Európa

Főoldal

Kitekintettünk 2

 

Hivatalos teendőim mellett a világ fejlettebb részén tett utazásom keretében alkalmam nyílt néhány reprezentatív város tömegközlekedésével (is) megismerkedni. Megjegyzendő, hogy a városok kiválasztása önkényes volt, ennek ellenére a minták véleményem szerint jól reprezentálják a világ fejlettebb részét. Másik oldalról mindegyikük jóval kisebb mint Budapest, de véleményem szerint ettől még szolgálhat jó vagy éppen rossz példával számunkra. Az alábbiakban röviden összegezném tapasztalatimait, amelyek igen sok tanulsággal szolgáltak remélhetőleg nem csak számomra:

 

  1. Salzburg
  2. Ország: Ausztria

    Szolgáltató: Salzburg AG

    Rendszer: Zónarendszer.

    Ez volt az a város amit feltétlenül látni és tesztelni akartam. Aki nem ismeri a történetét, egyszer a városatyák úgy határoztak, hogy majdnem minden tömegközlekedési eszközt a lehető legkörnyezetbarátabbát tesznek. Ezt a trolibusz hálózat felfejlesztésével oldották meg. Így pedig majdnem minden város viszonylat trolibuszos. A végeredményt megerősíthetem én is, ugyanis a szobám pont néhány forgalmas trolibuszvonal megállója felett volt. Itt engem inkább zavart a gépjárművek gumizaja mint a trolibusz. Megjegyzendő, hogy útitársamat pedig a munkavezetékek zavarták a városban. Ennek ellenére pillanatnyilag jobb kompromisszum nem létezik.

    A munkavezeték-hálózat műszakilag színvonalas és jól karbantartott. A rádióvezérlésű váltók szinte lassítás nélküli forgalomtovábbítást tesznek lehetővé. Járműpark tekintetében a legrégebbi magaspadlós típusoktól a legújabb alacsonypadlósakig széles skálában alkalmaznak járműveket. Van például 3 tengelyes alacsonypadlós solaris trolijuk is szép számmal. Itt lehet találkozni a nálunk is használt VanHool 3 tengelyes busz trolibuszos változatával. Ez a cég hírnevéhez méltóan igen csendes jármű. Az elektromotor és az erőátvitel kültéri zajának csillapítására is gondoltak. Úgy néz ki ez a cég alap tervezési filozófiája. Hogy mások miért nem így csinálják nem értem, pedig a második emissziótípus (zaj) csökkentése alapvető követelmény lenne. Érdekes, hogy a trolibuszok főleg a régebbiek meglepően lepusztultak és kissé koszosak is.

    Sajnálatos módon ebben a városban nem sikerült az átmenő forgalmat körgyűrűre terelni. Így természetesen nagyon sok helyen feltartja a tömegközlekedést is. Viszont a helyi plázát és a repülőteret száműzték a város szélére, de mindkettőhöz sűrű trolibuszjárat visz.

    Az érkező járművekről időponttal egybekötött utastájékoztatás csak néhány frekventált helyen van.

    Elszomorító, hogy a jegyautomaták pont a pályaudvarnál nem működnek. Erről kizárólag német nyelvű rosszul látható jelzés tájékoztat.

    A mindennél többet mondó képek itt tekinthetők meg.

     

  3. Luzern
  4. Ország: Svájc

    Szolgáltató: VBL

    Rendszer: Zónarendszer.

    A város érdekessége, hogy itt nincs villamosvonal. Ezt helyettesítendő viszont van egy csomó trolibuszos viszonylat. A többség azonban dízeles busz.

    A VBL elég vállalkozó típus. Trolibuszból használnak 2 tengelyest kibővítő rudas-pót változatot és négytengelyes háromrészes járművet is. Gyártó tekintetében igen nagy a tobzódás. A rudas-pót változat eléggé furcsa. A pót igencsak rángat gyorsításkor és fékezéskor. A négytengelyes háromrészes két középső tengelye hajtott. Tulajdonképpen nem rángat és egészen jól manőverezhető.

    Ezen kívül kísérleteznek hibrid busszal is. Ennek ismertetést lásd itt.

    Az utastájékoztatás nem igazán tökéletes. Az automaták egy része csak látszatra fogad el kártyát.

    Sajnálatos módon ebben a városban nem sikerült az átmenő forgalmat körgyűrűre terelni. Így természetesen nagyon sok helyen feltartja a tömegközlekedést is.

    A magzóna tulajdonképpen eléggé kicsi. Szinte sehova sem lehet utazni benne.

    A mindennél többet mondó képek itt tekinthetők meg.

     

  5. Bern
  6. Ország: Svájc

    Szolgáltató: Bernmobil (és még sokan mások)

    Rendszer: Zónarendszer.

    A városban relatíve sok villamosvonalat használnak. Emellett vannak trolibuszos viszonylatok is. A többség buszos viszonylat. A buszok nagy része földgázzal hajtott, így nem füstöl és környezetkímélő is. Sajnos azonban függetlnül attól, hogy Merciről vagy Volvoról beszélünk a kültéri zajuk igen magas. A Volvo elvileg ugyanaz a 7700 mint amit mi használunk ,de mégis más. Más a motor, a felfüggesztés, az ajtók vannak scannerrel látva. Viszont a karbantartás hagy némi kívánnivalót maga után.

    A napi jegy az adott napra szól és nem a váltástól számított 24 órára. Ez egy kicsit sportszerűtlen. Másik oldalról sokszor a Bernmobil ügyfélszolgálata sem tudja mik az utazás szabályai. Ez nem túl bíztató.

    A nagyobb megállókban férfi és női és kerekesszékes WC-k vannak kiépítve.

    Az egyik külvárosban lencsevégre kaptam egy érdekes úttestről felszállós megálló-konfigurációt. Nem akartak külön lámpaoszlopokat kiépíteni, ezért a feszítő vezetékekre függesztették fel az utasok által felszállásra használt úttestszakaszt árnyékoltan de kontrasztos fénnyel megvilágító lámpákat. Ez este sokkal biztonságosabbá teszi a felszállást.

    Az utastájékoztatás meglepően hiányos. Néhány központi helyen van következő jármű és indulási idő kijelzés, de ez legtöbbször nem helyes. A kötöttpályás (vasút és gyorsvasút esetén) közlekedésnél a tájékoztatás megfelelő.

    Amiben viszont verhetetlenek az a csatlakozások (érkezési és indulási időpontok) összehangolása. Ez még az elővárosi busz és gyorsvasút párra is igaz beleértve a helyi szolgáltató-kavalkádot.

    A szoláltató-kavalkádnak van egy hátulütője. Ha valaki bonyolultabb utazásra készül igen nehéz megállapítani ki lesz a szolgáltató, és honnan kaphat információt. Ha már ott van a megállóban, akkor minden kiderül de lehet hogy már késő.

    Ebben a városban az átmenő forgalmat sikerült távol tartani a városmagtól, ennek meg is van a pozitív hatása.

    Ami mint kiderült fontos kérdés, a jegyautomaták elfogadnak kártyát és érmét is, viszont nem fogadnak el papírpénzt.

    A mindennél többet mondó képek itt tekinthetők meg.

     

  7. Innsbruck
  8. Ország: Ausztria

    Szolgáltató: IVB

    Rendszer: Zónarendszer.

    A hálózat egyetlen kétrészre darabolt villamosvonalból, néhány trolis és egy csomó buszos viszonylatból áll. A buszok többsége normál gázolajjal hajtott dízeles. A környék követelményeinek megfelelően viszont szűrőkkel fel van szerelve. A közel egyetlen villamosvonalat számmal, a buszokat egy vagy két betűvel jelölik. Érdekesség, hogy a magzóna tulajdonképpen eléggé kicsi és kissé furcsán van meghúzva a határa.

    Ebben a városban az átmenő forgalmat csak részben sikerült távol tartani a városmagtól. Ezen túl például a tiroli panorámához vezető sétaút pont egy nagyforgalmú autóút mellett húzódik, ahol olyan büdös van a városhoz képest is hogy én inkább lemondtam a panorámáról. Ami viszont elszomorító a buszvezetők nincsenek rendesen kiképezve tőmegközlekedésre. Üzemben is állandóan olyat fékeznek, hogy nem csak az utasok de ha teherautó lenne akkor az áruk is halomra dőlnének hátul.

    Ami szintén fura a főbb vonalakat nem a pályaudvarnál hanem attól két megállóra keresztezik a vasutat. Ezzel egy csomó járat csak némi gyaloglás után utazható.

    Téli sportokra építő város lévén automatikus sikló vezet fel a hegyekbe. Ebből a régi üzemen kívül az új pedig teljes kapacitással üzemel.

    A mindennél többet mondó képek itt tekinthetők meg.

     

  9. Linz
  10. Ország: Ausztria

    Szolgáltató: Linz AG

    Rendszer: -

    A városban relatíve sok villamosvonalat használnak. Emellett vannak trolibuszos viszonylatok is. A többség buszos viszonylat. A buszok nagy része földgázzal hajtott, így nem füstöl és környezetkímélő is. Sajnos azonban függetlnül attól, hogy Merciről vagy Volvoról beszélünk a kültéri zajuk igen magas. A két típus közül a Merci jobban szerepelt. Az itteni körülmények között rugózása jobb mint a Volvoé. Persze a gyártók vigyáztak rá, hogy a rugózás a vezető alatti tengelynél legyen a legjobb. Egyelten furcsaság, hogy a relatíve magas fordulatnál váltnak. A központon átmenő villamosvonalakat 3 megálló erejéig a pályaudvar alatt letették kéregbe (lásd Köln). Ezzel egy rendkívül jó közlekedési lehetősséget hoztak létre megfelelő átszállásokkal. A villamosoknál (új és régi típusoknál is) gondot fordítottak az erőátviteli és kerékzaj csillapítására olymódon, hogy a forgóvázakat takarólemezzel fedték le (lásd combino). Az újabb típusok légkondival rendelkeznek. A járművek függetlenül attól, hogy régiek vagy vadonatúj beszerzésűek tiszták és műszakilag jól karbantartottak, mindig pontosan érkeznek és indulnak. A megállók többségében folyamatos az elektronikus tájékoztatás a következő jármű érkezési idejéről és útirányáról. Ez bizony nem semmi.

    Az egyik érdekesség a Pöstlingberg villamos. Ez hivatalosan az 50-es számot viseli és 1898 óta a főtérről viszi fel a kirándulókat a Pöstling hegyre. Ezt körülbelül úgy kell elképzelni mint a budapesti fogaskerekűt. Viszont nem része a városi közlekedés tarifarendeszerének, külön jegyet kell rá váltani. Technikailag a pálya ahéziós maximum 12% emelkedéssel. A járművek 25t 100 személyes 4 motoros egyterű típusok amelyet csak ezen a vonalon használnak. A gyakorlatban kiváló állapotú maga a pálya és a járművek és az állomások is. Maga a járat nem öncélú hanem egy világörökség részét képező műemlék és egy szépen kiépített kirándulócentrum is tartozik hozzá.

    A másik érdekesség, sok helyen a villamospályát befüvesítették. A pálya füvének minősége körülbelül olyan mint nálunk a parkok füve sem. Lencse végre kaptam egy villamos és iparvágány kereszteződését is amely szó szerint olyan mint egy park.

    Ami mint kiderült fontos kérdés, a jegyautomaták elfogadnak kártyát, bankjegyet és érmét is! Szintén érdekesség, hogy bérletet, a gázt, a vizet, a csatornát egyetlen helyen a Linz AG-nál lehet intézni. Ez sajnos csak kis (ilyen) méretben működhet.

    Ebben a városban az átmenő forgalmat részben sikerült távol tartani a városmagtól, ennek meg is van a pozitív hatása. Ezen túl a hegyek gyomrában több nagyméretű mélygarázs is található amivel egy csapásra megoldották a parkolási porblémákat.

    A mindennél többet mondó képek itt tekinthetők meg.

     

  11. Értékelés:
  12. Ausztriában amikor egy helybéli megtudta mit csinálok azt mondta "Svájcban sokkal jobb a tömegközlekedés mint nálunk". Nálam ennek ellenére Linz nyert. A fenti értékelés magáért beszél. A járműveket korától függetlenül rendben és tisztán tartják. A járatok pontosan érkeznek és indulnak. A rendszer világos és érthető, a jegy nem drága. Talán az egyetlen kifogásom, az érmés automaták karbantartása, de ez nem csak a tömegközlekedésre hanem minden érmével működő automatára igaz.

    Bern lett volna az a város ahol kolbászból van a kerítés. Ennek ellenére közel sem ilyen jól szerepelt. Mellette annyit hoznék fel, hogy a kérdése időpontban a városközpont felújítás miatt éppen teljesen szét volt bombázva. Ez kettévágta az összes villamos és néhány trolibusz vonalat. Ennek ellenére azért a buszok lehettek volna tisztábbak és jobban karbantartottak.

    Luzern egy igazi kavalkád tömegközlekedés szempontjából is. Itt a rángatós pótkocsik és a jegyautomaták zavartak leginkább.

    Innsbruck kissé zavaró, hogy a főbb vonalak nem csak séta után érhetők el a pályaudvarról. A buszvezetők fékezési technikája nem (tömeg)közlekedésre való.

    Salzburg csalódás volt számomra. A fontosabb jegyautomaták nem működtek. A régebbi járművek kissé koszosak és kopottak voltak. A buszoktól eltekintve a kötöttpályás infrastruktúra színvonalas és jól karbantartott.

    Ami kiemelendő, egyetlen városban sem láttam sem a járműveken, sem a megállókban sem a falakon karcolásokat és firkákat. Ez nem pénz hanem műveltség kérdése. A tapasztaltak alapján hajlanék arra, hogy a tömegközlekedés színvonalát sem csak a pénz hanem legalább fele részben a kultúráltság határozza meg.

     

 

Budapest, 2011.08.17, frissítve: 2011.08.17

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben !

Vissza