg az űrszelvényből, így tartósan jól működő automatikus behúzásról gondoskodni kell a jármű minden forgóvázánál. Ez komoly többletköltséget jelent mind a vásárlásnál mind a karbantartásnál. Ezen túl sajnos a HÉV űrszelvény bővítése (magasperon?) a kevés hely miatt nem lehetséges.
Ha a fentiek nem működnek, akkor a teljes HÉV vonalon a gyalogos- és közúti átkelők nem lehet szintbeli kereszteződések, azokat át kell építeni. Ezen túl gondoskodni kell a pálya teljes zártságáról. Ekkor a nagyavsútra történő kijárásnak lőttek.
Kissé úgy érezzük ez a koncepció pont annyira van átgondolva mint a fogas új járműveinek beszerzése.
Készült: Budapest, 2016.07.30
Utolsó módosítás: 2014.07.20
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben !
Az ÁK52 szervezok.
|