Utolsó frissítés: January 17, 2007
Zajmérés

Méréseink

Vissza a Mérések mappába

Kíváncsiak voltunk hogy a kerületre jellemző szűk utcákban közlekedő járművek a műszerek és a fülünk érzékelésével hogyan viszonyul egymáshoz a tömegközlekedés által kibocsátott zaj tekintetében.

A méréshez a kerület jellegzetes utcáit és az ott közlekedő járműveket használtuk fel. H a egy adott típus nem volt itt megtalálható akkor kerestünk egy hasonló adottságú utcában közlekedőt és azt mértük.

Megjegyzendő hogy mondjuk a 80 és 86 érték közötti különbség a logaritmikus mértékegység miatt dupla akkora zajt jelent (lásd a magyarázatot).

Az "A" szűrővel mért súlyozott zaj növekvő sorrendbe rendezett eredményeit a következő táblázat szemléltei:

 

Dátum

Mérési hely

Járat

Jármű típus

Zaj "A" max

Zaj "C" max

Zaj szubjektív max

Sebesség

Megjegyzés

-

-

-

-

dBA

dBC

0-100

kmh

2004. 7. 5.

XX. Nagysándor József 154.

-

kerékpár (alapzaj)

40

50

0

20

2004. 7. 5.

XX. Nagysándor József 154.

-

Autó minőségi

65

76

46

40

Alacsony fordulat

2004. 7. 5.

XX. Nagysándor József 154.

-

Autó

72

80

55

40

Alacsony fordulat

2004. 7. 14.

V. Kálmán Imre 16

-

4 üléses autó

72

-

46

40

Alacsony fordulat

2004. 7. 14.

V. Kálmán Imre 16

-

6 üléses autó

75

-

48

40

Alacsony fordulat

2004. 7. 14.

V. Kálmán Imre 16

70

412T

77

88

34

40

2004. 7. 14.

VII. Mária utca 40

83

GVM

78

88

50

46

lánc!

2004. 7. 14.

V. Kálmán Imre 16

78

ZIU

80

90

40

40

2004. 7. 14.

V. Szemere utca 5

15

412b

80

-

42

40

2004. 7. 14.

XX. Ady Endre utca 123

52

UV

80

91

50

25

2004. 7. 5.

XX. Nagysándor József 154.

51

280

81

89

81

40

induló túloldal vagy haladó megálló oldal

2004. 7. 14.

XIX. Üllői út 205

50

TW-6000

81

88

28

40

2004. 7. 14.

XX. Ady Endre utca 123

30

ICS

81

-

40

40

2004. 7. 14.

XX. Török Flóris 114.

59

412b

82

-

43

40

2004. 7. 14.

VII. Izabella 44

74

ZIU

83

85

45

40

2004. 7. 14.

V. Honvéd utca 20

15

412b

83

-

42

40

2004. 7. 14.

XX. Nagysándor József 126.

51

280

86

-

81

40

Megálló oldaláról

2004. 7. 14.

VII. Baross utca 52

9

435b

90

98

72

40

Megálló oldaláról

2004. 7. 5.

XX. Nagysándor József 154.

-

megkülönböztető jelzést használó jármű

109

>110

100

80

 

Értékelés:

A műszerrel mért értékek tekintetében a 412T trolibusz visz el a pálmát, aminek a szubjektív zaj értékei is nagyon jók. Jól lá tható hogy zaja majdnem olyan csekély mint egy 6 üléses korszerű terepjáróé ha az 40-es tempóval kis fordulaton járó motorral halad, csak éppen tizenkétszer több embert szállít. Ha ehhez hozzávesszük hogy ez nem függ a sebességétől (ellentétben a terepjá róval) és károsanyag kibocsátása szinte nulla elképzelhetjük miért szeretik a világ fejlettebb részén. Persze tudatában kell lenni hogy itt már egy olyan technikai határt feszegetünk amely az aszfaltozott út és a gumikerék érintkezéséből származó zaj. Ez t csökkenteni jelenleg csak igen költségesen lehet.

A második favorit a TW-6000 villamos. Nála érdekesség hogy a mért értéke nem túlságosan jó, de zaja a legkevésbé zavaró. Ennek oka hogy a jó pálya és a rugózás együtt egy olyan úgynevezett zajspektrumot eredményez amely a legkevésbé zavaró az emberi agy számára. Ha hozzávesszük hogy a pálya az egyik legolcsóbb technológiával készült és zaj szempontból nincs is csillapítva akkor elképzelhetjük hogy egy ilyen szempontból is kihegyezett vágányon mit produkálhat.

A harmadik favorit az ICS villamos. Neki (és az UV-nek) hátránya volt hogy a pálya a mérés pontján nem volt túl jó állapotban, és itt volt az útszéli ingatlan legközelebb a pályához. Ennek ellenére az eredmény amit produkált dicséretes.

Ami meglepetés a jól hangszigetelt 412-es busz zaja szintén alacsony. A kár csak az hogy az általa kibocsátott CO2 nem fér el a pilóta zsebében.

A még üzemben lévők közül a ZIU trolibusz és az UV villamos a két legöregebb, viszont eredményeik láttán mindenképp kalapot kell emelni előttük!

A nagy csalódás a 280-as és a 435-ös buszok. A 280-as zajspektruma annyira széles hogy rendkívül zavaró. Bár a 435-ös a műszerek szerint a legzajosabb, de zajának spektruma jóval kevésbé kellemetlen mint 280-as társáé.

A teszt igazi vesztese a GVM trolibusz aminek szubjektív zaját a levezető lánc vitte el magas csörömpölő hangjával.

 

Megjegyzés a mérésekhez:

- Az "A" szűrő egy olyan eszköz amely modellezve az emberi hallást a különböző magasságú hangokat különböző súllyal értékeli.

- A "dB" (decibel) egy olyan úgynevezett logaritmikus mértékegység amely a hangerősség kifejezésére szolgál. Trükkje hogy ha két hang között pl. 6dB különbség van akkor a nagyobb szám dupla olyan hangosat jelent, ha pl. 20dB különbség van akkor pedig száz szoros olyan erős hangot jelent.

- Jól látható hogy a szubjektív mérőszámok jócskán eltérnek a műszerrel mért értékektől. Ennek oka hogy az emberi agy a különböző hangokat különbözőképpen értelmezi, és természetesen különbözőképp találja zavarónak. Ezér t még folyik egy másik mérés amiben ezen járművek zajának úgynevezett spektrumát elemezzük. Ez erre az ellentmondásra pontos magyarázatot fog (kell hogy) adjon.

- A mérést Voltcraft DT-8820 Környezetvédelmi műszerrel végeztük az úttest szélétől kb. 1.5m t ávolságba és 1.2m magasságban. A sebességet megfelelő műszer hiányában csak becsülni tudtuk.

- A mérésnél mindig megkerestük a zaj maximumot, de az olyan eseteket amikor ez vélelmezhetően műszaki hibából vagy javítással kiküszöbölhető hiányosságból követke zett nem vettük figyelembe.

- A szubjektív zajszámot a műszeres mérést végző személy szolgáltatta.

 

Budapest, 2004.09.09

Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).

Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!

 

 

 

Vissza a Vizsgálódtunk mappára