Értékelés:
A műszerrel mért értékek tekintetében a 412T trolibusz visz el a pálmát, aminek a szubjektív zaj értékei is nagyon jók. Jól lá tható hogy zaja majdnem olyan csekély mint egy 6 üléses korszerű terepjáróé ha az 40-es tempóval kis fordulaton járó motorral halad, csak éppen tizenkétszer több embert szállít. Ha ehhez hozzávesszük hogy ez nem függ a sebességétől (ellentétben a terepjá róval) és károsanyag kibocsátása szinte nulla elképzelhetjük miért szeretik a világ fejlettebb részén. Persze tudatában kell lenni hogy itt már egy olyan technikai határt feszegetünk amely az aszfaltozott út és a gumikerék érintkezéséből származó zaj. Ez t csökkenteni jelenleg csak igen költségesen lehet.
A második favorit a TW-6000 villamos. Nála érdekesség hogy a mért értéke nem túlságosan jó, de zaja a legkevésbé zavaró. Ennek oka hogy a jó pálya és a rugózás együtt egy olyan úgynevezett zajspektrumot eredményez amely a legkevésbé zavaró az emberi agy számára. Ha hozzávesszük hogy a pálya az egyik legolcsóbb technológiával készült és zaj szempontból nincs is csillapítva akkor elképzelhetjük hogy egy ilyen szempontból is kihegyezett vágányon mit produkálhat.
A harmadik favorit az ICS villamos. Neki (és az UV-nek) hátránya volt hogy a pálya a mérés pontján nem volt túl jó állapotban, és itt volt az útszéli ingatlan legközelebb a pályához. Ennek ellenére az eredmény amit produkált dicséretes.
Ami meglepetés a jól hangszigetelt 412-es busz zaja szintén alacsony. A kár csak az hogy az általa kibocsátott CO2 nem fér el a pilóta zsebében.
A még üzemben lévők közül a ZIU trolibusz és az UV villamos a két legöregebb, viszont eredményeik láttán mindenképp kalapot kell emelni előttük!
A nagy csalódás a 280-as és a 435-ös buszok. A 280-as zajspektruma annyira széles hogy rendkívül zavaró. Bár a 435-ös a műszerek szerint a legzajosabb, de zajának spektruma jóval kevésbé kellemetlen mint 280-as társáé.
A teszt igazi vesztese a GVM trolibusz aminek szubjektív zaját a levezető lánc vitte el magas csörömpölő hangjával.
Megjegyzés a mérésekhez:
- Az "A" szűrő egy olyan eszköz amely modellezve az emberi hallást a különböző magasságú hangokat különböző súllyal értékeli.
- A "dB" (decibel) egy olyan úgynevezett logaritmikus mértékegység amely a hangerősség kifejezésére szolgál. Trükkje hogy ha két hang között pl. 6dB különbség van akkor a nagyobb szám dupla olyan hangosat jelent, ha pl. 20dB különbség van akkor pedig száz szoros olyan erős hangot jelent.
- Jól látható hogy a szubjektív mérőszámok jócskán eltérnek a műszerrel mért értékektől. Ennek oka hogy az emberi agy a különböző hangokat különbözőképpen értelmezi, és természetesen különbözőképp találja zavarónak. Ezér t még folyik egy másik mérés amiben ezen járművek zajának úgynevezett spektrumát elemezzük. Ez erre az ellentmondásra pontos magyarázatot fog (kell hogy) adjon.
- A mérést Voltcraft DT-8820 Környezetvédelmi műszerrel végeztük az úttest szélétől kb. 1.5m t ávolságba és 1.2m magasságban. A sebességet megfelelő műszer hiányában csak becsülni tudtuk.
- A mérésnél mindig megkerestük a zaj maximumot, de az olyan eseteket amikor ez vélelmezhetően műszaki hibából vagy javítással kiküszöbölhető hiányosságból követke zett nem vettük figyelembe.
- A szubjektív zajszámot a műszeres mérést végző személy szolgáltatta.
Budapest, 2004.09.09
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben! |