Szabadságunkat felhasználva körülnéztünk Európa északnyugati felén miként néz ki ott a tömegközlekedés. A tapasztalatokat röviden ismertetjük:
- Németország
Szolgáltató az NRW (DB és KVB).
A napi jegy Észak Rajna-Westfalia tartományra 30EUR. Ezért utazhatsz egy 5 fos csoporttal bármilyen helyi és helyközi közlekedéssel a tartományon belül egy nap, kivéve a DB és az SNCF IC/EC járatait.
IC-n az Interneten foglalt helyet a kalauznál kártyával fizetheted. Árnyoldal, hogy a Német szokások szerint a foglalt helyért is meg kell küzdeni.
A helyközi vonatközlekedés jó. A vonatok kényelmesek és nagy részük légkondicionált. Avétosabb szerelvények csak csúcsidoben jelennek meg. A jármuvek villámgyorsak, és finoman kezelik az utasokat. Nem rángatnak és persze a hozzá tartozó pályák is igen jól be vannak állítva.
Az egyik szépséghiba hogy a menetrenden kívüli torlódásokat nem igazán jól kezelik. Az expresszt beragasztják a sima vonatok mögé, viszont az IC és EC járatok elonyt élveznek (e mögé ragadnak be a regionális járatok).
Másik komoly probléma, hogy a klíma álló helyzetben (?) a mosdó szellőzését visszaszívja, és így borzasztó büdös van.
Egyetlen kevergés, hogy a DB (Német) vasút és regionális vasút teljesen különvált, így külön jegy kell hozzá.
Egy trükkre vigyázni kell ! A regionális vonatok csúcsidőben párba indulnak a végállomásról. Ez azt jelenti hogy egy vágányra beáll két vonat egymás mögé, majd mindkettő másfelé megy.
Az ICE-n nevéhez híven jó hideg van (nyáron) és tulajdonképp másodosztályon is lehet rajta férni.
- Németország (Köln)
Szolgáltató a KVB.
Villamosból csak néhány jármu légkondicionált, az viszont rendben van.
A pályainfrastruktúra nagyon rendben van. Amikor eljo az este tüzek gyulladnak a pályák mentén és kiderül, hogy még aznap kijavítják a RAFS szigetelés hibáit. Ok tudják hogy ez a leggazdaságosabb.
A külterületeken szívfájdalom nélkül használják a magasvasút szeru pályát villamos céljára.
Körjárat a T13. Ezzel kapcsoltaban egy nálunk ismeretlen de fontos dolog, villamos a magasban.
Buszok korszerűek.
- Németország (Bonn)
Szolgáltató a KVB.
Légkondis villamos nincs.
Félelmetes ahogy egy alacsonypadlós villamos üzemben 80kmh-vakl száguld fatalpfás zk. pályán.
Körjárat T68+T62.
A 16-os villamos Bonn és Köln között közlekedik.
Buszok korszerűek.
- Belgium
Szolgáltató az SNMB.
Vonalai és infrastruktúrája igen lepukkant. Az egyetlen bíztató jel hogy EU pénzbol mindenhol folyik a pálya és állomás építés és rekonstrukció. Ennek rögtön a legkézzelfoghatóbb eredménye, hogy a Páris-Brüsszel vasútvonal (Thalis vagy TGV) legjobb szakasza Belga területen van. Itt a pálya tökéletesen be van állítva.
Utastájékoztatás erősen hiányos. Ha valaki nem akar eltévedni akkor nem árt ha mindent tud a jártról amire fal akar szállni.
Talán itt közlekedik a világ leghosszabb IC-je csatolt vagonokból egyetlen mozdony vontatásával. Induláskor rugózik is tisztességesen.
- Brugge (Belgium)
Mint város igazi ékszerdoboz.
A közlekedés nagyrészt kerékpáralapú, ezrért levegője kiváló.
A buszvezetők kivétel nélkül vállapos egyenruhában dolgoznak.
A belváros gépjárműforgalma erősen korlátozva van. Viszont a szűk utcákhoz inkább illene az energiacellás vagy a hibrid busz mint a dízeles.
- Brüsszel (Belgium)
Szolgáltató az MIVB/STIB.
Midi és Süd pályaudvar tulajdonképp ugyanaz csak más vágánycsoport.
A két metró kevésnek tunt elsore, de jól tervezték az útvonalát. Másik oldalról ahol lehetoség van a villamosra ott nem építenek csillagászati összegekért metrót. No ezt kéne nekünk eltanulni.
Villamos a szűk utcákban, jól elfér és tiszteletben is tartják (no meg megfelelően karban).
Utastájékoztatás kissé amator. A megállót néha másképp hívják a villamoson mint az állomás tábláján.
Táplálása 900VDC, láb kontrollert használ (gáz és fék), régebbi típusokon az ajtó kicsi.
Ahol szükséges kilométereken át kéregben halad a villamos.
Mágnescsíkos jegyet használnak.
Körjárat T90-es.
Buszokban megfelelo lóerok vannak a hegyes-dombos vidékhez.
- Franciaország
Szolgáltató az SNC
TGV változatlanul száguld, és ha kettot csatolnak belole az sem változtat a dolgokon. Az autópálya mellett haladva meggyoz mindenkit arról, hogy ebben az irányban nem érdemes autóval utazni. Sajnos a pálya a Francia szakaszon nagyon lepukkant, szitál.
Másod osztály kicsit szuk, elso viszont kényelmes.
- Párizs (Franciaország)
Szolgáltató a RTAP.
Helyi jegy nem vásárolható Interneten a mágneskártyás konstrukciója miatt.
A metróhálózat utasszámban jóval a tervezési határ felett teljesít ami rögtön együtt jár az utazási színvonal alacsony voltával.
Az M1 egy kísérlet volt a gumikerekes metró megvalósítására. Az eredmény szörnyen zajos és rázza-rángatja az utast. Az én fogalmaim szerint utazhatatlan.
A RER hálózat viszont kellemes. Látszik rajta hogy korszeru elvek szerint tervezték, így jól is használható. A belvárosban viszont a metró túlterheltsége miatt túlzsúfolt (láncreakció).
Villamos ritkaság, csak három vonal van belole. A jármuveket az Alstom készítette. Ami van kellemes, légkondis és a városhatáron közlekedik, a vonal és az állomások jól ki vannak építve. Sajnos viszont a vezérlése egyszeru, ezért egy kicsit rángatja az utast. Ami viszont elszomorító, beláthatatlan villamos-közút keresztezodésben sárgán villog a lámpa, és senki sem javítja meg.
Körjárat B73+T2+B72+B75.
A járatok üzemidejéről információt szerezni szinte lehetetlen. Ha elmegyek valahova akkor nem tudom hogy vissza tudok e jönni onnan, mert nem tudom hogy jár e még akkor a járat.
A buszjáratok egy részét túl korán zárják, pont akkor zárják amikor a legjobban használhatók ti. Nincs torlódás az utakon.
- Amsterdam (Hollandia)
Szolgáltató GVB.
Fotók néhány fontos dologról.
A tájékoztatás minden tekintetben kiváló. Még a kalauzok is vágják az angolt! Tájékoztató tábla (festett) mindenhol ott van és jól használható.
A járatok általában éjfélig közlekednek, utána pedig éjszakai buszok viszik az utasokat.
Villamos
A vezető többet használja a pályacsengőt mint a féket. Egyszerűen szétugrasztja az akadályokat. Pontosabban egy különleges figyelmeztető jelzést ad a pályacsengővel, valódi pályacsengőt csak ritkán használ.
Mindenhol rafs, de tökéletes. sebességkorlátozó tábla ismeretlen. Váltókon senkinek sem jut eszébe lassítani! Egyetlen szakaszt találtam ahol valóban 30-as a pálya, de erre sincs tábla csak úgy tudják! A pályák hótiszták. Nem szed fel sehol a jármű követ vagy bármi mást!
A villamos nem áll meg ha nincs le vagy felszálló.
Városban 70kmh menetrendszerűen. Félelmetes, de így van jól.
Helyi szokás a villamos körforgalom!
Rátápláló vezeték középen, de sosem az utasok (peron felett). Ez az amiért a BKV Combino projektnél sírtam....
Felszállást kalauz és a vezető ellenőrzi. A többi ajtón csak leszállás van. Ez lassítja az utascserét, de akkora városnál még működik a dolog.
A hideg meleg tekintetben itt sem tudnak egyensúlyt tartani. A belső és külső hőmérséklet sokszor 15 fokkal is különbözik, és ez nem jó. Pontosabban ha esik az eső akkor könnyebben megszárad az ember!
Nincs zárom az ajtót vagy indulás jelzés. így időnként az utasok hasraesnek.
A vegyespadlós (magas és alacsony keverten) itt gyökeredzik. Más szóval itt demonstrálható, hogy ez nagyon rossz ötlet. Balesetveszélyes és az utas számára nehezen átjárható.
A járműveket itt sem tudják értelmes rend szerint indítani. Ugyanazon végállomás három vágányáról egyszerre startol a szerelvény. Ebből bizonyosan torlódás lesz elméletben és gyakorlatban!
A járműveknek nincs mindkét oldalon vezetőállása, így minden a vonal végén fordító épült.
Fontosnak tartom elmondani, hogy egy új városnegyed kedvéért a 26-os villamost meghosszabbították a Piet Heinntunnel segítségével. Ez egy olyan hosszú alagút mint a 4-es metró. Egyszerűen megépítették, mert szükség volt rá.
Metro
A metró tulajdonképp elővárosi vasútként funkcionál (hév).
A harmadik sínes táplálás alulról érintkezős.
Néhány vonal felső és oldalszedős de 600VDC-s.
Kerékpár szállítható a metrón.
Buszok
Érdekes, hogy a munka oroszlánrészét a helyi "Volán" a Conexxion végzi. Viszont ott épp úgy mint itt nem tudnak megegyezni a helyi szolgáltatóval a jegybevételek elosztásában. Így a napi jegyek csak a GVB járatokra jók!
A belvárosi szállítást szinte teljesen a metróra és a villamosra bízzák. A buszok feladata a nagyobb távolságok áthidalása és agyéren lakott területek bekapcsolása.
Kerékpár
Kerékpár sávok mindenhol, a lámpás kereszteződéseknél lámpával védve. Van ahol kerékpárút van de gyalogosjárda nincs.
Persze mivel van körgyűrű, drága a parkolás, ezért a kevés az autó, tiszta a levegő. Így érdemes bringázni.
Parkok
Sok van és szépen gondozott. Itt nem probléma találni egy parkot, ahol pihenni vagy épp futni lehet!
- Rotterdam (Hollandia)
Szolgáltató RET.
Fotók néhány fontos dologról.
Az angol nyelvű tájékoztatás kb. BKV szinten van, tehát erre kissé több időt kell szánni.
A járatok általában éjfélig közlekednek, utána pedig éjszakai buszok viszik az utasokat.
Villamos
A felhőkarcoló-rengeteg megrettentette a városatyákat. Így ahol csak lehet a villamost bezöldítették. Ez alatt nem csak a pályát kell érteni de még az esőbeálló teteje is be van növényesítve!
Érdemes legalább a 4-es villamost végigutazni a Central Station-tól a Molenlaan-ig. Én ezt hívnám kultúrált környezetnek. Ezen túl talán itt található a világ egyik legszebb villamospályája a Nordsingel szakasz. A gondozott házak között van egy kis mesterséges tó gyönyörűen rendben tartott zölddel. A házak és a tó között pedig két oldalon a villamos két iránya.
Városnéző villamos a 8-as.
Buszok
Érdekes, hogy a munka oroszlánrészét a helyi "Volán" a Conexxion végzi. Itt érdekes módon meg tudott egyezni a helyi szolgáltatóval a jegybevételek elosztásában. Így a napi jegyek is érvényesek ezekre a járatokra!
Készítette: Kendi Zsolt (ÁK52 szervező).