Budapest legidősebb üzemelő villamosa
2006 március és április hónap fordulóján egy különleges alkalmat ünnepelt a Budapesti Közlekedési Vállalat. Az UV típusból a műszakrendőri vizsgán a 3200 a 3201-gyel 1956 március 31-én vett részt és felelt meg, a 3202 a 3203-mal ugyanezt április 3-án tette.
A 3200 a 3203-es járművel a 2006 március 31-én pénteken 12:30-tól üzemzárásig üzemszerűen közlekedett a 2-es villamos vonalán ahol 50 évvel ezelőtt bemutatkozott. Ezeket az éveket a járműpáros nem múzeumban vészelte át, hanem azóta is folyamatosan szállította az utasokat körülbelül kétmillió-ötszázezer utaskilométert megtéve.
Az eseményről a vélemények mindig is megoszlottak. Egyesek azt mondják talán politikai indítatásból), hogy mindez a főváros elmaradottságát bizonyítja. E cikk szerzője inkább afelé hajlik, hogy ez bizonyíték a BKV felkészültségére. Más szóval az a közlekedési vállalat amelyik 50 (vagy több) éven át képes megfelelő (utasforgalomra alkalmas) állapotban tartani egy járművet bizonyította, hogy rendelkezik a szükséges tudással és erőforrással a járművei megfelelő műszaki felkészítéséhez, és így az utasok biztonságos közlekedését biztosítani tudja.
Némi kalandozás után vissza a nevezetes naphoz. Úgy néz ki az időjárás-felelős is kedveli az UV típusú járműveket, mert délutánra kisütött a nap is, és a Duna (árvízi) szintje épp hogy fél méterre volt attól hogy lezárják a 2-es vonalát.
De ha az ember ezen a napon türelmesen várakozott és szerencséje volt akkor előbb-utóbb feltűnt az ünnepelt jármű:
Bár sosem voltam villamos, szerintem egy villamos számára a legszebb születésnap ha nem múzeumban vagy épp a bontóban töltheti, hanem utasokkal megtömve:
A képen is jól látszik, hogy a járműpárost igen csak "rendbe pakolták". Mindenhol, még a tetőn is csillog a fényezés. Az ablakok
szintén patyolat tiszták. No ilyet még a legújabb járműveknél is alig látni! Ez nem csak a külsejére de a belsejére is igaz.
És ha még küzdött a fotós egy kicsit, lefotózhatta az 50 éves járműpárost a háttérben a 150 éves Lánchíddal:
A technika iránt érdeklődő ember ilyenkor érezte a legnagyobb tiszteletet azok irányában akik megálmodták, megépítették, karbantartották és vezették ezt a járművet 50 hosszú éven keresztül. És persze azt se felejtsük el, hogy ők mindannyian Magyarok voltak...
És persze ne felejtkezzünk el a több mint 150 éves hídról sem (háttérben a budai várral):
Csak az a kár hogy ez a fél nap olyan gyorsan elmúlt, és talán már sosem látunk UV típusú villamost a 2-es vonalán:
Talán azért is mert a fotós szemével az újabb típusú villamos már nem passzol a híd látványához:
Az UV típusú villamosok történetéről a következő oldalon lehet egy csomó dolgot elolvasni.
Budapest, 2006.03.31, frissítve 2010.07.12
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).
Ha véleményed van keress meg minket elektronikus levélben!
Vissza a főoldalra.
Vissza a Különleges alkalmak oldalakra.