Nagy utazás

Főoldal

Technológia, Dízel (gázolaj) hajtás

 

A technológia üzemanyaga a gázolaj (és ne felejtsük el a levegő). Az üzemanyagot robbanómotor alakítja át kinetikus energiává.

A Dízel (gázolaj) kőolajból a legegyszerűbben előállítható üzemanyag. Normál légköri nyomáson folyékony. Kibányászás után szinte alig finomítják, ezért is olcsó. Ennek ára viszont, hogy tele van mindenféle olyasmivel, ami motorban égetéskor káros anyaggá alakulva távozik a környezetbe.

Ebből következően ilyen motorok esetében a tisztítást nem az üzemanyag előállításakor kell elvégezni, hanem a motorban a felhasználás után (kipufogógáz).

Ezen túl EURO 5 szabványtól már speciális eljárást és adalékokat kell alkalmazni azért, hogy a motor amiben felhasználják megfeleljen a károsanyag-kibocsájtási előírásoknak.

A technológia legnagyobb környezeti hátránya, hogy az üzemanyag miatt a káros részecskék (PM) kibocsájtása rendkívül magas. Ez a szennyezés-forma az egyik legkárosabb mivel szilárd, és koncentrálódhat. A szigorúbb EURO szabványú motoroknál ezt bonyolult dupla vagy tripla szűrőkkel kell kiszűrni a kipufogógázból. Így az erősen szennyező Dízelmotor valóban olcsó, de minél nagyobb tisztaságot várunk el annál bonyolultabb és drágább lesz.

A dízelmotoros hajtás az egyik legrégebbi hajtásmód. Üzemanyaga a gázolaj, ami tulajdonképpen a benzin egy kevésbé tisztított változata. Ezen okból üzemanyaga általában olcsóbb mint a benzin, viszont ahhoz képes sok szennyezőanyagot tartalmaz. Ez elégetésekor kikerülve a környezetbe akár egészségkárosodást is okozhat. Ilyen például a mikroszkopikus méretű koromszemcsék vagy más anyagok amelyek napfény hatására ózonná transzformálódhatnak.

A szigorúbb környezetvédelmi követelmények miatt ezek egy részét különböző módszerekkel például katalizátorral próbálják kiszűrni. Ez viszont megdrágítva a karbantartást kétségessé teszi a technológia gazdaságosságát. Amivel nem tudnak mit kezdeni, a CO2 kibocsájtása nagyon magas.

A technológia hátránya, hogy nehezen küszöbölhető ki a fékszennyezés.

A fentiekből következően általában a szegényebb és igénytelenebb országok használják.

Gyakorlatilag a BKV által használt majdnem mindegyik autóbusz ilyen hajtással rendelkezik.

Vissza