Hajtástechnológiák környezetszennyezése (környezeti hatása)
Elsőnek a különböző hajtástechnológiák környezetszennyező hatását az alábbi ábra rendkívül jól szemlélteti (köszönet érte az SL-nek).
A függőleges tengely az élővilágra igen veszélyes anyagokat jelzi. A Vízszintes az üvegházhatású de kevésbé veszélyes CO2-t. Egy technológia minél közelebb van a tengelyek null pontjához, annál kevésbé szennyez.
Minket nem lepett meg, hogy a Magyarországon még börtönbüntetéssel sújtott H2 üzemanyag a referencia nulla szennyező (környezetbarát módon termelve és üzemanyagcellában felhasználva).
Sajnos az sem meglepő, hogy a Magyarországon legnépszerűbb Dízel bármely fajtája a legszennyezőbb.
Érdemes észrevenni, hogy a CNG és az elektromos hajtás milyen közel van egymáshoz. Ennek bizony komoly tudományos alapja is van.
Számunkra meglepetést a biogáz okozta, amit CO2 neutrális módon robbanómotorban felhasználva rendkívül jó eredményt kapunk.
Célszerű röviden összefoglalni milyen típusú szennyezéseket bocsájt ki a közlekedés:
Légnemű szennyezőanyagok:
A motor működlésekor káros gázok kerülnek a kipufogógázba és a levegőbe. Ez például lehet CO, SO2, NOx). A szigorúbb EURO szabványú motoroknál ezt bonyolult dupla vagy tripla szűrőkkel kell kiszűrni a kipufogógázból. Így például az erősen szennyező Dízelmotor valóban olcsó, de minél nagyobb tisztaságot várunk el annál bonyolultabb és drágább lesz.
Cseppfolyós szennyezőanyagok:
A motor működlésekor káros cseppek (THC) kerülnek a kipufogógázba és a levegőbe. Ez lehet például üzemanyag, kenőolaj vagy hűtővíz. A szigorúbb EURO szabványú motoroknál ezt bonyolult dupla vagy tripla szűrőkkel kell kiszűrni a kipufogógázból. Így például az erősen szennyező Dízelmotor valóban olcsó, de minél nagyobb tisztaságot várunk el annál bonyolultabb és drágább lesz.
Részecskeszennyezés (szilárd szennyezőanyagok):
A motor működlésekor az üzemanyag miatt a káros részecskék (PM) kerülnek a kipufogógázba és a levegőbe. Ez a szennyezés-forma az egyik legkárosabb mivel szilárd, és koncentrálódhat. A szigorúbb EURO szabványú motoroknál ezt bonyolult dupla vagy tripla szűrőkkel kell kiszűrni a kipufogógázból. Így például az erősen szennyező Dízelmotor valóban olcsó, de minél nagyobb tisztaságot várunk el annál bonyolultabb és drágább lesz.
Fékszennyezés:
Ez a fékpofákból fékezésnél lekopó mikroszkopikus méretű egészségre erősen káros részecskéket jelenti. Ennek mértéke körülbelül egy EUROV szabványú dízelmotor részecskeszennyezésnek megfelelő mértékű.
CO2:
A robbanómotor működésekor a legnagyobb mennységben keletkező gáz. Egyrészről a legkevésbé káros szennyező, más részről a növények üzemanyaga. Tehát zöld környezetben akár hasznosítható is lehet.
Zajszennyezés (motor):
Minden jármű motorja zajjal szennyezi a környezetet. Ez igaz a robbanó és az elektromos motorokra is (beleértve a hajtásrendszert). A robbanómotorok zaja általában jóval magasabb mint az elektromos motoroké. Ezt a zajtípust az anyagok megfelelő megválasztásával és a motor megfelelő konstrukciójával lehet csökkenteni. Ezen túl az üzemanyag típusa is meghatározza a motor zaját.
Zajszennyezés (gördülési):
Minden gördülő jármű haladásakor zajjal szennyezi a környezetet. Ez igaz a gumikerekes és a vaskerekes járművekre is. Furcsa mód a gumikerekes járművek gördülési zaja általában magasabb mint a vaskerekes járműveké. Ezt a zajtípus a kerék anyagának és felépítésének megfelelőm megválasztásával illetve az út anyagának megfelelő megválasztásával lehet csökkenteni.
|